حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲ بهمن , ۱۴۰۳ Tuesday, 21 January , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4214 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 129×
  • تقویم شمسی

    دی ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • انحصار را بشکنید
    ۳۰ آبان ۱۴۰۳ - ۶:۳۹
    شناسه : 21611
    بازدید 1133
    4
    قیمت ها افزایش می یابد، کیفیت نه دریانیوز// درحالی برخی از شهروندانی که در طرح های یکپارچه فروش خودرو ثبت نام کرده و در سال گذشته و امسال منتظر تحویل خودروهای شان هستند و همچنان درصف انتظار قرار دارند و بلاتکلیف مانده اند، اما از آن‌طرف باری دیگر در چند روز اخیر قیمت خودروهای تولید داخلی افزایش یافت که باعث نارضایتی شهروندان شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    قسمت اول

    دریانیوز// درحالی برخی از شهروندانی که در طرح های یکپارچه فروش خودرو ثبت نام کرده و در سال گذشته و امسال منتظر تحویل خودروهای شان هستند و همچنان درصف انتظار قرار دارند و بلاتکلیف مانده اند، اما از آن‌طرف باری دیگر در چند روز اخیر قیمت خودروهای تولید داخلی افزایش یافت که باعث نارضایتی شهروندان شده است. مردم از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی رضایت ندارند و علی رغم افزایش رسمی چندباره قیمت های کارخانه ای خودروها در دو سه سال اخیر که غیرمنطقی و نامعقول است ، اما شاهد افزایش کیفیت خودروهای تولیدی داخل نیستند و از این شرایط بشدت گلایه مندند.

    متاسفانه امپراطوری خوروسازی در کشور در یکی دو دهه اخیر هیچگاه به نارضایتی ها و گلایه مندی ها و همچنین درخواست های مردم توجهی نداشته و درجاده بی رقابت و انحصاری تولید خودروهای بی کیفیت همچنان می تازد و هر موقع خواستند، تولید را کم می کنند وهر موقع دل شان خواست قیمت ها را افزایش می دهند و کسی هم‌نیست بگوید بالای چشم تان ابروست.

    در هفته های اخیر بنا به درخواست برخی از شهروندان تصمیم گرفتیم سلسله گزارش هایی را در مورد گلایه و نارضایتی شان از تاخیر در تحویل خودروها و نحوه خدمات دهی در نمایندگی های خودرویی تهیه و منتشر کنیم که این موضوع را از طریق کانال های خبری روزنامه دریا نیز منعکس کردیم و تعدادی از شهروندان نظرات شان را ارسال کردند و برخی نیز بصورت حضوری یا تلفنی اظهارنظر کردند که امروز اولین قسمت این گزارش را منتشر می کنیم . در این گزارش با ما همراه باشید.

    انحصار را بشکنید
    تا زمانیکه تولید خودرو در کشورمان رقابتی نباشد وانحصارطلبی وجود داشته باشد و واردات خودروهای باکیفیت خارجی را آزاد نکنند، همین خودروهای بی کیفیت تولید شده و با قیمت گران فروخته می شود و در جاده ها مچاله می شوند و مردم را به قبرستان می فرستند. شرایط را بگونه ای کرده اند تا مردم تشنه همین خودروها بمانند و دلالان و مافیا هم در بازار آزاد قیمت ها را بالا برده اند تا خرید خودرو برای بسیاری از خانواده ها دست نیافتنی و آرزو شود. بعد همین خودروهایی هم که ثبت نام کرده اند را در موعد مقرر هم به ثبت نامی ها نمی دهند. هزینه گران خودرو را از مردم می گیرند تا خودرو را بسازند و سودشان را هم‌ببرند، اما از زمان دقیق تحویل خودرو هم به مردم گفته نمی شود‌ و با تأخیر خودروها تحویل داده می شود و هیچکس هم پاسخگو نیست‌. زمانیکه ثبت نام کرده ایم تا زمانیکه خودرو تحویل دهند قیمت ها دو تا سه برابر افزایش می یابد وبرخی مجبور به انصراف می شوند. مردم نمی دانند به کدام نهاد باید شکایت کنند و هیچ رسیدگی در این بخش وجود ندارد.

    تاخیر در تحویل خودرو و نداشتن قطعات
    در خصوص خودرو بنده ۱۰۰روز تاخیر در تحویل شاهین اتومات داشتم واینکه الانم مدام چراغ چک روشنه و هیچ خدماتی ارائه نمیشه، هرقطعه ای هم که خراب می شه ، میگن نداریم.لازم به ذکره خدمات شاهین اتومات فقط یک نمایندگی در بندرعباس و یکی در رودان انجام میدن و خیلی باعث اتلاف وقت وهزینه میشه. مورد بعدی بکارگیری نفرات بدون صلاحیته .الان نفر سرویسکار وتعویض روغن نمایندگی ….در بندرعباس، نوجوان ۱۷الی۱۸ساله است که احتمالا از اتباع هم باشند که میشه راحت رفت ودیدشون و صحت این مورد سنجیده شود.

    خواسته همگی افزایش کیفیت خودروست، نه قیمت
    چرا بر خودروسازها نظارتی وجود ندارد؟ دوباره قیمت ها را افزایش داده اند. رهبری هم که بارها از شرکت های خودروسازداخلی اظهار نارضایتی کرده اند و این خودروسازان کیفیت شان را تغییر نداده اند و فقط هر چندماه قیمت های شان را گرانتر می کنند و بنظرم خودروسازان در برابر خواسته مردم و رهبری انقلاب که افزایش کیفیت خودروهای تولیدی داخل است ،قدعلم کرده اند و دچار نفهمی شده اند و نمی فهمند که خواسته همگی افزایش کیفیت خودروست، نه قیمت .

    پرورش تعمیرکار خودرو
    می خواستم عرض کنم مردم از یک طرف در صف های طولانی نمایندگی های خودرو برای تعمیر وسایل نقلیه شان معطل می شوند واز آن طرف تعمیرگاه ها هم بیشتر تعویض کار هستند تا تعمیرکار و همچنین برخی قطعات کیفیت لازم را ندارند و مردم مجبورند بطور مرتب قطعات خودروی شان را تعویض کنند و متحمل هزینه شوند که این موضوع نشان می دهد برخی از این قطعات در زیرزمین ها تولید شده اند وفاقد استاندارد لازم هستند. می خواستم پیشنهاد کنم در استان تعمیرکاران خودرو تربیت شوند واز آن طرف بر تعمیرگاه ها ونمایندگی های خودرو نظارت بیشتری شود.

    متاسفانه خودروهای تولیدی کیفیت ندارند و به همین دلیل برخی خودروها از کارخانه مستقیم باید به تعمیرگاه برده شوند.
    آیا در کشورهای دیگر هم تولید خودروهای شان اینگونه است؟ واقعا هیچ مسئولی نمی تواند بازار خودرو در کشور را سامان دهد ؟ نمایندگان مجلس چرا اقدامی نمی کنند ؟ دردمان را کجا فریاد بزنیم تا شنونده ای بشنود؟ برخی آقایان هم که خودشان در خودروسازی ها سهام دارند و نمی توانند برخودشان و دوستان شان نظارت کنند.

    مردم تا کی صبوری کنند ؟
    بنده یکسال و نیم پیش از شرکت کرمان موتور خودرویی خریداری نمودم .قرار بود ۹۰ روز کاری تحویل دهند که باحدود ۶ماه تاخیر خودرو تحویل گرفته ام.اکنون بیش از ۱سال است که جریمه دیرکرد تحویل خودرو گذشته و متأسفانه هر بار که شرکت زنگ می زنیم، می‌گویند در یک بازه زمانی شرکت پرداختی نداشته و به این مشکل عدم پرداختی برخورده، این که روز به روز ارزش پول ما کم میشود و هیچ دستگاهی نظاره گر نیست چه کنیم؟مردم تا کی باید صبوری کنند؟!

    هیچکس پاسخگو نیست
    همانگونه که فراخوان دادید در خصوص عدم تحویل محصولات خودرو های داخلی مطلب بنویسید و پیگیری موضوع فوق از مسئولین باشید، از شما کمال تشکر را دارم. همانگونه که اطلاع دارید در سال ۱۴۰۱ دولت اعلام کرد که فروش محصولات خودروهای داخلی فقط از طریق سامانه یکپارچه توزیع می‌گردد.خانواده من نیز مثل بقیه ملت شریف ایران در این سامانه ثبت نام کردند و پس از ثبت نام پیامک آمد که اولویت شما زمستان ۱۴۰۲ تعیین شده است. ما نیز مثل بقیه مردم صبر کردیم تا اینکه آذر ماه سال ۱۴۰۲ پیامک اومد برای پرداخت پیش پرداخت .

    ما نیز به نمایندگی مراجعه کردیم و قرارداد تحویل سه ماه نوشته و مبلغ ۲۳۰ میلیون پرداخت کردیم . طبق قرارداد و اعلام نمایندگی قرار شد حداکثر ۹۰ روز خودرو تحویل گردد .پس از گذشت شش ماه در ماه خرداد ۱۴۰۳ پیامک اومده برای تکمیل وجه وما نیز به نمایندگی مراجعه کردیم و در پایان خرداد ماه ۱۴۰۳ وجه مورد نظر خودروساز پرداخت نمودیم. الان بیش از ۵ ماه از تکمیل وجه گذشته ،ولی متاسفانه هنوز خودرو تحویل نشده است. با توجه به پیگیری های متعدد از نمایندگی خودرو، ولی متاسفانه هیچ کس پاسخگو نیست. مبلغ کل پرداختی به خودرو سازی ایران خودرو ۶۳۰ میلیون تومان می باشد.ضمنا قیمت خودرو ثبت نامی در زمان پرداخت پیش پرداخت ۴۵۰ میلیون تومان بود ،ولی در زمان تکمیل وجه قیمت خودرو ۶۳۰ میلیون محاسبه گردید.

    مافیای خودرو
    از مسئولان بپرسید چرا مافیای خودرو آنقدر قوی شده است که از سه سال قبل که‌قرار بود سالی صدهزار دستگاه خودرو خارجی نو وارد کشور شود ، اجازه ندادند و خودروهای دست دوم هم وارد نشد تا مردم مجبور شوند خودروی بی کیفیت داخلی را با چند برابر قیمت واقعی و با تأخیر و هزار منت و… بخرند ‌ . بخاطر همین خودروهای بی کیفیت هم تصادفات زیادی در جاده ها داریم که خودروها مچاله می شوند و رانندگان و‌سرنشینان جان شان را ازدست می دهند ودر گزارش های پلییس هم اعلام نمی شود که چند درصد عامل تصادفات و کشته های جاده ای به کیفیت خودروها برمی گردد تا خودروسازان‌مجبور شوند غرامت و دیه بپردازند و به فکر افزایش کیفیت خودروهای تولیدی شان باشند‌ .

    مشخص نیست چرا استاندارد این خودروها را تایید می کند و راهنمایی و رانندگی هم پلاک گذاری می کند؟ کسی به فکر سلامتی و جان مردم نیست. این خودروها مثل چرخ گوشت هستند که سرنشینان خودروها با ضربات شدید در تصادفات ،چرخ می شوند و روح از بدنشان جدا می شود. بنظرم عملکرد خودروسازان باعث ناامیدی مردم از انقلاب و نظام می شود. بایستی انحصارطلبی شان با واردات خودرو و ایجاد رقابت شکسته شود تا مردم بتوانند خودروی باکیفیت سوار شوند و سالم به مقصد برسند و هر روز خسارت زده نشوند .

    از بهار منتظریم
    از بهار امسال منتظرم خودرویم را از نمایندگی ایران خودرو تحویل بگیریم و هنوز تحویل نداده اند و نمایندگی ایران خودرو در بندرعباس می گویند برخی از ثبت نام کنندگان که وجه را کامل پرداخت کرده بودند و قرار بود پارسال خودروی شان را تحویل بگیرند که هنوز نگرفته اند وشما هم امیدوار نباشید به این زودی ها تحویل بگیرید.نمی دانیم اعتراض مان را به کدام نهادنظارتی می توانیم اعلام کنیم . خواهرم هم که چندماه قبل وجه را تکمیل کرد، گفتند احتمالا مهرماه خودرو را تحویل بگیری. اما الان آخر آبان رسید و هنوز خبری نشده است. برخی از نمایندگی های خودرو بندرعباس اصلا پاسخگو نیستند. از دستگاه قضایی و دادستان بندرعباس می خواهیم از حق مردم در این بخش ها دفاع کنند.

    آیا این حق ماست؟!
    بنده با حقوق کارمندی و قرض و قوله یک خودرو در شرکت ایران خودرو ثبت‌نام کردم . اینکه خودرو را با تأخیر چندماهه تحویل دادند، بماند. بعد از تحویل گیری خودرو متوجه شدم برای هر بار سرویس و تعویض روغن و… حدود بیش از یک میلیون تومان باید پرداخت کنم، در صورتی که اگر همین کار را بیرون انجام دهم با هزینه خیلی کمتری میتوانم انجام بدهم . این هم بماند .

    از مدتی قبل کولر خودرو خراب شده و از آنجائیکه خودرو همکارم که هم مدل خودرو خودم است نیز کولرش خراب شده ، متوجه شدم این سری خودروها دارای کمپرسورهای کولر معیوب است . بنده ساکن بندرلنگه ام و متأسفانه نمایندگی ایران خودرو در بندرلنگه این خدمات رو نداره . اجباراً به یکی از نمایندگی‌ها در بندرعباس مراجعه کردم و آنجا گفتند که باید کمپرسور کولر عوض بشه، در حال حاضر هم نداریم و می بایست سفارش بدیم تا از شرکت بیاد و حدود سه تا چهار هفته طول میکشه که قطعه برسد.چاره ای نداشتم جزء اینکه تمکین کنم و بپذیرم .

    گفتم خوب ، سفارش بدین. فلذا ثبت سفارش کردند. حدود دو سه هفته ای گذشت و یک پیام برام اومد و بعدش از نمایندگی تماس گرفتند باید به نمایندگی مراجعه کنم. اول فکر کردم قطعه رسیده و باید برای تعویض بروم، ولی گفتند باید بیایی برای ثبت سفارش و گرفتن عکس از قطعه معیوب تا شرکت بپذیرد .گفتم من که دو سه هفته قبل پیش شما بودم ، چرا آن موقع این کار را انجام ندادید؟! در حال حاضر هم ماموریتم و نمی توانم بیام . گفتند حتماً یا باید بیایی تا از قطعه عکس بگیریم .با واسطه برایشان عکس فرستادم ،اما قبول نکردند. بعد از برگشت از ماموریت به بندرعباس و نمایندگی مراجعه کردم تا عکس قطعه معیوب را بگیرند و سفارش قطعه بدهند و حالا منتظرم که قطعه برسد.

    حال با این تفاسیر خودروی نو و صفر حدود دو سه ماه است که کولر ندارد و برای استفاده خانواده ام توی این وضعیت آب و هوای استان مجبوریم سختی هایش را تحمل کنیم . آیا این حق من مصرف کننده ایرانی است که چندصد میلیون پول وام و قرض بدهم به شرکت خودروسازی و این گرفتاریها برایم ایجاد شود و خانواده ام در مشقت باشد . ضمن اینکه حالا حالاها معلوم نیست کی قطعه برسه و این سختی ها همچنان ادامه دارد.

    باید انصراف دهم
    ماه قبل پیامکی دریافت کردم که می توانم خودرویم را که پارسال در قرعه کشی نوبت پاییز ۱۴۰۳ داده بودند ، را باشرایط سه ماهه با پرداخت کامل قیمت خودرو و یا چندماه بعدتر با پرداخت بخشی از قیمت خودرو تحویل بگیرم که خواستم هزینه کامل پرداخت کنم و سه ماهه خودرو را تحویل بگیرم و قبل از پایان مهلت به نمایندگی مراجعه کردم تا هزینه را بطور کامل پرداخت کنم و قرارداد ببندم که گفتند ظرفیت تکمیل و سایت بسته شده است و برای هیچکدام از طرح ها نمی توانید پرداختی داشته باشید. چند ساعت بعد گفتند برای طرح سه ماهه ظرفیت تکمیل شده است و برای طرح دیگر می توانید واریزی داشته باشید و پرداخت کردم.

    الان که قیمت خودرو افزایش یافته است ، ۱۵۰میلیون تومان قیمت کارخانه ای این خودرو نیز افزایش یافته است و من که پول ندارم ، مجبورم انصراف دهم. چرا انصاف و رحم و مروت در کشور نیست؟ خودروهایی که کیفیت ندارد را با قیمت نجومی به مردم می فروشند و هر چند مدت هم گرانتر می کنند تا مردم عادی نتوانند بخرند و فقط دلالان خریدوفروش می کنند وسود می برند و هیچکس هم پاسخگو نیست‌ .اجازه واردات سهل خودرو را هم نمی دهند و حتی خودروهای داخلی راهم قطره چکانی می دهند‌ تا قیمت ها افزایش یابد‌. به فریاد مردم برسید و اینطور با آنها برخورد نکنید.

    عدم‌ امکان‌ثبت نام
    در زمان ثبت نام خودروها در زمان های مختلف،برای ثبت نام خودرو در طرح جوانی جمعیت به سایت مراجعه کردم ولی اجازه ثبت‌نام نمی‌داد. در چندین نوبت و روزهای مختلف امتحان کردم، باز هم موفق نشدم ثبت‌نام کنم.

    تکلیف ما چیست ؟
    خودروسازان هر چندمدتی خودروهای شان را گران می کنند. ما که بخشی از هزینه را پرداخت کرده ایم و منتظر فراخوان بعدی برای تکمیل وجه هستیم و بطور حتم با قیمت جدید محاسبه می شود ، چرا باید ده‌ها میلیون تومان بایستی پرداخت کنیم؟ خودروسازان به همین دلیل اعلام نکردند تا مابقی هزینه را پرداخت کنیم تا قیمت ها را افزایش دهند و بعد به مردم بگویند وجه تان را تکمیل کنید واز آن طرف هم مشخص نیست کی خودرو را تحویل دهند .

    کمبود نمایندگی کرمان موتور
    در استان هرمزگان فقط یک نمایندگی کرمان موتور ودر شهربندرعباس است که فقط یک شیفت کار می کنند و حتی برای سرویس دوره های خودرو هم گاهی باید یکی دو روز در نوبت بمانیم و برخی از قطعات هم زمان زیادی طول می کشد تا نمایندگی سفارش دهد واز خارج از استان بیاید. ای کاش تعداد نمایندگی های شان را افزایش می دادند و ساعات کاری بیشتر می شد تا مردم و‌رانندگان زودتر خدمات دریافت می کردند .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.