حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۷ آبان , ۱۴۰۳ Monday, 28 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3763 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 118×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • “بوموسی” در آغوش امن ایران
    ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۳۴
    شناسه : 20676
    بازدید 138
    1
    دریانیوز// شهرستان بوموسی شامل جزیره‌های ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فارور بزرگ و فارور کوچک است.
    ارسال توسط : منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// شهرستان بوموسی شامل جزیره‌های ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فارور بزرگ و فارور کوچک است. جزیره بوموسی با ۱۲ کیلومتر مربع وسعت به عنوان مرکز این شهرستان در آب‌های خلیج فارس و در فاصله ۷۵ کیلومتری بندرلنگه و ۵۷ کیلومتری شرق جزیره سیری واقع شده است.

    به گزارش خبرنگار دریا؛ این شهرستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی، دارای اهمیت بسیار زیاد و استراتژیک برای کشور بوده و از جنبه اهمیت دریایی به دلیل نزدیکی به آبراه‌های بین‌المللی و همچنین تردد شناورهای سنتی تجاری و صیادی در آب‌های خلیج فارس از این منطقه به کشورهای حوزه خلیج فارس دارای اهمیت بسیاری است.

    صرف نظر از گزاره‌های تاریخی و حقوقی که حاکمیت ایران بر جزیره “بوموسی” را به روشنی به اثبات می‌رساند، نام فارسی این جزیره و قرائن زبانشناسی نیز مؤید آن است؛ به‌خصوص که به گواهی اسناد تاریخی،‌ مالکیت ایران بر جزیره “بوموسی” ریشه در امپراطوری عیلامی، ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی دارد و بی‌شک درباره جزیره‌ا‌ی با چنین قدمت نباید و نمی‌توان پنداشت که نام فارسی به خود ندیده باشد.

    جزیره بوموسی در اسناد تاریخی و نقشه‌های کهن با نام بوموو(Boumouw) یعنی آب و نیز با نامهای گب سبز (به معنای جای سبز) و بوم سوز یا بومسو (Boumsou) به ثبت رسیده است. بوم به معنی مکان است و سو چندین معنا دارد. یکی از آن معانی در فارسی کهن، سبز است و در مجموع می‌توان “بوموسو” را سرزمین سبز نامید. از این سابقه چنین بر می‌آید که نام” ابوموسی” نامی جدید با سابقه‌ای در حدود یکصد‌ساله است که یکی از ساکنان جزیره به همین نام، آن را به جای نام اصلی رواج داده است.

    از سوی دیگر این که در بسیاری از اسناد، از این جزیره با عنوان «بوموسی» یاد شده است، نشان می‌دهد که تاریخ‌نگاران ایرانی با تصرف در نام «ابوموسی» سعی در بازگرداندن این نام به اصل اولیه آن داشته‌اند.از پیشینه و دیرینه این نامگذاری چنین بر می‌آید که زبان به‌عنوان منشأ تفکر و خانه هستی که در پیدایش جریانهای فکری و اعتقادی، نقشی بی بدیل دارد، می‌تواند در حفظ هویت ملی تمامیت ارضی کشور موثر باشد./جامعه خبری تحلیلی الف اتمام حجت دولت درباره جزایر سه‌گانه سخنگوی دولت در حاشیه جلسه چهارشنبه گذشته هیئت دولت با تاکید بر مالکیت ایران بر جزایر سه گانه گفت: این سه جزیره همیشه مال ایران بوده و اسناد تاریخی دارد و این موضوع را ثابت می‌کند.

    فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران گفت: موضوع حاکمیت مطلق ایران بر سه جزیره بوموسی تنب کوچک و تنب بزرگ مورد تاکید جدی است و هیچ کسی حق ندارد به پاره تن ایران نگاه چپ بکند، لذا مطلقاً این موضوع پذیرفته نیست.وی با بیان این که این سه جزیره همیشه مال ایران بوده و اسناد تاریخی دارد و این موضوع را ثابت می‌کند، تاکید کرد: برخی کشورها دست از شیطنت‌های رسانه‌ای بردارند چون این چیزی بیشتر از یک بازی رسانه‌ای نیست و این موضوع مورد تاکید همه اعضای هیأت دولت قرار گرفته است.

    “بوموسی” پُرشتاب در مسیر توسعه
    مدیرکل دفتر هماهنگی امور توسعه جزایر استانداری هرمزگان نیز از اتمام عملیات اجرایی ۷۷ طرح عمرانی و زیرساختی در جزیره بوموسی در ۲ سال گذشته خبر داد و گفت: ۹ طرح دیگر نیز در این جزیره در دست اجراست که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهند رسید.  عبدالرسول دریایی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی دولت در حوزه طرح های عمرانی و زیرساخت های در شهرستان بوموسی، افزود: پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص توجه و رسیدگی ویژه به توسعه بیش از پیش جزایر راهبردی استان هرمزگان در شهرستان بوموسی ۷۷ طرح با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۷۲ میلیارد و ۶۹۶ میلیون ریال طی ۲ سال اخیر در این جزیره اجرایی شده است. وی ادامه داد: چهار طرح رفت و آمد دریایی کالا، حمل و نقل دریایی مسافر، حمل و نقل هوایی مسافر و هندلینگ (خدمات فرودگاهی) با اعتباری بیش از ۶۱۰ میلیارد ریال در حوزه ترابری دریایی و هوایی در سطح جزیره بوموسی عملیاتی شده است.

    مدیرکل دفتر هماهنگی امور توسعه جزایر استانداری هرمزگان با اشاره به طرح های انجام شده در حوزه آب و برق جزایره بوموسی توضیح داد: از ۷۷ طرح اجرا شده در این جزیره چهار پروژه با اعتبار ۶۰۳ میلیارد و ۹۳۷ میلیون ریال در حوزه آب و ۲۰ طرح دیگر با اعتبار یک هزار و ۶۳۹ میلیارد و ۱۹۳ میلیون ریال در حوزه برق بوده است.

    به گزارش ایسنا، دریایی اضافه کرد: در حوزه مسکن، عمران و خدمات شهری و مخابراتی شهرستان بوموسی نیز ۲۶ طرح با اعتبار سه هزار و ۶۳۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال در این جزیره به بهره برداری رسیده است. وی در ادامه به طرح های انجام شده در حوزه های بهداشت و درمان، گردشگری، بنادر و شیلات، فرهنگی، ورزشی و آموزشی در شهرستان بوموسی اشاره کرد و گفت: در ۲ سال گذشته چهار طرح با اعتبار یک هزار و ۳۰ میلیارد ریال در حوزه بهداشت و درمان، ۶ طرح با اعتبار ۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حوزه های گردشگری، بنادر و شیلات و ۱۳ طرح با اعتبار ۵۴۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حوزه های فرهنگی، ورزشی و آموزشی در شهرستان بوموسی اجرایی شده است.

    مدیرکل دفتر هماهنگی امور توسعه جزایر استانداری هرمزگان با اشاره به اقدامات درحال انجام دولت در حوزه طرح های عمرانی و زیرساخت های شهرستان بوموسی، گفت: ۹ طرح با اعتبار چهار هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال در حوزه پروژه های عمرانی و زیرساخت در شهرستان بوموسی در حال انجام است. وی با اشاره به طرح های در حال اجرا در جزیره بوموسی گفت: از ۹ طرح در حال اجرا در این جزیره یک طرح با اعتبار ۶۳۰ میلیارد ریال در حوزه آب و سه طرح دیگر با اعتبار سه هزار و ۸۸۷ میلیارد ریال در حوزه مسکن، عمران و خدمات شهری و مخابراتی است. دریایی اظهار کرد: همچنین سه طرح با اعتبار ۳۶۵ میلیارد ریال در حوزه بهداشت و درمان و ۲ طرح با اعتبار ۱۰۸ میلیارد ریال در حوزه فرهنگی، ورزشی و آموزشی در شهرستان بوموسی در حال اجرا است.

    ایران در جزیره بوموسی مسکن می‌سازد
    در خبری دیگر که هفته قبل منتشر شد ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: جزیره بوموسی جزء جدایی‌ناپذیر کشور ایران است و این وزارتخانه قصد دارد در این جزیره ۱۱۰ واحد مسکونی احداث کند. ایران با برنامه ساخت مسکن در جزیره بوموسی یک بار دیگر هر نوع طمع برخی کشورهای منطقه به جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و بوموسی را بی‌اثر کرد. در روزهای اخیر شورای همکاری خلیج فارس برای چندمین بار و البته این دفعه با همکاری اتحادیه اروپا ادعاهای واهی را درخصوص جزایر سه‌گانه ایرانی مطرح کرد که واکنش‌های مسئولان و مردم ایران در پی داشت.

    البته به نظر می‌رسد این ادعاها بیشتر به منظور انحراف افکار عمومی از موضوع فلسطین و لبنان مطرح شده تا یک لایه ایمنی برای رژیم صهیونیستی ایجاد شود. در این خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند جزایر سه‌گانه همواره ایرانی بوده و خواهد بود و تا ابد متعلق به ایران است.

    غلامحسین محسنی اژه‌ای ـ رییس قوه قضاییه – نیز با هشدار به کشورهای عضو شورای همکاری درخصوص جزایر سه‌گانه گفت: توصیه می‌کنیم که فریب وسوسه‌های برخی از کشورهای غربی را نخورند، زیرا در آن صورت بسیار متضرر و خاسر می‌شوند. هم‌چنین اسماعیل بقایی ـ سخنگوی وزارت خارجه – در این زمینه گفت: جمهوری اسلامی ایران درباره تمامیت سرزمین خود و حاکمیت بر جزایر سه‌گانه هیچ تردیدی ندارد و اغماضی نخواهد شد.

    سند مالکیت جزیره ابوموسی به نام سازمان ملی زمین و مسکن ایران است و مثل سایر مناطق برای متقاضیان واجد شرایط در آنجا تامین زمین انجام می‌شود. دو پروژه آنجا تامین زمین شده که یکی از آنها از طریق منابع استانی بنیاد مسکن در حال اجرا است. ۱۱۰ واحد نیز توسط سازمان ملی زمین و مسکن در دستور کار قرار دارد. بر این اساس مثل سایر مناطق می‌توان طرح‌های شهرسازی را در جزایر سه‌گانه اجرا کرد. اردیبهشت امسال معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرای دو پروژه مسکونی در جزیره ابوموسی و هرمز خبر داد.

    به گزارش ایسنا ؛ارسلان مالکی به تازگی نیز گفته که مصوبه قانونی داریم که در جزیره تمام ایرانی بوموسی برای ساکنین و کسانی که علاقمند به سکونت در این جزیره هستند مسکن سازی کنیم و مصوبه ساخت ۱۱۰ واحد به استان ابلاغ شد و به زودی عملیات ساخت آغاز می‌شود. به گفته وی، در بحث واگذاری مسکن طبق ضوابط، اولویت با ساکنان جزیره است اما در اولویت بعدی هر فردی که متقاضی سکونت در این جزیره باشد می‌تواند در این جزیره صاحب‌خانه شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.