دریا نیوز







«مهران پندار» هنرمند هرمزگانی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه دریا:مسئولان امکانات مناسب برای رشد هنرمندان فراهم کنند

دریانیوز: عالم هستی سرشار از مخلوقاتی است که خداوند مُصَوّر آنها به اَحسَن ترین  و هنرمندانه ترین شیوه به رخ کشیده است ، جهانی که چشم های ظاهر بین دنیایی از دیدن اجزای به هم ترکیب شده اش به حیرت می روند و چاره ای جز سر تسلیم و تعظیم فرود آوردن نمی یابد و بد بخت آن کسی  است که آیه های وجود خداوند را می بیند و ساده انگارانه از کنار  همه ی آنها عبور می کند تا به هیچ جا نرسیده باشد.

، 10:09   /   کد خبر: 37743   /   تعداد بازدید: 258


دریانیوز: عالم هستی سرشار از مخلوقاتی است که خداوند مُصَوّر آنها به اَحسَن ترین  و هنرمندانه ترین شیوه به رخ کشیده است ، جهانی که چشم های ظاهر بین دنیایی از دیدن اجزای به هم ترکیب شده اش به حیرت می روند و چاره ای جز سر تسلیم و تعظیم فرود آوردن نمی یابد و بد بخت آن کسی  است که آیه های وجود خداوند را می بیند و ساده انگارانه از کنار  همه ی آنها عبور می کند تا به هیچ جا نرسیده باشد. وجود انسان هنرمند از آن جهت پر ارزش است که در طبیعت هستی خوب می نگرد  سپس آثار خلقت خداوند را به زیبایی در کنار هم قرار می دهد ، آنها را به رنگ ها ، شکل ها و ترکیب های مختلف در هم می آمیزد تا بیننده را هر چه بیشتر به احساسی فراتر از این احجام و رنگها نزدیک کند تا انسان را هرچه بیشتر به انسان بودن نزدیک کند، (( شهید آوینی در امر تذکر به حقیقت تمدن اسلامی بیش از همه به موضوع هنر توجه نشان داده است.

او درباره شعر ، هنر های تجسمی، سینما، معماری و برخی گونه های دیگر هنر سخن گفته است. توجه اصلی او بر این نقطه است که ما نمی توانیم  از اثرات هنر بر مردم غفلت کنیم . هنر هم می تواند جامعه را تذهیب و تزکیه کند و هم می تواند آن را آلوده و غفلت زده و حیوانی کند ( برگرفته از کتاب ماجرای فکر آوینی- وحید یامین پور) )). پس آن هنری انسان را به انسانیت نزدیک می کند که از فطرت و خالق انسان سخن به میان بیاورد. ریشه ی اصلی و جایگاه واقعی هنر از دل انسان است، اگردل، سنگین و زشت روی شده باشد هنری که بر اثر هنرمند می نشیند مخاطب را به رنگ خود مبدل می کند و آن هنری که از فطرتی پاک و الهی سرچشمه گرفته شده باشد انسان را نیز با خود همراه و همنشین می کند تا او را به خالق برساند. مهران پندار یکی از چندین هنرمند مستعد و تلاشگر هرمزگانی که در رشته گرافیک فعالیت می کند در ادامه چند کلامی با او به مصاحبت و گفتگو خواهیم نشست تا با فعالیت ها و برخی آثار هنری اش بیشتر آشنا شویم.

دریا:سلام آقای پندار
سلام بر شما

دریا: آقای پندار،لطفا کمی از خودتان برای ما بگویید تا بیشتر با شما آشنا شویم.
بله حتماً ! بنده مهران پندار هستم متولد 29 مرداد سال 1372 . کافی است یا بیشتر توضیح دهم!؟

دریا: اهل کدام شهرستان هرمزگان هستید؟
بنده اهل روستای زُهوکی از شهرستان میناب هستم.

دریا:بَه بَه میناب! شهرستان میناب همیشه زادگاه هنرمندان بزرگی بوده! آیا رشته تحصیلی شما هم در زمینه هنر است؟
متشکرم! بله درست است ، میناب هنرمندان خوبی را در دوره های مختلف به جامعه معرفی کرده است. ولی از قضا رشته تحصیلی من به تخصص و کاری در حال حاضر انجام می دهم ارتباط ندارد. من در مقطع دبیرستان رشته تجربی  خوانده ام و در مقطع دانشگاهی هم دارای لیسانس برق هستم.

دریا: به نظر شما کار و وظیفه ی اصلی هنر چیست؟
به عقیده من کار اصلی هنر خوب کردن حال مردم است. این یک تعریف تئوری و یا کلاسیک نیست تعریف شخصی من است هنر همیشه حال انسان را خوب می کند و البته منظورم ماهیت اصلی هنر است چرا که هنرهایی هم هستند که از آنها استفاده های سوء می شود. هنر هم، کار را برای ما راحت می کنند و هم اینکه به طور فطری همیشه زیبایی را در خود نهفته دارد و حالِ زندگی ما را خوب می کند. این تعریف شخصی من از هنر است.

 

دریا: رشته ی تخصصی و هنری که شما در آن مشغول به کار هستید گرافیک است! لطفا درباره گرافیک هم کمی توضیح دهید.
گرافیک یک هنر نسبتا تازه است و به دو بخشِ قبل از صنعت چاپ و بعد از صنعت چاپ تقسیم می شود . گرافیکی که ما امروزه از آن صحبت می کنیم به عنوان گرافیک نوین شناخته می شود که خودش زیرمجموعه یا بخشی از هنرهای تجسمی است و در کارهای تبلیغاتی مثل طراحی جلد کتاب، بیلبوردها، لوگو، هویت بصری ، پوسترها و ... می توانید کارکرد آن را ببینید. در مورد تعریف گرافیک می شود گفت هنری است که با استفاده از نشانه های بصری می خواهد در کوتاه ترین زمان پیامی را به مخاطب انتقال دهد. این تعریف خیلی مختصری از گرافیک است. گرافیکِ قبل از صنعت چاپ بیشتر در صحافی کتاب ها دیده می شود و بعد از صنعت چاپ وارد فازهای تبلیغاتی شده است و در قالب های زیادی خود را نشان داد. گرافیک نوینی که که ما الان با آن مواجه هستیم بوسیله استاد مُمِیّز در ایران پایه گذاری شده است ایشان پدر ایران گرافیک ایران است و کارهای فاخر و معروفی را خلق کرده اند .

دریا: لطفا بفرمایید چطور شد که به سمت هنر و بخصوص هنر گرافیک جذب شدید؟
بیش از هر چیزی ورود به هنر گرافیک را مدیون هیات روستایمان هستم که با چند نفر از جوانان و نوجوانان آن را اداره می کردیم!سال دومی که به صورت حرفه ای کار طراحی پوستررا برای هیات انجام دادم موفق شدم رتبه اول در بخش پوستر و اطلاع رسانی کل کشور را برای روستایمان کسب کنم. در واقع نقطه آغاز و شروع کار خودم را که به خواست و لطف خدا محقق شد از برکات همان هیات می دانم و به حمد خدا این مسیر همچنان ادامه دارد.اواخر سال 94 و ابتدای سال  95 بود که کار  خودم را در روستا شروع کردم و بعد از یک مدت نیز کارم را  با حضوردر یک دفتر تبلیغاتی ادامه دادم. حضور در این دفتر تاثیر خوبی در روند پیشرفتم گذاشت و در مدت هشت ماهی که در آن حضور داشتم توانستم تجربیات و تخصص خودم را ارتقا دهم.

دریا: لطفا کمی درمورد مقام هاو رتبه هایی که کسب کرده اید توضیح دهید.
سال 96 سالی است که من به طور حرفه ای کارم را شروع کردم و در این سال موفق شدم چیزی در حدود 10 مقام استانی و ملی را کسب کنم. سطح کیفیجشنواره ها و مسابقات در سال 96 نسبت به الان خیلی بالاتر بود و واقعا نسبت به وضع کنونی هم از لحاظ کیفیت و هم از نظر کمیت متفاوت بود. بنده در سطح های مختلف یک سری مقام و رتبه کسب کرده ام که از شاخص ترین آنها می توانم به مقام تقدیر شده جشنواره هنرهای تجسمی جوان سال 96 ،رتبه اول سوگواره عاشورایی هیات در سطح کشوری  ، رتبه اول جشنواره وب و موبایل ایران در بخش پوستر ها، رتبه اول جشنواره ملی آب و تراب که سال 96 درشهر یزد برگزار شد، رتبه دوم جشنواره طرح جلد کتاب آستان قدس رضوی که انتشارات آستان قدس آن را برگزار کرد ، در یک جشنواره دیگر که در زنجان و با موضوع اعتیاد برگزار شد مقام دوم را کسب کردم، در سال 96 یکی از کارهای من برای جشنواره ای در ایتالیا انتخاب شد، یکی دو جشنواره استانی هم برگزار شد که موفق شدم در بخش پوستر دو مقام استانی را کسب کنم، در جشنواره دانشجویی دال و در بخش گرافیک که در دانشگاه هنر تهران برگزار شد در بخش های طرح جلد، لوگو و پوستر هم شرکت کردم ، در جشنواره پاتوق که در دانشگاه الزهرا (س) تهران برگزار شد رتبه ی سوم را کسب کردم. راستش را بخواهید جشنواره های سال 96 خیلی زیاد بودند همه آنها را دقیقا به یاد ندارم.

 

دریا: با این روندی که شما داشته اید، سال 96 سال پرکاری برای شما بوده است!
بله همین طور است ! در عوض سال97 تعداد کارهایم کمتر شد و فقط در یکی دو جشنواره شرکت کردم و بنا به دلایلی تصمیم گرفتم در سایر جشنواره ها شرکت نکنم و بیشتر تمرکزم را روی تئوری گرافیک قرار دادم. در سال 99 آثاری از من به جشنواره های اکوادور و مسکو راه پیدا کردند و در هر دو نمایشگاه کار هایم به نمایش گذاشته شده و جزو برگزیده های نمایشگاه هم است و جالب این است ، آثاری که به جشنواره فرستادم همان پوسترهایی بودند که برای هیات روستایمان  طراحی کرده بودم . امسال در جشنواره مهدویت هم تقدیر شدم و همچنین جشنواره عبرات که به مناسبت اربعین برگزار شد و در سوگواره عبرات سال گذشته نیز مورد تقدیر قرار گرفتم. یکی از کار های من نیز به لطف خدا و اهل بیت در جشنواره پوستر فجر برگزیده و اکران شد و این برای من افتخاری بود که اثر من در کنار آثار اساتید بزررگ به نمایش دربیاید.

دریا: رشته گرافیک چقدر از جانب مردم مورد شناخت و پذیرش است؟ آیا از هنرتان می توانید کسب درآمد هم بکنید؟
یک ضعف بزرگ در کارهای هنری و بخصوص در رشته گرافیک وجود دارد و آن نگاه نا صحیح و ناقص به مقوله هنر است متاسفانه برخی اصلا هنر را نمی فهمند و برای آثار هنری ارزشی قائل نمی شوند. به عقیده من این موضوع چند جنبه دارد و اولین آن از طرف ما طراحان است و دومین علت هم به  مسئولان هنری و فرهنگی استان مربوط می شود و ضلع بعدی هم جامعه است . متاسفانه برخی این طورفکر می کنند که گرافیست ها آدم های بیکاری هستند که با یک لب تاپ گوشه ای می نشینند و اوج لذتشان هم این است که  برای افراد مختلف کارهای هنری و طراحی انجام دهند.

گویا اینطور فکر می کنند که هنرمندان برای گذران زندگی به درآمد نیاز ندارند! و من این چنین افراد را هیچ وقت درک نکرده ام. هنرمندان سالها زحمت کشیده اند ، بی خوابی کشیده اند و برای بهبود کارشان تلاش کرده اند و از طرفی هزینه های فراوانی را برای کار متحمل می شوند تا به حدی برسند که بتوانند خدماتی فاخر و در شان ارائه دهند. اما برخی به این جنبه های کار توجه نمی کنند. به عقیده من هنر و حرفه ای که نشود از آن درآمدی کسب کرد یک کار شکست خورده است. ما هنر گرافیک را یاد گرفته ایم که برای خودمان، خانواده، کشور، و دنیا کار انجام دهیم و مفید باشیم و مبحث درآمدی آن هم وجود دارد. من از همان اواخر 94 به بعد کل درآمدم از کارهای گرافیکی بوده است ، البته درآمد آنچنانی نبوده ولی حداقل هایی که بتوانم هزینه های ادامه این حرفه را در بیاورم و کار را ادامه دهم برای من داشته است هرچند نیاز است که یک سری از تابوها و تفکراتی که جلوی پیشرفت کار را می گیرند شکسته شوند و نوع نگاه ها تغییر کند که به یک درآمد خوبی برسیم .

درآمد زایی در کارهای گرافیکی به نحوی است که هرچه از مرکز استان دور می شویم و به سمت شهرستان ها می رویم خیلی کم تر می شود. متاسفانه با وجود اینکه شهر بندرعباس پتانسیل های تبلغی بالایی دارد باز هم برای مخاطبان جا نیافتاده است که تبلیغ چه تاثیری در کسب و کار آنها می تواند داشته باشد. من توصیه ام به کسانی که کار گرافیکی را شروع می کنند این است که به گرافیک به عنوان یک رشته درآمدزا نگاه کنند اگر اهالی هنر و بخصوص گرافیست ها با هم متحد باشند می توانند به یک ثبات شغلی برسند. به رشته گرافیک نیز باید به عنوان یک تخصص نگاه کرد و اینکه هرکسی که بخواهد از این تخصص استفاده کند باید هزینه های آن راهم تامین کند و این بستگی به سطح تخصص افراد دارد که
 و امیدوارم به این جایگاه برسیم.

دریا: سازمان ها و مدیران نهاد های فرهنگی و هنری برای تغییر این نوع دیدگاه ها و اثر گذاری در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری چه نقشی می توانند داشته باشند؟ یا به عبارتی، نظر شما در مورد ساختارهای فرهنگی و هنری فعلی چیست؟
در مورد مسئولان وعملکرد آنها جای حرف زیاد است و به شخصه حرف های زیادی در این خصوص دارم. ببینید با یک مثال می خواهم منظورم را بیان کنم ! یک فوتبالیست موفق و مطرح امروزی را در نظر بگیرید، فکر نمی کنم بازیکنی نباشد که از سطوح پایین یا اصطلاحاً زمین های خاکی محله، شهر و روستای خودش کارش را آغاز نکرده باشد. ما نیاز داریم به سطوح پایین در بخش فرهنگ و هنر بیشتر توجه شود تا در مراحل بالاتر به موفقیت برسیم. در این چند سالی که من کارم را شروع کرده ام مشاهده می کنم که ما در کشور و بخصوص استان هرمزگان به شدت با یک ضعف ساختاری  مواجه هستیم این ضعف در حمایت از هنرمندان و بخصوص رشته هنرهای تجسمی به خوبی خود را نشان می دهد.

من نمی گویم مسئولان هیچ کاری نمی کنند ،مسئولان کار می کنند، ولی به آن حدّی باید، کار انجام نمی شود و نتیجه ای که حاصل می شود هم ملموس و اثر گذار نیست! در هرمزگان رسیدگی و توجه به فعالیت های هنری و فرهنگی خیلی ضعیف است. شما برای اینکه در رشته های ورزشی  پیشرفت کنید به یک سری حداقل ها نیاز دارید. میناب را به عنوان مهد هنر استان هرمزگان می شناسند به طوری که اگر هنرهای آوایی استان را دنبال کنید به میناب خواهد رسید، در هنرهای تجسمی و نقاشی ما استاد احمدی نسب را داریم که ایشان از برجسته ترین هنرمندان تاریخ معاصر است ، استاد رضا صادقی، استاد جعفری هم که دیگر نیاز به گفتن نیست به عقیده من تاریخ هنر استان به میناب گره خورده است.

ولی متاسفانه این شهر حتی یک سالن آمفی تاتر و نگارخانه مناسب ندارد ازطرفی ما در هرمزگان به شدت از نظر آموزش ضعیف هستیم و همین ضعف آموزشی است که هرمزگان را به اندازه چندین سال از استان های دیگر عقب انداخته است ، به عقیده من برای شکوفایی استعداد ها به حداقل هایی نیاز است و این وظیفه ساختارهای دولتی و مسئولان است که آن را تامین کنند.

دریا: اگر ممکن است این موضوع را بیشتر توضیح دهید.
بله! حتماً! یک سوال مهم را مطرح می کنم! تا الان چند جشنواره با موضوع هنرهای تجسمی در استان برگزار شده است؟ به نظر من تعداد این جشنواره ها خیلی کم است! یکی از راه های پیشرفت در عرصه هنر برپایی جشنواره است واین نقص را چه کسی می تواند پاسخگو باشد؟ ممکن است مسئولان بگویند به ما ربطی ندارد! که به نظر من حرف حرف بسیار نابجایی است. هنرمندانی که در این استان در حال رشد و پیشرفت هستند با حداقل امکانات کار می کنند و این به طور صد در صدی به مسئولان باز می گردد. ولی حداقل نتایج را از کار آنها دیده ایم.

یک سوال دیگر که از مسئولان دارم ، این است که آیا هیچ یک از مسئولان می توانند بگویند من در زمینه هنر موجب رشدی حداقلی شده ام ؟! آیا از مسئولان شهر و استان ما کسی می تواند جوابی برای این سوال داشته باشد؟ مسئولی که نتوانسته موجب پیشرفت در زمینه هنر شود، در کار خودش کوتاهی کرده است! خوب است مسئولان یک تکانی به خودشان بدهند! چرا کسی که به عنوان مسئول فرهنگی و هنری محسوب می شود ، در زمینه هنرهای تجسمی مدیریت می کند و حقوق می گیرد توانایی این را ندارد که استعداد ها را ببیند و زمینه شکوفا یی آنها را فراهم کند!؟سوال بعدی من این است که آیا نیروی انسانی مستعد در استان کم داریم؟ من خودم اهل یکی از روستاهای میناب هستم، واگر توانسته ام به جایگاه حداقلی در زمینه هنر دست پیدا کنم و این را اولا از لطف خدا بعد از آن تلاش خانواده و همچنین مسئولانی که کار تخصصی آنها هنر نبوده ولی حمایت های خودشان را دریغ نکرده اند.

دریا: وضع فعالیت های هنری و بخصوص گرافیک در سایر استان های کشور چگونه است؟
وقتی شما هرمزگان را با استانی مثل اصفهان یا شهر های دیگر که در زمینه هنرهای تجسمی و گرافیک وضع بهتری دارند مقایسه می کنید به این نتیجه می رسید که در اصفهان تاریخ هنری قوی وجود دارد ، که البته ما  در هرمزگان هم این امتیاز را داریم ولی از آن بی خبریم. در برخی شهر ها زمنیه های پیشرفت مثل دوره های آموزشی، نگارخانه های خوب، جشنواره های مختلف به حدی است که قشر علاقمند به هنر به راحتی می توانند کارهای خودشان را عرضه کنند ولی ما در هرمزگان اصلا جشنواره ای به نام جشنواره گرافیک نداریم . فراهم شدن امکانات می تواند خیلی در این زمینه کمک کند. اینها ضعف های عمیقی است که باید اصلاح شوند و جای صحبت زیادی دارد. یادم هست یک بار قرار بود در استان جشنواره ای هنری برگزار شود که برای بخش گرافیک، در آن جشنواره جایی در نظر نگرفته بودند.

من کمی پیگیر این جشنواره شدم و سوالم این بود که چرا در این جشنواره خبری از بخش گرافیک نیست؟  این برای من سوالی بود که هرگز به جواب نرسیدم. حتی ما این پیشنهاد را دادیم که در حاشیه آن جشنواره جایی برای گرافیک در نظر بگیرند تا آثار هنرمندان ما دیده شود که همین کار هم انجام نشد.به عقیده من ساختارها و زمینه های آموزشی استان در بخش گرافیک و تجسمی باید پیشرفت کند، اساتید ما به عنوان نسل اول گرافیک شناخته می شوند و نسلی که الان وجود دارند نسل دوم محسوب می شوند که با همان حداقل های آموزشی مسیر کار را طی کرده است و باید یک فکری به حال نسل های بعدی کرد.

دریا: فکر می کنید برای بهبود وضعیت هنر گرافیک در هرمزگان چه کارهایی باید انجام شود.
بنده و تعدادی از هنرمندان گرافیست بندرعباس و میناب چند وقتی است که در حال برنامه ریزی برای پیشرفت این هنر هستیم و سعی می کنیم خلاهای موجود را در حدی که در توان است جبران کنیم. در حال حاضر مجمع طراحان گرافیک استان هرمزگان را راه اندازی کرده ایم. اعضای مجمع، جمعی از طراحان گرافیک هستند که با هدف هم افزایی و کمک به  یکدیگر در کنار هم کار می کنند و سعی می کنیم کلاس  ها و دوره های مختلف آموزش گرافیک را برگزار کنیم و در این راه از حضور اساتید برجسته استان و کشور بهره می بریم و تا کنون نزدیک به هفت کارگاه آموزشی برگزار شده است.

همانطور که قبلا هم اشاره کردم یکی از ضعف های ما در بخش آموزش است و تصمیم گرفتیم برای آموزش کارهایی انجام دهیم. در میناب هم با حضور دوست خوبم یونس دهقانی که از طراحان گرافیک خوب استان هستند طرح « پی شنبه ها» را راه انداخته ایم ، در میناب نیزجمعی از طراحان گرافیک را دور هم جمع می کنیم و اساتید مختلف را به جمع خودمان دعوت می کنیم و به این وسیله سعی می کنیم خلا آموزشی میناب را پر کنیم .

دریا: به عنوان سخن پایانی اگر نکته ای مانده برای ما بفرمایید.
قبل از هر چیز لازم می دانم از شما و روزنامه دریا تشکر کنم که شرایط این مصاحبه را فراهم کردید. خواسته من از مسئولان این است که بیش از این ها با هنرمندان همنشین باشند و حرف ها و نظرات آنها را بشنود، تا متوجه نیازهای این قشر از جامعه شوند . متاسفانه در برخی موارد نه تنها هیچ کمکی نمی شود بلکه بعضی برخورد ها موجب دلخوری و عقب ماندگی هنرمندان ما هم شده است.امیدوارم که بتوانیم با کارهایی هرچند کوچک زمینه های پیشرفت هرچه بیشتر هنر هرمزگان را فراهم کینم.

محمد زارعی/ دریا