حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3336 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 91×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • بلعیدن سوخت توسط خودروهای داخلی
    ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۵:۱۵
    شناسه : 9936
    بازدید 1365
    3
    دریانیوز// این روزها صحبت از صف‌های طولانی بنزین و شایعات زیادی درباره افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی است اما هر بار وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی این موضوع را تکذیب می‌کنند و در تلاش هستند که توزیع بنزین و گازوئیل را سر و سامان دهند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// این روزها صحبت از صف‌های طولانی بنزین و شایعات زیادی درباره افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی است اما هر بار وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی این موضوع را تکذیب می‌کنند و در تلاش هستند که توزیع بنزین و گازوئیل را سر و سامان دهند.
    میزان مصرف روزانه بنزین در کشور روز به روز در حال افزایش است و این روزها نیز به دلیل سفرهای تابستانی مصرف این فرآورده نفتی افزایش یافته است. آنچه مهم است این است که مصرف سوخت خودروهای داخلی بسیار بالاست و کشورهای جهان به سمتی پیش رفته‌اند که میزان مصرف بنزین خودروها را کاهش دهند. اما این موضوع در خودروهای داخلی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و همچنان شاهد این هستیم که خودروهایی با مصرف سوخت بسیار بالا در حال تولید شدن هستند و اراده‌ای برای کاهش مصرف سوخت در خودروها وجود ندارد.

    در حال حاضر به دلیل آلودگی‌هایی که سوخت‌های فسیلی دارند بسیاری از کشورها به سمت تولید خودروهای هیبریدی پیش رفتند اما ما همچنان باید خودروهایی با مصرف سوخت بالا در کشور تولید کنیم که این امر آلودگی هوا و محیط زیست را نیز افزایش می‌دهد و در بسیاری از کلان شهرهای کشور شاهد آلودگی هوا هستیم که این امر نیز بخشی از آن ناشی از مصرف سوخت بالای خودروها در این شهرهاست. خودروهای تولیدی در کشورهای مختلف مصرف سوخت به مراتب پایین‌تر از خودروهای ایران دارند نمونه آن در کشور آلمان خودروها در هر ۱۰۰ کیلومتر چهار لیتر بنزین می‌سوزانند که این موجود در خودروهای ایرانی ۱۱/۲ لیتر در هر صد کیلومتر است و نشان می‌دهد که چه میزان بنزین در کشور مصرف می‌شود. در گازوئیل نیز به همین صورت است و میزان مصرف گازوئیل در کشور آلمان در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۸ تا ۳۰ لیتر است اما در ایران این مقدار به ۶۰ لیتر می‌رسد و این در صورتی است که میانگین بار حمل شده در آلمان هفتصد میلیون تن است و در ایران این میزان بار ۶۲۰میلیون تن است.

    اما نکته جالب‌تر این است که میانگین مصرف روزانه بنزین در کشوری مانند آلمان ۴۰ میلیون لیتر و در فرانسه ۳۴ میلیون لیتر می‌باشد اما این رقم در ایران روزانه ۱۲۵ میلیون لیتر است و میزان تولیدی بنزین ما در روز ۱۱۱ میلیون لیتر است که روزانه ۱۴ میلیون لیتر کمبود تولید داریم اما باز همچنان به تولید خودروهای پرمصرف در کشور اصرار می‌ورزیم. اگر می‌خواهیم مصرف بنزین کشور کاهش پیدا کند و صف‌های طولانی بنزین در کشور جمع شود، باید به سمت تولید خودروهای با مصرف سوخت پایین یا خودروهای برقی پیش برویم. در دولت جدید، تولید خودروها در شرکت‌های خودروسازی افزایش یافته تا کمبود موجود در بازار را جبران نماید اما اگر قرار است خودروهایی با مصرف سوخت بالا تولید شود، ادامه این روند به صلاح کشور نیست چرا که همچنان با کمبود سوخت مواجه می‌شویم و هم روزبه‌روز بر آلودگی هوا در کشور افزوده می‌شود. تا زمان هست باید برای این موضوع چاره‌ای اساسی اندیشیده شود چرا که خودروهای داخلی مانند زالو به جان بنزین‌های تولیدی افتاده و با ولع زیاد در حال بلعیدن آن هستند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.