دریانیوز// فَرهَنگ یک مفهوم گسترده شامل باورها، ارزشها، و رفتارها است که مطابق ارزشهای اجتماعی و هنجارهای موجود در جوامع بشری مطرح شدهاست. فرهنگ همچنین شامل مجموعهای از دانشها، باورها، هنرها، قوانین، آداب و رسوم اجتماعی، و عادتهای افراد در یک گروه یا در یک جامعه میشود. فرهنگ مجموعه پیچیدهای از دانشها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرامیگیرد، تعریف میشود. هر منطقه از هر کشوری میتواند فرهنگ متفاوتی با دیگر مناطق آن کشور داشته باشد.
فرهنگ از راه آموزش، به نسل بعدی منتقل میشود؛ در حالی که ژنتیک به وسیلهٔ وراثت منتقل میشود. همچنین فرهنگ راهکارهای شایع موجه در یک جامعه است برای رفع هرگونه نیاز واقعی یا غیر واقعی. فرهنگ همواره نرمافزار است و تمدن شامل آن و سخت افزارهاست، مثلاً گفتگو به زبان فارسی یک راهکار است بر رفع نیاز رو در رو سخن گفتن و زبان انگلیسی راهکاری دیگر برای مردمانی دیگر برای رفع همین نیاز است.
فرهنگ از چهار مفهوم اصلی تشکیل شدهاست. اولین مورد شامل «رفتارهای مرسوم» گروهی از افراد است. از این رو شامل روشهایی است که یک گروه زندگی جدید را جشن میگیرند یا برای مردگان خود عزاداری میکنند یا حتی شیوههایی که شیوههای فرزندپروری انجام میشود. دومی به عنوان «کد» فرهنگی یا فرآیندی توصیف میشود که در آن انتظارها، احساسات و دانستههای پیشین آنها در نتیجه رفتارهای مرسوم نمایش داده میشود. سومین «برساختها» یا چیزهایی هستند که برای یک فرهنگ ارزش دارند. مفهوم نهایی یک «نهاد» فرهنگی است که شامل دین، سیاست و سایر سازمانهای اجتماعی است. فرهنگ ایران بسیار غنی، متمدن و میراث فرهنگی تاریخی ایران، در جهان بیمانند است.
مردم ایران نیز از آیین فرهنگ خود با آگاهی یاد میکنند. فرهنگ در زمینههای مختلفی وجود دارد. در این گزارش قصد داریم به یکی از فرهنگهای موجود در جامعه بپردازیم که کمتر به آن توجه شده و شاید اصلا مورد توجه قرار نمیگیرد. اکثر مردم بالای هجده سال ایران اکنون دارای گواهینامه رانندگی هستند و بخش زیادی از آنها نیز دارای وسیله نقلیه بوده و در جادهها، خیابانها و معابر کشور در حال رانندگی هستند اما اگر به رانندگی آنها نگاهی بیاندازیم مشاهده میکنیم که رانندگان زیادی هستند که با فرهنگ صحیح رانندگی در کشور آشنایی ندارند. در ادامه به مواردی در این زمینه میپردازیم که رانندگان در استان هرمزگان و به ویژه در شهر بندرعباس با آن مواجه هستند که اگر همین موارد به ظاهر ساده رعایت شود شاهد کاهش بسیاری از تصادفات در سطح شهر هستیم.
توقف بر روی خطکشی عابر پیاده
برای عبور و مرور عابران پیاده در نقاط مختلف خیابانها خطکشیهایی در نظر گرفته میشود تا عابران بتوانند با خیالی آسوده تردد نمایند اما در بسیاری از نقاط شهر مشاهده میشود که رانندگان به این موضوع بیتوجه هستند و بر روی خطکشی عابر پیاده توقف و یا پارک میکنند. اگر توجه کرده باشید در تقاطعها و میادینی که چراغ راهنمایی و رانندگی وجود دارد خطوط قرمزی کشیده شده تا رانندگان در پشت این خط توقف نمایند اما مشاهده میشود که رانندگان همیشه از این خط عبور کرده و بر روی خط عابر پیاده توقف میکنند. این امر سبب میشود عابران پیاده در عبور از عرض خیابان مشکلاتی داشته باشند. از سوی دیگر مشاهده میشود در خیابانها خودروها بر روی خطکشی عابران پیاده پارک کرده و مسیر عبور را مسدود میکنند و این موضوع باعث میشود عابران برای تردد دچار زحمت شوند.
عدم رانندگی بین خطوط
در تمامی جادهها و خیابانهای شهری برای اینکه تردد روان باشد خطکشیهایی در طول خیابان انجام شدهاست تا رانندگان رانندگی ایمنی داشته باشند. در این بین اما برخی رانندگان به این موضوع توجه نداشته و بین خطوط رانندگی نمیکنند که این امر باعث به وجود آمدن بینظمی در تردد شده و حتی حوادثی نیز به دنبال دارد. از سوی دیگر اما در برخی خیابانها نیز به دلایل مختلف از جمله روکش جدید آسفالت یا قدیمی بودن خطکشی، این خطوط وجود ندارد و رانندگان را در رانندگی به زحمت میاندازد و حتی در برخی مناطق مشاهده میشود که خطوط جدید در خیابان کشیده میشود که بر روی خطوط قبلی نیست و راننده را سردرگم میکند که کدام خطکشی صحیح بود و باید بین کدام خطوط رانندگی نماید. در این زمینه نیز باید مسئولان امر توجه داشته باشند که خطکشیهای خیابانها به موقع انجام شود تا شاهد کاهش تصادفات به این دلیل باشیم.
استفاده از گوشی و خوراکی
امروزه تلفن همراه و وسایل ارتباطی به جزء جدا نشدنی از زندگی ما تبدیل شدهاست اما فرهنگ صحیح استفاده از آن را رعایت نمیکنیم. بسیاری از ما در حین رانندگی تماس میگیریم، پیام ارسال میکنیم و حتی به شبکههای اجتماعی نیز سر میزنیم. استفاده از وسایل ارتباطی باعث کاهش تمرکز ما بر رانندگی میشود و این موضوع خطراتی را هم برای ما و هم برای دیگر رانندگان و حتی عابران به همراه دارد. علاوه بر استفاده از گوشی تلفن، خوردن و آشامیدن و حتی استعمال دخانیات هم به جزئی از رانندگی ما تبدیل شدهاست. استفاده از هر چیزی که باعث کاهش تمرکز راننده از رانندگی شود ممنوع میباشد اما این مهم نیز زیاد مورد توجه قرار نمیگیرد.
زبالهپرانی
برای بسیاری از ما پیش آمده که در خودرو و توسط سرنشینان خودرو چیزهایی استفاده میشود که تولید زباله میکند. تمیز کردن خودرو نیز کار سختی است به همین دلیل ترجیح میدهیم که زباله تولیدی را هر چه سریعتر از خودرو خارج نماییم و چه جایی بهتر از خیابان و جاده. پرتاب کردن زباله به بیرون از خودرو یکی دیگر از کارهای نادرست در هنگام رانندگی است که ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. چاره کار نیز قرار دادن یک کیسه برای جمعآوری زبالهها در خودرو است تا با این کار مانع از زبالهرانی در شهر شویم.
چراغ قرمز، سرعت بیشتر
برخی رانندگان زمانی که به تقاطعها یا میادین دارای چراغ راهنمایی نزدیک میشوند، وقتی چراغ نزدیک به قرمز شدن است سرعت خودرو را بیشتر میکنند تا بتوانند پیش از قرمز شدن چراغ از آن عبور نمایند. برای این موضوع نیز طنزی وجود دارد که میگویند چراغ زرد در همه جا یعنی سرعت خود را کاهش دهید اما در ایران به این معناست که سرعت خود را افزایش دهید که چراغ قرمز میشود و رانندگان با دیدن چراغ زرد تلاش میکنند هر طور شده پیش از قرمز شدن چراغ راهنمایی از آن عبور نمایند. از آن سو نیز در طرف مقابل با سبز شدن چراغ، رانندگان وارد تقاطع میشوند و اگر راننده به موقع عبور نکرده یا توقف ننماید میتواند باعث بروز تصادف شود.
توقف ممنوع، ممنوع نیست
در برخی خیابانهای شهری برای تسهیل در عبور و مرور خودروها، مکانهایی را به عنوان پارک ممنوع یا توقف ممنوع در نظر میگیرند و تابلوهای متناسب با آن را نصب میکنند اما شهر بندرعباس از جمله شهرهایی است که از کمبود پارکینگ رنج میبرد و این موضوع موجب شده رانندگان در هر مکانی که جایی برای پارک کردن خودرو میبینند پارک نمایند حتی اگر آن مکان پارک ممنوع باشد. ضعیف بودن سیستم حمل و نقل عمومی شهر بندرعباس مردم را مجبور کردهاست که از خودروی شخصی برای انجام کارهای روزانه استفاده نمایند و این امر هم باعث شلوغی، ترافیک سنگین و نبود جای پارک به میزان مناسب در شهر شدهاست. به همین دلیل شهروندان مجبور هستند در مکانهای پارک ممنوع نیز پارک نمایند و نیاز است این معضل نیز دیده شود.
توقف جلوی درب مدرسه
با شروع فصل پاییز و ماه مهر، معضل بعدی رانندگی خود را بیشتر نشان میدهد. توقف در جلوی درب مدرسه برای سوار یا پیاده کردن دانشآموز یکی از فرهنگهای نادرست رانندگی ماست. چرا ما باید حتما فرزندمان را با خودرو تا جلوی درب مدرسه برده و آنجا پیاده نماییم و حاضر نیستیم چند متر قبل یا بعد از درب مدرسه توقف نماییم؟ البته این معضل تنها برای مدرسه صدق نمیکند و اکثر ما زمانی که برای کاری از خانه با خودرو خارج میشویم، خودرو را حتما باید مقابل مکانی که کار داریم متوقف نماییم حتی اگر پارک دوبل نماییم و حاضر نیستیم چند متر جلوتر رفته و جای پارک مناسب پیدا کنیم.
سرعت زیاد و لایی کشیدن
سرعت در سطح جاده، خیابان، میادین، کوچه و … در قانون دیده شدهاست اما همیشه رانندگانی هستند که به سرعتهای مجاز اکتفا نکرده و با سرعتهای بالا رانندگی میکنند. سرعت زیاد قدرت تصمیمگیری و واکنش ما را در مقابل حوادث به شدت کاهش میدهد و حتی در زمان وقوع حوادث میزان خسارت را بالا میبرد. لایی کشیدن و حرکات مارپیچ بین خودروها نیز یکی دیگر از معضلاتی است که به دلیل سرعت بالا توسط رانندگان مشاهده میشود و درصد وقوع حادثه را بالا میبرد. برخی جوانان برای اینکه بتوانند با سرعت بیشتری رانندگی نمایند خودروی خود را تقویت میکنند و سرعت بالای آنها در خیابان و جاده، رانندگی افراد دیگر را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. جمله معروف «دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است» را نیز همه ما شنیدهایم به همین دلیل بهتر است همیشه با سرعت مطمئن و مجاز رانندگی نماییم.
موارد ذکر شده تنها بخشی از اشتباهات و فرهنگ نادرست رانندگی میباشد. در گزارشهای بعدی نیز به دیگر موارد فرهنگی در رانندگی اشاره خواهد شد که رعایت آنها میتواند سلامتی و ایمنی ما را به همراه داشته باشد.
ثبت دیدگاه