دریا نیوز







سوخت‌برانی که همچنان می‌روند

، 09:07   /   کد خبر: 40338   /   تعداد بازدید: 244


دریانیوز: استان هرمزگان یک استان ساحلی با مرز آبی است که وجود صنایع و بنادر مهم کشور در این استان، هرمزگان را به پایتخت اقتصادی کشور تبدیل کرده‌است. اما این پایتخت اقتصادی بودن برای خود مردم استان مزیت چندانی نداشته و منبع درآمد برای پایتخت‌نشینان بوده‌است. یکی از مهمترین معضلاتی که در این استان وجود دارد، عدم اشتغال مردم به ویژه جوانان این استان در صنایع و بنادر این استان است که باعث شده به شغل‌های کاذب روی بیاورند. از دیرباز مردم استان به دلیل نداشتن شغل مناسب و نزدیکی به دریا، روی به شغل‌هایی مانند حمل وسایل و مواد قاچاق می‌آوردند و از این طریق ارتزاق می‌کردند و این قاچاق نیز در طول زمان وسایل گوناگونی بوده‌است. از پارچه و سیگار گرفته تا اکنون به قاچاق سوخت رسیده‌است. قاچاق سوخت یکی از کارهایی است که به اقتصاد کشور لطمه می‌زند و از سوی دیگر تاکنون تعداد زیادی از مردم استان جان خود را از دست داده‌اند. افرادی که جان خود را از دست داده‌اند هم قاچاقچیان بوده‌اند و هم شهروندان عادی.

بارها و بارها در خبرها شنیده‌ایم که خودروهای حامل سوخت قاچاق در جاده‌ها، روستاها و شهرهای مختلف استان حادثه آفریده‌اند و هم جان خود را از دست داده‌اند و هم باعث مرگ افراد دیگر شده‌اند. از سوی دیگر خسارت‌هایی را به دیگر وسایل وارد کرده‌اند. یکی از مسیرهایی که قاچاق سوخت در آن زیاد انجام می‌شود، جاده بندرعباس به شهرستان میناب است که در این مسیر طی سال جاری چندین فقره تصادف بین خودروهای حامل سوخت قاچاق و دیگر خودروها رخ داده که به خسارت‌های جانی و مالی انجامیده‌است. در این بین نیروی انتظامی برای جلوگیری از تردد خودروهای سوخت‌بر در این جاده، اقدام به راه‌اندازی ایست و بازرسی در این جاده و قبل از ورودی شهرک صنعتی گمبرون نموده‌است. اقدامی که شاید در ظاهر از قاچاق سوخت در این مسیر کاسته‌است اما در واقع تاثیر چندانی بر قاچاق سوخت از این مسیر نداشته‌است زیرا خودروهای سوخت‌بر برای اینکه به ماموران نیروی انتظامی در این مسیر برخورد نکنند اقدام به تردد از مسیرهای جایگزین نموده‌اند که اغلب از روستاهای اطراف می‌گذرد. اقدامی که موجب شده جان شهروندان روستایی به خطر بیافتد چرا که این خودروها در جاده‌های روستایی و حتی خود روستاها با سرعت‌های بالا تردد می‌کنند که هر لحظه احتمال وقوع حادثه‌ای در این روستاها وجود دارد.

از سوی دیگر در گذشته سوخت‌برها برای تردد در جاده بندرعباس میناب اقدام به پوشاندن پلاک خود با وسایل مختلف می‌کردند اما اکنون بدون پوشاندن پلاک در این جاده و حتی از جلوی ایست و بازرسی مذکور تردد کرده و برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد. در واقع در گذشته با پلاک مخدوش تردد می‌کردند و الان آزادانه در حال بردن سوخت به مقصد هستند. این موارد به عینه توسط نگارنده مشاهده شده‌است. از سوی دیگر وجود این ایست وبازرسی تنها باعث شده تا صف بسیار طولانی که گاهی به یک کیلومتر (در برخی ساعت‌های خاص مانند ظهر و شب) می‌رسد قبل از این ایست و بازرسی ایجاد شود و رانندگان مدت زمان زیادی را معطل شوند تا از ایست و بازرسی عبور کنند. گاهی موارد مشاهده می‌شود با وجود ترافیک سنگین در محل، از دو خط تردد خودروها یکی از خطوط مسدود شده و رانندگان دوخط عبوری مجبور هستند از یک خط عبور کرده که این امر نیز باعث افزایش مدت زمان معطلی رانندگان می‌شود. به هر حال برای جلوگیری از قاچاق سوخت باید راه‌حل‌های دیگری پیدا کرد. شاید مهمترین موضوعی که باعث بوجود آمدن این معضل اجتماعی شده‌است، نبود شغل و درآمد پایدار برای بسیاری از جوانان این استان باشد و اگر شرایط و زمینه‌ای فراهم شود که این جوانان جذب بازار کار شوند این معضل نیز کاهش می یابد. از سوی دیگر باید به این افراد این آگاهی داده شود که حمل و قاچاق این سوخت به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. مسوولان هم راهکارهای مناسب دیگری را بیابند تا بتوانند از این معضل موجود در جامعه جلوگیری نمایند.

 

امین زارعی/دریا