حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 2 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3237 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • استقبال بندرعباسی‌ها از راه اندازی  سامانه اجاره بها
    ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۴۹
    شناسه : 10054
    بازدید 1301
    14
    حباب اجاره های نجومی فروکش می کند دریانیوز// "علیرضا مهلی" نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم بازار مسکن و املاک و مستغلات کشور که هفته گذشته به هرمزگان سفر کرده بود و پس از بازدید از تعدادی از دفاتر مشاور املاک و حضور در جلسه اتاق اصناف و شورای مسکن استان اعلام کرد که در بندرعباس و هرمزگان بعد از خراسان رضوی به عنوان دومین استان کشور در شهریور سامانه اجاره بها راه اندازی می شود تا نرخ‌های رهن واجاره واقعی شوند و بر اساس همین نرخ‌های کارشناسی شده املاک رهن و اجاره داده می شود که این موضوع با استقبال بندرعباسی‌ها مواجه شد و خواستار راه اندازی سریعتر این سامانه شدند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// “علیرضا مهلی” نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم بازار مسکن و املاک و مستغلات کشور که هفته گذشته به هرمزگان سفر کرده بود و پس از بازدید از تعدادی از دفاتر مشاور املاک و حضور در جلسه اتاق اصناف و شورای مسکن استان اعلام کرد که در بندرعباس و هرمزگان بعد از خراسان رضوی به عنوان دومین استان کشور در شهریور سامانه اجاره بها راه اندازی می شود تا نرخ‌های رهن واجاره واقعی شوند و بر اساس همین نرخ‌های کارشناسی شده املاک رهن و اجاره داده می شود که این موضوع با استقبال بندرعباسی‌ها مواجه شد و خواستار راه اندازی سریعتر این سامانه شدند.
    نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات کشور در نشست شورای مسکن استان نیز اظهارداشت: طبق مصوبه هفتمین نشست شورای عالی مسکن و تاکید رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، ساماندهی بازار مسکن توسط کارگروه تنظیم بازار مسکن کلید خورده است که نوزدهمین مقصد برای این امر هرمزگان بوده است.وی افزود: این کار ابتدا از شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد آغاز شد که خوشبختانه منجر به کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت مسکن در این شهرها شد و تاثیر آن روی بازار مسکن تهران نیز کاهش ۳.۸ درصدی قیمت مسکن بود. مهلی عنوان‌کرد: سامانه ملی اجاره بها در حال راه‌اندازی است و در آن به طور دقیق به مردم اعلام خواهد شد که ملک طبقه چهارم بدون آسانسور یا با آسانسوردار یا انباری فلان منطقه چه قیمتی دارد و هیچ‌کس اجازه نخواهد داشت خارج از فرمول سامانه ملی اجاره بها ملکی را اجاره بدهد.
    نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات، با اشاره به وجود افزون‌بر ۱۸۱ هزار و ۴۸۰ واحد صنفی مشاور املاک در کشور گفت: حدود ۳۰ هزار بازرسی در کشور انجام شده است که در این راستا ۲ هزار و ۹۸۶ واحد متخلف صنفی مشاور املاک در کشور پملب شده و تاکنون ۱۳هزار و ۴۹۱ میلیارد ریال جرائم تعزیراتی اخذ شده است.

    زودتر سامانه را راه اندازی کنید
    یکی از شهروندان بندرعباسی که سال ها اجاره نشین است و هرسال نگران افزایش ودیعه و اجاره مسکن سال بعدی است، پس از اطلاع از اینکه قرار است بزودی سامانه اجاره بها در بندرعباس راه اندازی شود و قیمت های ودیعه و اجاره از طریق این سامانه برای املاک با کارشناسی مشخص شود، گفت: اگر این سامانه راه اندازی شود، بازار رهن واجاره سامان می یابد و هر شخصی هر مبلغی را برای رهن و اجاره اعلام
    نمی‌کند که مشخص نیست بر چه اساسی این مبالغ اعلام می‌شود و فقط باعث فشار و استرس و نگرانی بیشتر مستاجران می شود و گاهی برخی با مبالغ بالایی که به عنوان اجاره توسط مالک یا مشاور املاک اعلام می‌شود و آنها توانایی پرداختش را ندارند، سکته می‌کنند و جان شان را ازدست می دهند و یا در بستر بیماری می‌افتند و یا باعث مشکلات خانوادگی مستاجران و گاهی طلاق و جدایی می شود که از مسئولان استان می‌خواهیم هرچه زودتر این سامانه را راه اندازی کنند تا این مشکلات مستاجران تاحد زیادی کاهش یابد و اجاره ها واقعی شوند.

    استقبال مشاوران املاک از راه اندازی سامانه اجاره بها
    برخی از مشاوران املاک بندرعباس نیز با بیان اینکه آنها در قیمت گذاری برای فروش و رهن واجاره املاک دخالتی ندارند و مالکان خودشان تعیین کننده قیمت‌ها هستند وبه مشاوره آنها نیز توجهی ندارند که این موضوع باعث نارضایتی مستاجران و خریداران شده است، عنوان کردند اگر که برای رهن واجاره و فروش املاک قیمت های کارشناسی در این سامانه اعلام شود تا بتوانیم به آن قیمت ها استناد کنیم، آن موقع هر مالکی نمی تواند هر قیمتی را بر روی ملکش برای فروش و رهن واجاره بگذارد و با منطقی و واقعی شدن قیمت ها، خرید وفروش نیز رونق می گیرد و رهن واجاره ها نیز کارشناسی و واقعی می شود و مردم هم مشاوران املاک را مقصر گرانی مسکن و رهن واجاره نمی دانند.

    گرانی اجاره در محلات و لزوم احداث سریع‌تر واحدهای مسکن ملی
    برخی از مستاجران هم گلایه مندند که حتی رهن و اجاره در محلات حاشیه ای بندرعباس برای خانه‌های قدیمی و فرسوده که امکان ریزش دارند هم بسیار افزایش یافته است. آنها از یک طرف خواستار راه‌اندازی سریعتر سامانه اجاره بها هستند و از طرفی دیگر از مسئولان استان می خواهند ۱۵ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن بندرعباس را سریعتر بسازند وبه ثبت نام کنندگان تحویل دهند تا بخش زیادی از مستاجران در بندرعباس خانه دار شوند و آنگاه با خالی شدن بخشی از خانه های اجاره ای سطح شهر، بطور حتم اجاره نیز کاهش می یابد و واقعی می شود.
    آنها عنوان می کنند اگر دولت از دوسال قبل ساخت این ۱۵ هزار واحد مسکن ملی را آغاز کرده بود، تاکنون واگذار شده بود و هم قیمت مسکن وهم رهن واجاره اینقدر نجومی افزایش نمی یافت.از طرفی دیگر قیمت ساخت آن زمان ارزان‌تر بود که در حق مردم بندرعباس اجحاف شد. حداقل الان این پروژه را زودتر اجرا کنند تا مردم خانه دار شوند و مستاجران از اجاره نشینی نجات یابند. سامانه اجاره بها هم باید زودتر راه اندازی شود تا قیمت های واقعی املاک را مالکان، مشاوران املاک و مردم بدانند و گرانی های حوزه مسکن واجاره کاهش یابد.

    افزایش اجاره برای خانواده بيمار
    مستاجری که صاحبخانه اجاره اش را دو ونیم برابر و ودیعه را پنج برابر کرده و آنها توانسته اند با مشکلات زیادی وام بگیرند وبه صاحبخانه بدهند واز طرفی مادر و فرزند خانواده هم بیمارند و هرماه باید آزمایش دهند و دارو مصرف کنند که حتی هزینه دارو و درمان را ندارند واز خیرین گاهی کمک می گیرند، از دولت می‌خواهند برای مستاجرانی مانند آنها که صاحبخانه‌ها به آن رحم نمی کنند چاره ای بیندیشند و با راه اندازی سامانه اجاره بها از افزایش چند برابری ودیعه و اجاره توسط صاحبخانه ها جلوگیری کنند.

    صنایع مسکن بسازند
    مستاجر دیگر می‌گوید با توجه به اینکه هزاران نفر از کارگران صنایع در داخل شهر بندرعباس خانه اجاره کرده اند وآنها با توجه به درآمد خوبی که دارند، خانه‌ها را گران‌تر اجاره می کنند که بومی ها توان پرداخت این مبالغ سنگین را برای اجاره ندارند و پرسنل صنایع در واقع در گرانی مسکن و رهن واجاره نقش دارند که اگر صنایع استان برای پرسنل شان و کارگران‌شان مسکن بسازند، هم مشکل مسکن آنها برطرف می‌شود وآنها نیز صاحب خانه می شوند وهم از میزان اجاره‌ها کاسته می شود و بازار مسکن از این تلاطم خارج می شود.
    از طرفی دیگر اگر سامانه اجاره بها زودتر راه اندازی شود و قیمت ها مشخص و اعلام شود، آنها نیز مجبور نمی شوند خانه ها را گران اجاره کنند که از دولت می‌خواهیم سریعتر این سامانه را راه اندازی نماید. درحال حاضر بیشتر مردم متوسط و محروم مجبورند در خانه های اشتراکی اجاره نشین شوند ویا به خارج از شهر بروند ویا راضی باشند در کانکس، پشت بام و خور و گور هم زندگی کنند. پس باید زودتر باید برای رفع مشکل مسکن این قشر چاره اندیشی کرد.

    تاوان نیاز مالک را مستاجر می دهد
    دریک دفتر مشاور املاک نشسته ام که مالکی بامشاور املاک تماس می گیرد و می گوید خانه ام را که با ودیعه ۸۰ میلیون و اجاره چهار میلیون تومان اجاره بود و مستاجر حاضر است با ۱۰۰میلیون و ۵ میلیون تومان تمدید کند که من پول لازم دارم وگفتم ۲۵۰ میلیون رهن می‌دهم و مستاجر می گوید پول ندارد. مشاور املاک به صاحبخانه می گوید برای رفع نیازت اگر می‌توانی وام بگیر و… و این مستاجر را بیرون نکن که صاحبخانه می گوید وام گرفتن دردسر دارد و… . در واقع مستاجر بایستی تاوان نیاز موجر را بدهد.

    عزم جزم دولت
    حالا که دولت عزمش را جزم تر کرده تا با افزایش سرعت ساخت وساز پروژه های نهضت ملی مسکن، بازدید و نظارت بر مشاوران املاک و برخورد با متخلفان، راه اندازی سامانه اجاره بها، اخذ مالیات از خانه های خالی و… بازار مسکن را سروسامان دهد، انتظار می رود از ماه های آتی با افزایش واگذاری واحدهای مسکن ملی و کوتاه شدن دست دلالان و مافیای مسکن، این بازار متلاطم مسکن به ساحل آرامش برسد و مردم به مرور خانه دار شوند و مستاجران نیز بتوانند املاک را با نرخ های واقعی و غیرحبابی اجاره کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.