دریا نیوز







بالا بودن نرخ کرایه های اسنپ و نارضایتی مسافران

دریانیوز: در این گزارش از به وجود آمدن اسنپ تا اختصاص دادن عنوان هفتمین استارت‌آپ حوزه حمل‌ونقل آنلاین در دنیا و نارضایتی مردم از گران شدن کرایه ها را بررسی می کنیم.

، 08:52   /   کد خبر: 37148   /   تعداد بازدید: 86


دریانیوز: در این گزارش از به وجود آمدن اسنپ تا اختصاص دادن عنوان هفتمین استارت‌آپ حوزه حمل‌ونقل آنلاین در دنیا و نارضایتی مردم از گران شدن کرایه ها را بررسی می کنیم.

اسنَپ نخستین سرویس هم‌سفری آنلاین در ایران است که از زمستان سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد و مالکیت این نرم‌افزار متعلق به گروه اینترنت ایران است. با روی کار آمدن اپلیکیشن اسنپ، در ابتدا این سامانه با تبلیغات های اغواکننده و سرویس دهی با خودروهای مطلوب به همراه ارزان بودن و سرعت در بین ایرانی ها جا باز کرد به طوری که جز جدایی ناپذیر نیم بیشتری از شهروندان کشور شد.پس از آغاز به کار این نرم‌افزار، در برخی موارد اسنپ مورد انتقاد صنف تاکسیرانی قرار گرفت و به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم شد. با این وجود اسنپ در دو سال اول فعالیت خود با میانگین رشد ماهیانهٔ ۱۰۰ درصدی توانست به یکی از بازیگران اصلی تجارت الکترونیک در ایران تبدیل شود. در حال حاضر اسنپ با بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل تمام وقت، نیم میلیون کاربر به‌عنوان راننده و ده میلیون کاربر به‌عنوان مسافر توانسته به یکی از سیستم‌های حمل و نقل هوشمند در شهرهای ایران تبدیل شود؛ و هم‌اکنون در ۱۰۰ شهر بزرگ و کوچک ایران فعال می‌باشد نرم‌افزار اسنپ در حال حاضر برای ۲ سیستم عامل اندروید و آی‌ اواس منتشر شده‌است.

مالک اسنپ، "گروه اینترنت ایران" است. این گروه بزرگترین گروه کسب و کار اینترنتی در ایران است که در حال حاضر پنج کسب و کار اینترنتی را راهبری کرده و در حقیقت مالک آن‌ها به حساب می‌آید. این گروه که در سال ۱۳۹۳ تأسیس شده، در حال حاضر علاوه بر"اسنپ"، "استارت‌آپهای بامیلو"، "اسنپ‌فود"، "اسنپ‌روم"، "اسنپ‌تریپ"، "اسنپ‌هیت"، "اسنپ‌مارکت" و "اسکانو" را نیز مدیریت می‌کند.شرکت‌های MTN و ایرانسل از سهامداران گروه اینترنت ایران هستند. شرکت ایرانسل در سال ۱۳۹۵ مبلغ ۲۰ میلیون دلار در اسنپ سرمایه‌گذاری کرد.با افزایش محبوبیت تاکسی‌های اینترنتی چون اوبر، بسیاری از شرکت‌های دیگر مدل کسب و کار آن را تکرار کرده و این روند به «اوبری‌سازی» مشهور شده‌است. پس از فعالیت خدمات مسافربری موبایلی چون اسنپ و افزایش کاربران آن، انتقاداتی از عملکرد آن مطرح شد.در بسیاری موارد این شرکت‌ها مورد حملات صنف تاکسیرانی قرار گرفتند و به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم شدند. سازمان تاکسیرانی با زیر سؤال بردن امنیت این خدمات، فعالیت آن‌ها را غیرقانونی خواند و مدیرعامل تاکسیرانی با فعالیت این آژانس‌ها مخالفت کرد.


ارزانی کرایه و حضور به موقع رانندگان در کسری از زمان، بسیار در بین مردم محبوبیت پیدا کرد تا اینکه با گذشت زمان و گسترش این اپلیکیشن، آرام آرام نرخ ها تغییر کرد و در این روزها افزایش چشمگیری را شاهد هستیم.درست است که اسنپ با بالا رفتن کرایه ها رانندگان را راضی نگه داشته است و آنها از این موضوع خوشنودند؛ اما از طرف دیگر باعث از دست دادن مسافرانی می شود که اسنپ را به دلیل هزینه کم و به صرفه بودن آن انتخاب کرده بودند و آنها را به سمت آژانس ها باز می گرداند.یکی از شهروندان نیز از افزایش نرخ اسنپ گله‌مند است و می گوید: اپلیکیشن اسنپ به حدی نرخ ها را افزایش داده که با آژانس و تاکسی ها هیچ فرقی ندارد حتی گاهی نرخ آژانس ها و کرایه خودروهای دربستی کمتر است. اگر اینگونه باشد چرا از اسنپ استفاده کنم؟ با آژانس خودرو تماس می گیرم. در واقع با یک تماس تلفنی کار خود را راحت تر می کنم.پس از گلایه مسافران نسبت به گرانی کرایه تاکسی‌های اینترنتی کارشناسان این تاکسی‌های اینترنتی اعلام کرده‌اند که تعرفه‌هایشان را با سهمیه‌بندی بنزین تغییر نداده‌اند و احتمالا این تغییر قیمت‌ها به دلیل ترافیک شدید یا شرایط آب و هوایی و ساعات رفت و آمد بوده است.


در هر حال این افزایش قیمت از سوی اسنپ به مزاج خیلی ها خوش نیامد در صورتی که وقتی به رانندگان از بالا بودن نرخ کرایه ها گلایه می کنید آنها در مقابل از رضایت خود نسبت به کرایه ها می‌گویند و اعتقاد دارند نرخ فعلی بسیار مناسب است و از اول نیز باید به همین شکل می بود!حال باید منتظر ماند و دید که اسنپ و دیگر سرویس های سفر آنلاین با وجود نارضایتی واعتراض مسافران به قیمت ها، برای راضی کردن مشتریان خود چه اقداماتی انجام می دهند! نرخ کرایه ها به همین شکل باقی خواهند ماند یا شاهد کاهش نرخ کرایه ها خواهیم بود!

 

فاطمه هوشنگی/دریا