دریا نیوز







سلامت در سایه تغذیه سالم

 
، 05:27   /   کد خبر: 811   /   تعداد بازدید: 491


سلامت در سایه تغذیه سالم

 
 
 
 

دریانیوز:‌ بدن ما برای تامین اجزاء مهم برای ساختن بافت ها ، ترمیم آنها ، حفظ عملکرد مناسب بدن و تامین انرژی به غذا نیاز دارد.
تغذیه خوب مستلزم بهره مندی از یک رژیم غذایی متعادل است که مقادیر لازم گروه های مختلف مواد مغذی را هر روز در اختیار بدن قرار دهد. این گروه های مواد غذایی به قرار زیرند :
پروتئین ها : پروتئین ها ضروری ترین مواد مغذی هستند که تحت عنوان واحدهای ساختمانی بدن در نظر گرفته می شوند. بدن ما از این مواد ساخته شده است. پروتئین ها ملکول های بزرگ (ماکروملکول) و مرکب از اسیدهای آمینه هستند. اگر یک اسید آمینه توسط متابولیسم بدن تولید نشود ، حضور آن در رژیم غذایی لازم است و به این ترتیب به آن اسید آمینه ضروری می گویند. هر گونه حیوانی انواع مختلفی از اسیدهای آمینه ضروری را دارد. هشت اسید آمینه هستند که برای بدن انسان ضروری محسوب می شوند.
کربوهیدرات ها (قند و نشاسته) : این ترکیبات گروه دیگری از مواد مغذی هستند. قندها ، و غذاهای نشاسته ای سرشار از کربوهیدرات اند. این مواد انرژِی را برای بدن فراهم می سازند که به سرعت مصرف می شود سپس مقادیر باقیمانده و اضافی آن در بافت های چربی ذخیره می شودد. متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند این ترکیبات حداکثر 50 تا 60 درصد کالری دریافتی از غذا را در برگیرند که 80 درصد آن هم انواع مرکبی باشند که ازطریق مصرف سبزیجات و حبوبات تامین شود. ارجحیت کربوهیدراتهای مرکب این است که کنترل مقادیر زیاد انواع ساده مانند عسل و شکر برای بدن دشوار است. به علاوه کربوهیدرات های ساده فاقد ویتامین ها ، املاح معدنی ، پروتئین ها ، و فیبر هستند که معمولا در غذاهای حاوی کربوهیدرات های مرکب وجود دارند. حبوبات ، میوه ها ، سبزیجات ، بنشن و پاستا منابع خوبی از کربوهیدرات های مرکب اند.
چربی ها : چربی ها نیز یکی دیگر از گروه های مواد هستند که اسیدهای چرب ضروری و انرژی ذخیره شده در غذا را به بدن می رساند.
یک گرم چربی حدود 9 کالری انرژی ذخیره دارد در حالیکه اینمیزان برای کربوهیدرات ها و پروتئین ها 4 کالری در هر گرم است. به علاوه به جذب ویتامبن های محلول در چربی بوده ( A ، D ، E ، K ) از روده کمک می کند.
چربی در بدن شکل قابل دسترس انرژی است که برای انجام فعالیت بدنی مورد استفاده قرار می گیرد. در مواقع ضروری فورا مصرف می شود و لایه های چربی اندام را از آسیب ها حفظ می کند.
از اعمال دیگر چربی در بدن این است که در برابر سرما اثر حفاظت بخش دارد ، جزء اصلی غشاهای سلولی است و به دیگر ترکیبات هم قابل تبدیل است. منابع مهم چربی شامل شیر ، کره ، گوشت ، و روغن ها هستند.

ویتامین ها ، املاح معدنی و آب
بدن اسان برای حفظ عملکرد مناسب علاوه بر غذاهای اصلی ، به دریافت مقادیر کافی از موادی همچون ویتامین ها ، موادمعدنی و آب برای حمل مواد مغذی به بافت ها و حذف مواد زائد از آنها نیازمند است.
برای هر فرد بزرگسال نوشیدن حداقل 2 لیتر آب در روز توصیه می شود.
ویتامین ها به عنوان کوآنزیم در فرآیندهای مهم بدن عمل می کنند ، به استثنای ویتامین D که در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می شود.
انواع زیادی از مواد معدنی برخی در مقادیر اندک و گروهی هم مانند کلسیم و آهن به میزان بیشتری مورد نیازند. شیر ، پنیر و سبزیجات دارای برگ سبز تیره منابع بسیار خوبی از کلسیم و جگر ، گوشت ، زرده تخم مرغ سرشار از آهن هستند.
دریافت املاح معدنی برای رشد دندان ها و استخوان ها (کلسیم ، فسفر و فلوراید) و برای عملکرد تعدادی از سیستم های متابولیک بدن ضرورت دارد.
عناصر فلزی برای آنزیم ها اهمیت دارند ، سدیم و پتاسیم برای حفظ تعادل مایعات و عملکرد دستگاه عصبی بدن حیاتی اند. منیزیم در عملکرد اعصاب و عضلات نقش دارد و ید برای هورمون تیروئید مورد نیاز است.
نکته قابل توجه این است که نه تنها تغذیه در رشد و اعمال بدن دخالت دارد بلکه بر ظاهر هم تاثیر می گذارد.
چشم ها ، پوست ، مو و دندان ها همگی کیفیت تغذیه را منعکس می کنند لذا با بهره مندی ازیک الگوی تغذیه ای مناسب می توان به حفظ سلامت و افزایش ایمنی در برابر بیماری ها کمک کرده از ظاهری مطلوب تر نیز برخوردار شد.