حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 6 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3648 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 118×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • تبعیض آموزشی سهم دانش آموزان هرمزگانی
    ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۰۶
    شناسه : 19765
    بازدید 150
    1
    دریانیوز// در حالی در دومین هفته از بازگشایی مدارس قرار داریم که کمبود مدرسه و معلم و حتی تجهیزات اولیه آموزشی مورد نیاز در مدارس مانند صندلی ، کولر و.‌‌‌.. باعث نارضایتی هایی در سطح استان شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در حالی در دومین هفته از بازگشایی مدارس قرار داریم که کمبود مدرسه و معلم و حتی تجهیزات اولیه آموزشی مورد نیاز در مدارس مانند صندلی ، کولر و.‌‌‌.. باعث نارضایتی هایی در سطح استان شده است.

    این کمبودها و مشکلات در مدارس شهری و روستایی وحتی مدارس خاص هم دیده می شود. از آن طرف هم صدها مدرسه در استان فرسوده هستند ونیاز به بازسازی دارند و ریزش این مدارس تخریبی و ناایمن و غیراستاندارد در بارندگی ،زلزله و حتی خودبخودی دور از انتظار نیست و اگر هرچه زودتر در این حوزه تدبیری اندیشیده نشود، مدفون شدن دانش آموزان در زیرآوار مدارس قدیمی فرسوده محتمل است و بایستی نهضت بازسازی مدارس فرسوده و همچنین ساخت۳۰۰مدرسه جدید مورد نیاز در استان کلید بخورد تا هرمزگان به عدالت آموزشی نزدیک شود‌؛ اما از آن طرف مدارس موجود نیز بایستی تجهیز شوند و دانش آموزان در این هوای گرما در کلاس های درس عرق ریزان نشینند و یا مشکل صندلی ، تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی و… نداشته باشند.

    زمانی که دانش آموزی با تلاش خودش و بهره گرفتن از کلاس های کنکور ، معلمان خصوصی و… می تواند در حوزه ای موفق شود، مدیران و مسئولان مختلف تلاش می کنند این موفقیت ها را به نام خودشان تمام کنند. اما زمانی که دانش آموزان بدلیل کمبود مدرسه و معلم، تجهیزات آموزشی ، هزینه های سنگین تحصیل و… مجبور به ترک تحصیل شده و یا ضعف تحصیلی دارند، هیچکس نمی خواهد مسئولیتش را بپذیرد.

    دانش آموزانی که درس و تحصیل را رها می کنند وبه سمت قاچاق سوخت و… می روند ، آیا هیچ مسئولی در این رخداد تلخ مقصر نیست ؟ خانواده های چند فرزندی که توان خرید لباس و کیف وکفش و نوشت افزار و… را برای فرزندان دانش آموزشان ندارند و فرزندشان ترک تحصیل نموده و یا در تحصیل با مشکل مواجه می شود، آیا هیچ مسئولی نباید در این حوزه پاسخگو باشد ؟ آیا این خانواده های محروم حق تحصیل در شرایط مناسب را ندارند؟ استان هرمزگان همچنان در فقر آموزشی قرار دارد و با عدالت آموزشی فرسنگ ها فاصله دارد و متولیان‌ مربوطه تلاش می کنند کمبود و نواقص را پنهان کنند.

    درصورتی که اگر در ادوار مختلف کمبودها و نواقص را آشکارا بیان می کردند و از دولت، خیرین ، نهادهای انقلابی ، صنایع و بنگاه های اقتصادی در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان درخواست یاری کرده بودند، تاکنون بخش زیادی از مشکلات و کمبودهای موجود برطرف شده بود. مسئولان مربوطه بجای توبیخ کردن و پیگیری جهت یافتن کسی که مشکلات مدارس را به رسانه ها یا دستگاه های نظارتی اعلام کرده اند، بایستی اولا از این افراد قدردانی کنند که باعث شده اند مشکلات گفته شود و اقداماتی برای رفع آن‌ها شود .

    ثانیا بدانند با پنهان نمودن مشکلات حوزه آموزشی فقط در حق دانش آموزان استان اجحاف و در واقع خیانت می شود و استعدادهای دانش آموزان مستعد شکوفا نمی شوند که اگر امکانات مناسب و کافی وجود داشت ، این استعدادها شکوفا می شدند و برای ساختن کشور تربیت می شدند و مدیرانی توانمند ویا متخصص و محقق و دانشمند و… تربیت می شدند.در محلات حاشیه ای و روستاها بایستی وضعیت مدارس بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. حتی برخی از مدارس خاص هم که در این مناطق هستند، شرایط مساعدی را ندارند.

    اگر دانش آموزانی که در مدارس فرزانگان و… در هرمزگان تحصیل می کنند ، با‌ چنین مدارسی در سایر استان‌ها مقایسه شود، آنگاه بیشتر متوجه تفاوت حتی مدارس خاص در هرمزگان و تهران و شیراز و یزد و… خواهید شد . دانش آموزان در برخی از مدارس عادی و فرزانگان در هوای گرم هرمزگان بایستی عرق ریزان باشند و حتی از کولر مناسب در همه کلاس ها بی بهره باشند و تجهیزات آموزشی کافی و مناسبی را نداشته باشند؛ بطور حتم نمی توانند با دانش آموزان سایر استان‌ها رقابت کنند و متولیان‌ آموزشی استان و مسئولان ارشد استان بایستی در این حوزه بررسی و اقدام مناسبی را داشته باشند تا تبعیض به عدالت آموزشی در هرمزگان تبدیل شود.

    مدارس شبانه روزی هم شرایط مساعدی در این سالها ندارند. برخی از آنها فرسوده اند و نیاز به بازسازی دارند. در برخی مناطق هم بایستی مدارس شبانه روزی جدید ساخته شود تا دانش آموزان از بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل درامان بمانند. از طرفی دیگر تجهیزات آموزشی و خوابگاهی و موادغذایی و تغدیه مناسب دانش آموزان در مدارس شبانه روزی هرمزگان نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد.

    بایستی شرایط تحصیل دانش آموزان در این مدارس بگونه ای فراهم شود که آنها دغدغه ای جز تحصیل و درس خواندن نداشته باشند.موضوع سرویس مدارس همچنان مورد گلایه والدین است و نرخنامه مصوب چندان رعایت نمی شود که دستگاه های نظارتی بایستی در این حوزه رسیدگی بیشتری داشته باشند .درحالی‌که دانش آموزان و والدین شان بایستی دغدغه ای جهت تحصیل در مدارس نداشته باشند، اما بیشتر دانش آموزان و والدین دغدغه ها و استرس هایی را دارند که بر تحصیل شان اثرگذار است .

    وقتی که حتی در برخی از مدارس خاص دغدغه کولر، وسایل و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی و…. وجود دارد، چطور می توان انتظار داشت که مدارس عادی شرایط مساعدی داشته باشند؟ کمبود مدرسه در هرمزگان باعث افزایش مدارس غیردولتی شده اند که برخی از آنها در ساختمانی کوچک و بدون حیاط بزرگ و مناسب دایر شده اند. برخی از مدارس غیردولتی هم اقدام به دانش آموز گزینی می کنند. از آن طرف بعضی از همین مدارس به معلمان شان حدود نصف حقوق قانون کار حقوق می دهند که نشان می دهد نظارت های لازم بر این مدارس هم وجود ندارد.

    کمبود مدرسه و سرویس مدرسه و…. در استان باعث شده است که نظارت های لازم وجود نداشته باشد و با تخلفات نیز چندان برخورد نشود که اگر برخورد شده است ، بازدارنده نبوده و متولیان‌ مربوطه بایستی در این حوزه اطلاع رسانی کنند. از دادستانی و دستگاه قضایی انتظار می رود به حوزه مشکلات آموزشی و کمبودهای این حوزه که منجر به تبعیض آموزشی شده است ، ورود کنند.

    از آن طرف زمینه مشارکت بیشتر صنایع در راستای مسئولیت های اجتماعی شان در حوزه آموزشی را فراهم نمایند تا مدارس فرسوده زودتر بازسازی شده و مدارس موردنیاز جدید ساخته شوند و همچنین تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی برای مدارس و کیف و کفش و لباس و نوشت افزار برای دانش آموزان بی بضاعت تامین شده تا این دانش آموزان مجبور به ترک تحصیل نشوند و همچنین بتوانند با عزت نفس در مدارس تحصیل کنند.

    از طرفی دیگر بایستی از دانش آموزگزینی در برخی از مدارس که شهرت یافته اند، جلوگیری شود تا همه دانش آموزان بتوانند در مدرسه ای که تمایل دارند ،تحصیل کنند. حقوق معلمان مدارس غیردولتی نیز بایستی عادلانه پرداخت شود تا با انگیزه بیشتری به تدریس بپردازند. در یک کلام بایستی تبعیض آموزشی در استان از بین برود و عدالت آموزشی را دانش آموزان و والدین شان لمس کنند.

    موضوع دیگری که در این حوزه باعث گلایه دانش آموزان دیروز و دانشجویان امروز دانشگاه فرهنگیان بندرعباس شده است و به این رسانه منعکس شد، این است که دانشجویانی که امسال پذیرش شده اند، به آنها اعلام شده که بدلیل کمبود خوابگاه ، دختران دانشجو بایستی به رودان و پسران دانشجو به میناب بروند که انتظار می رود بجای انتقال دانشجویان به شهرهای دیگر ، خوابگاه در بندرعباس برایشان تامین شود تا آنها بتوانند در بندرعباس که انتخاب کرده اند، تحصیل کنند‌.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.