حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3242 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • افزایش واردات خودرو،پاشنه آشیل انحصارشکنی
    ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
    شناسه : 7371
    بازدید 1341
    8
    دریانیوز// افزایش واردات خودرو به کشور که مطالبه جدی و چندساله مردم است، باعث می شود انحصار تولید خودروهای داخلی شکسته شود و فضای رقابت در کیفیت وکمیت در تولیدخودرو در کشور ایجاد شده و منجر به افزایش تولید خودروهای داخلی باکیفیت توسط خودروسازها می شود و قیمت های خودرو در بازار نیز سربه فلک نمی کشد و مافیای خودرو و دلالان نمی توانند بازار خودرو را متلاطم کنند و در یک کلام انحصارشکنی شده و بازار خودرو در کشور رقابتی می شود.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// افزایش واردات خودرو به کشور که مطالبه جدی و چندساله مردم است، باعث می شود انحصار تولید خودروهای داخلی شکسته شود و فضای رقابت در کیفیت وکمیت در تولیدخودرو در کشور ایجاد شده و منجر به افزایش تولید خودروهای داخلی باکیفیت توسط خودروسازها می شود و قیمت های خودرو در بازار نیز سربه فلک نمی کشد و مافیای خودرو و دلالان نمی توانند بازار خودرو را متلاطم کنند و در یک کلام انحصارشکنی شده و بازار خودرو در کشور رقابتی می شود.

    پس از توقف چندین ساله واردات خودرو، در سال گذشته قرار بود صدهزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شود که این وعده بطور کامل محقق نشد و بحث واردات خودروهای کارکرده هم همچنان بلاتکلیف مانده است. چالش های خودرویی درحالی همچنان وجود دارد که از یک طرف مردم از کیفیت پایین و قیمت گران بیشتر خودروهای داخلی در بازار گلایه مندند و از طرفی دیگر بدلیل انحصار صنعت خودروسازی و عدم رقابت، مردم مجبورند همین خودروها را با هر قیمتی بخرند و به همین دلیل در زمان ثبت نام، صف های طولانی از متقاضيان خودرو تشکیل می شود.

    در آخرین طرح ثبت نام خودروهای داخلی که اواخر اسفند اجرا شد و ثبت نام برای کسانی که حساب وکالتی باز کرده بودند و صدمیلیون تومان به حساب سازمان حمایت در بانک ها مسدود کرده بودند و در اواخر اسفند نتوانسته بودند نسبت به ثبت نام نهایی اقدام کنند، در دو مرحله در فرودین این مهلت تمدید شد تا آنها نیز بتوانند ثبت نام کنند. متقاضیان در حالی اقدام به ثبت نام کردند که قیمت نهایی خودرو و زمان دقیق تحویل خودروها و… نیز مشخص نیست.

    هفته قبل شورای رقابت و وزارت صمت نیز توپ اعلام قیمت های جدید خودروهای تولیدی داخلی را در زمین همدیگر پاسکاری کردند. از طرفی دیگر برخی مدعی بودند با افزایش قیمت کارخانه ای خودرو، قیمت خودروی کارخانه ای به قیمت بازار نزدیک شده و باعث کاهش قيمت بازاری خودروها می شود که‌این توجیه غیرمنطقی بنظر می رسد و حتی هفته قبل و هفته ماقبل آن شاهد افزایش قیمت خودروها در بازار بودیم و بطور حتم با افزایش قیمت کارخانه ای خودروها، قیمت خودرو در بازار نیز افزایش می یابد و کاهش نخواهد یافت.

    موضوع دیگر این است که در تصادفات، میزان تقصیر بیشتر برای راننده عنوان شده واز نقایص خودرو و جاده کمتر نام برده می شود که چند روز قبل یکی از مسئولان نظارتی نیز خواستار تعیین میزان تقصیر خودروها در تصادفات و پرداخت خسارات توسط خودروسازها شد و تحقق این مهم را عاملی در جهت ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی توسط خودروسازان خواند که منطقی است و بایستی خودروسازها هم تقاص تولیدات بی کیفیت شان را بدهند که در بیشتر تصادفات، خودروها مچاله می شوند.

    مردم می گویند در روزهای آغازین جنگ اوکراین و روسیه که فیلمی از عبور تانک از روی خودرویی در اوکراین در فضای رسانه ای و مجازی بازتاب گسترده ای داشت که این خودرو سالم ماند و خودروهای داخلی ما با کمترین ضربه در تصادفات مچاله شده و به همین دلیل آمار جراحات و فوتی ها در تصادفات در کشور بالاست و بایستی کیفیت خودروها در میزان آمارهای فوتی و جرحی تصادفات و وقوع تصادفات نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

    واقعا جان انسان ها بایستی برای خودروسازها مهم باشد. از طرفی دیگر بایستی فضای رقابت در خودروسازی ها با آزادسازی واردات خودرو به کشور بدون محدودیت و به میزان نیاز مردم ایجاد شود تا قیمت های گران شکسته و منطقی شده و خودروسازها نیز مجبور به تولید خودروهای باکیفیت شوند. رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از سخنرانی های شان از تولیدات داخلی خودروها ابراز نارضایتی کردند.

    حمایت از تولید داخل در واقع انحصارگرایی نیست و بایستی فضای رقابت نیز وجود داشته باشد. در تولید لوازم خانگی هم زمانی که واردات ممنوع و انحصار ایجاد شد، فقط افزایش قیمت ها را شاهد بودیم و کیفیت محصولات هم چندان ارتقا نیافت و تولیدکننده داخلی خیالش راحت شد که هر محصولی را با هر کیفیت وقیمتی می تواند بفروشد. در هر بخشی که رقابت نباشد، کیفیت نیز افزایش نمی یابد.

    در کشورمان که تجهیزات دفاعی ونظامی با آخرین استانداردهای دنیا تولید می شود، آیا توان تولید خودروی استاندارد و باکیفیت با قیمت غیرحبابی و واقعی وجود ندارد؟ اگر خودروسازی و نظارت بر خودروسازی به همان بخشی واگذار شود که تسلیحات استاندارد در کشور تولید می کند،بطور حتم خودروهایی تولید می شود که جان های کمتری در این خودروها و در تصادفات مرگبار از بین می رود و جان رانندگان و سرنشینان در تصادفات حفظ شده و حتی میزان تصادفات نیز کاهش می یابد.

    چرا وضعیت بگونه ای باشد که روزانه دهها نفر حتی در تعطیلات نوروزی در تصادفات جان شان را از دست دهند و همه تقصیرها انسانی اعلام‌شده و مسئولان از تقصیرهای خودرویی و جاده ای و… کلامی نگفتند؟ حتی اگر تقصیر انسانی هم در تصادفی باشد، اما خودروهای با کیفیت بالا و استانداردی داشته باشیم و خودروها مچاله و یا تکه تکه نشوند، آن موقع راننده و سرنشینان خودروها در بیشتر موارد سالم وزنده می مانند.

    پس ضرورت دارد که انحصارخودرویی برطرف شود تا خودروسازی مان رقابتی شود و خودروهای داخلی باکیفیت وبه اندازه نیاز به کشور وارد شود وبا قیمت واقعی و غیرحبابی در بازار در اختیار مردم قرار گیرند تا مردم نگویند چرا خودروهای خارجی در ایران بایستی چندبرابر کشورهای دیگر قیمت داشته باشد ویا قیمت خودروهای داخلی از قیمت خودروها در سایر کشورها گران‌تر باشد؟ باید مردم خودروی باکیفیت ارزان دراختیار داشته باشند، نه خودروهای بی کیفیت گران بگونه ای دراختیارشان قرار گیرد که برای خرید همین خودرو هم با همدیگر رقابت کنند و به عنوان کالای سرمایه ای ونه مصرفی به آن نگاه کنند. ارزش پول ملی مان بدلیل سیاستگذاری های نادرست اقتصادی در ادوار مختلف آنقدر کاهش یافته است که مردم ترجیح می دهند با خرید خودرو، مسکن و… به عنوان کالای سرمایه ای و نه مصرفی، سرمایه شان را حفظ کنند وافزایش دهند.

    معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران نیز در سفری که دو هفته قبل به بندرعباس داشت، در حوزه نظارت های استاندارد بر تولید خودروها و وضعیت خودروسازی کشور صحبت های قابل تاملی داشت. احسان ساده در پاسخ به این پرسش که آیا استانداردهای ۸۵گانه در کارخانه های خودروسازی در کشور با قاطعیت اجرا می شود و مردم از خودروهای بی کیفیت که منجر به افزایش تلفات و جراحت در تصادفات می شود، گلایه مندند، گفت: استانداردهای ۸۵ گانه خودرو بطور کامل در کارخانه های خودروسازی اجرا می شود و نظارت های لازم را داریم. در سال گذشته پنج خودرو از تولید وعرضه شان به بازار ممانعت شدکه این موضوع بدلیل نداشتن استانداردهای ۸۵گانه بود ودر ادامه هم اگر خودروهای دیگر اگر الزامات لازم را نداشته باشند، طبق قانون اقدام می شود.

    معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: در تاریخ خودروسازی سابقه ندارد که در عرض یک سال تولید این تعداد خودرو متوقف شود.همچنین بدنبال این هستیم که چتر استاندارد گسترده تر، تخصصی تر و به روزتر شود. در حوزه خودرو بدون هیچگونه مماشانی، قانون اجرا می شود. وی گفت: در حوزه خودروسازی البته عقب ماندگی تاریخی داریم و شروع به رفع این عقب ماندگی کرده ایم. بایستی در گام نخست از پلت‌فرم های قدیمی فاصله بگیریم. زیرا پلت‌فرم های قدیمی توان بهسازی و روزآمدی ندارند.

    پلت‌فرم ۲۰ سال قبل را چقدر می توان به روز رسانی کرد؟ به سمت تحقیق و توسعه باید رفت و به سمت همکاری مشترک با خودروسازهای برتر دنیا بایستی رفت و یا با تکنولوژی بومی سازی شده داخلی به سمت پلت‌فرم جدید برویم.وی تاکید کرد: ولی آن چیزی که سهم نظارتی سازمان ملی استاندارد است، در این یک سال انجام شد و نتیجه اش هم خروج خودروهایی بود که استانداردهای اجباری را نداشت و قابلیت ارتقا نیز نداشت که این اقدام به صنعت این هشدار را می داد که بایستی به سمتی بروند تا محصولات جدید تولید کنند.

    ساده گفت: تا زمانی که ابزار نظارتی دقیق عمل نکند، خودبه خود صنعت هم چالاک نمی شود تا برود پلتفرم های جدید ایجاد کند که با ورود جدی تر سازمان ملی استاندارد، مشاهده کردیم صنعت خودروسازی کشور محصولات جدید خودرویی معرفی و تولید کرد. عقب ماندگی در صنعت خودرویی باید جبران شود که این اراده الان در دستگاه های نظارتی و سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت وجود دارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.