دریانیوز// استان هرمزگان، بهرغم برخورداری از موقعیت استراتژیک اقتصادی و تجاری، سالهاست با کمبود شدید فضای آموزشی و نیروی انسانی متخصص در مدارس دستوپنجه نرم میکند.
تراکم بالای جمعیت دانشآموزی، فرسودگی بسیاری از مدارس، کمبود فضاهای آموزشی ایمن و استاندارد و کمبود بیش از ۲۵۰۰ معلم، چالشهایی هستند که کیفیت آموزش در این استان را تحتالشعاع قرار دادهاند. اما امسال، با برنامهریزیهای جدید و مشارکت گسترده نهادهای دولتی و انقلابی، خیرین و صنایع بزرگ، هرمزگان قرار است به یک “کارگاه بزرگ مدرسهسازی” تبدیل شود.
این اقدام میتواند نقطه عطفی در تاریخ آموزش این استان باشد. بر اساس آمارهای رسمی، هرمزگان برای پوشش تحصیلی مناسب دانشآموزان خود به حداقل ۳۰۰ مدرسه جدیدنیاز دارد. علاوه بر این، بیش از ۳۰۰ مدرسه فرسوده وجود دارد که یا باید بازسازی شوند یا با ساخت بنای جدید جایگزین گردند.
بسیاری از مدارس موجود، از استانداردهای ایمنی و آموزشی فاصله دارند و برخی حتی فاقد سیستمهای سرمایشی و گرمایشی مناسب هستند. از سوی دیگر، کمبود معلم بهویژه در مناطق محروم و روستایی، فشار مضاعفی بر سیستم آموزشی وارد کرده است.
جذب نیروی انسانی متعهد و متخصص، بهویژه در رشتههای علوم پایه و فنیوحرفهای، از ضروریات توسعه آموزشی در هرمزگان است. در گام اول این حرکت بزرگ در سال جاری، روز شنبه، تفاهمنامه ساخت ۱۰ مدرسه با مشارکت دو شرکت بزرگ صنعتی استان، یعنی صبا فولاد و گوربندراه، به امضاء رسید. بر اساس این توافق، ۵ مدرسه ۶ کلاسه (شامل دو هنرستان و یک دبیرستان) توسط صبا فولاد و ۵ مدرسه ۳ کلاسه توسط شرکت گوربندراه احداث خواهد شد.
این پروژهها در قالب مسئولیت اجتماعی صنایع اجرا میشود و نشاندهنده نگاه بلندمدت این بنگاهها به توسعه پایدار در استان است. استاندار هرمزگان در این مراسم با اشاره به اهمیت مشارکت صنایع در مدرسهسازی، تأکید کرد:ما فقط به دنبال ساخت کلاس درس نیستیم، بلکه هدف اصلی ما ارتقای کیفیت آموزش، شناسایی استعدادها و ایجاد عدالت آموزشی است.
وی همچنین از برنامهریزی برای رونمایی از این پروژهها در سفر آینده رئیسجمهور به هرمزگان خبر داد. اگرچه ساخت ۱۰ مدرسه گام ارزشمندی است، اما این تعداد پاسخگوی نیازهای آموزشی هرمزگان نیست. برآوردها نشان میدهد که برای رفع کامل کمبود فضای آموزشی، بایدحداقل ۳۰۰ مدرسه جدید در مناطق شهری و روستایی ساخته شود.
همچنین، بازسازی و مقاومسازی ۳۰۰ مدرسه فرسوده دیگر از اولویتهای اصلی است. در این راستا، استانداری هرمزگان برنامهریزی کرده تا با تخصیص اعتبارات دولتی، جلب مشارکت خیرین مدرسهساز و همکاری صنایع بزرگ، این پروژهها را با سرعت بیشتری پیش ببرد. استاندار هرمزگان اعلام کرد:رویکرد ما هدایت مشارکتهای اجتماعی صنایع به سمت نیازهای واقعی مردم است.
پیش از این در پروژههای آبرسانی موفق عمل کردیم و اکنون مدرسهسازی در اولویت قرار دارد. از طرفی دیگر باید متذکر شد که ساخت مدرسه تنها بخشی از راهحل است. بسیاری از مدارس هرمزگان با کمبود امکانات آزمایشگاهی، کارگاههای فنی، کتابخانهها و سیستمهای سرمایشی و گرمایشی روبهرو هستند. برای ایجاد تحول واقعی در آموزش، باید به تجهیز مدارس نیز توجه ویژهای شود.
صنایع و نهادهای انقلابی میتوانند در این بخش نقش آفرینی کنند. بهعنوان مثال، تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی، سیستمهای خنککننده و امکانات ورزشی میتواند به ارتقای محیط یادگیری کمک شایانی کند. همچنین کمبود بیش از ۲۵۰۰ معلم در هرمزگان، یکی از جدیترین چالشهای آموزشی این استان است.
برای حل این مشکل، راهکارهای متعددی بایستی در دست اجرا باشد. احداث ساختمان آموزشی خوابگاهی ۷۰۰ نفره دانشگاه فرهنگیان هرمزگان در آزادگان بندرعباس بایستی با جدیت دنبال شود تا امکان جذب و تربیت دانشجو معلمان بیشتری فراهم شود. خیرین مدرسهساز همواره پیشگامان عرصه ساخت فضاهای آموزشی در ایران بودهاند.
در هرمزگان نیز این گروه میتوانند با مشارکت در ساخت مدارس، بازسازی بناهای فرسوده و تجهیز کلاسها، نقش بیبدیلی ایفا کنند. از سوی دیگر، صنایع بزرگ استان مانند پالایشگاه های گاز و نفت،شرکتهای فولادی، پتروشیمی، کشتیرانی وبندری و معدنی و… میتوانند با اختصاص بخشی از درآمدهای خود به مسئولیتهای اجتماعی، نهتنها به توسعه آموزشی کمک کنند، بلکه با تربیت نیروی کار ماهر، آینده صنعت خود را نیز تضمین نمایند.
سخن پایانی این است که هرمزگان نیازمند عزم ملی برای جهش آموزشی است. تبدیل هرمزگان به “کارگاه مدرسهسازی” یک تصمیم امیدبخش است، اما برای تحقق کامل این هدف، باید همه دستگاههای اجرایی، نهادهای انقلابی، نمایندگان مجلس، صنایع، خیرین و مردم دست به دست هم دهند.
آموزش سرمایهگذاری برای آینده است و هرچه در این زمینه هزینه شود، در بلندمدت به توسعه اقتصادی و اجتماعی استان منجر خواهد شد. امید است با اجرای این طرحها، شاهد روزی باشیم که هیچ دانشآموز هرمزگانی به دلیل نبود مدرسه یا معلم از تحصیل بازنماند و استان هرمزگان به الگویی برای مشارکت عمومی در مدرسهسازی تبدیل شود.
ثبت دیدگاه