دریانیوز// مدرسه به عنوان یکی از اساسیترین نهادهای اجتماعی، نقش بیبدیلی در شکلدهی به شخصیت و آینده کودکان و نوجوانان دارد. این مکان مقدس نه تنها به ارائه دانش و مهارتهای علمی میپردازد، بلکه به پرورش ارزشها، اخلاقیات و مهارتهای اجتماعی نیز کمک میکند. مدارس با ایجاد محیطی مناسب برای یادگیری و رشد، بستری فراهم میکنند تا افراد بتوانند استعدادها و توانمندیهای خود را شناسایی و تقویت کنند و به عنوان افرادی کارآمد و مفید وارد جامعه شوند.
یکی از مهمترین وظایف مدارس، آموزش و تربیت نسلهای آینده است. در مدرسه، کودکان و نوجوانان با مبانی علمی و فکری آشنا میشوند و مهارتهای ضروری برای زندگی در جامعه مدرن را فرا میگیرند. علاوه بر این، مدارس به تقویت همبستگی اجتماعی و ارتقای هویت ملی کمک میکنند. از طریق فعالیتهای گروهی و برنامههای فرهنگی و ورزشی، دانشآموزان فرصتی برای ایجاد روابط اجتماعی، همکاری و همیاری با دیگران پیدا میکنند. همچنین، مدرسه به عنوان یک نهاد اجتماعی، نقش مهمی در ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ عمومی جامعه ایفا میکند.
با ارائه برنامههای آموزشی متنوع و کیفی، مدارس میتوانند به افزایش سواد علمی، فرهنگی و اجتماعی افراد کمک کنند و به توسعه پایدار جامعه یاری رسانند. از این رو، سرمایهگذاری در نظام آموزشی و تأمین امکانات و زیرساختهای مناسب برای مدارس، یکی از اولویتهای اساسی در هر جامعهای محسوب میشود. در نتیجه، مدرسه نه تنها به عنوان مکانی برای انتقال دانش و مهارتهای علمی، بلکه به عنوان نهادی برای پرورش انسانهایی مسئولیتپذیر، آگاه و متعهد به ارزشهای اخلاقی و اجتماعی اهمیت دارد.
با توجه به نقش حیاتی مدارس در تربیت نسلهای آینده، توجه به کیفیت آموزش و ارتقای امکانات مدارس میتواند گامی مؤثر در راستای بهبود و پیشرفت جامعه باشد. مدرسه سازی یکی از مهمترین اقدامات توسعهای و اجتماعی است که تأثیرات گستردهای بر جامعه دارد. از جمله این تاثیرات میتوان به افزایش دسترسی به آموزش، توسعه نیروی انسانی، کاهش نابرابریهای آموزشی، تقویت ارزشهای اجتماعی و فرهنگی، ارتقای سطح بهداشت و سلامت، تقویت اقتصاد محلی و کاهش مشکلات اجتماعی اشاره کرد. ساخت مدارس جدید به افزایش دسترسی به آموزش برای کودکان و نوجوانان کمک میکند.
این اقدام میتواند میزان ترک تحصیل را کاهش دهد و به بهبود کیفیت آموزش و پرورش کمک کند. مدرسه سازی به تربیت نیروی انسانی ماهر و تحصیلکرده کمک میکند. این نیروی انسانی میتواند در آینده به توسعه اقتصادی، علمی و فرهنگی جامعه کمک نماید. با ساخت مدارس در مناطق محروم و دورافتاده، میتوان به کاهش نابرابریهای آموزشی کمک کرد و فرصتهای برابر برای تحصیل را فراهم آورد. مدارس محلی برای انتقال ارزشها و فرهنگهای جامعه به نسلهای آینده هستند. مدرسه سازی به تقویت این ارزشها و فرهنگها کمک میکند و به ایجاد همبستگی اجتماعی منجر میشود. همچنین مدرسهسازی میتواند باعث بهبود وضعیت بهداشت و سلامت کودکان شود.
در مدارس، برنامههای بهداشتی و آموزشهای سلامت ارائه میشود که به کاهش بیماریها و افزایش سطح سلامت جامعه منجر خواهد شد. ساخت مدارس میتواند منجر به ایجاد اشتغال محلی شود. از طرفی، توسعه مدارس به افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات محلی منجر میشود که به رونق اقتصاد محلی کمک میکند. افزایش دسترسی به آموزش میتواند به کاهش مشکلات اجتماعی مانند بیکاری، فقر، جرم و جنایت کمک کند. آموزش میتواند به ایجاد شهروندانی مسئولیتپذیر و آگاه منجر شود که در بهبود وضعیت اجتماعی جامعه نقش ایفا میکنند. مدرسه سازی نقش مهمی در تحقق اهداف توسعه پایدار دارد.
آموزش و پرورش کیفی و فراگیر میتواند به ایجاد جوامعی پایدار و توسعهیافته کمک کند که توانایی مقابله با چالشهای مختلف را دارند. به طور کلی، مدرسه سازی به عنوان یکی از پایههای اصلی توسعه، نقش بیبدیلی در بهبود وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه دارد. این اقدام میتواند به تحقق عدالت اجتماعی، ارتقای سطح زندگی و ایجاد آیندهای بهتر برای نسلهای آینده کمک نماید. استان هرمزگان یکی از استانهایی است که در زمینه مدرسه و مدرسهسازی در سالهای گذشته با مشکلات بسیاری مواجه بودهاست از این رو توسعه و حرکت در این مسیر یکی از نکات مهم میباشد.
در حال حاضر در برخی شهرهای استان هرمزگان سرانه فضای آموزشی با متوسط کشوری فاصله دارد اما برخی شهرها نیز به سرانه کشوری رسیدهاند. شهر بندرعباس که پایتخت اقتصادی کشور محسوب میشود از نظر فضای آموزشی وضعیت خوبی ندارد اما خبرهای خوبی در این شهر در زمینه مدرسهسازی به گوش میرسد.
ساخت هفده مدرسه در بندرعباس
در دست احداث و اجرا بودن هفده مدرسه تنها در شهر بندرعباس نشان میدهد که در دوره مدیریتی جدید، تحولی در زمینه ساخت مدرسه در استان هرمزگان و به ویژه شهر بندرعباس شاهد هستیم. ساخت این هفده مدرسه در یکی دو سال آینده قطعا باعث افزایش سرانه آموزشی در این شهر ساحلی خواهد شد و میتوان امیدوار بود که فقر آموزشی در شهر بندرعباس و کلاسهای شلوغ در سالهای آتی در این شهر کاهش خواهد یافت. این کارها باعث شده که استان هرمزگان به کارگاه مدرسهسازی در کشور تبدیل شود و این حرکت در دو سال اخیر با شتاب بسیار بالایی در حال انجام است.
این موضوع را میتوان در بهرهبرداری از مدارس در دو سال اخیر مشاهده نمود. از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۱ در شهر بندرعباس تنها سه مدرسه شامل زمزم۱، شهید عراقیزاده و استعدادهای درخشان فرزانگان۲ ساخته و تحویل شدهاست که با توجه به وضعیت مدارس تخریبی و ناایمن این شهر تعداد بسیار کمی است. اما در دو سال اخیر شاهد هستیم که هشت مدرسه فقط در شهر بندرعباس ساخته شده که جهش وگام بلندی در ساخت مدرسه برای این شهر محسوب میشود. مدارس ساخته شده در دو سال اخیر شامل هنرستانهای شهید رضا زارعی و سلام، مدرسه ابنسینا(آفتاب)، زمزم۲، تربیت سورو، حاسب هرمزی، حضرت مهدی(عج) نخلناخدا و انرژی اتمی میباشد.
معماری، نقطه قوت مدارس هرمزگان
در دست اقدام و اجرا بودن هفده پروژه آموزشی دیگر در شهر بندرعباس نشان دهنده عزم جزم مسئولان استانی به ویژه مدیریت و کارکنان نوسازی مدارس استان برای افزایش سرانه فضای آموزشی در این شهر است که میتواند جهش خوبی در این زمینه ایجاد نماید. یکی از نکات مهمی که در ساخت مدارس استان هرمزگان به آن اشاره کرد این است که هر مدرسه با معماری متفاوت و سازگار با اقلیم این استان ساخته میشود که در این زمینه نیز استان هرمزگان سالهاست که توانسته رتبههای برتر در طراحی و معماری مدارس در کشور کسب نماید و مورد تقدیر مسئولان مربوطه قرار گیرد.
استان هرمزگان به دلیل داشتن شرایط خاص آب و هوایی، عمر مفید وسایل و ساختمانها در آن کمتر از سایر نقاط است و این موضوع یکی از دلایلی است که موجب میشود عمر مفید مدارس در استان نیز کمتر شود و تعداد مدارس فرسوده و ناایمن نیز در هرمزگان افزایش یابد به همین دلیل در مدارس جدیدی که ساخته میشود علاوه بر معماری خاص برای هر مدرسه، کیفیتبخشی به مدارس نیز مورد توجه قرار گرفتهاست. ساخت بخشهای مختلف مورد نیاز یک مدرسه یکی دیگر از اقداماتی است که در مدارس جدید به خوبی اجرا میشود. از سوی دیگر در دو سال اخیر شاهد این هستیم که تجهیزات مورد نیاز تحویلی به مدارس نیز افزایش چشمگیری داشتهاست. به ویژه در زمینه هنرستانها که نیاز امروز جامعه میباشد گامهای خوبی برداشته شدهاست.
اتمام مدارس بعد سالها انتظار
یکی از موضوعات مهمی که در دوره مدیریت جدید نوسازی مدارس استان شاهد آن هستیم این است که برخی از مدارس بعد از گذشت بیش از یک دهه از آغاز ساخت آنها به بهرهبرداری رسیدهاند که از جمله آنها میتوان به اتمام ساخت مدرسه کوثر آزادگان بعد از سیزده سال و مدرسه ابنسینا(آفتاب) بعد از چهارده سال از آغاز پروژه اشاره کرد. از هفده پروژه آموزشی در دست اقدام برای شهر بندرعباس نیز دو پروژه مربوط به گذشته و پانزده پروژه مربوط به دو سال اخیر است که با روند رو به جلو این پروژهها، در مهر ماه سال آینده هشت مدرسه دیگر در شهر بندرعباس به بهرهبرداری خواهد رسید و آمار پروژههای تحویلی در این سه سال به شانزده مدرسه خواهد رسید که جهش بزرگی در روند مدرسهسازی این شهر خواهد بود.
نقش بیبدیل خیرین مدرسهساز
خیرین مدرسهساز نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در جامعه دارند و تلاشهای آنها بهبود چشمگیری در نظام آموزشی و توسعه اجتماعی ایجاد میکند. فعالیتهای خیرین مدرسهساز میتواند الهامبخش دیگران نیز باشد و فرهنگ خیرخواهی و مشارکت اجتماعی را در جامعه ترویج دهد. این اقدامات میتواند به افزایش تعداد خیرین و مشارکتهای مردمی در امور خیرخواهانه منجر شود. به طور کلی، خیرین مدرسهساز با تلاشها و اقدامات خود نقش بسیار مهمی در توسعه آموزشی و اجتماعی جامعه ایفا میکنند و تأثیرات مثبتی بر کیفیت زندگی و آینده نسلهای آینده دارند.
در استان هرمزگان با تلاشهای صورت گرفته، خیرین زیادی در زمینه ساخت مدرسه مشارکت مینمایند و تاکنون مبالغ بالایی در این زمینه هزینه شدهاست. عملکرد شش ماهه نخست سال جاری نشان از تحولی بزرگ در جذب منابع مردمی دارد. بررسی عملکرد شش ماهه اول سال نشان میدهد که تعهدات مالی تعیینشده برای سال ۱۴۰۳، نه تنها بهطور کامل محقق شده بلکه بیش از دو برابر افزایش داشته و به ۱۳۰۰میلیارد تومان رسیده است.
این مبلغ تا پایان آذر ماه به بیش از ۱۸۰۰میلیارد تومان رسید و تا پایان سال به ۲هزار میلیارد تومان خواهد رسید. این در حالی است که تعهد اولیه برای سال ۱۴۰۳ تنها ۹۰۰میلیارد تومان پیشبینی شده بود. آنچه این دستاورد را چشمگیرتر میکند، سهم بالای کمکهای مردمی و خیرین در تحقق این ارقام است. برخلاف تصور عمومی که منابع دولتی را عامل اصلی رشد ساختوساز میداند، بررسیها نشان میدهد این جهش بزرگ با تکیه بر منابع خیرین و مردم محقق شده است. مسئولان این حوزه تأکید دارند که این منابع مردمی بهعنوان موتور اصلی توسعه، نقشی کلیدی در به ثمر رساندن پروژهها ایفا کردهاند.
این روند رو به رشد نه تنها نشاندهنده اعتماد بالای مردم و خیرین به مدیریت این حوزه است، بلکه بیانگر آن است که با تکیه بر سرمایههای اجتماعی، میتوان اهداف بلندمدت و ملی را نیز محقق کرد. موفقیت در جذب منابع مردمی، رشدی کمنظیر در حوزه ساختوساز و نوسازی را رقم زده است. این دستاورد نه تنها بیانگر قدرت مدیریت کارآمد و اعتماد عمومی است، بلکه الگوی موفقی برای سایر مناطق و پروژههای ملی ارائه میدهد. با این روند، میتوان امیدوار بود که سالهای آینده نیز شاهد تحقق اهداف توسعهای بیشتری باشیم.
حمایت از روند فعلی مدرسهسازی
روندی که در حال حاضر در زمینه مدرسهسازی در استان هرمزگان وجود دارد بسیار پرسرعت در حال حرکت رو به جلو است اما حمایت و مشارکت سایر بخشها برای ادامه آن نیاز است . استان هرمزگان و شهر بندرعباس از کمبود مدرسه رنج میبرد که نتایج خوبی ندارد اما با حرکت خوبی که اکنون وجود دارد میتوان امیدوار بود که با این روند طی چند سال آینده سرانه فضای آموزشی استان به سرانه کشوری نزدیک و به آن برسد و حتی بالاتر برود و این نیازمند حمایت و مشارکت سایر مسئولان در این زمینه است. امید است هرمزگان که اکنون به کارگاه بزرگ مدرسهسازی تبدیل شده، با سرعت این حرکت را ادامه دهد و دیگر شاهد کمبود مدرسه در این استان نباشیم.
ثبت دیدگاه