حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۲ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 2 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3502 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    شهریور ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • تأثیر قرص اورژانسی بر بارداری: دانستنی‌های مهم قبل از استفاده
    ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۹
    شناسه : 18823
    بازدید 118
    1
    اگر رابطه جنسی پرخطری را تجربه کرده‌اید به قرص اورژانسی نیاز دارید. قرص‌های اورژانسی به عنوان یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری طراحی شده‌اند. البته توصیه نمی‌شود این قرص را به صورت
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    اگر رابطه جنسی پرخطری را تجربه کرده‌اید به قرص اورژانسی نیاز دارید. قرص‌های اورژانسی به عنوان یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری طراحی شده‌اند. البته توصیه نمی‌شود این قرص را به صورت مداوم استفاده کرد. تنها در شرایطی که احساس کنید بارداری ناخواسته‌ای رخ می‌دهد باید این قرص را مصرف کنید. این قرص، حاوی هورمونی است که از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کند و مانع از لقاح اسپرم در تخمک‌ها می‌شود. بنابراین دلیل اصلی نام گذاری قرص اورژانسی به همین دلیل است که در اسرع وقت و حداکثر ۱۲۰ ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، باید مصرف شود.

    اما برای اینکه با عمکلرد و میزان دوز مصرفی این قرص بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

    قرص اورژانسی

    قرص اورژانسی

    قرص اورژانسی چیست؟

    قرص اورژانسی در دسته داروهای پیشگیرانه بارداری قرار دارد. این قرص تخمک گذاری را به تعویق می‌اندازد و از علائم بارداری پیشگری خواهد کرد. اما بر خلاف تصور بیشتر افراد، قرص ضد بارداری، راه حل فوری برای عدم بارداری نیست؛ بلکه باید با پزشک زنان و زایمان مشورت کرد تا با توجه به دستور پزشک، قرص اورژانسی مصرف شود. زمانبندی استفاده از این قرص اهمیت زیادی دارد. اگر به حداکثر زمان استفاده و میزان دوز آن توجه نداشت، احتمال تاثیر گذاری کمتری دارد.

    چه مواقعی می‌توان از قرص اورژانسی ضد بارداری استفاده کرد؟

    تشخیص اینکه چه زمانی باید از قرص اورژانسی استفاده کرد بر عهده زوج است. اما در صورتی که از راه‌های پیشگیری استفاده نکرده باشید و احتمال بارداری دهید، باید قرص اورژانسی را مصرف کنید. اما توصیه می‌شود که در شرایط زیر از این قرص استفاده کنید تا علائم بارداری از بین رود:

    • در صورتی که از وسایل پیشگری از بارداری استفاده نکرده باشید.
    • اگر کاندوم در حین رابطه پاره شده باشد.
    • اگر دیافراگم پیشگیری از بارداری از جای خود خارج شده‌ است.
    • در صورتی که دو یا سه قرص پیشگیری از بارداری خود را مصرف نکرده باشید.
    • اگر مجبور به رابطه جنسی ناخواسته شده‌اید.

    دقت داشته باشید که استفاده از قرص‌های اورژانسی تنها یکبار در ماه مجاز هستند. بنابراین باید برای برقراری رابطه جنسی خود برنامه ریزی و احتیاط کامل داشته باشید. همچنین در طول سیکل عادت ماهانه خود تنها یک بار مجاز به مصرف این قرص هستید.

    بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی

    در چه صورت قرص اورژانسی اثر نمیکند ؟ این سوالی است که بسیاری از خانم‌ها آن را می‌پرسند. قرص اورژانسی ضد بارداری از آزاد شدن تخمک یا قرار گرفتن تخمک بارور شده در رحم جلوگیری می‌کند. زمان‌بندی در خوردن قرص اورژانسی اهمیت بالایی دارد، بنابراین لازم است تا قرص اورژانسی پیش از هردوی این مراحل مصرف شود. به‌صورت‌کلی، نظر متخصصان زنان و زایمان این است که قرص اورژانسی در سریع‌ترین زمان ممکن پس از رابطه جنسی بدون وسایل پیشگیری مصرف شود؛ اما نتایج تحقیقات نشان داده که مصرف قرص اورژانسی ضدبارداری در ۷۲ ساعت اول پس از رابطه جنسی، موفقیت بالایی را در پیشگیری از بارداری به دنبال دارد.

    قرص اورژانسی

    قرص اورژانسی

    انواع قرص‌‌های اورژانسی

    قرص‌‌های اورژانسی ضدبارداری به سه دسته بندی متفاوت تقسیم می‌شوند. هریک از این قرص‌ها زیر مجموعه‌های دیگری هم دارند، اما مهم‌ترین و قابل اعتماد‌ترین قرص ضدبارداری این سه نوع هستند. هریک از این سه دارو ضد بارداری ویژگی منحصر به فردی دارند که با توجه به درخواست فرد قابل مصرف خواهند بود. به طور کلی انواع قرص‌های اورژانسی به شرح زیر هستند:

    • قرص‌های لوونورژسترول: قرص‌های لوونورژسترول با به‌تاخیر انداختن یا جلوگیری از تخمک‌گذاری از باداری جلوگیری می‌کنند.
    • قرص‌های یولی پیریستال:اینقرص ‎‌ضدهورمونی است و عمل تشکیل جنین را مختل می‌کند. اما نیاز به تجویز پزشک دارد.
    • قرص ال دی (LD): قرص‌های ال دی با به تاخیر انداختن یا جلوگیری از تخمک‌گذاری عمل می‌کنند و نیاز به تجویز پزشک ندارند، زیرا تاثیر گذاری کمتری به نسبت سایر انواع قرص‌های اوژانسی دارند.

    دقت داشته باشید که در صورت رابطه جنسی کنترل نشده باید به موقع از انواع قرص اورژانسی استفاده کنید تا اثر گذاری آن را شاهد باشید. بنابراین با پزشک زنان در ارتباط باشید و مشورت دریافت کنید.

    بهترین قرص اورژانسی برای جلوگیری از بارداری

    در صورتی که قصد بارداری ندارید و ترجیح می‌دهید که در کنار سایر روش‌های پیشگیری از بارداری از قرص اورژانسی استفاده کنید، باید پزشک زنان و زایمان خود را مطلع کنید. دکتر زنان با توجه به دانش و تخصصی که دارد، می‌تواند وضعیت شما را معاینه کرده و با توجه به درخواست شما بهترین قرص اورژانسی را تجویز کند.

    اما بهترین قرص‌های اورژانسی مورد تایید پزشکان زنان و زایمان، برای جلوگیری از بارداری ناخواسته به شرح زیر هستند:

    • قرص لوونورژسترول (یک روش قابل اعتماد و کم ‌خطر برای پیشگیری از بارداری)
    • قرص یولی‌پریستال‌استات (کاهش احتمال بارداری تا حدود ۵۰ درصد)
    • قرص تنسی (بهترین قرص‌ ضدبارداری با عوارض جانبی کمی ‌و باید ۲ روز بعد از رابطه جنسی استفاده شود)

    توجه کنید که قرص‌های اورژانسی مختلفی در داروخانه‌ها وجود دارند؛ اما این سه مورد جزو بهترین‌ها هستند. توصیه می‌کنیم که قبل از مصرف این قرص‌ها، تاییده دکتر داروساز یا پزشک متخصص را دریافت کنید.

     

    قرص اورژانسی در چه شرایطی اثر ندارد؟

    قرص اضطراری ضد بارداری باید تا فاصله ۷۲ ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، مصرف شود. در این مدت زمان اثر گذاری ضدبارداری بیشتر است و احتمال بارداری کاهش پیدا می‌کند. در حقیقت هرچه زمان بیشتری از رابطه جنسی گذشته باشد، اثر این قرص کمتر می‌شود. اما فاکتورها و دلایل مختلف دیگری هم وجود دارند که اثربخشی این قرص را کاهش می‌دهند و عبارتند از:

    • وزن بالای ۷۵ کیلوگرم خانم‌ها
    • مصرف قرص با تاخیر بیش از ۷۲ ساعت پس از رابطه جنسی
    • مصرف کروبوهیدرات‌هایی مانند: قند و شکر
    • مصرف آنتی اکسیدان مانند: ویتامین سی
    • مشکلات کبدی و گوارشی
    • مصرف برخی از داروها مانند: آنتی‌بیوتیک‌ها، کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین، ریفامپین، تتراسایکلین

    بهتر است بدانید که قرص‌های اورژانسی روش تضمینی برای جلوگیری از بارداری نیستند. زیرا همانطور که گفته شد، عوامل مختلفی روی اثر گذاری این قرص‌ها تاثیر می‌گذارد.

    قرص اورژانسی

    قرص اورژانسی

    تست بارداری بعد از مصرف قرص اورژانسی

    در بعضی از مواقع ممکن است که با مصرف قرص اورژانسی، علائم بارداری دیده شود. در این شرایط باید بلافاصله تست باداری انجام داد. اما بسیاری از خانم‌ها این سوال را می‌پرسند که چه زمانی باید بعد از مصرف قرص اضطراری بارداری برای تست حاملگی اقدام کنند؟

    اگر بعد از سه تا چهار هفته بعد از مصرف قرص اضطراری پریود نشوید، باید تست بارداری دهید.

    در صورتی که خونریزی دوران پریودی بعد از مصرف قرص اورژانسی، بیشتر از یک هفته طول بکشد باید آزمایش بارداری داد.

    اگر در طول سه الی پنج هفته بعد از مصرف قرص ضد بارداری، دردهای شکمی ‌شدید را تجربه می‌کنید، احتمال بارداری و سقط جنین وجود دارد.

    در هر صورت فرقی ندارد، ما توصیه می‌کنیم که بعد از مصرف قرص اورژانسی با پزشک متخصص زنان در ارتباط باشید تا علائم شما بررسی شود و بارداری ناخواسته رخ ندهد.

    برای نوبت گیری از پزشک زنان در اسرع وقت هم نگرانی نداشته باشید، سامانه آنلاین نوبت دهی پزشکان دکتردکتر در کنار شما است. کافی است که به صفحه خدمات و نوبت دهی پزشکان دکتردکتر به آدرس دکتر دکتر drdr.ir مراجعه کرده و از بهترین متخصص‌های زنان و زایمان نوبت دریافت کنید. همچنین شرایط مشاوره آنلاین برای مصرف قرص اورژانسی و ضد بارداری وجود دارد تا نگرانی برای بارداری ناخواسته نداشته باشید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.