حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۴ مرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 25 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3330 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • اقداماتی که دختران را به حجاب علاقه مند می‌کند
    ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۲۱
    شناسه : 17645
    بازدید 126
    1
    دریا گزارش می‌دهد

    دریانیوز//  یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌های مسلمان این است که چگونه و با استفاده از کدام شیوه آموزشی فرزندانشان را با مسائل دینی و مذهبی آشنا کنند؟ نکته‌ای که بخش عمده‌ای از آن در کانون گرم خانواده و توسط والدین انجام می‌شود، اما بخشی هم خارج از منزل و در مراکز آموزشی و تربیتی به […]

    ارسال توسط : نویسنده : الناز مطهری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//  یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌های مسلمان این است که چگونه و با استفاده از کدام شیوه آموزشی فرزندانشان را با مسائل دینی و مذهبی آشنا کنند؟ نکته‌ای که بخش عمده‌ای از آن در کانون گرم خانواده و توسط والدین انجام می‌شود، اما بخشی هم خارج از منزل و در مراکز آموزشی و تربیتی به انجام خواهد رسید.

    این درحالی است که این دغدغه اگرچه برای همه فرزندان خانواده در ذهن والدین وجود دارد، اما دغدغه والدین برای فرزند دختر و آشنایی او با موضوع حجاب بسیار پررنگ‌تر است.یکی از بارزترین شکل هویت یک زن مسلمان، حجاب او است، امروزه مخالفان زیادی به ویژه جهان غرب در تلاش برای از بین بردن این هویت هستند، در بعضی مواقع، حتی برای بزرگسالان دشوار است که با این حجم از مبارزات مقابله کنند. بنابراین، اگر در مورد چگونگی تشویق به حجاب اطلاعی نداشته باشیم و نتوانیم با موانع برخورد کنیم، چگونه از فرزندان خود انتظار داشته باشیم که با این دیدگاه مقابله کرده و حجاب را بپذیرند!؟

    ذهن آدمی هنگام تولد همانند لوحِ سفیدی است که هیچ فکر ذاتی در آن نقش نبسته است. اما به مرور زمان و البته با توجه به محیطی که در آن رشد می‌کند، تربیت و تجربیات در لوحِ سفید ذهن جا می‌گیرد. خودتان را در کودکی به یاد بیاورید. در زمان کودکی بیشتر موضوعات را می‌پذیرفتید یا اکنون که سن و سالی از شما گذشته است؟! برخی از روانشناسان معتقدند که در دوران کودکی که لوح ذهن آدمی خالی از هرچیزی است، بهترین فرصت و زمان برای گنجاندن یک تربیت اصولی و درست است. چراکه هرچه در این لوح سفید بنویسی برای بچه حکم حجت است و به همان سمت هدایت می‌شود.

    اما به مرور زمان تربیت درست برای کودک، امری دشوار و حتی نشدنی است. یکی از موضوعاتی که در این چارچوب نیاز به آموزش در بچه‌ها از همان سنین کودکی دارد، آشنایی با حجاب و عفاف است.برخی از آگاهی‌هایی که برای ترغیب افراد به حجاب وجود دارد، توسط خداوند به ما ارائه شده است، با این وجود، ما اغلب فراموش می‌کنیم که همین چیزهای کوچک هستند که می‌توانند تأثیر زیادی بر جوانان بگذارند.

    به جای تمرکز بر اجبار یا فشار آوردن برای حفظ حجاب، سعی کنید آینده فرزندتان را با این راهکارها بسازید تا حجاب به طور طبیعی در وجود آن ها ریشه‌دار شود.می‌بایست از دوران کودکی، فرزند خود را به حجاب ترغیب کنید، متأسفانه اکثر والدین، فلسفه حجاب را نمی دانند و درک نمی کنند که فرزندان کوچکشان نیز به دعوت نیاز دارند و فقط به دلیل اینکه آن ها مسلمان به دنیا آمده اند ممکن است به طور خودکار نسبت به اسلام و احکام آن علاقه نشان دهند. باید بدانید که آن ها نیز باید همان گونه که یک تازه مسلمان به اسلام دعوت می شود، به این دین دعوت شوند.

    قبل از اینکه به معرفی راهکارهای عملی چگونگی تشویق به حجاب بپردازیم، لازم است بدانید، خداوند فرموده است که دعای پدر و مادر برای فرزندشان بی پاسخ نمی ماند. مرتب دعا کنید که خداوند به شما و فرزندان تان زندگی صالح عطا کند و شما را به رعایت احکام رفتار و پوشش اسلامی راهنمایی کند. رسیدن به خدا و دوستی با او یکی از قوی ترین راه ها برای تغییر طرز فکر دختر شما است، سعی کنید روش های تشویق به حجاب را در سنین پایین شروع کنید، زیرا با گذشت زمان و بالاتر رفتن سن انجام این کار سخت تر می شود.

    اکثر والدین می دانند که داشتن حجاب برای دخترشان مهم است، اما متأسفانه متوجه این نکته مهم نیستند که به همان اندازه که فواید حجاب اهمیت دارد، مهم است که او بداند چرا این کار را انجام می دهد.در موضوع چگونگی تشویق به حجاب بیان می شود که باید به فرزندان خود ثابت کنید که حجاب را نباید محدودیت دید.ارائه دلایل منطقی در چگونگی تشویق به حجاب باعث می شود که دخترشما با وجود شرایط نامطلوب احتمالی جامعه، همچنان به حجاب پایبند بماند و به آن عشق بورزد. اگر والدین برای انتقال جنبه های معنوی حجاب به دختران خود تلاش کنند، این امر در اولویت زندگی آن ها قرار می گیرد و باقی می ماند.

    اکثریت نوجوانان و بزرگسالان جوان عمیقاً به ظاهر خود اهمیت می دهند و به شدت تحت تأثیر نظرات دوستان شان در مورد ظاهرشان قرار می گیرند، به همین دلیل مهم است که مطمئن شوید دوستان دخترتان چگونه افرادی هستند. شما می‌توانید دختران را به برنامه های مسجد ببرید.در این مکان ها او می تواند دوستانی همفکر پیدا کند.در موضوع تشویق فرزندان به حجاب، هیچ چیز برای دختر شما کامل‌تر از قرآن نیست. شما می‌توانید برای تشویق دختران به حجاب در مورد آیات حجاب با آن ها گفتگو کنید، توضیحات و تفسیر این آیات را با هم بخوانید.همراهی با او برای درک این آیات، کمک زیادی به افزایش اعتماد به نفس و تمایل او به داشتن حجاب می کند.همچنین در کنار استفاده از قرآن، می‌توانید از انواع کتاب داستان حجاب برای کودکان، استفاده کنید و مفهوم حجاب را با بیانی متفاوت و جذاب به فرزند خود آموزش دهید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.