دریا نیوز







کارشناس اجتماعی دفتر تسهیلگری اسلام آباد و گِل کنی بندرعباس: ساکنان با مراجعه به دفاتر تسهیلگری، در رفع مشکلات محله شان سهیم شوند

دریانیوز: دفاتر تسهیلگری در برخی محلات توانسته اند ارتباط خوبی را با ساکنان برقرار نموده و اعتمادشان را جلب نمایند.

، 09:15   /   کد خبر: 37167   /   تعداد بازدید: 128


دریانیوز: دفاتر تسهیلگری در برخی محلات توانسته اند ارتباط خوبی را با ساکنان برقرار نموده و اعتمادشان را جلب نمایند. دفتر تسهیلگری محله های اسلام آباد و گل کني بندرعباس، یکی از دفاتر موفق تسهیلگری استان و کشور می باشد که در چند شماره به انتشار گزارش های فعالیت ها و عملکردشان پرداختیم. دراین شماره روزنامه نیز با ما همراه باشيد.

دریا:لطفا خودتان را معرفی کنید و نقش شما در دفتر تسهیلگری چیست؟
راحله محبتی نسب هستم، کارشناس اجتماعی و به عنوان یک تسهیلگر در دفتر تسهیلگری و توسعه محلی اسلام آباد و گِل کنی فعالیت دارم.

دریا: چه خدمات اجتماعی در این دفاتر از جانب شما به عنوان کارشناس اجتماعی ارائه شده است ؟
نقش کارشناس اجتماعی ورود به محله، برقراری ارتباط موثر با مردم، برقراری ارتباط با بازیگران محلی، شناسایی و انجام اقدامات اجتماعی و فرهنگی است و این اقدامات در سال های نخست شکل گیری دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی انجام شده و هم اکنون نیز ادامه دارد. در واقع به طور خلاصه نقش کارشناس اجتماعی در دفتر تسهیلگری، جذب نیروهای مردمی و تسهیل در امر مشارکت ساکنین است و هرچه این کارشناس ها قوی تر باشند، ارتباط گیری جامعه محلی با دفتر بهتر است و اعتماد اجتماعی نیز به سهولت شکل می گیرد.

دریا: درباره وضعیت کلی آسیب های اجتماعی محله اسلام آباد و گل کنی نظرات تان را مطرح بفرمائید؟
آسیب های اجتماعی متعددی در محلات کم برخوردار وجود دارد و این گونه نیست که فقط در این دو محله، آسیب اجتماعی بروز داشته باشد و بشود به طور قاطع گفت فلان آسیب اجتماعی در این محله زیاد است. زیر پوست کالبدی هر محله ای، دردهایی وجود دارد که برای کاهش این دردها باید مدت ها تلاش کرد. بنده معتقدم آسیب اجتماعی مثل بیماری است و فرسودگی بافت مثل زخم دارای جراحت؛ برای همین هم باید برای سلامت این بیمار، ابتدا مسئله بازآفرینی شهری را حل نمود و بعد در کنار این التیام بخشی به زخم نسبت به تجویز دارو برای درد های اجتماعی اقدام شود. تغییرات حوزه اجتماعی به راحتی درمان شان دیده نمی شود و مانند زخم های کالبدی نیست که با یک تأمین روشنایی یا روکش آسفالت بگویم مسئله حل شده است. زیرا بعد از هر پانسمانی درد وجود دارد و این درد ها همین آسیب های اجتماعی اند.به طور کل عرض می کنم محلات اسلام آباد و گِل کنی بعد از محله چاهستانی ها، دومین مکانی هستند که برای بازآفرینی شهری آن باید برنامه ریزی شود. این محله در مرکز شهر بندرعباس است و زیبنده نیست حاشیه شهر کم برخوردار باشد.

دریا: مهمترین مسائل و چالش های پیش رو برای حوزه اجتماعی در سطح این چند محلات چیست؟
متاسفانه مسئله اعتیاد یکی از چالش های مهم خانواده هاست و در مراجعه به دفتر، بیشتر به دنبال رفع مشکلات این حوزه هستند. مردم از توزیع خرده فروشی مواد مخدر و نیز محرک هایی مانند تنباکو و ... گلایه دارند و چشم انتظار برخورد قانونی با کسانی هستند که در سطح محلات هنجار شکنی اجتماعی دارند و با سلامت جامعه بازی می کنند.کودکان و نوجوانان محله نیز هرگاه پایشان به دفتر محله باز می شود با لحنی دل نگران مطالبه گر مسئله پارک در محله هستند و از وضع اسفناک زمین ورزشی محله اسلام آباد و گِل کنی گلایه دارند و خواهان احداث یک پارک و فضای سبز مناسب در محله هستند.

 

 

دریا: برنامه اجتماعی شما برای این محلات چیست؟

توجه به نشاط اجتماعی ساکنین و تقویت حس امید بسیار ضروری است. با شیوع بیماری کرونا این خستگی های روحی چند برابر شده است که باید تلاش کنیم نشاط جمعی را به جامعه برگردانیم و مهمتر اینکه با وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی، مراودات درون فامیلی نیز به کاهش داشته که روی مسئله بالابردن ارتباطات خانوادگی و صله رحم باید توجه ویژه ای داشته باشیم.یکی از فرصت هایی که امروزه در دفاتر تسهیلگری به وجود آمده، تشکیل تیم های حل مسئله از درون ساکنین محلی است که مردم با مراجعه به دفتر می توانند دررفع مشکلات محله شان سهیم شوند. مثلا الگوی نامناسب گذران اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در محله دغدغه بزرگی است که با مشارکت مردم و دارائی های موجود محله می شود تغییراتی در این حوزه ایجاد کرد. هر چه مراجعه و مشارکت مردم با دفاتر تسهیلگری بیشتر باشد، موفقیت در رفع مشکلات نیز بیشتر تسهیل خواهد شد.

دریا: چشم انداز شما از آینده این محله چیست و به نظر شما در حوزه اجتماعی، آینده محله چگونه خواهد بود؟
محله جوانان با استعداد و فعالی دارد، اگر از نظر اقتصادی و مهارتی دست این جوانان را بگیریم و دغدغه مالی آنها در رفع نیازها کاسته شود، استعداد ها شکوفا تر می شوند و آن وقت حل مسائل اجتماعی به راحتی مقدور است.به نظرم ساکنان محلات اسلام آباد و گِل کنی آینده خوبی پیش رویشان وجود دارد، به شرطی که به وضع موجود محله قانع نباشند و دست از تلاش برای حل مشکلات محله بر ندارند ، متحد و یکپاره مطالبه گر برای رفع مشکلات محله باشند.

دریا: خواسته شما از دستگاه ها و نهادهای سازمانی برای فعالیت مستمر در حوزه تخصصی اجتماعی و کاهش
آسیب های اجتماعی در محله چیست؟
دستگاه های دولتی و سازمان ها نباید فراموش کنند که مردم ولی نعمتان این انقلاب هستند و باید برای آنها خدمت کنند. دو سال تمام از فعالیت دفاتر تسهیلگری در محلات کم برخوردار می گذرد و در این دو سال فرصت مناسبی بوده که دستگاه های دولتی و نهادهای سازمانی برنامه ها و پروژه هایشان را متناسب با نیاز جامعه محلی تعریف کنند و از موازی کاری در بخش های مختلف جلوگیری شود. اطلاعات به روز و ارتباط گیری مناسب کارشناسان دفاتر تسهیلگری با جامعه محلی، فرصت مناسبی است که دستگاه های دولتی و سازمان ها می توانند با تعریف پروژه به دفاتر، این اقدام مشترک ها را انجام دهند و به این ترتیب با ایجاد این هماهنگی ها و اجرای پروژه ها اعتماد به سازمان ها و دستگاه های دولتی و رضایت مندی از خدمات رسانی دولت ها در محلات کم برخوردار تقویت می شود.

دریا:حرف پایانی شما را در حوزه اجتماعی می شنویم؟
حوزه آسیب های اجتماعی یک حوزه بسیار پر کار است و نیازمند حمایت همه جانبه مسئولین و دستگاه های دولتی است و مسئولین برای خدمت در این حوزه باید از میزها و بروکراسی های اداری -کاری فاصله بگیرند و در کف جامعه دست به کار خدمت رسانی به مردم باشند. همچنین به رسم ادب در پایان از مجموعه استانداری هرمزگان در حوزه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی جناب آقای امیر تیموری و سرکار خانم کاربخش، در مجموعه مشاور ملی از راهبر استانی هرمزگان سرکار خانم حسینی و راهبر تخصصی جناب آقای موسوی و نیز از همکاران دفاتر تسهیلگری استان هرمزگان تشکر لازم را دارم و به طور خاص از سرکار خانم مریم مشهدی تسهیلگر فعال حوزه اجتماعی محلات اسلام آباد و گِل کنی و نیز تمامی معتمدین مسجد و پایگاه بسیج محله سپاس گذارم.

علی زارعی/ دریا