حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۵ مهر , ۱۴۰۳ Thursday, 26 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3609 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 105×
  • تقویم شمسی

    شهریور ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • آموزش مهارت های زندگی حق کودکان و نوجوانان
    ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۷:۵۳
    شناسه : 19219
    بازدید 149
    3
    دریانیوز// آموزش مهارت های زندگی بایستی از کودکی شروع شود ودر مهدکودک ها و مدارس هم باید آموزش مهارت های زندگی را داشته باشیم که متاسفانه به این حوزه در مدارس و ... توجه چندانی نشده است و آموزش مهارت های زندگی در مدارس هم جایگاهی ندارد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// آموزش مهارت های زندگی بایستی از کودکی شروع شود ودر مهدکودک ها و مدارس هم باید آموزش مهارت های زندگی را داشته باشیم که متاسفانه به این حوزه در مدارس و … توجه چندانی نشده است و آموزش مهارت های زندگی در مدارس هم جایگاهی ندارد.این درحالی است که در بسیاری از کشورها آموزش مهارت های زندگی به عنوان یک اصل مهم در مدارس و آموزش های رسمی شان نیز قلمداد شده و در نظام آموزشی شان جایگاه ویژه ای دارد که ضرورت دارد به این مهم در کشورمان بیش از پیش توجه شود.

    بی توجهی به آموزش مهارت های زندگی رابطه مستقیمی با افزایش آسیب های اجتماعی دارد و برای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه بایستی به آموزش مهارت های زندگی توجه بیشتری شود.از طرفی دیگر خانواده هایی که در محلات حاشیه ای شهرها زندگی می کنند ،با بیشترین آسیب های اجتماعی مواجه می شوند واز آن طرف هیچ اقدامی اثرگذار برای پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی ودرمان این آسیب دیدگان در استان هرمزگان صورت نمی گیرد وبه همین دلیل این شرایط روزبه روز در استان بحرانی تر می شود و هیچ دستگاهی نیز خود را در این بخش مسئول نمی داند و هرکدام توپ را در زمین دیگری پاس کاری می کند.

    در برخی از کوچه های محلات حاشیه ای که زنان و مردان درکنار هم می نشینند و گاهی کودکی در کنارشان و یا فرزندی در آغوش مادری معتاد را می بینید که به راحتی استعمال موادمخدر و تزریق و… صورت می گیرد و رهگذران کودک و نوجوان و جوان هم این صحنه ها را می بینند وبعضی ها هم الگوگیری می کنند ودر دام اعتیاد گرفتار می شوند و هیچ دستگاهی هم خود را در این حوزه مسئول نمی داند. دو دهه از وضعیت محلات حاشیه ای و بافت فرسوده و کوچه هایش نوشتیم و به تصویر کشیدیم و نه تنها وضعیت بهتر نشده بلکه بدتر شده و از شهرهای دیگر کشور هم معتادان به راحتی به بندرعباس می آیند ودر کوچه پس کوچه های محلات اتراق می کنند و هیچ ممانعتی برایشان وجود ندارد وبندرعباس بهشت معتادان شده است.

    در همین کوچه های محلات که مواد ومشروب فروشان و معتادان و اراذل واوباش به راحتی نشست و برخاست دارند و آسیب های دیگری را به خانواده ها و ساکنان وارد می کنند، اما متولیان مربوطه خود را نشنیدنو ندیدن زده اند. آسیب های اجتماعی مانند طلاق ، جروبحث های شدید خانوادگی ، خودکشی ، اعتیاد ، آزارو اذیت همسر وفرزندان ، عدم توانایی نه گفتن و تاب آوری و… در این مناطق در حال افزایش است و بایستی آموزش مهارت های زندگی ، مشاوره های خانوادگی و حقوقی و… برای این خانواده ها در اولویت قرار گیرد تا در باتلاق آسیب های اجتماعی گرفتار نشوند.اما نه در بخش پیشگیری و نه درمان اقدام ملموسی صورت نگرفته است. دستگاه هایی که در استان متولی امور بانوان و خانواده هستند، بایستی وضعیت بانوان و خانواده های حاشیه نشین را نیز رصد کنند.

    خانواده های بدسرپرست بیشترین مشکل را دارند و اعضای خانواده نمی دانند به کجا می توانند مراجعه کنند و از آن طرف هم هیچ دستگاه اجرایی ، مشاوره و… به این خانواده ها مراجعه نمی کند تا آنها را راهنمایی کند و مشاوره دهد و اگر که مشاوران و کارشناسان حوزه خانواده ارتباط نزدیکی با این خانواده ها داشتند، بطور حتم بخشی از مشکلات این خانواده ها با همین مشاوره ها و صحبت کردن ها و… برطرف می شد و از آن طرف متولیان مربوطه هم بهتر می دانستند برای رفع مشکلات چنین خانواده هایی بایستی چه اقدامی انجام دهند و سیاستگذاری بهتری می کردند.

    البته بایستی دستگاه های دولتی از جمله آموزش و پرورش برای آموزش مهارت های زندگی در مدارس و دستگاه های حمایتی و مرتبط با خانواده ها و کودکان و….نیز برای آموزش مهارت های زندگی برای کودکان و نوجوانان و حتی جوانان در مهدهای کودک، مدارس ، دانشگاه ها و…برنامه ریزی مدونی داشته باشند. از آن طرف بایستی از بخش خصوصی فعال در این بخش نیز حمایت های لازم صورت گیرد.

    آموزشگاه و دپارتمان سیمرغ در بندرعباس آموزش مهارت های زندگی برای سنین مختلف ارائه می دهد که دستگاه های دولتی و صنایع نیز می توانند بصورت خرید خدمت از خدمات این مرکز برای پرسنل و خانواده های شان استفاده کنند و همچنین متولیان امور خانواده و آسیب های اجتماعی بایستی از این خدمات برای حاشیه نشینان و آسیب دیدگان و افراد در معرض آسیب استفاده کنند.

    امسال نیز دپارتمان سیمرغ آموزش کودکان سه تا شش ساله را صبح ها از ساعت۷تا ۱۴ علاوه بر آموزش های سابق را اجرایی نموده و خانواده ها می توانند بجای ثبت نام فرزندان شان در مهدکودک، در این‌دپارتمان ثبت نام کنند تا از آموزش های مهارتی زیرنظر مربیان باتجربه و روانشناسان بهره مند شوند.متولیان مربوطه بایستی خلاء آموزش مهارت های زندگی را در استان برطرف نمایند تا از میزان آسیب های اجتماعی نیز کاسته شود و کودکان و نوجوانان بتوانند مهارت های زندگی را بخوبی بیاموزند و در زندگی شان استفاده کنند. آموزش مهارت های زندگی در واقع حق کودکان و نوجوانان است و نباید از این حق محروم شوند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.