حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲ مرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3321 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • به شدت طرفدار نوحه های سنتی هستم
    ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
    شناسه : 17598
    بازدید 118
    1
    مداح هرمزگانی در گفت‌وگو با دریا: دریانیوز// مداح جوان هرمزگانی گفت: ارتباط میان مداحان و شاعران در استان باید بیشتر شود. مجتبی عابدینی مداح جوان و برجسته هرمزگانی که از سن نوجوانی وارد مداحی برای دستگاه اهل بیت (ع) شده است و در نوحه خوانی داری سبک خاصی است.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مداح جوان هرمزگانی گفت: ارتباط میان مداحان و شاعران در استان باید بیشتر شود. مجتبی عابدینی مداح جوان و برجسته هرمزگانی که از سن نوجوانی وارد مداحی برای دستگاه اهل بیت (ع) شده است و در نوحه خوانی داری سبک خاصی است.

    دریا: لطفاً خودتان را بصورت کامل معرفی کنید؟

    – مجتبی عابدینی هستم متولد ۱۳۶۷ ساکن بندرعباس، متأهل دارای دو فرزند پسر و لیسانس حقوق دارم.

    دریا: از چه زمانی در دستگاه اهل بیت علیهم السلام شروع به مداحی کردید و مشوق شما در این مسیر چه کسی بود؟

    – از سن ۹ سالگی در رشته اذان و بعد در رشته قرائت قرآن کریم فعالیت خودم رو شروع کردم و مقام‌های هم در سطح مدارس، شهرستان و استان کسب کردم.از سن ۱۴ سالگی هم وارد مداحی شدم و از سال ۸۴ بصورت حرفه ای مداحی رو ادامه دادم و مشوقم پدر و مادرم و چند تن از دوستانم بودند.

    دریا: اولین بار در کدام هیئت مداحی کردید و در حال حاضر مداح کدام هیئت هستید؟

    – اولین بار بصورت حرفه ای در مسجد امام حسین(ع)‌ روستای بوندر خورگو بعنوان پایگاه اولم، مسجد فاطمیه بعنوان پایگاه دومم و بعد در هیئت نوجوانان و جوانان عاشورایی رزمندگان اسلام مداحی کردم و در حال حاضر هم در هیئت رزمندگان اسلام و هیئت سفینه النجاه توفیق نوکری دارم.

    دریا: از آن جایی که در کنار نفس زدن برای اهل بیت(ع)، اشعار هم می سرایید، شعر گفتن را از چه تاریخی آغاز کردید؟
    -از همان سال های ابتدایی یعنی سال ۸۴ نوحه ها ، سرودها به همراه سبک ها از خودم بود.

    دریا: ابزارهای مداح صدا، محتوا و شعر است، شما جزو کسانی بودید که همیشه روی انتخاب اشعارتان حساسیت داشته‌اید؛ این حساسیت از کجا نشات می‌گیرد؟

    – سعی من همیشه این است که از اشعار جدید استفاده کنم که برای مخاطب تازه باشد،مثلا گویش بندری برایم مهم است، استفاده از خلیج فارس، بندرعباس، شرجی و گرما، نماد پرچم لب ساحل.

    دریا: از چه زمان شعر و سبک سنتی بومی را در مداحی خود ایجاد کردید و چرا به این سبک روی آوردید؟

    – من به شدت طرفدار نوحه های سنتی هستم و همیشه سبک سنتی را در هیئت هایی که سنتی هم نیستند اجرا می کنم حتی برخی
    از نوحه های پامنبری نشسته را با کمی ویرایش در هیئت ها اجرا می کنم.

    دریا: اولین شعری که گفتید چه بود؟

    -سال ۸۴ یک نوحه به گویش بندری سرودم و در مسجد فاطمیه بصورت واحد اجرا کردم که فایل صوتی آن موجود است.سال ۹۲ یک نوحه رسمی واحد به گویش بندری و سنتی سرودم با نام «عباس رفت به میدون» که مورد توجه قرار گرفت و سال بعد نوحه دیگری « برناگردد علمداروم » رو سرودم و اجرا کردم که خیلی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که با توجه به استقبال گسترده مردم از نوحه به گویش بندری تصمیم گرفتم هر سال یک نوحه جدید به گویش بندری اجرا کنم.اولین شعر همان نوحه به گویش بندری سال ۸۴ « تو صحرای دل مه یک گلی نشتن اباالفضلن» بود.

    دریا: چه کسانی در این مسیر شما را همراهی کردند و آیا افرادی بودند که با این سبک مخالفت کنند؟

    – پدر همسرم و چند تن از رفیقانم بسیار مشوق بنده برای بندری خواندن بودند و در این مسیر مخالفتی نبود.

    دریا: همراهی مردم و عاشقان ائمه اطهار(علیهم السلام) در این سبک و شعرهای بومی در مولودی خوانی ها و مرثیه خوانی ها چه بود؟

    – مردم بشدت استقبال کردند و قطعاً اگر همراهی و استقبال مردم نبود این کار با این قدرت ادامه پیدا نمی کرد.حتی دیگر مداحان هم به گویش بندری خواندن در مولودی و نوحه خوانی روی آوردند.

    دریا: اولین شعری که مورد توجه قرار گرفت چه بود؟

    – اولین همان شعر «دگه برناگردد علمداروم» که شب تاسوعای سال ۹۳ در هیئت مکتب الزهرا اجرا کردم.

    دریا: کدام یک از اشعارتان بیشتر به دل خودتان می نشیند؟

    – « زیر پرچم علمدارت شهر بندرن عزادارت» .

    دریا: برای جوانانی که می خواهند در عرصه خادمی و مداحی اهل‌بیت‌(ع) وارد شوند چه توصیه ای دارید؟

    – من البته در جایگاهی نیستم که توصیه کنم فقط از تجربیات خودم در این مسیر بیان می‌کنم، استعداد ذاتی و علاقه خیلی مهمه، اخلاق و ادب مداحی، تواضع و تقوا که البته این موارد رو اول به خودم تذکر می‌دهم و در کنارش تمرین و ممارست.

    دریا: نظرتان در مورد رشد مداحان و شاعران در هرمزگان چه بوده و چه راهکاری برای رشد جوانان در عرصه شاعری و مداحی ائمه اطهار(ع) دارید؟

    – در عرصه مداحی، هرمزگان رشد زیادی داشته اما نه بصورت تخصصی،بلکه بصورت تقلیدی. تقلید در یک مقطعی خوب و حتی لازمه، اما مدام تقلیدی خواندن خوب نیست.باید به سمت خودکفایی در شعر و سبک برویم. البته نیاز نیست که خودمان حتماً شعر و سبک بگوییم، بلکه با شاعران و سبک سازان ارتباط بگیریم. در زمینه شعر و شاعری، شاعران ممتازی در سطح استان داریم ولی تعدادشان کم است و ارتباط میان مداحان و شاعران در استان باید خیلی بیشتر شود.

    دریا: نظر شما با ورود مضامین روز سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و… در نوحه چیست ؟

    – مداح باید به روز و از اشعار حماسی و انقلابی استفاده کند بفرموده مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ما هیئت سکولار نداریم.مداح باید سیاسی باشد؛ اما نه به این معنا که وارد جریانات حزبی و سیاسی شود، بلکه اصل نظام و اصل انقلاب باید در اشعار مداحی ما پیاده شود.این همان جهاد تبیین است که رهبری به مداحان تاکید کردند که تمام رفتارهای ائمه اطهار ما در زمان خودشان سیاسی بوده است.رفتار امام علی(ع) در کوفه، صلح امام حسن(ع) با معاویه، حادثه کربلا و عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید، و همینطور به ترتیب دیگر امامان ما رفتارهایشان سیاسی بوده است.

    دریا: آیا تاکنون با مضامین روز سیاسی، اجتماعی و… شعری گفتید، به چه مناسبت بوده و چه شعری بوده است؟

    – بله گفته ام، سال ۹۳‌ « نسل جوون امروز، کوه امید فرداست، ‌اینجا جوون عاشق، قلبش شبیه دریاست» .

    دریا: تاثیر مداحی و خدمتگزاری برای دستگاه اهل بیت علیهم السلام روی زندگی شما چه بوده است؟

    – در مسیر اهل‌بیت ‌(علیهم السلام)‌‌ بودن قطعاً تاثیر در زندگی همه دارد برکت به زندگی می دهد هر کس خالصانه تحت هر عنوانی خادم این آستان باشد آقا شده است ؛البته مادامی که خالصانه در این مسیر باشد.

    دریا:چند کلمه می گویم هر چه به ذهنتان رسید بفرمائید؟

    هیئت: زندگی
    شعر: ذوق
    رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی): امید به آینده و آرامش
    حضرت سیدالشهدا(ع): اول و آخر
    سبک سنتی بومی: حفظ اصالت

    دریا: از حضور و تجربه خود در حسینیه معلی بفرمائید:

    – اصلا بنا به حضور من در برنامه نبود و دوستان حسینه معلی آمدند بندر و به اتفاقشان به دو روستا جهت دیدن دو آئین سنتی چک چکو و گنبد گردانی رفتیم که مورد پسند قرار گرفت؛ اما در ادامه به دلیل عدم نظم و هماهنگی کافی لغو شد و حتی من اصرار داشتم از سینه زنی سنتی هرمزگان در برنامه حسینیه معلی استفاده شود اما اعلام کردند سینه زنی سنتی جنوب سال های قبل در برنامه اجرا شده و امسال نیز سینه زنی سنتی بوشهر قرار است در برنامه اجرا داشته باشند و به این دلیل موافقت نشد و گفتند ان شاءالله سال آینده. این شد که از این حقیر جهت اجرای نوحه به گویش بندری در برنامه دعوت کردند که ان شاءالله مورد قبول حضرت سیدالشهداء علیه السلام واقع شود.

    دریا: در پایان اگر سخنی دارید بفرمائید؟

    – از همه همشهریان و هم استانی های عزیزم صمیمانه تشکر می کنم بابت حمایت های همیشگی شان خصوصاً بابت حضورم در برنامه حسینیه معلی شبکه سه سیما.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.