حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۵ مهر , ۱۴۰۳ Thursday, 26 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3609 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 105×
  • تقویم شمسی

    شهریور ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • تحصیل، حق فرزندان سرزمینم
    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۶:۳۲
    شناسه : 19021
    بازدید 160
    4
    دریا نیوز//حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد موحدی» دادستان کل کشور با صدور بخشنامه‌ای خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها بر پایش و نظارت بر فرایند آموزش کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل تاکید کرد.ایشان از دادستان‌ها خواسته اند تا فرایند آموزش تمامی کودکان را نظارت کنند و زمینه پوشش آموزش فراگیر اطفال و نوجوانان بازمانده از تحصیل فراهم شود.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریا نیوز//حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد موحدی» دادستان کل کشور با صدور بخشنامه‌ای خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها بر پایش و نظارت بر فرایند آموزش کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل تاکید کرد.ایشان از دادستان‌ها خواسته اند تا فرایند آموزش تمامی کودکان را نظارت کنند و زمینه پوشش آموزش فراگیر اطفال و نوجوانان بازمانده از تحصیل فراهم شود.
    آمارهای مرکز پژوهش های مجلس و مرکز آمار ایران نشان می دهد سالانه بیش از ده هزار نفردر کشور از تحصیل بازمانده می شوند و یاترک تحصیل می کنند. آمارها بسیار تکان دهنده است و از آن طرف هرسال این آمارها روند افزایشی دارد و دستگاه های متولي هرساله کمتر از ۵ درصد این دانش آموزان را به تحصیل برمی گردانند.در استان هرمزگان نیز هرساله دانش آموزان زیادی بنا به دلایل مختلف از تحصیل بازمی مانند و یا ترک تحصیل می کنند و بنظر می رود هرسال بر این تعداد افزوده می شود. گرچه برخی از مسئولان مدعی هستند بعضی از دانش آموزان و حتی دانشجویان، تحصیل را رها کرده و برای کسب درآمد به سمت قاچاق سوخت می روند ، امادانش آموزان زیادی هم بدلیل نبود و کمبود مدرسه و معلم ،هزینه های بسیار سنگین تحصیل و… نمی توانند ادامه تحصیل دهند و در این حوزه گزارش ها و مقالات و یادداشت هایی نیز دررسانه ها منتشر شده است، اما اقدامات صورت گرفته بسیار اندک بوده وبه همین دلیل اثرگذاری لازم را نداشته اند واین روند ادامه دارد . ترک تحصیلی و بازماندگی از تحصیل در مناطق روستایی و حاشیه ای شهرها و در خانواده های با دهک های پایین درآمدی بیشتر است و شرایط سخت اقتصادی امروز در ترک تحصیل و بازماندگی ازتحصیل دانش آموزان بسیار اثرگذار است.
    خانواده های روستایی و حاشیه نشین شهری که بیشترشان چند فرزند محصل دارند ، اما درآمدشان بسیار کمتر از هزینه تحصیل فرزندان دانش آموزشان است و از دهه ۹۰که گزارش های زیادی را از محلات و برخی مناطق روستایی تهیه و منتشر کرده ایم ، متوجه شدیم که برخی ازخانواده های چند فرزندی دانش آموز که حتی قادر به تامین سه وعده غذایی نیستند، گاهی مجبورند که تعدادی از فرزندان محصل شان را در مدرسه ثبت نام نکنند. از آن طرف برخی از این دانش آموزان بدون صبحانه به مدرسه می روند و بعضی از خانواده ها توان خرید لباس و کیف و کفش و نوشت افزار را ندارند .از آن طرف باتوجه به اینکه مدارس بابهانه های مختلف از والدین می خواهند هزینه هایی را به مدارس پرداخت کنند واین خانواده ها توان پرداختش را نداشتند، عطای تحصیل را به لقایش بخشیدند. ترک تحصیلی و بازماندگی از تحصیل دانش آموزان محروم باعث افزایش آسیب های اجتماعی شده و بایستی تاحدامکان از بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیلی دانش آموزان جلوگیری شود و صنایع و بنگاه های اقتصادی در راستای ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی شان و همچنین خیرین و نهادهای انقلابی نیز به یاری خانواده های محروم بیایند تا هیچ دانش آموزی بخاطر هزینه های سنگین تحصیل از درس خواندن بازنماند. از آن طرف هم مدرسه و معلم و تجهیزات آموزشی در تمام مناطق بایستی فراهم شود.
    انتظار می رود با دستور دادستان کل کشور به دادستان ها، روند شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل کرده شتاب گرفته و این دانش آموزان وارد مدار آموزشی شده و مایت های لازم نیز از آنها صورت گرفته تا همگان از آموزش و تحصیل بهره مند شوند.همچنین عدالت آموزشی بایستی در جامعه داشته باشیم و کودکان و نوجوانان بتوانند در شرایطی مناسب و عادلانه درس بخوانند و از تحصیل مناسب محروم نشوند.موضوع مهم اینکه در حالیکه حتی در کشور و استان شرایط تحصیل فرزندان اتباع را فراهم کرده ایم ، اما اینکه دانش آموزان زیادی از هموطنان خودمان از تحصیل محروم شوند ویا ترک تحصیل کنند ،جای تامل دارد. تحصیل رایگان براساس قانون اساسی حق هر کودک و نوجوانی است و نباید به هر دلیلی از این‌حق محروم شوند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.