حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۸ آذر , ۱۴۰۳ Wednesday, 18 December , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4041 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 127×
  • تقویم شمسی

    آذر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • آموزش هوش مصنوعی در مدارس فرصتی برای آینده
    ۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۵:۵۸
    شناسه : 22603
    بازدید 141
    2
    دریانیوز // هوش مصنوعی (AI) به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های عصر حاضر، تأثیر عمیقی بر زندگی روزمره و صنایع مختلف گذاشته است.
    ارسال توسط : نویسنده : سارا راژ منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز // هوش مصنوعی (AI) به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های عصر حاضر، تأثیر عمیقی بر زندگی روزمره و صنایع مختلف گذاشته است. از این رو، تدریس هوش مصنوعی در مدارس به عنوان یک ضرورت در نظام آموزشی مطرح شده است. با توجه به رشد سریع فناوری و نیاز به مهارت‌های جدید در بازار کار، آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که با مفاهیم پایه‌ای این فناوری آشنا شوند. این آموزش نه تنها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا درک بهتری از دنیای دیجیتال داشته باشند، بلکه آن‌ها را برای مشاغل آینده آماده می‌کند.

    مزایای تدریس هوش مصنوعی
    با یادگیری هوش مصنوعی، دانش‌آموزان می‌توانند خود را برای مشاغل آینده که به مهارت‌های فناوری و تحلیل داده نیاز دارند، آماده کنند. پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک، بسیاری از مشاغل به دانش و مهارت‌های مرتبط با هوش مصنوعی نیاز خواهند داشت.تدریس هوش مصنوعی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مهارت‌های تفکر انتقادی و حل مسئله را تقویت کنند. آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه داده‌ها را تحلیل کنند و از آن‌ها برای تصمیم‌گیری‌های منطقی استفاده کنند.دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی پروژه‌های خلاقانه‌ای را ایجاد کنند. این امر به آن‌ها این امکان را می‌دهد که ایده‌های نوآورانه خود را به واقعیت تبدیل کنند و در فرآیند یادگیری، خلاقیت خود را به کار ببرند. تدریس هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا با چالش‌های اخلاقی و اجتماعی مرتبط با این فناوری آشنا شوند. این آگاهی می‌تواند آن‌ها را به شهروندان مسئول و آگاه تبدیل کند.

    چالش‌ها
    یکی از چالش‌های اصلی در تدریس هوش مصنوعی، کمبود منابع آموزشی و محتوای مناسب است. بسیاری از مدارس هنوز به مواد آموزشی و برنامه‌های درسی مناسب دسترسی ندارند. برای تدریس مؤثر هوش مصنوعی، معلمان نیاز به آموزش و توانمندسازی دارند. بسیاری از معلمان ممکن است با مفاهیم هوش مصنوعی آشنا نباشند و نیاز به دوره‌های آموزشی دارند. با افزایش استفاده از هوش مصنوعی، نگرانی‌هایی در مورد حریم خصوصی و استفاده نادرست از داده‌ها به وجود آمده است. آموزش دانش‌آموزان در این زمینه ضروری است.

    راهکارها
    مدارس باید برنامه‌های درسی مناسبی برای تدریس هوش مصنوعی توسعه دهند که شامل مباحث پایه‌ای و پیشرفته باشد.
    برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان به منظور آشنایی آن‌ها با مفاهیم هوش مصنوعی و روش‌های تدریس آن.
    همکاری با شرکت‌های فناوری و دانشگاه‌ها می‌تواند به مدارس کمک کند تا منابع و محتوای آموزشی به‌روزتری را دریافت کنند.

    آموزش هوش مصنوعی در مدارس معطل شورای عالی آموزش و پرورش
    ورود هوش مصنوعی به مدارس معطل شورای عالی آموزش و پرورش است که در این مورد رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مطالبی رو عنوان کرده است که باهم مرور می کنیم . رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: متولی تحقیقات و بررسی‌ها برای ورود هوش مصنوعی به مدارس شورای عالی آموزش و پرورش است.

    علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفتگو با مهر در خصوص این مطلب که چه زمانی می‌توانیم شاهد تولید علم در زمینه هوش مصنوعی باشیم گفت: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تنها در خصوص هوش مصنوعی پژوهش‌هایی را انجام داده است اما تصمیم گیر در خصوص زمان و نحوه ورود مطالب مربوط به هوش مصنوعی در کتب درسی با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است. وی با بیان اینکه پژوهشگاه در زمینه هوش مصنوعی ۳ اثر تحقیقاتی را دنبال می‌کند؛ گفت: یکی تولید سند ملی هوش مصنوعی در آموزش و پرورش است که در این سند ملی به همه سوالات در خصوص هوش مصنوعی پاسخ داده می‌شود.

    اینکه چشم‌انداز چیست؛ چه زمانی قرار است به آن برسیم؛ راهبردها برای رسیدن به اهداف مدنظر و رسالت و وظیفه هر یک از دستگاه‌ها چیست. رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: در سطحی پایین‌تر ما یک پروژه کلان با نام طراحی نظام تعلیم و تربیت هوشمند را با همکاری دانشگاه تربیت مدرس آغاز کردیم که نظام آموزش و پرورش هوشمند را که برخی از کشورها از آن برخوردار هستند؛ طراحی کنیم.

    با این نظام هوشمند، همه امور نظام تعلیم و تربیت از حوزه پشتیبانی تا حوزه تخصصی آموزش یا حوزه تولید محتوا و ارزشیابی به صورت کلی هوشمند خواهد شد. وی با بیان اینکه نمی‌توانیم زمان دقیق آماده شدن سند و یا پروژه کلان نظام تعلیم و تربیت هوشمند را اعلام کنیم گفت: دبیرخانه این پژوهش‌ها به شورای عالی آموزش و پرورش رفته است و متولی این تحقیقات و بررسی‌ها برای ورود هوش مصنوعی به مدارس دیگر شورای عالی آموزش و پرورش است و ما تنها در این خصوص به آنها کمک می‌کنیم؛ بهتر است که زمان دقیق را از شورای عالی آموزش و پرورش بپرسید اما خیلی نباید زمان طولانی برای اعلام سند مانده باشد.

    محبی در پاسخ به این سوال که آموزش تولید هوش مصنوعی یا آموزش کار کردن با آن برای چه مقاطع تحصیلی در نظر گرفته شده است؛ گفت: در طی تحقیقات علمی و بررسی‌هایی که در حال انجام است؛ مشخص خواهد شد که برای مقاطع مختلف تحصیلی چه محتواهای آموزشی مربوط به هوش مصنوعی آماده خواهد شد. البته وقتی از نظام تعلیم و تربیت هوشمند سخن می‌گوئیم طبیعتاً همه مقاطع تحصیلی را در بر می‌گیرد اما میزان و نوع استفاده از هوش مصنوعی در پایه‌ها متفاوت خواهد بود.

    در نهایت می توان گفت : تدریس هوش مصنوعی در مدارس می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای آماده‌سازی نسل آینده در دنیای دیجیتال عمل کند. با توجه به پیشرفت‌های سریع در این حوزه، ضروری است که سیستم‌های آموزشی به روز شوند و به دانش‌آموزان این امکان را بدهند که با این فناوری آشنا شوند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.