حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۷ آبان , ۱۴۰۳ Monday, 28 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3763 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 118×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • آلومینیوم المهدی خودکفا در تولید برق
    ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۱۸
    شناسه : 20666
    بازدید 152
    2
    بعد از گذشت دو دهه؛ دریانیوز// عملیات اجرایی فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاوات شرکت آلومینیوم المهدی آغاز و پروژه بومی سازی و بروز رسانی سیستم کنترل ترانس های رکتیفایر خط یک از ABB به زیمنس به منظور تامین برق پایدار خط یک تولید افتتاح شد.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// عملیات اجرایی فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاوات شرکت آلومینیوم المهدی آغاز و پروژه بومی سازی و بروز رسانی سیستم کنترل ترانس های رکتیفایر خط یک از ABB به زیمنس به منظور تامین برق پایدار خط یک تولید افتتاح شد.
    این مراسم با حضور مهدی دوستی استاندار هرمزگان، خلیل قاسمی رئیس سازمان صمت استان، حمید رجب پور مدیرعامل، رئیس و اعضای هیأت مدیره شرکت آلومینیوم المهدی و جمعی از معاونین و مدیران این مجتمع تولیدی برگزار شد.

    گام مهم آلومینیوم برای کاهش ناترازی انرژی
    مهدی دوستی استاندار هرمزگان در این مراسم آغاز عملیات اجرایی فازدوم نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاواتی آلومینیوم المهدی را گامی در مسیر کمک به رفع ناترازی انرژی و افزایش تولید صنایع استان برشمرد.وی در ادامه افزود: یکی از چالش های ما در اقتصاد کشور، ناترازی انرژی است که علاوه بر اینکه تولید صنایع را تحت تأثیر قرار داده، موجب شده بخش خانگی هم با قطعی برق مواجه شوند.

    استاندار هرمزگان با اشاره به اهمیت برنامه‌های کاهش آسیب جدی تولید صنایع ناشی از ناترازی انرژی، خاطر نشان کرد: ورود صنایع به بخش تولید برق علاوه بر کمک به پیک زدایی در مصرف برق، مخصوصا در استان که یک پیک مصرف بالای وسایل سرمایشی در تابستان داریم، توانسته گام مؤثری نیز در افزایش تولید صنایع استان باشد.

    دوستی ادامه داد: باتوجه به اینکه برق تولیدی نیروگاه آلومینیوم المهدی در ابتدا به شبکه تحویل می شود که در مجموع برق مصرفی موردنیاز صنعت استفاده و از سوی دیگر هم در پایداری شبکه سراسری برق و ساماندهی وضعیت قطعی برق ،بویژه در بخش خانگی موثر است.وی همچنین به مسائل زیست محیطی غرب استان نیز اشاره داشت و گفت: این نیروگاه در فاز بعدی واحدبخار که تا پایان سال آغاز می شود با حرارت خروجی GTG ها برق تولید می کند و علاوه بر رفع ناترازی گاز در بحث کاهش آلودگی های محیط زیست ناشی از این گازها نیز اثرگذار خواهد بود.

    خلیل قاسمی رئیس سازمان صمت هرمزگان نیز در حاشیه این مراسم، اظهار کرد: یکی از چالش‌های پیش رو تولید و توسعه صنعتی موضوع ناترازی انرژی است.

    تحقق این امر آرزوی ۲۰ ساله ما بود
    وی در ادامه افزود: خوشبختانه شرکت آلومینیوم المهدی در دو سال گذشته توانسته ساخت نیروگاه اختصاصی ۵۴۶ مگاواتی را شروع کند و تحقق این امر آرزوی ۲۰ ساله ما بود. رئیس سازمان صمت هرمزگان، خاطرنشان کرد: این واحد تولیدی سال گذشته ۱۸۳ مگاوات برق را وارد مدار کرد و در حال حاضر هم با بهره برداری از فاز دوم نیروگاه که قرار است در اسفندماه سال جاری انجام شود، ۱۸۳ مگاوات دیگر به ظرفیت کنونی نیروگاه افزوده می‌شود و به ۳۶۶ مگاوات می‌رسد.

    قاسمی بیان داشت: شرایط عمومی تولید استان در وضعیت خوبی قرار دارد و در شش ماه گذشته در حوزه صادرات غیر نفتی براساس برنامه زمانبندی ۴۰ درصد مدت زمان شش ماهه یعنی بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشتیم. وی گفت: اگر ما بتوانیم واحدهای تولید انرژی دیگر را تا پایان سال و موضوع سرمایه گذاری آنها حل شود تا تولید از دست رفته نداشته باشیم، بنا بر برنامه توسعه که رشد ۲۳ درصدی را برای صادرات غیر نفتی پیش بینی شده به آن خواهیم رسید.

    قطعی برق ؛ کاهش راندمان تولید و ضررهای مالی سنگینی
    حمید رجب پور مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره تکنولوژی به کار رفته در تولید شمش آلومینیوم و ضرورت‌های فنی خط تولید به گونه‌ای است که قطعی برق و کاهش بار برای آن تعریف نشده است، اظهار کرد: هرگونه کاهش جریان و قطع بار باعث بروز خسارات جبران ناپذیری به سلول‌های احیا می‌شود که موجب تعطیلی، کاهش راندمان تولید و ضررهای مالی سنگینی برای این صنعت مهم و استراتژیک کشور می‌شود.وی در ادامه افزود: با توجه به نیاز مبرم این واحد تولیدی به تامین برق مطمئن و پایدار، قطعي برق حتی برای یک روز حجم قابل توجهی از محصـــــولاتی که مي توانست در يك مجتمع توليد شود، از چرخه خارج و علاوه بر این، صدمات و خسارات بسیار سنگيني به تجهیزات و خطوط تولید وارد مي شود که تعمیر و راه اندازي مجدد آن نيازمند صرف زمان زيادي بوده و بازدهي اقتصادي اين مجتمع ها را با مخاطرات جدی مواجه مي سازد.

    مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی با اشاره به اینکه این مجموعه به عنوان یکی از بزرگترین توليدکنندگان شمش آلومینیوم در کشور و از جمله مصرف کنندگان بزرگ صنعت برق محسوب مي شود، خاطر نشان کرد: در حال حاضــــر دو فاز از مجموع سه فاز تولید شــمش آلومینیوم در این شرکت درحال فعاليت مي باشند که توانی معادل ٤٠٠ مگاوات را مصرف می نمايند.

    رجب پور بیان داشت: باتوجه به سیاست هاي اين مجموعه به منظور اجراي طرح‌های توسعه آتي، در آینده نزدیک، دیماند برق آلومینیوم المهدي در حدود ۵۵۰ مگاوات خواهد بود.وی ابراز کرد: از این رو این مجموعه تولیدی با مشارکت شرکت مپنا به منظور افزایش اطمینان از تامین برق مداوم و جلوگیری از ضررهای متعدد ناشی از قطع برق نسبت به احداث نیروگاه اختصاصی سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاواتی شامل دو واحد گازی هر کدام به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات و یک واحد بخار ۱۸۰ مگاواتی اقدام کردند.

    مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی، گفت: در بهمن ماه سال گذشته فاز اول واحد گازی نیروگاه برق مجموعه با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات با حضور وزیر صمت افتتاح کردیم.رجب پور افزود: با حضور استاندار هرمزگان عملیات اجرایی فاز دوم نیروگاه المهدی را با اعتبار ۵۰ میلیون یورو آغاز کردیم و با افتتاح فاز دوم، ظرفیت نیروگاه به ۳۶۶ مگاوات می‌رسد.

    یک ماه از برنامه زمانبندی جلو هستیم
    وی گفت: توربین واحد دو این نیروگاه هم ظرف یک ماه آینده در محل سایت خواهد داشت و طبق برنامه زمان بندی شده یک ماه از برنامه جلو هستیم و امیدواریم تا پایان اسفند ماه سال‌جاری بتوانیم فاز دوم را به صورت عملیاتی وارد مدار کنیم تا در پیک تابستان سال آینده با کمبود و محدویت برق پایدار مواجه نباشیم.

    مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی، عنوان داشت: این نیروگاه شامل طراحی، ساخت، تامین تجهیزات، حمل به سایت، کارهای ساختمانی، نصب، تست و راه اندازی ۲ واحد توربو ژنراتور گازی (۳) -۷۰ MGT هر یک به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در شرایط ISO، ۲واحد بويلر بازیاب حرارتی و ۱ واحد توربین بخار به ظرفیت نامی ۱۸۰ مگاوات با سیستم خنک کن ACC می باشد.رجب پور گفت: شروع عملیات اجرایی احداث سامانه سوخت دوم به مبلغ هشت هزار میلیارد ریال و پرداخت بخشی از هزینه ها طبق جریان نقدینگی مورد نیاز انجام می‌شود و مدت زمان انجام کار آن از مرداد ۱۴۰۳ تا بهمن ۱۴۰۴ می‌باشد.وی افزود: با افتتاح تمام فازهای این نیروگاه نیاز این مجموعه به تامین برق پایدار و مطمئن به صورت کامل برطرف خواهد شد.

    افتتاح بومی سازی و بروز رسانی سیستم رکتیفایر
    مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی در بخشی دیگری از سخنان خود به افتتاح بومی سازی و بروز رسانی سیستم کنترل ترانس های رکتیفایر خط یک از ABB به زیمنس بمنظور تامین برق پایدار خط یک تولید اشاره کرد و بیان داشت: این بخش حساس ترین قسمت تولید آلومینیوم است زیرا برق را به صورت یک سو و پایدار به شبکه تولید منتقل می‌کند.

    رجب پور با بیان اینکه بیش از ۲۵ سال از عمر سیستم کنترل ترانس های رکتیفایر می گذشت، ابراز کرد: عملا پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری آن توسط شرکت ABB انجام نمی شود و هر گونه اختلالی در عملکرد سیستم مذکور موجب توقف خطوط تولید آلومینیوم و بروز خسارت های مالی جبران ناپذیر خواهد شد. وی گفت: از این رو این شرکت، بومی سازی و بروز رسانی سیستم قدیمی در دستور کار قرار داد و پس از صرف شش ماه بررسی فنی و معادل سازی سخت افزار و نرم افزار سیستم مذکور با سیستم بروز و در دسترس زیمنس عملیات اجرایی انجام شد.

    مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی عنوان کرد: با افتتاح و راه اندازی این سیستم خاموشی های ناخواسته کاهش یافته و با توجه به سرعت بالاتر عملکرد سیستم کنترلی جدید راندمان تولید افزایش و میزان انرژی مصرفی کاهش می یابد. رجب پور در پایان با قدردانی از همکاران خود در مجموعه المهدی، بیان کرد: این کارها با برنامه ریزی، همت و تلاش زیاد همکاران سخت کوش به سرانجام رسیده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.