حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۰ آبان , ۱۴۰۳ Thursday, 31 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3781 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 119×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • آموزش؛ حلقه مفقوده در فرهنگ رانندگی
    ۰۸ آبان ۱۴۰۳ - ۵:۰۷
    شناسه : 20803
    بازدید 123
    0
    دریانیوز // در گزارش قبلی به بخشی از اشتباهات در رانندگی و عدم آشنایی با فرهنگ صحیح رانندگی پرداخته شد. در این گزارش نیز قصد داریم بخش دیگری از این فرهنگ اشتباه را بیان نماییم تا شاید تلنگری باشد برای ما تا در هنگام رانندگی این موارد را رعایت نماییم و سلامت خود و دیگران را به خطر نیاندازیم.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    قسمت دوم

    دریانیوز // در گزارش قبلی به بخشی از اشتباهات در رانندگی و عدم آشنایی با فرهنگ صحیح رانندگی پرداخته شد. در این گزارش نیز قصد داریم بخش دیگری از این فرهنگ اشتباه را بیان نماییم تا شاید تلنگری باشد برای ما تا در هنگام رانندگی این موارد را رعایت نماییم و سلامت خود و دیگران را به خطر نیاندازیم.

    راهنما فقط برای تزئین
    راهنما بخشی از خودرو می‌باشد که خبری را به دیگر رانندگان منتقل می‌کند. این ابزار در وسایل نقلیه نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد و می‌تواند از برخی حوادث جلوگیری نماید اما هنوز رانندگانی هستند که استفاده از این ابزار را جدی نگرفته و یا روش استفاده صحیح آن را نمی‌دانند. زمانی که وسیله نقلیه قصد تغییر مسیر (دور زدن، گردش به راست و چپ، تغییر لاین و…) دارد باید از راهنما استفاده نماید اما بعضی رانندگان در هنگام تغییر مسیر از راهنما استفاده نمی‌کنند یا زمانی استفاده می‌کنند که تغییر مسیر خود را آغاز کرده‌اند. برخی رانندگان نیز بعد از تغییر مسیر نیز همچنان به راهنما زدن ادامه می‌دهند و باعث سردرگمی رانندگان دیگر می‌شوند. از سوی دیگر رانندگانی نیز هستند که تصور می‌کنند که تا راهنما زده شد، مجوز تغییر مسیر دادن را دریافت کرده‌اند و بدون رعایت حق تقدم اقدام به پیچیدن می‌کنند که این کار نیز خطرات زیادی دارد و در رانندگی حتما باید حق تقدم رعایت شود. استفاده صحیح از راهنما تاثیر زیادی در ایمنی رانندگی ما دارد.

    رعایت حق تقدم
    بسیاری از ما در هنگامی از جایی مانند آسانسور، درب خروج و … استفاده می‌کنیم تعارف کردن و به نوعی راه دادن به هم را مد نظر داریم اما وقتی به رانندگی می‌رسیم، گویا تمام خیابان برای ماست و هیچ شخص دیگری اجازه استفاده از آن را ندارد. رعایت حق تقدم یکی از موارد بسیار مهم در رانندگی محسوب می‌شود که می‌تواند رانندگی ایمنی را به برای افراد به همراه داشته باشد اما برخی رانندگان به این مهم توجه ندارند و در هنگام رانندگی تنها به خود فکر می‌کنند و راه را بر روی دیگر رانندگان می‌بندند. درصد بالایی از حوادث و تصادفات در رانندگی به دلیل عدم رعایت حق تقدم به وقوع می‌پیوندد و اگر همین موضوع را رانندگان وسایل نقلیه رعایت کنند شاهد رانندگی ایمن و کاهش تصادفات خواهیم بود.

    بوق؛ وسیله بازی
    بوق یک وسیله خبر دهنده در خودرو است اما از این ابزار اکنون استفاده نادرستی می شود. بسیاری از ما در شهر شاهد این هستیم که رانندگان از بوق استفاده نادرستی دارند. بوق زدن ممتد به دلایل مختلف یکی از کارهایی است که انجام می‌شود. وقتی راننده‌ای حق تقدم را رعایت نمی‌کند دست خود را روی بوق می‌گذاریم تا او را هدایت نماییم. یا مثلا بعد از سبز شدن چراغ راهنمایی فورا دست بر بوق، سبز شدن چراغ را به رانندگان جلویی ابلاغ می‌کنیم تا آنها حرکت نمایند. گویا آنها خود از این موضوع اطلاع ندارند و منتظر هستند که ما با بوق این مهم را اعلام نماییم. بعد از دیدن یک دوست در خیابان، سلام و خداحافظی کردن با اقوام و دوستان، دیدن ماشین عروس و … از دیگر استفاده‌های رانندگان از بوق است که باید این فرهنگ تصحیح شود.

    کمربند و کلاه ایمنی وسایل اضافی
    برخی تجهیزات در وسایل نقلیه برای ایمنی راننده و سرنشینان آن تعبیه شده‌است. در خودروها کمربند ایمنی و در موتورسیکلت‌ها نیز کلاه ایمنی برای این موضوع می‌باشد. در سال‌های نه چندان دور استفاده از کمربند ایمنی توسط رانندگان مرسوم نبود و تنها زمانی که رانندگان با پلیس راهنمایی و رانندگی مواجه می‌شدند کمربند ایمنی را می‌بستند اما برای حفظ جان رانندگان و سرنشینان خودرو، پلیس راهور استفاده از کمربند ایمنی را با جدیت دنبال کرد و امروز استفاده از کمربند ایمنی به یک فرهنگ در بین بیشتر رانندگان تبدیل شده‌است و اکثر رانندگان پیش از شروع رانندگی کمربند ایمنی را می‌بندند اما باز هم برخی افراد هستند که استفاده از این ابزار ایمنی را جدی نمی‌گیرند و ممکن است این امر صدماتی را به آنها وارد نماید.

    پارک دوبل معضل ادامه‌دار
    بیشتر شلوغی و سنگینی ترافیک خیابان‌های شهر بندرعباس به دلیل پارک یا توقف دوبل خودروها می‌باشد. معضلی که هر روز بر شدت آن افزوده می‌شود و این موضوع نیز اکنون به یک فرهنگ غیرفرهنگی ترافیکی در شهر تبدیل شده‌است که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. همانطور که قبلا هم گفته شد، شهر بندرعباس از دو موضوع ضعف سیستم حمل و نقل عمومی و کمبود پارکینگ عمومی در شهر رنج می‌برد و این موضوعات بسیار مهم استفاده شهروندان را از وسیله نقلیه شخصی افزایش داده و نتیجه آن شلوغی بیش از حد خیابان‌ها می‌باشد. شاید بسیاری از شهروندان بتوانند با وسیله نقلیه عمومی به کارهای روزمره برسند اما به دلیل کمبود این وسایل و معطلی بسیار زیاد، شهروندان ترجیح می‌دهند با وسیله نقلیه شخصی در سطح شهر تردد نمایند و از سوی دیگر زمانی که جای پارک برای خودروی خود پیدا نمی‌کنند مجبور هستند پارک دوبل انجام دهند که در برخی مناطق مشاهده می‌شود که بیش از دو خودرو در کنار هم پارک کرده و راه عبور و مرور رانندگان را مسدود می‌نمایند.

    شانه جاده و پیاده‌رو، محل تردد
    شاید برای شما هم پیش آمده که در حال رانندگی هستید اما به یکباره به ترافیک سنگینی برخورد می‌کنید. این ترافیک ممکن است به دلیل وقوع حادثه یا تعمیرات خبایان و جاده ایجاد شده باشد. در این بین اما رانندگانی هستند که این تصور را دارند که اگر از شانه جاده یا پیاده‌رو استفاده نمایند قطعا سریعتر به مقصد می‌رسند اما این در حالی است که شاید بخش زیادی از ترافیک ایجاد شده نیز به خاطر تردد چنین رانندگانی است و اگر رانندگان در حالت عادی به مسیر خود ادامه دهند، ترافیک روان‌تر و عبور و مرور آسان‌تر خواهد بود اما ورود این رانندگان به یکباره در جاده و خیابان دردسرهایی را برای دیگر رانندگان به وجود می‌آورد.

    استفاده از چراغ زنون
    چند وقتی است که برخی رانندگان استفاده از نور زنون را در دستور کار خود قرار داده‌اند. نور زنون شفاف‌تر و نور بیشتری دارد به همین دلیل اکنون استفاده از این چراغ‌ها در خودروها زیاد شده‌است هر چند که مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که استفاده از این چراغ‌ها ممنوع است اما همچنان استفاده از آنها ادامه دارد. بسیاری از خودروهای خارجی به صورت استاندارد چراغ زنون در آنها به کار رفته‌است اما در خودروهای ایرانی این موضوع دیده نشده و استفاده از چراغ‌های هالوژن ادامه دارد و رانندگان به صورت غیراستاندارد چراغ زنون را بر روی خودروی خود نصب می‌کنند و این موضوع باعث ایجاد اختلال در دید دیگر رانندگان می‌شود. با توجه به علاقه مردم به استفاده از چراغ زنون، بهتر است خودروسازان این ذائقه مردم را نیز در نظر گرفته و عملی نمایند هرچند که با توجه به تعداد مشتری بالا برای خودروسازان داخلی، خودروسازان دیگر مجالی برای ساخت خودروی باکیفیت ندارند.

    موسیقی گوش‌خراش
    برخی رانندگان به ویژه جوانان هزینه‌های میلیونی برای سیستم صوتی خودروی خود انجام می‌دهند تا با صدای بلند بتوانند آهنگ‌های مورد علاقه خود را گوش دهند. در این بین نیز این صدای بلندی که از خودروی آنها خارج می‌شود مزاحمت‌هایی برای دیگر شهروندان ایجاد نموده و آلودگی صوتی به همراه دارد. بعضی رانندگان نیز با تغییر در سیستم خودرو و اگزوز، صدای خودروی خود را تغییر می‌دهند که این موضوع نیز کار نادرستی است.

    ورود در خیابان یک‌طرفه
    بعضی از رانندگان هستند که همیشه سعی می‌کنند کوتاه‌ترین مسیر را برای تردد انتخاب نمایند حتی اگر آن مسیر خیابانی یک طرفه و ورود ممنوع باشد. این افراد از این موضوع اطلاع دارند که هیچ برخورد قانونی با آنها صورت نمی‌گیرد دیگر رانندگان را مجبور می‌کنند که راه را برای عبور آنها باز نمایند. نمونه این خیابان در شهر بندرعباس می‌توان به خیابان شهیدکازرونی اشاره کرد که یک خیابان یک طرفه جنوب به شمال است اما برخی رانندگان در جهت خلاف وارد این خیابان شده و در موارد زیادی مشاهده شده که رانندگان را مجبور می‌کنند راه را برای عبور آنها باز نمایند.

    چراغ‌های خراب
    همیشه اما رانندگان در ایجاد حادثه مقصر اصلی نیستند. برخی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در سطح شهر هستند که دارای نقص بوده و رانندگان را با مشکل مواجه می‌کند. یکی از نواقص این چراغ‌ها، عدم روشن شدن چراغ زرد است و چراغ از سبز به قرمز یا سبز، خاموشی چراغ و سپس قرمز می‌شود. نمونه این چراغ‌های دارای نقص در چهارراه مرادی مسیر شرق به غرب و تقاطع سه راه دلگشا مسیر غرب به شرق می‌باشد که خرابی چراغ‌ها مشکلاتی را برای رانندگان به وجود آورده است. این موارد تنها بخشی از فرهنگ‌های نادرست در رانندگی ما محسوب می‌شود که برای هر کدام از این موارد نیز در قانون جرایمی را در نظر گرفته‌اند.

    بسیاری از ما تا صحبت از فرهنگ در هر موضوعی به میان می‌آید کشورهای دیگر را مثال می‌زنیم اما در آن کشورها نیز فرهنگ رانندگی به راحتی حکمفرما نشده‌است. آنها با اعمال جرایم سنگین کاری کرده‌اند که مردم مجبور شوند قانون را رعایت کرده و این موضوع به فرهنگی در بین آنها تبدیل شده‌است. مانند استفاده از کمربند ایمنی در بین رانندگان که با استفاده از همین روش اجرا و اکنون به یک فرهنگ تبدیل شده‌است. پس برای اینکه یک موضوع به فرهنگ تبدیل شود پیش از همه چیز باید آموزش‌های لازم ارائه شود. آموزشی که از سنین کودکی داده شود تا در بزرگسالی به یک فرهنگ تبدیل شود.

    بسیاری از ضعف‌های ما در فرهنگ رانندگی نیز به دلیل این است که نتوانسته‌ایم آموزش صحیح را به رانندگان منتقل نماییم. با چند ساعت آموزش رانندگی در آموزشگاه، هیچگاه نمی‌توان انتظار داشت که یک راننده بتواند تمامی قوانین و مقررات در رانندگی را فرا بگیرد و باید آموزش‌های دیگری نیز وجود داشته باشد تا این مهم به یک فرهنگ تبدیل شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.