حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ دی , ۱۴۰۳ Saturday, 21 December , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 4059 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 127×
  • تقویم شمسی

    آذر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰  
  • آسیب های اجتماعی دانش آموزان
    ۲۳ آبان ۱۴۰۳ - ۵:۱۷
    شناسه : 21348
    بازدید 1266
    3
    دریانیوز// آسیب های اجتماعی در کشور یکی ازمسائل و مشکلات بسیار مهمی است که در طول تاریخ کشورمان همواره مورد توجه بوده است.
    ارسال توسط : نویسنده : مرضیه نیکویی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// آسیب های اجتماعی در کشور یکی ازمسائل و مشکلات بسیار مهمی است که در طول تاریخ کشورمان همواره مورد توجه بوده است.با پیشرفت علم و تکنولوژی وبه وجود آمدن تجهیزات جدید و همچنین گسترش ارتباطات در دنیای امروز، سطح نیازها و توقعات فردی نیز افزایش یافته است.درصورتی که این نیازها و انتظارات به طور صحیح برآورده نشوند، موجی از ناکامی ها و احساس نارضایتی را برای فردایجاد خواهند نمود. درنتیجه، این محرومیت ها سبب ساز افزایش اعتیاد، دزدی، فساد مالی وجنسی وآسیب های دیگری شود.

    مسئله آسیب های اجتماعی برای همه جوامع وهمه نظام های حکومتی یکی از دل مشغولی های اصلی دولتمردان محسوب می شود، به ویژه برای کشوروانقلاب ماکه یکی از اهداف مهم آن ،استقرار نظام اخلاقی و معنوی در جامعه بوده است.شیوع آسیب های اجتماعی میان جمعیت دانش آموزی کشور که طیف وسیعی از کودکان و نوجوانان را در برمی گیرد،کم نیست، اماتابه امروز کمتر به صورت کمی( ارائه آمار و ارقام) از آسیب های اجتماعی دانش آموزان سخن به میان آمده است.

    جدا از صحبت های مسئولان کشور؛ آسیب های اجتماعی با انواع مختلف میان نوجوانان که در گروه جمعیت دانش آموزی کشور قرار دارند، به سهولت مشاهده می شود؛ از سیگار کشیدن نوجوانان تا خودزنی ،خودکشی و‌‌… که موجب تشویش و نگرانی افکار عمومی می شود.چندسال قبل برای انجام طرح آسیب شناسی به یکی از مدارس سطح شهر رفتم . مدرسه ای که برای بررسی به بنده واگذار شده بود یکی از مدارس حاشیه شهربود که در بررسی های انجام شده، ریشه تمامی آسیب های مورد بررسی ازجمله روی آوردن دختران به جنس مخالف، سواستفاده جنسی ، خودزنی و… نشات گرفته از فقر و کمبود محبت و عدم توجه والدین بود.بسیاری از کارشناسان آموزشی ریشه آسیب های اجتماعی در مدارس را کمرنگ شدن مباحث تربیتی و پرورشی می دانند، به گونه ای که عمده فعالیت های مدارس به فعالیت های آموزشی متمرکز است.

    درحال حاضر ما دانش آموزانی داریم که هیچ انگیزه تحصیلی ندارند، چون افق روشن را در پیش رو نمی بینند. این افق تضمین شغلی آنهاست، یعنی آنها می خواهند بدانند نتیجه این نشستن در کلاس برای‌شان چیست؟ چون این افق برایشان روشن نیست، دچار گیجی و سرگردانی می شوند.نگاه صرف آموزش نتیجه آموزشی می طلبد و وقتی موفقیت با مدرک تحصیلی و دانشگاه خوب گره می خورد، نتیجه همین وضعیت کنونی می شود.برخی از دانش آموزان امروزی افسرده، نگران و خشمگین هستند.

    درطرف دیگر داستان معلمان هستند که باید دانش آموزانی را آموزش دهند که نه افق دیدی دارند و نه انگیزه ای برای ادامه تحصیل و از طرفی افسرده، نگران و خشمگین هم هستند واین نقطه آغازین بسیاری از تنش ها در مدارس می شود. فاکتورهای اجتماعی، عاطفی و رفتاری همگی بر استرس دانش آموزان موثرهستند و در وقوع آسیب های اجتماعی دانش آموزان تاثیر بسزایی دارند. یکی از مشکلات حائز اهمیت درمیان آسیب های اجتماعی، افزایش رو به رشد مصرف مواد مخدر درمیان دانش آموزان می باشد. به خصوص در میان دانش آموزانی که در محیط های زندگی می کنند که به علت فقر، تحصیل آنها اولویت محسوب نمی شوند، مصرف مواد مخدر مشکل جدی محسوب می شود.

    ازجمله راهکارهای ارتقای مهارت های اجتماعی دانش آموزان به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر در مدارس می توان به :
    ۱. توجه به مهارت های اجتماعی در برنامه ریزی درسی
    ۲. نشان دادن تاثیرات مخرب دوستان نالایق وناشایست و چگونگی قطع ارتباط با آنان
    ۳. تقویت عزت نفس و احترام دانش آموزان توسط معلم
    ۴. تقویت ارزش های دینی دانش آموزان توسط معلمان
    ۵. تقویت ارزش های دینی در خانواده…..‌‌اشاره کرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.