دریا نیوز







در بازدید تیم رسانه‌ای روزنامه دریا از ایزوایکو عنوان شد: ایزوایکو قوی ترین پشتیبان صنعت دریایی کشور

دریانیوز: هیچ مجموعه ای توانمندتر از ایزوایکو در ساخت و تعمیرکشتی در کشور وجود ندارد

، 09:27   /   کد خبر: 38760   /   تعداد بازدید: 110


دریانیوز: مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)در سال 1352 با طراحی شرکت آلمانی «بلو اند فوس» در 37 کیلومتری غرب بندرعباس احداث و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌مرور بخش‌های مختلف آن به‌عنوان طرح توسعه ایجاد گردیـد. در این مدت این شرکت با ساخت و تحویل موفقیت‌آمیز سه کشتی اقیانوس‌پیما توانست توانایی خود را در زمینه‌ی ساخت این کلاس از شناورها به اثبات برساند. از سال 1396 با راه‌اندازی حوض‌های خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دست‌یافت.ایزوایکو طی این سال‌ها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش استراتژیک خود را در کشور به اثبات رسانیده است؛ تا جایی که امروز با زیربنایی بالغ‌بر  هزار و صد هکتار و با بهره ‌جویی از امکانات منحصربه‌فرد و کارکنانی متخصص به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته می‌شود.هم ‌اکنون ایزوایکو با دارا بودن سیستم‌های مختلف از آب‌گیری و به‌آب‌اندازی توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد اما پس از انقلاب با توسعه صنعت کشتی سازی در بخش های مختلف و سرمایه گذاری که صورت پذیرفت مبدل به بزرگترین صنعت دریایی کشور گردید.

در سالهای اخیر با راه اندازی و بهره برداری از حوض های خشک ساخت و تعمیرات شناورهای سنگین و فوق سنگین ظرفیت بی نظیری در منطقه پیدا کرد و امروزه با اطمینان می توان گفت: در دنیا شناوری وجود ندارد که توان تعمیرات اساسی آن در صنعت کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران وجود نداشته باشد، همانطور که با توسعه ی دانش در بخش ساخت و تعمیرات خیلی از کاراها که قبلا توسط خارجی ها صورت می گرفت امروز کاملا بومی سازی شده و توسط نیروهای داخلی انجام می پذیرد.سرمایه گذاری عظیمی که اینجا برای به وجود آوردن این چنین زیرساخت های بزرگ و ارزشمندی صورت گرفته می تواند برگ برنده ای برای کشور در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی باشد. ایزوایکو در توسعه ی میادین گازی کشور نقش اساسی داشته است و با طراحی و ساخت سکوهای گازی و نفتی و همچنین تعمیرات اساسی ریگ های حفاری در بالا بردن توان برداشت عملا ثابت کرده است که اگر نگاه به داخل وجود داشته باشد صنعت داخل کشور می تواند کارهای بزرگی را به انجام برساند. مجتمع اقتصادی معتبر و شناخته شده کشتی سازی خلیج فارس با زیرشاخه‌های مختلف درطول چهار دهه اخیر، افت و خیزهای فراوانی به خود داشته، ابتدا با تعمیر کشتی‌های کوچک و بزرگ و سپس غول پیکر آغاز به کار کرد و در یک دهه اخیر نیز به ساخت سکوهای نفتی و گازی روی آورده  و می‌رود تا به صنعتی پیشرو در صنایع دریایی ایران تبدیل شود.

سعید قادری مدیر روابط عمومی مجتمع کشتی سازی فراساحل بیان داشت: مجموعه ایزوایکو متشکل از 6 گروه شامل: گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای متوسط/ گروه طراحی، ساخت و تعمیر سازه های دریایی و فراساحل/ گروه تعمیرات شناورهای متوسط/ گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ/ گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای کوچک / گروه بازرگانی و مبادلات تجاری می باشد.

قادری افزود: مجموعه ایزوایکو قوی ترین پشتیبان صنعت دریایی کشور است و کشور هیچ مجموعه ای توانمندتر از ایزوایکو را در ساخت و تعمیرکشتی ندارد و این مجتمع می تواند هر نوع کشتی در هر اندازه ای که مورد نیاز بخش‌های مختلف کشور باشد را به صورت کامل طراحی کند و بسازد.

وی ادامه داد:  تمام مراحل طراحی، ساخت، تعمیرات و به آب اندازی شناورها، توسط متخصصان داخلی انجام می شود، پس بی‌راه نیست اگر بگوییم که باورمندی، اعتماد و توجه به نیروهای متخصص داخلی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند کشور را در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی به‌پیش براند.

مدیر روابط عمومی مجتمع کشتی سازی فراساحل با بیان اینکه، این مجتمع در سخت ترین شرایط تحریم توانست نیازهای صنعت دریانوردی و استخراج دریایی نفت و گاز کشور را تامین نماید، گفت: بخش‌های عمده‌ای از تجهیزاتی که در سکوهای نفتی و گازی بکار رفته ایرانی است و یکی از افتخارات صنعت کشتی‌سازی در کشور و ایزوایکو این است که با مشارکت بسیاری از شرکت‌های داخلی این بستر را فراهم کرده و امروز بخش‌های زیادی از این تجهیزات در خود کشور ساخته می‌شود.

وی افزود:  با تداوم پروژه های ساخت سکوهای نفتی و گازی قادریم نیروهای بیشتری را جهت اشتغالزایی در این مجتمع بزرگ صنایع دریایی جذب کنیم که اکنون موفق به جذب نیروهای متخصص مورد نیاز در این حوزه شده ایم.

قادری بیان کرد: تاثیرگذاری ایزوایکو در حوزه‌های نفت و گاز غیرقابل پنهان است؛ ما مفتخریم که شاهد ساخت سکوهای نفت و گازی در این مجتمع صنعتی باشیم و  این صنعت تاثیر مثبت و مستقیمی بر اقتصاد و همچنین افزایش ظرفیت برداشت گاز از میادین مشترک گازی داشته است.

یعقوب دبیری نژاد، مدیرمسئول روزنامه دریا نیز در این بازدید با اشاره به سوابق و بدعهدی شرکت های کشتی سازی خارجی در تحویل سفارش شرکت های ایرانی گفت: تحریم ها بهانه ای برای بدعهدی  خارجی ها با سفارش دهندگان ایرانی شده است. در صنایع خودروسازی داخلی بدلیل انحصار دولت، مردم مجبورند هر محصولی را خریداری نمایند اما در صنعت تخصصی کشتی سازی با ضریب اشتغالزایی بالای آن دولت به جای حمایت از صنایع داخلی، به سراغ کشتی سازهای خارجی  می رود که نتیجه آن قرار داد 13 فروند کشتی اقیانوس پیمایی بود که به خارجی ها داده شد و تا امروز حتی لنگر یکی از کشتی ها را هم از خارجی ها تحویل نگرفته اند.

دبیری نژاد افزود: مجتمع کشتی سازی فراساحل از قدیمی ترین صنایع هرمزگان  است و اگر جایگاه واقعی خود را می یافت امروز سرآمد تمام صنایع استان بود اما سالها عدم حمایت از این صنعت موجب بازماندن کشتی سازی از جایگاه واقعی آن شده است.

لذا به عنوان رسانه و رابط مردم و مسئولین وظیفه داریم تا حد امکان از صنایع داخلی حمایت کنیم و این حمایت را بعنوان یک مطالبه جدی مردمی از مسئولین پیگیری کنیم.

مدیر مسئول روزنامه دریا حمایت همه جانبه خود را از این مجموعه و صنعت اعلام نمود و افزود: از زمان شروع مدیریت جدید روابط عمومی این مجموعه تفاوت هایی  در زمینه ارتباط با رسانه ها حاصل شده است و تحولی صورت گرفته و با جریان سازی رسانه ها و مطالبه گری قطعا اتفاقات خوبی خواهد  افتاد .

دبیری نژاد افزود: گروه رسانه ای دریا توانمندی های جوانان ایرانی را  که با تکیه بر دانش، باور و فکر داخلی که سراسر از غرور و افتخار است به گوش همگان می رساند.

قادری نیز بیان داشت: حمایت ها و همکاری ها با رسانه ها به  صورت دو جانبه اتفاق خواهد افتاد و قطعا وجود رسانه ها است که می تواند جایگاه صنایع را به عموم مردم معرفی کند.

 

بهاره محمد حسینی زاده/دریا