حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۴ دی , ۱۴۰۳ Monday, 13 January , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4173 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 129×
  • تقویم شمسی

    دی ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • بیشترین فعالیتم در کشور برای کودکان و نوجوان است
    ۱۷ آذر ۱۴۰۳ - ۵:۳۲
    شناسه : 22300
    بازدید 1125
    8
    گفتگوی دریا با چهره تاثیر گذار هنری؛ دریانیوز// هنرمندان جایگاه ویژه ای در جامعه دارند و‌برخی از آنها توانسته اند اثرگذاری ویژه ای را بر جامعه‌های شان داشته باشند‌ .
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// هنرمندان جایگاه ویژه ای در جامعه دارند و‌برخی از آنها توانسته اند اثرگذاری ویژه ای را بر جامعه‌های شان داشته باشند‌ . هنرمندان و مربیانی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارند، وظیفه سنگین‌تری را برعهده دارند و فعالیت در دنیای کودک و‌نوجوان البته شیرین است و مربی و هنرمند می تواند روح کودک و نوجوان را همزمان با آموزش هایش پرورش دهد. در این‌شماره با یکی از هنرمندان و مربیانی که در هرمزگان و کشور صاحب نام می باشد و در موسسه آموزشی فن بیان و مهارت های زندگی سیمرغ در بندرعباس فعالیت دارد، به گفتگو نشستیم، با ما همراه باشید.

    دریا:خودتان را بطور کامل معرفی و از فعالیت های تان بطور مفصل بفرمایید تا مخاطبان مان بیشتر با شما آشنا شوند .
    سلام به همه خوانندگان عزیز و اهالی کتاب و مطالعه من هانیه هادی نژاد هستم ،متولد آخرین ماه تابستان سال شصت و دو در شهر باران و ابر و زیبایی ، بندرانزلی. از نوجوانی به طور حرفه ای در عرصه تئاتر، اجرا و نویسندگی شروع به فعالیت کردم و در کنار این فعالیت‌های اجتماعی، برای راضی نگهداشتن خانواده ام، شروع به یادگرفتن کارهای هنری نظیر آرایش و پیرایش و خیاطی و دیگر هنرها کردم .

    چون همزمان هم در مدرسه درس می‌خواندم و کار کردم و عصرها در مدارس به عنوان مربی نمایش و کارگردان کار می‌کردم و آخر هفته ها به عنوان آرایشگر و خیاط مشغول بودم ، به قول شمالی ها من را به عنوان یک خانوم چهل صنعت می‌شناختند . نمی‌توانم بگویم نوجوانی را تا جوانی چطور گذراندم، چون کاملا با کار کردن مشغول بودم و تجارب زیادی کسب کردم . اگر از آن زمان‌ها با سرعت بگذریم و به امروز برسیم، هم اکنون با تحصیلات در رشته های مهندسی و مدیریت به عنوان استاد دانشگاه، نویسنده و کارگردان و بازیگر و مدیر گروه کودک چیکو ، مدیر مسئول انتشارات کتاب چیکو ، دبیر ماهنامه کودک ساحل و مربی تخصصی کودک و نوجوان ، برخی از فعالیت‌های من محسوب می‌شوند. عادت ندارم اینقدر من من بگویم پس لطفا همین اندازه از رزومه ام را بپذیرید .

    فعالیت در آموزشگاه سیمرغ

    دریا: در آموزشگاه سیمرغ مربی چه کلاس هایی هستید و در مورد این کلاس هم توضیح دهید.
    در آموزشگاه وزین سیمرغ به عنوان مربی فن بیان و اجرای صحنه کودک و نوجوان ، و همچنین مدرس دوره های مدرسین این مجموعه فعالیت می‌کنم . کلاس های فن بیان ویژه کودکان ، به صورتی که من تدریس می‌کنم ، آمیخته با بازی ، نمایش خلاق و دروس بیان هست . چون مربی بازی و ورزش کودکان و مدرس نمایش خلاق هستم ، متوجه شدم آمیخته شدن ریتم و موسیقی و نمایش و بازی در آموزش فن بیان به کودکان ، بسیار موثر و نتیجه بخش است. همین سر فصل ها با کمی حساسیت روی موضوعات و سرفصل ها را نیز ویژه نوجوانان به کار می‌گیرم .

    دریا:گویا در حوزه کودک و نوجوان بسیار فعالیت دارید. از فعالیت های تان در این بخش هم بفرمایید. از چه زمانی وارد عرصه فعالیت برای این قشر شدید و آیا دلیل خاصی وجود داشت ؟
    فعالیت برای کودکان از همان دوره نوجوانی که عرض کردم آغاز شد . اما بعد از ازدواج و منتقل شدن به بندرعباس ،در صدا و سیمای مرکز خلیج فارس به عنوان مجری و گوینده برنامه کودک و نوجوان و بعدها به عنوان تهیه کننده ، کارگردان و نویسنده فعالیت کردم. در حوزه فعالیت‌های استانی و کشوری هم به عنوان مدرس کتابخوانی به شهرها ، روستاها و استان‌های مختلف رفته و در ترویج کتابخوانی فعالیت می‌کنم .کار کردن برای کسانی که آماده پذیرش آنچه نشنیده اند و اکنون فرامی‌گیرند را ،در کنار لبخندو شادی و بازیگوشی های دوستانه بچه ها دوست دارم . به همین دلیل بیشترین فعالیت من در کشور برای کودکان و نوجوان می‌باشد.

    دریا:بنظرتان چه ضرورتی دارد کودکان و نوجوانان در دوره هایی مانند فن بیان ، نمایش خلاق، مهارت های زندگی و مهارت های ارتباطی و…حضور داشته باشند؟ در روند رشدی و تحصیلی آنها چه اثری دارد ؟
    در زمان کودکی ما، محله های بزرگ و خاکی ، درخت های میوه ، همسایه هایی که گروهی کار می‌کردند، دوستان هم محله ای ، نوعی ادبیات محله ای و آداب اجتماعی را خودآموز وارد ذهن و کلام ما می‌کردند. امروز از آن همه آموزش خبری نیست و کودکان در خانه های آپارتمانی با محدودیت فعالیت ، با محدودیت شادمانی و ابراز احساسات و بسیاری موانع دیگر روبرو هستند ؛ همین امر باعث می‌شود که نیاز به آموزش مهارت‌های کلامی ، مهارت‌های زندگی و کارهای گروهی و اجتماعی برای کودکان به صورت ضرورت حس شود .

    خداروشکر چند سالی است که در کشور ما این ضرورت جدی گرفته شد و از سال ۸۴ آموزش مربیان در حوزه های بازی و ورزش ، فن بیان و هوش های چند گانه، استعداد یابی و دیگر مهارت‌های مرتبط جدی گرفته شده است. این اتفاق مهم در بندرعباس با فعالیت‌های گسترده موسسه سیمرغ و هم اکنون دپارتمان مهارتی سیمرغ رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته است و بهترین انتخاب هارا پیش روی خانواده ها قرار داده است .

    توصیه به والدین

    دریا:به والدین توصیه می کنید فرزندان شان را در کدام دوره های آموزشگاه سیمرغ ثبت نام کنند که به رشدشان و افزایش مهارت آموزی شان و حتی روند تحصیلی شان کمک کند ؟
    انتخاب کلاس ‌و شرکت کودکان در مهارت‌ها و کلاس ها بنابر شناخت خانواده از دوره های یک موسسه ، گستره فعالیت‌های آن و البته بازخوردهای بیرونی قابل انجام است که خوشبختانه سیمرغ در این امر موفق ظاهر شده است . پس انتخاب کلاس را بعد از شناخت کامل و جامع خانواده از سیمرغ، به خودشان محول می‌کنم ‌.

    دریا:وضعیت نمایش خلاق و نمایش و تئاتر را در استان هرمزگان چگونه می بینید و خودتان برای آموزش و همچنین اجرای تئاتر و نمایش با چه مشکلاتی مواجهند و نحوه برخورد و حمایت های فرهنگ وارشاد را از فعالان هنری و تئاتر و نمایش در استان چگونه ارزیابی می کنید ؟
    سوال شما پاسخ بسیار طولانی و در عین حال آسیب شناختی به دنبال دارد . اگر بخواهم به طور مختصر به تک تک قسمت‌های این سوال پاسخ بدهم باید بگویم ، هنوز شناخت خانواده ها از نمایش؛ تئاتر و نمایش خلاق، به اندازه ای است که گمان می‌کنند کودکان به فردی به نام مربی محول می‌شوند و او باید با رقص و موسیقی و آواز در پایان دوره یک خروجی ارائه دهد ؛ در صورتی که در هر محور ( نمایش خلاق _ نمایش یا تئاتر ) کاملا متفاوت است . ما در نمایش خلاق روی مهارت‌های کودکان یا خردسالان برای ورود در اجتماع ، شناخت عناصر در کار گروهی، مهارت‌های اجتماعی و زندگی ، دوستیابی بر اساس بازی ، نمایش‌های آنی بر اساس موقعیت و البته روانشناسی کار می‌کنیم و بازخورد کودک بعد از چند دوره شرکت در کلاس نمایش خلاق ، در شرکت او و همراهی با خانواده و مدرسه کاملا هویدا می‌شود.

    اما در تئاتر یا نمایش ، مربی یا کارگردان بر اساس متنی از قبل انتخاب شده با دانش از ساختار نمایش و مخاطب ، با انتخاب درست بازیگر، نور ، لباس ، موسیقی و میزانسن ، کاری را در طول چند ماه با تمرینات حساب شده انجام و در نتیجه به اجرا برای تماشاگران می‌گذارد. ‌
    حالا با شناخت این دومقوله می‌توان گفت که ورود در این عرصه ها نیاز به تحولات آکادمیک و تجربی دارد و حداقل ها باید توسط مربی و کارگردان برای کودک یا کودکان انجام شود . در حوزه حمایت ادارات فرهنگی در استان برای من به عنوان یکی از فعال ترین افراد در حوزه کنشگری فرهنگی ( فعالیت‌های فرهنگی و هنری ویژه کودک و نوجوان ) سدهایی بوده ، اما ممارست و استفاده به جا از تجربیاتم تا امروز ، الحمدالله به خوبی گذشته است .

    دریا:هنر نمایش هرمزگان در کشور و دنیا چه جایگاهی دارد و برای رشد این هنر و رسیدن به جایگاه های بهتر ، بنظرتان چه اتفاق و اقدامی نیاز است ؟
    نمی توانم به صراحت و درستی آمار دقیقی در مورد این سوال شما داشته باشم، اما می‌دانم در کشور ،هرمزگان با نمایش‌های ابراهیم پشتکوهی و خوانندگی رضا صادقی و ترانه های استاد فقید محمد علی بهمنی با چشم و گوش مردم ناآشنا نیست، اما تلاش های بیشتری باید در این مورد توسط هنرمندان این استان صورت بگیرد ‌. یکی از آسیب هایی که دامن هنر در استان را گرفته، تنگ نظری های عده ای به عنوان هنرمند می‌باشد که به جای گره افکنی در بخش های هم مسیر ، می‌توانستند راهگشای همراهانی چون خودشان باشند . هیچ اشکالی ندارد چند گروه هنری برای کودکان فعالیت کنند . هیچ ایرادی ندارد چند موسسه برای کودکان کلاس های آموزشی برگزار کنند، اما این پشت سر گویه ها ، خاله بازی ها و رفتارهایی دور از شان یک فعال که خودش را در عرصه هنر شناخته شده می‌داند، به گمانم از هویت او خواهد کاست و دقیقا همین موضوع آسیب های زیادی به بدنه هنر و فرهنگ وارد کرده است .

    دریا:خودتان در حوزه رادیو و تلویزیون و بازیگری چه فعالیت هایی داشته و دارید و آیا فضای فعالیت برای علاقمندان به هنر بازیگری در استان فراهم است و چه نواقص و کاستی هایی را در این بخش می بینید ؟
    در قسمتهای قبل از فعالیت‌های خودم در رسانه گفتم، اما در این بخش از سوال شما باید ابراز تاسف کنم بابت حضور مدیرانی که از دل همین مردم، همین استان هستند، اما فرصت ورود کودکان و نوجوانان و حتی جوانان را در این عرصه با بهانه های واهی مسدود می‌کنند. من تا سعی دارم به هنرجویان خودم ، ورود به صداو سیمای مرکز خلیج فارس را توصیه نمی‌کنم، اما اگر اصراری برای کسب تجربه باشد، تمام راهنمایی های لازم را خواهم داشت .

    دریا:حضرتعالی به عنوان مدرس و استاد دانشگاه ، در کدام دانشگاه ها و در چه رشته هایی تدریس دارید ؟
    آموزش هنر ، وسایل کمک‌آموزشی ویژه مربیان ، خلاقیت و شیوه های پرورش آن، آموزش از طریق بازی را در دانشگاه علمی کاربردی و جهاددانشگاهی ویژه مربیان در مقطع کاردانی و کارشناسی تدریس می‌کنم .

    دریا:گویا در آموزش مربیگری برای آموزشگاه سیمرغ هم حضور پررنگی دارید . در این بخش هم توضیح دهید .
    یکی از کارهای ارزنده در حوزه تربیت مدرس برای اولین بار _ تاجایی که من مطلع هستم _ توسط آموزشگاه سیمرغ کلید خورده است ‌. تربیت مدرسانی که با مهارت و تفکر ورود به بازار کار کنند ، یکی از دغدغه های همه فعالین حوزه آموزش می‌باشد .من هم به عنوان مدرس نمایش خلاق برای مدرسان در این دوره ، در خدمت عزیزان هستم .

    دوره‌ های فرزند پروری و مهارت‌های زندگی سیمرغ

    دریا:بیشتر والدین امروز برای ارتباط با فرزندان شان و با همسرشان با چالش و مشکلاتی مواجهند و نمی توانند ارتباط برقرار کنند ، بنظرتان والدین در چه دوره هایی در آموزشگاه سیمرغ می توانند شرکت کنند تا بهتر بتوانند ارتباط بگیرند و به فرزندان شان نیز از آموخته های شان آموزش دهند ؟
    اول بگویم که مطالعه مطالعه و باز هم مطالعه کلید حل بسیاری از مشکلات است و سپس گفتگو ، مشورت و تبادل افکار در همه زمینه ها می‌تواند مشکل گشا باشد . در موسسه سیمرغ با وجود روانشناسان مجرب ، خانواده ها با شرکت در دوره‌ های فرزند پروری و مهارت‌های زندگی می‌توانند گام موثری در این زمینه بردارند .

    چاپ ۱۵ جلد کتاب

    دریا:خودتان چه کتاب هایی را نوشته اید و چه میزان از وقت تان را برای مطالعه و نوشتن صرف می کنید؟
    تا به امروز پانزده جلد کتاب از من به چاپ رسیده است که فقط سه اثر این این تعداد به صورت انفرادی بوده و باقی به صورت جمعی با دیگر دوستان هنرمندم انجام شده است .
    مجموعه داستان‌های کوتاه ( سکوت نشانه شخصیت شماست ) ، نمایشنامه ( آبیتا )و نمایشنامه (گل دونه اناردونه ) از کارهای چاپ شده و ۵ مجموعه که شامل دو مجموعه شعر کودک و نمایشنامه کودک و سه کتاب آموزشی ویژه نوجوانان نیز آماده چاپ دارم .

    دریا:ارتباط مطالعه و هنر و هنرمند و مربیگری در چیست؟
    خداروشکر همه دوستان من را به عنوان یک فرد اهل مطالعه و جدانشدنی از کتاب می‌شناسند(که البته این امر در مورد تماشای فیلم و انیمیشن نیز صادق است) . روزانه حداقل یک الی دو کتاب کودک و چند صفحه از کتاب‌های موضوع بندی شده در مسیر اهداف آموزشی، و پیگیری تازه های چاپ ، جزو روتین فعالیت‌های من محسوب می‌شود. همیشه گفته ام، اگر مثلا سال ۹۰ مربیگری گرفته باشم( در هر رشته ای) و تا به امروز در آن رشته خود را به روزرسانی نکرده باشم و مطالعات مرتبط را انجام نداده باشم ، باید کارم را کنار بگذارم! این یعنی مطالعه در زمینه فعالیت مورد نظر باید جزو ضروریات هر فرد فعال در جامعه قرار بگیرد، بالاخص فعالان حوزه کودک .

    دریا:زندگی هنری و مربیگری تان چه اثراتی را بر زندگی شخصی و تربیت بر فرزندان و خانواده گذاشته است و فرزندان از چه بخش هایی از هنرتان الگوبرداری کرده اند ؟
    من یک پسر هنرمند، خلاق و نونگاه ۱۴ ساله به نام امیدرضا دارم که گاهی می‌نویسد، گاهی نقاشی روی بوم می‌کشد؛ بازی می‌سازد و مدام عروسک و مجسمه خلق می‌کند. عاشق کتاب های کمیک است و معمولا در خالی کردن جیب مادرش برای تهیه وسایل کاری اش کم نمی‌گذارد. همسرم نیز چون خودش هنرمند در عرصه چوب و آیینه کاری بود، با همراهی همیشگی و مشورت‌های به موقع، مشوق من در مسیر پیشرفت بوده و هست .

    دریا:چند ساعت از وقت تان در شبانه روز را به آموزش می پردازید و چند ساعت به مطالعه مرتبط با آموزش های تان اختصاص می دهید ؟
    از ۷:۳۰ صبح تا ۲۱ شب مشغول آموزش هستم ،در گروه های مختلف سنی از ۳/۵ ساله تا۴۰ ساله و همین انگیزه فعالیتم را افزایش می‌دهد و همیشه یک جلد کتاب در کیف یا در ماشین برای زمان‌های خالی دارم تا اصلا وقتم هدر نرود .

    چهره تاثیر گذار درعرصه کودک و نوجوان در استان و کشور

    دریا:بنظرتان هنرمند چه میزان بر جامعه و هنرجویانش می تواند اثربگذارد و اثرات ملموس آموزش ها و رفتارتان را در کدام بخش از جامعه بصورت عینی مشاهده کرده اید ؟
    نمی‌خواهم غلو کنم، امایک حس خوب از بازخوردهای خانواده ها ، مدیران استانی و حتی کشوری من را برای چند جهش دیگر شارژ می‌کند. پس هنرمندان در کنار تمام چالش های پیش رویشان ( چه به لحاظ روانی، چه اقتصادی و چه اجتماعی ) باید همیشه آماده آموزش باشند . اگر من امروز به لطف خدا ، به عنوان یک چهره تاثیر گذار در عرصه کودک و نوجوان در استان و الحمدالله در کشور شناخته شده ام ، بر می‌گردد به جدی گرفتن تمام آموزش ها ، انتخاب رفتارها و سیاست های درست در انتخاب موقعیت و ارتباط های اجتماعی .

    رویش مجدد نمایش های کودک در استان هرمزگان با فعالیت‌های مستمر گروه کودک چیکو( گروه کودکی که از سال ۹۳ آن را تشکیل دادم) آغاز شده ‌و این واقعیت که کاشت حس رقابت در دل هنرمندان نمایشی کودک با اجراهای سالانه به بیش از ۷۰۰ اجرا در استان ،باعث شده که امروز گروه‌های نمایشی که قبلا سالی یک کار هم آماده نمی‌کردند، امروز به اجراهای مداوم در طول سال بزنند . با ترویج کتابخوانی و آموزش مستقیم و سفر به ۹۶ روستا در استان هرمزگان ، منجر به ترویج باشگاه‌های کتابخوانی و درخشش نام استان هرمزگان در بین استان‌های مروج کتاب در کشور و سپاسگذاری مستقیم وزیر کشور وقت از بنده شد ( که خدارا برای آن شاکرم ‌ ) و همچنین راه اندازی مجدد نشریه کودک ساحل ، که با پشتیبانی عزیزانی چون اقای رشیدی و خانم‌ کرمی ، منجر شد تا نام بندرعباس در بین استانهایی که اهمیت به حوزه مطالعه و نشر آثار ویژه کودکان را دارند در صدر قرار بگیرد، از معدود فعالیت‌های تاثیر گذار من بشمار می‌آیند ‌ .

    دریا: خودتان فعالیت های هنری را از کودکی آغاز کردید ؟ عامل سوق یافتن تان‌به فعالیت های هنری و مربیگری چه بود و چه توصیه های به کودکان و نوجوانان وجوانان و خانواده ها برای فعالیت های هنری و آموزش مهارت هایی مانند فن بیان ، مهارت های زندگی ، مجری گری ، گویندگی، بازیگری تئاتر ، نمایش خلاق و رادیو وتلویزیون و‌… دارید وآیا فضای آموزش و فعالیت در استان بطور کامل برای این هنرها فراهم است ؟
    بله از ۶ سالگی و بازی در نمایش آغاز کردم و در ۹ سالگی با چاپ داستانم در نشریه دانش آموزی و سپس استانی و کم کم مراجع بالاتر. خیلی راحت بگویم تلاش‌های من در برابر دلشکستگی های مدام و روحیه جنگجو ،من را به اینجا رسانده است . شاید به دلیل اینکه خانواده من باهنر نمایش مخالف بودند، سدها و موانع سختی را پشت سر گذاشته باشم، اما هیچ یک باعث نشد از هدفم دست بکشم . نکته ای که امروز مشاهده می‌کنیم، نداشتن هدف در بین دانش آموزان و متاسفانه تعریف درست هدف گذاری برای خانواده هاست. کلاس های آموزشی در همه زمینه می‌تواند کودک را با مسیر درست و علاقه مندی هایش آشنا کند .بستر فراهم است ، مطمئنا خیلی بیشتر از سال ۶۰ و ۷۰ ؛ فقط همت خانواده ها برای ورود به این عرصه لازم است .

    دریا:چه میزان از وقت تان را در آموزشگاه سیمرغ حضور دارید؟ حتی جمعه ها هم در این موسسه آموزشی برای آموزش حضور دارید و هنرجویان تان هم که بحمدالله از آموزش های تان ابراز رضایت می کنند. فکر می کنید چه عاملی باعث موفقت تان در کسب رضایت هنرجویان و خانواده ها شده است ؟ ویژگی های مربی موفق را در چه می دانید؟
    مربی موفق بایداهل مطالعه ، بروزرسانی اطلاعات از هر روشی ، در کنار متانت و دوری از غرور و خودپسندی باشد . یک مربی الگو هنرجوی خود محسوب می‌شود. پس از بالا نگاه کردن به افرادی که برای آموزش پیش آنها وقت می‌گذارند باید از نگاهشان ارزشمند شمرده شود . این روزها نفس راحتی میکشم ، چون توانستم شاگردان و کارآموزان و هنرمندان خوبی به جامعه معرفی کنم. نام هر کدام را می‌شنوم، آرام‌تر از همیشه ولی با انگیزه پیش می‌روم ‌.

    در مصاحبه ایی که با شبکه ۳ داشتم، گفتم : ارزش زندگی را می‌دانم، چون مرگ را خیلی خوب شناختم ؛ برای خیلی ها هنوز زندگی رنگ اصلی خودش را ندارد ، هنوز نمی‌دانند گذر عمر یعنی چه؛ هنوز فکر می‌کنند همیشه فرصت دارند . اما من اینطور فکر نمی‌کنم. اگر خوابیدن جزو فعالیت‌های لاینفک یک انسان نبود ، حتما از خواب هم می‌گذشتم، تا هیچ لحظه ای را نکشم و از دست ندهم. چون دوست دارم اگر به سن پیری رسیدم، با آرامش و دلخوش بگویم : خداروشکر، به همه آرزوهایم رسیدم .
    موفق و پیروز و سلامت باشید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.