دریا نیوز







مدیر دفتر تسهیلگری آیت الله غفاری و فرودگاه قدیم بندرعباس: اسناد املاک فاقد سند محله آیت ا... غفاری صادر می‌شود

مصاحبه اختصاصی/دریانیوز: در ادامه سلسله مصاحبه های فعالیت های دفاتر تسهیلگری محلات بندرعباس، روز گذشته قسمت نخست مصاحبه با نادیا بندری، مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی آیت الله غفاری و فرودگاه قدیم بندرعباس منتشر شد و امروز قسمت دوم و در هفته آینده نیز در چندین شماره از نشریه، ادامه این گفتگو را منتشر می کنیم در این گفتگو با ما همراه باشيد.

، 09:46   /   کد خبر: 39075   /   تعداد بازدید: 112


مصاحبه اختصاصی/دریانیوز: در ادامه سلسله مصاحبه های فعالیت های دفاتر تسهیلگری محلات بندرعباس، روز گذشته قسمت نخست مصاحبه با نادیا بندری، مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی آیت الله غفاری و فرودگاه قدیم بندرعباس منتشر شد و امروز قسمت دوم و در هفته آینده نیز در چندین شماره از نشریه، ادامه این گفتگو را منتشر می کنیم در این گفتگو با ما همراه باشيد.

دریا: چه اقداماتی بایستی توسط کدام دستگاه ها شود تا مشکلات چالش‌های این محلات برطرف شود؟

نداشتن آینده نگری جامع و هماهنگ برخی دستگاه‌های متولی و مدیریت صحیح شهری و بخشی نگری و همچنین تمرکز امکانات در برخی محلات ،منجربه گسترش نابسامانی در بافت های فرسوده شده است.پایداری اجتماعی، ارتقای کیفیت زندگی ساکنان محلات و سرمایه اجتماعی، ترغیب در گفتگوی تعاملی بین موثران توسعه محلی، دادن حق مشارکت به مردم، از جمله مواردی است که باید مورد توجه دستگاه‌ها قرار گیرد .بافت های فرسوده معمولاً ترکیب جامعه ی غیر برخورداری را شکل می‌دهند که در آن افراد به ندرت به صورت خودجوش برای توانمندی گروهی اقدام می‌کنند. بنابراین ظرفیت به وجود آمده توسط دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی باید مورد توجه مدیریت شهری قرار بگیرد، چراکه با بسترسازی، اعتمادسازی و توانمند سازی ،زمینه را برای مشارکت هر دو گروه اعم از مردم و مسئولین فراهم آورده است.

امروزه شکاف اجتماعی ژرفی بین مردم و مسئولین که گاها منجر به التهاباتی می‌گردد، به وجود آمده است و بنابراین استفاده دستگاه ها از ظرفیت و شناخت به وجود آمده توسط دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی که شامل اقدامات دفاتر در خصوص:

شناسایی افراد و گروه‌های حساس موثر با نفوذ، اعتمادسازی از طریق انجام اقدامات عاجل، گروه و تیم سازی بر اساس مسائل و چالش ها از اهالی محلات در هرحیطه توسط کارشناسان دفاتر، پایش و ارزیابی های مستمر و مکرر ، اجرای برنامه‌های بهبود شاخص ها و کاهش آسیب‌های اجتماعی است. بنابراین همه ی موارد ذکر شده می‌تواند در رسیدن به مقصود راهگشا باشد. همچنین اقدامات لازم جهت بهبود شرایط و رفع مشکلات و چالش ها بر اساس بررسی‌های به عمل آمده شامل دستگاه‌هایی است که عملکردشان به طور مستقیم به پنج اولویت مشخص شده توسط دفتر تسهیلگری مرتبط می گرددوبرای حل هر یک از ابعاد مسائل، سازمانها و نهادهایی مشخص شده‌اند ودردستور کار و اقدام و پیگیری به صورت مستمر قرار دارند.درمسئله اول مشارکت شهرداری به عنوان یک نهاد خدمت رسان که مسئولیت اجتماعی فراوانی در حل چالش‌ها به عهده دارد، همکاری دو سازمان فنی و حرفه‌ای و اداره کار وتعاون و رفاه اجتماعی و... اثرگذار است. در مسئله دوم، بافت فرسوده شهرداری با توجه به مالکیت عمده اراضی نقش اصلی را ایفا می‌کند.

ثبت اسناد وهمچنین فرمانداری وسپاه امام سجاد(ع)،سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) هم نقش دارند. در مورد مسئله سوم  شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر عمده ترین نقش وسپس شهرداری ها در بحث ایجاد سامانه سرا ها و مراکز نگهداری معتادان متجاهر، نیروی انتظامی و فرمانداری نقش دارند. در مسئله چهارم اداره برق و اداره آب و فاضلاب و شهرداری که شامل بخش های مختلفی می گردد ودر مسئله پنجم اداره فرهنگ و ارشاد، حوزه هنری ،سازمان تبلیغات اسلامی ، اداره اوقاف شهرداری و سپاه امام سجاد(ع) نقش دارند. پس همانطور که مشاهده می‌شود وجود تمامی ادارات پای کار الزامیست و نبود یکی از سازمان ها و ادارات و نهادها مطمئناً یک ستون از این بنا را ناقص خواهد کرد ودرنهایت استفاده از ظرفیت دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی درشناسایی وبهره مندی توسط دستگاه‌ها، با توجه به حضور دفاتردر بطن محله، پیشگیری از موازی کاری و هم افزایی بیشتر، حذف بروکراسی اداری، اختصاص اعتبارات بیشتر ،اجرای طرح های سرمایه‌گذاری کم‌هزینه و توسعه‌ای زودبازده، می تواند مجموعه اقداماتی باشد که بایستی توسط دستگاه ها برای حل مشکلات و چالش‌های موجود در محلات کمتر برخوردار انجام گردد.

دریا: محله آیت الله غفاری بندرعباس آبان ماه سال قبل مورد بازدید رئیس کل دادگستری استان، دادستان بندرعباس،فرمانده سپاه امام سجاد علیه السلام، شهردار بندرعباس، مدیر کل سابق بهزیستی استان و...قرار گرفت و مصوباتی را به همراه داشت و ضرب الاجل ۳ ماهه برای رفع مشکلات این محله اعلام شد. آیا در راستای اجرای مصوبات این بازدید وظایفی هم به دفتر تسهیلگری محول شد و اگر شده چه اقداماتی را  دفتر انجام داده است؟

همانگونه که مستحضر هستید ریاست محترم کل دادگستری  هرمزگان که از محله آیت الله غفاری بازدید داشتند، ایشان درصحبت هایشان ،جامعه ی سالم را جامعه ای مبتنی بر اخلاق ، معنویت ،عدالت و عقلانیت تشریح کردندکه باید با اجرای طرح های پیشگیرانه به سوی شکل‌گیری جامعه سالم حرکت کرد و هیچ دستگاهی حق ندارد از انجام مسئولیت ها و وظایف خود در این مسیر سربازند.هرچند به صورت اختصاصی وظیفه ای از سمت این مقام عالی به دفتر تسهیلگری محول نشد، لکن با تأسی به  صحبت‌های ایشان مطمئناً مجموعه ی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی همچون گذشته در انجام و اجرای شرح خدماتی که بر عهده دفتر است و توسط مشاور ملی وزارت کشور تنظیم و تبیین گردیده و همچنین توسط راهبر استانی مشاورملی جهت اجرای صددر درصد بررسی و رصد می‌شود، تلاش نموده و سخت کوشانه این مسیر راادامه خواهیم داد.

دریا: یکی از گلایه‌های ساکنان محله آیت الله غفاری در حوزه سند املاک شان است و جلساتی که از تابستان تاکنون در فرمانداری بندرعباس به طور مرتب در حوزه محلات حاشیه و بافت فرسوده انجام می‌شود، تاکید فرماندار بندرعباس بر ترغیب ساکنان محلات توسط دفاتر تسهیلگری جهت نوسازی و بازسازی املاک و اخذ سند املاک فاقد سند و بازگشایی معابر است.دفتر تسهیلگری تان در این موضوع چه اقدامی انجام داده است؟

بر اساس ایجاد بانک اطلاعات و تشکیل پایگاه داده GIs و spss برای تمامی املاک خانوارهای محله فاقد سند مالکیت به عنوان یک مطالبه جمعی یکی از بزرگترین مشکلات در محله است که راه اندازی میز خدمت اسناد به صورت مداوم در دفتر و ارائه خدمات مشاوره به اهالی را دربر دارد و از آنجا که دریافت سند مالکیت در محله آیت الله غفاری با توجه به پیشینه ی دریافت سند امری بسیار پیچیده وگاها غیرممکن تلقی می‌گردید ، بنابراین برای رسیدن به این هدف دفتر بسترسازی برای ایجاد زیرساخت‌های دریافت اسناد مالکیت در محله را آغاز نمود. با استناد به مکاتبات موجود مبنی بر پیگیری هایی که از مهر ماه ۱۳۹۷ در خصوص موضوع صدور سند در محله آیت الله غفاری نظر به اینکه مالکیت اراضی باشهرداری بندرعباس می‌باشد ،درخواست ارائه بسته پیشنهادی توسط شورای شهر بندرعباس صورت گرفت، لکن علیرغم تدوین و ارائه بسته پیشنهادی، چالش‌های بسیاری که ناشی از بروکراسی سخت اداری بود، راه را بر صدور سهل اسناد بست و با برخورد به دیوار سخت وگاها نفوذناپذیر بروکراسی اداری، دفتر درخواست خود را مبنی بر شرکت در ستاد بازآفرینی شهری ارائه و پس از آن با طرح مشکل صدور اسناد در ستادهای بازآفرینی و با ورود فرماندار محترم شهرستان بندرعباس در حل این مهم، بسیاری از ادارات از جمله بافت فرسوده شهرداری و ثبت اسناد شهرستان بندرعباس، ملزم به رسیدگی به موضوع شدند .

در طی این جلسات جناب آقای کناری فرماندار محترم شهرستان بندرعباس با تاکید مکرربرافزایش نوسازی بافت های فرسوده با کلید دفاتر تسهیلگری ،ومستمرا اشاره بر اینکه دفاتر تسهیلگری محلات بایستی ساکنان بافت فرسوده و حاشیه ای شهر بندرعباس را تشویق و ترغیب کنند و برای اخذ پروانه و نوسازی املاک فرسوده شان و اقدام کنند ،دفتر تسهیل گری در راستای انجام و رسیدن به این هدف، پیگیری موضوع را با تحویل ۲۲۰ دعوتنامه درگام نخست به اهالی وتحویل به‌صورت در به در منازل وجهت مراجعه به دفتر و تحت مشاوره قرار گرفتن در خصوص نحوه پیگیری صدور اسناد، دریافت مدارک، کنترل و تحویل به کارشناسان بافت فرسوده، آغاز کرد. لکن همچون همیشه سد بروکراسی سخت  اداری رسیدن را صعب وصول و گامهای رفته را به عقب بازمی‌گرداند ، تا جایی که گاهاً کارشناسان بافت فرسوده ودفتر نیز کلافه از پیگیری‌های اداره به اداره می شدند.

در جلسات اخیر و صحبت مجددبا شخص فرماندار، ایشان ضرب العجلی ۱۰ روزه را جهت به نتیجه رسیدن طرح دریافت اسناد مشخص نموده و پیگیری‌های جدید از طریق معاونت عمرانی ایشان ادامه یافت، البته باید خاطر نشان کرد ایجاد وقفه در صدور سند ها بر اساس تصمیم مشترک بافت فرسوده و اداره ثبت اسنادمبنی بر صدور اسناد به صورت یکجای کل محله باعث توقف ودور شدن از مسیر قبلی گردید، در نهایت از تعداد مدارک تحویل داده شده به کارشناسان بافت فرسوده بندرعباس که بالغ بر ۱۴۵پرونده تحویل وازاین تعداد ۴۲ پرونده برای رسم کروکی و۳۶پرونده جهت ارزیابی ارسال گردید  که از این ۳۶ پرونده برای ۱۶ سند به صورت قطعی با واریز مبالغ اختصاصی بافت فرسوده به حساب اداره ثبت اسناد به زودی شاهد صدور این تعداد سند خواهیم بود ، که این صدور سندها استارت نخستین جهت صدور پک سند های جمعی در محله آیت الله غفاری خواهد بودکه با پیگیری‌های مکرر و مصرانه دفتر تسهیلگری و توسعه محلی آیت الله غفاری و فرودگاه قدیم وتیم شهرسازی و حقوقی دفتر محقق گردید و مطمئناً از این پس نیز شاهد ادامه این روند و صدور سند های بیشتر خواهیم بود که خود گامی واضح و محکم خواهد بود برای حل سایر مشکلات زیرساختی در محله آیت الله غفاری.

 

علی زارعی / دریا