حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۴ اسفند , ۱۴۰۳ Saturday, 22 February , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4388 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 131×
  • تقویم شمسی

    بهمن ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰  
  • بحران مدارس در هرمزگان گام بلند اتاق بازرگانی در مدرسه سازی
    ۰۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۴:۵۶
    شناسه : 25358
    بازدید 174
    3
    لزوم مشارکت صنایع در ساخت مدرسه وبازسازی مدارس فرسوده؛ دریانیوز // استان هرمزگان به عنوان یکی از استان‌های مهم و پرتراکم جمعیت ایران، با مشکلات جدی در زمینه آموزش و پرورش مواجه است. کمبود ۳۰۰ مدرسه و فرسودگی بیش از ۳۰۰ مدرسه دیگر در این استان، نیازمند توجه ویژه و اقدامات فوری است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز // استان هرمزگان به عنوان یکی از استان‌های مهم و پرتراکم جمعیت ایران، با مشکلات جدی در زمینه آموزش و پرورش مواجه است. کمبود ۳۰۰ مدرسه و فرسودگی بیش از ۳۰۰ مدرسه دیگر در این استان، نیازمند توجه ویژه و اقدامات فوری است. دولت، بنگاه‌های اقتصادی، خیرین و نهادهای انقلابی باید با همکاری و مشارکت، به ساخت و نوسازی این مدارس بپردازند و همچنین در تأمین تجهیزات آموزشی و برودتی و آزمایشگاهی و… مدارس استان سهم داشته باشند تا ارتقای کیفیت آموزشی را به همراه داشته باشد و دانش آموزان استان از تحصیل بازنمانند ویا در شرایط کیفیت ضعیف آموزشی تحصیل نکنند.
    البته در دوسه سال اخیر و بخصوص در دولت شهید رئیسی با مدیریت یکی از جوانان نخبه استان در اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان، میزان‌ساخت و ساز مدارس و با معماری زیبا افزایش یافته است؛ اما با توجه به محرومیت شدید استان در مدرسه سازی، ضرورت دارد که میزان اعتبارات دولتی و مشارکت خیرین و بنگاه های اقتصادی مانند شرکت بنا گستر کرانه، نفت پاسارگاد ،تایدواتر ، شرکت های فولادی و پالایشگاهی ، آلومینیوم، کشتی سازی و… در این حوزه افزایش یافته تا اینکه کمبود مدرسه و وجود مدارس فرسوده و ناایمن در هرمزگان برطرف شود.
    یکی از بزرگترین مشکلات آموزشی در هرمزگان، کمبود ۳۰۰ مدرسه است. این کمبود مدارس باعث می‌شود که تعداد زیادی از دانش‌آموزان نتوانند به مدرسه بروند یا در کلاس‌های بسیار شلوغ و غیر استاندارد و دوشیفته تحصیل کنند. این مسئله به کاهش کیفیت آموزش و افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان منجر می‌شود.بیش از ۳۰۰ مدرسه در هرمزگان با مشکل فرسودگی وناایمنی مواجه هستند. این مدارس به دلیل ساختار ضعیف و قدیمی، نیاز به نوسازی و تعمیرات اساسی دارند. فرسودگی مدارس نه تنها به کاهش کیفیت آموزش، بلکه به خطرات جانی و بهداشتی برای دانش‌آموزان و معلمان منجر می‌شود.یکی دیگر از مشکلات اساسی مدارس هرمزگان، کمبود تجهیزات آموزشی و برودتی است.

    نبود امکانات آزمایشگاهی، کتابخانه‌های مناسب و سیستم‌های تهویه مطبوع، به کاهش کیفیت آموزش و افزایش مشکلات بهداشتی در مدارس منجر می‌شود. دانش‌آموزان نیاز به محیط‌های آموزشی مناسب و امکانات به‌روز دارند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن تحصیل کنند.مدارس شبانه روزی و خوابگاه های شان نیز شرایط مناسبی ندارند. فرسودگی برخی از این مدارس مانند بلبل آباد بشاگرد و‌از طرفی دیگر کمبود موادغذایی ، رفاهی ، آموزشی و…‌، تحصیل دانش آموزان را با اختلال مواجه کرده است که انتظار می رود در این حوزه نیز تدابیر لازم اتخاذ گردد. همچنین بایستی از دانش آموزان مستعد حمایت‌شود تا بتوانند در رشته های موردنیاز استان و منطقه شان در بهترین دانشگاه های کشور تحصیل نموده و به مردم محروم استان خدمت کنند.دولت باید با تخصیص بودجه‌های مناسب و برنامه‌ریزی دقیق، به ساخت و نوسازی مدارس در هرمزگان بپردازد.

    توجه ویژه به مناطق محروم و حاشیه‌نشین و اجرای پروژه‌های آموزشی گسترده، می‌تواند به بهبود وضعیت مدارس و ارتقای کیفیت آموزش کمک کند.بنگاه‌های اقتصادی نیز باید با ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی خود، در ساخت و تجهیز مدارس مشارکت کنند. این بنگاه‌ها می‌توانند با تأمین منابع مالی و تجهیزات آموزشی، به بهبود وضعیت مدارس و کاهش کمبودها کمک کنند. مشارکت بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند به افزایش فرصت‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و بهبود کیفیت تحصیل آن‌ها منجر شود.

    خیرین به عنوان نیکوکاران و دوستداران علم و دانش، می‌توانند نقش مهمی در ساخت و نوسازی مدارس داشته باشند. خیرین می‌توانند با تأمین منابع مالی و حمایت از پروژه‌های آموزشی، به بهبود وضعیت مدارس و افزایش فرصت‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان کمک کنند.نهادهای انقلابی نیز می‌توانند با تخصیص منابع و حمایت‌های لازم، به ساخت و نوسازی مدارس در هرمزگان کمک کنند. این نهادها می‌توانند با اجرای پروژه‌های مختلف آموزشی و فرهنگی، به ارتقای کیفیت آموزش و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس کمک کنند.
    اتاق بازرگانی هرمزگان که قبلاً نیز مشارکت‌هایی در ساخت مدرسه و… در استان داشت، قرار است مدرسه‌سازی خود را گسترش دهد تا بخشی از نیاز آموزشی استان برطرف شود. رئیس این اتاق از خیرین بزرگ به شمار می‌رود و نقش فعالی در بهبود وضعیت آموزشی استان دارد.
    استاندار هرمزگان نیز چند روز قبل از امضای تفاهمنامه ۳۵۰ میلیارد تومانی برای احداث مجتمع‌های آموزشی در هرمزگان با مشارکت اتاق بازرگانی خبر داد. این تفاهمنامه با هدف ارتقای سرانه فضای آموزشی و بهبود کیفیت آموزش در استان به امضا رسیده است.زمین‌های مورد نیاز برای احداث این مجتمع‌ها توسط اداره کل راه و شهرسازی تأمین خواهد شد و اتاق بازرگانی و اعضای هیئت رئیسه آن با حمایت‌های مالی و اجرایی خود، این پروژه‌ها را به مرحله اجرا خواهند رساند.
    در کنار این پروژه، مقرر شده است که ۱۵ مدرسه دیگر به همت اتاق بازرگانی در سال آینده ساخته شود. این مدارس به ویژه در مناطقی که شاخص‌های آموزشی پایین‌تری دارند، ساخته خواهند شد تا به رفع نیازهای آموزشی در شهر بندرعباس و دیگر نقاط استان کمک کنند.
    نقش استاندار هرمزگان در بهبود وضعیت مدارس
    استاندار هرمزگان نقش مهمی در تشویق به مشارکت همگانی برای بهبود وضعیت مدارس دارد. با تأکید بر ضرورت حمایت از خیرین و بنگاه‌های اقتصادی، ایشان می‌تواند به افزایش منابع مالی و تجهیزات آموزشی برای مدارس کمک کند.استاندار هرمزگان باید با پیگیری و نظارت دقیق بر اجرای پروژه‌های آموزشی، از تحقق اهداف و بهبود وضعیت مدارس اطمینان حاصل کند. این نظارت می‌تواند به افزایش کیفیت اجرای پروژه‌ها و کاهش تأخیرها و مشکلات اجرایی کمک کند.استاندار هرمزگان باید با همکاری نهادهای مختلف، برنامه‌های جامع و کاملی برای بهبود وضعیت مدارس و ارتقای کیفیت آموزش تدوین کند. این برنامه‌ها باید با توجه به نیازهای واقعی دانش‌آموزان و شرایط اقتصادی و اجتماعی تنظیم شوند و به بهبود وضعیت مدارس کمک کنند.
    در یک‌کلام‌باید گفت که وضعیت مدارس در هرمزگان نیازمند توجه ویژه و اقدامات فوری است.

    کمبود ۳۰۰ مدرسه و فرسودگی بیش از ۳۰۰ مدرسه دیگر، نیازمند مشارکت همه‌جانبه دولت، بنگاه‌های اقتصادی، خیرین و نهادهای انقلابی است. با همکاری و همبستگی همه نهادها و افراد مرتبط، می‌توان به ساخت و نوسازی مدارس و تأمین تجهیزات آموزشی و برودتی و آزمایشگاهی پرداخت و به ارتقای کیفیت آموزشی کمک کرد. تنها با انجام اقدامات عملی و موثر می‌توان به کاهش کمبودها و بهبود وضعیت مدارس دست یافت و آینده‌ای بهتر و روشن‌تر برای دانش‌آموزان استان هرمزگان فراهم کرد.
    نهضت مدرسه‌سازی و ارتقاء کیفیت آموزش در هرمزگان با جدیت دنبال می‌شود
    استاندار هرمزگان از امضای تفاهمنامه ۳۵۰ میلیارد تومانی برای احداث مجتمع‌های آموزشی در هرمزگان با مشارکت اتاق بازرگانی خبر داد و گفت: نهضت مدرسه‌سازی و ارتقاء کیفیت آموزش در هرمزگان با جدیت دنبال می‌شود . محمد آشوری تازیانی، جلسه شورای آموزش و پرورش استان که با حضور «علیرضا کمرئی» مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی و کمک به استقرار مدرسه تراز سند تحول برگزار شد، از آغاز یک نهضت جدید در حوزه مدرسه‌سازی و ارتقاء کیفیت آموزش در استان خبر داد. وی با اشاره به سخنان اخیر ، رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش در خصوص لزوم اصلاح روش‌ها و فرایندهای آموزشی، گفت: قرار است نهضت مدرسه‌سازی با رویکرد جدیدی در کنار نهضت ساخت مدارس، به بحث آموزش و تدریس نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد.
    استاندار هرمزگان تصریح کرد: این اقدامات در راستای اهداف گفتمان انقلاب اسلامی و در جهت رفع نواقص موجود در آموزش، به‌ویژه در مناطق محروم است؛ دولت به‌ویژه در این دوره به شدت بر اصلاح روش‌ها و فرایندهای آموزشی تأکید دارد و این حرکت را در سطح روستاها و مناطقی که امکان دسترسی به آموزش مناسب وجود ندارد، پیگیری می‌کنیم.وی افزود: در کنار این اقدامات، یک حرکت نرم‌افزاری برای حمایت از خیرین در زمینه مدرسه‌سازی شکل خواهد گرفت. هدف ما این است که به کسانی که امکانات مالی کمتری دارند و نمی‌توانند در رقابت‌ها شرکت کنند، کمک کنیم و زمینه‌های رشد و شکوفایی استعدادهایشان را فراهم آوریم.

    استاندار هرمزگان در ادامه گفت: با مشارکت خیرین و افرادی که احساس مسئولیت دارند، تاکنون ۵۰ مدرسه به‌صورت نهایی تعیین شده و قرار است در قالب یک تفاهمنامه عملیات اجرایی آن‌ها در سال آینده شروع شود.محمد آشوری تازیانی همچنین خاطرنشان کرد: در کنار این تلاش‌ها، شورای آموزش و پرورش استان به تازگی شورای آموزش زنجیره ارزش با رویکرد آموزش از سطح مدارس تا دانشگاه‌ها به‌صورت هماهنگ و با حمایت‌های فرابخشی تشکیل داده که باعث ایجاد ظرفیت تربیت نیروی انسانی مورد نیاز برای توسعه اقتصادی و خدمات گردشگری در هرمزگان خواهد شد.وی در پایان از اتاق بازرگانی استان هرمزگان و مشارکت فعال آن در ساخت مدارس قدردانی کرد و از امضای تفاهمنامه‌ای به ارزش ۳۵۰ میلیارد تومان برای احداث دو مجتمع آموزشی بزرگ در استان هرمزگان خبر داد.
    وی اظهار کرد: این تفاهمنامه با مشارکت اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان هرمزگان به امضاء رسیده است و هدف از آن، ارتقاء سرانه فضای آموزشی و بهبود کیفیت آموزش در استان است.
    در این راستا، زمین‌های مورد نیاز برای احداث این مجتمع‌ها توسط اداره کل راه و شهرسازی تأمین خواهد شد و اتاق بازرگانی و اعضای هیئت رئیسه آن با حمایت‌های مالی و اجرایی خود، این پروژه‌ها را به مرحله اجرا خواهند رساند.
    استاندار هرمزگان ادامه داد: در کنار این پروژه، مقرر شد که ۱۵ مدرسه دیگر به همت اتاق بازرگانی در سال آینده ساخته شود. این مدارس به ویژه در مناطقی که شاخص‌های آموزشی پایین‌تری دارند، ساخته خواهند شد تا به رفع نیازهای آموزشی در شهر بندرعباس و دیگر نقاط استان کمک کنند.
    گفتنی است تفاهمنامه سه جانبه ساخت مدارس جدید بین محمد آشوری تازیانی استاندار هرمزگان، محمد رضا صفا رئیس اتاق بازرگانی استان و عباس آذرپیکان معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان به امضا رسید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.