دریا نیوز







وعده9 ساله ای که همچنان محقق نشده است: سرنوشت پایانه مسافربری بندرعباس در هاله ای از ابهام

دریانیوز: وعده ی 9 ساله مسئولان در خصوص احداث پایانه مسافر بری جدید تاکنون محقق نشده است.

، 08:58   /   کد خبر: 37142   /   تعداد بازدید: 200


دریانیوز: ترمینال به عنوان یکی از مهمترین مراکز حمل و نقل مسافران در هر شهر به شمار می آید و از سوی مسافران توجه زیادی به آن می شود چراکه در بدو ورودشان به یک شهر اولین جایی که با آن روبه رو می شوند و اولین مکانی که ذهنیت آنها نسبت به یک شهر شکل می‌گیرد ترمینال و محیط آن است، به همین دلیل زیبایی بصری ترمینال‌ها و وجود امکانات مناسب در آن بسیار حائز اهمیت است.
اما پایانه مسافربری بندرعباس در وضعیت نابسامانی به سر می برد، با وجود اینکه در سال‌های اخیر امکانات رفاهی ترمینال فعلی بندرعباس در مقایسه با گذشته رونق گرفته اما همچنان مشکلاتی مانند فرسودگی ساختمان و نظارت ناکافی بر عرضه مواد غذایی به قوت خود باقی مانده است و اگر از انصاف خارج نشویم بخش عمده ای از این مشکلات ناشی از قدمت و فرسودگی تاسیسات و ساختمان های این ترمینال است.متاسفانه پایانه مسافر بری بندرعباس در مقایسه با سایر ترمینال های کشور تنها نامی از یک پایانه را یدک می کشد در حالی که از کوچکترین امکانات لازم برای ارائه خدمات به مردم بی بهره است.همچنین حضور و پرسه معتادان در این مکان و عدم نظارت بر نظافت محیط به عنوان اولین چیزی که به چشم می خورد، بسیار زننده است.

 

البته بخشی از این چهره نازیبا را شاگرد اتوبوس هایی ایجاد می کنند که به دور از چشم ناظران ترمینال زباله های اتوبوس خود را در گوشه ای رها می کنند.مناسب نبودن شرایط رفاهی و مکان فعلی ترمینال بندرعباس و نداشتن امکانات کافی از جمله سرویس بهداشتی تمیز و مناسب و ساختمان فرسوده، باعث شد تا در سال 1390 کلنگ احداث ترمینال جدید در بلوار راه آهن برزمین بخورد. طراحی این پروژه به این صورت بود که زیربنای ساختمان اصلی تعاونی ها 6 هزار و 500 مترمربع،15 هزار متر مربع جهت ساخت محوطه، 3 هزار مترمربع برای ساختمان های جانبی شامل ساختمان های خدمات دهی به مسافران که از جمله آن ها سرویس بهداشتی مناسب، حمام و رستوران بوده است.وعده ی 9 ساله مسئولان در خصوص احداث پایانه مسافر بری جدید تاکنون محقق نشده و اکنون که 9 سال از آغاز عملیات ساخت ترمینال می گذرد، در چندین مرحله برای بهره برداری قول دادند اما عمل نکردند و این مکان در حال حاضر نه تنها نیمه کاره رها شده است چه بسا همان سازه نیمه کاره نیز طی این نه سال فرسوده شده باشد.وعده های بی سرانجام مسئولین در هرمزگان، این استان را به پایتخت پروژه های نیمه کاره تبدیل کرده است و این پروژه نیز همچون بسیاری از پروژه‌های دیگر شهری دستخوش وعده‌های متفاوتی از سوی مسئولان شهری بوده است و حتی وعده افتتاح آن نیز در سال 94 داده شده بود اما هم اکنون با مراجعه‌ای به ساختمان پایانه مسافربری می‌توان شاهد پیشرفت نه چندان زیاد این پایانه بود.

 

این در حالی است که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری بندرعباس در سال 95 و در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در خصوص ترمینال مسافربری بندرعباس گفته بود: شهرداری چندین سال است که اقدام به ساخت پایانه مسافربری جاده‌ای کرده است.بابک هاشمی دلیل تمام نشدن پروژه پایانه مسافربری جاده‌ای بندرعباس اشاره کرد و گفت: زمان شروع پروژه قرار بر آن شد که بخشی از مبلغ از محل اعتبارات دولت از طریق سازمان حمل و نقل پایانه‌های استان انجام گیرد اما متاسفانه با عوض شدن قوانین اعلام شد که تامین هزینه‌ها توسط شهرداری باشد و از آنجا که شهرداری پروژه‌های زیادی در دست کار داشت، روند اجرای پروژه طولانی شد.وی اضافه کرد: شهرداری بندرعباس برای اجرای پروژه پایانه جدید پیگیری ویژه‌ای داشته که کار را دنبال کنند. در این زمینه ایراداتی در این کار وجود داشت که رفع شده است.از این گفت و گو نیز 4 سال می گذرد ولی همچنان پروژه نیمه کاره احداث ترمینال جدید دست نخورده باقی مانده است و این مسئله ناامیدی و نارضایتی مردم را به همراه دارد.با توجه به اینکه هزینه های میلیاردی برای ساخت این پروژه صرف شده است، توقف ساخت این پروژه به بهانه قرارگرفتن در مسیرسیلاب و مناسب نبودن مکان، قصه ی پرتکراری از طرح هایی نیمه کاره ای است که از سوی مسئولین در جواب اعتراضات مردم به آنها گفته می شود.

 

مشکل اصلی در افزایش آمار پروژه های نیمه کاره در هرمزگان می تواند راه اندازی پروژه های جدید به صورت زنجیر وار باشد در صورتی که پروژه ی قبلی هنوز به بهره برداری نرسیده است و نتیجه این می شود که هیچ کدام به مرحله ی پایانی ساخت خود نرسند، این مسئله ای است که مسئولین باید مدیریت کنند تا عوارض و مالیات شهروندان به نحو صحیحی هزینه گردد و از اتلاف بیت المال جلوگیری گردد.ابراهیم خادمی پور؛ به عنوان یکی از شهروندان بندرعباسی در خصوص ترمینال مسافربری فعلی می گوید:در شهری توریستی_گردشگری همچون بندرعباس رفت و آمد حرف اول را می زند. پس انتظار می رود شهری با این ظرفیت گردشگری و اقتصادی، ترمینال مسافربری آبرومندانه و درخور دروازه ی اقتصادی کشور را دارا باشد .وی ادامه می دهد: یک ترمینال خوب و مدرن، باید مجهز به مکانی برای استراحت، سالن غذا خوری، امکانات اینترنتی، سالن انتظار مناسب و..... باشد.ساخت ترمینال فعلی بندرعباس به 20-30 سال پیش باز می گردد و از آن زمان تاکنون به روز رسانی و توسعه قابل توجهی در آن صورت نگرفته است.خادمی به عنوان شهروندی که خود سفر هایی را با اتوبوس به استان های دیگر داشته است می گوید: در شهر تبریز برای رفت و آمد از شهر به شهرستان ها و بالعکس وسایل نقلیه عمومی مختلفی از جمله، اتوبوس، ون ، تاکسی در اختیارشهروندان قرار دارد و آن ها مجبور نیستند برای رفتن به هر یک از شهرستان های اطراف، به ایستگاه های مختلف مراجعه کنند چرا که ترمینال امکان خدمات رسانی از این قبیل را دارد.

 

وی معتقد است یک ترمینال مجهز و مدرن که از امکانات بالایی برخوردار باشد حق بندر عباس و شهروندانش است. همچنین از آن جایی که ساخت و بهره برداری از ترمینال جدید توجیه اقتصادی دارد و هرچقدر برای آن هزینه شود بلافاصله باز می گردد؛ می تواند بر رونق اقتصاد و گردشگری استان تاثیر بسزایی داشته باشد.این شهروند دلسوز اظهارکرد: اولویت دولت ساخت پروژه های نیمه کاره است. کدام پروژه ی نیمه کاره ای از این پروژه که 9 سال راکد مانده است مهم تر است؟برای اینکه پروژه به مرحله بهره برداری برسد حتی اگر دولت اعتبار ندارد می توانند از بخش خصوصی استفاده کنند.وی ادامه داد:یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت نبود ناوگان حمل و نقل برون شهری و درون شهری مناسب است. در اکثر پایانه های مراکز استانهای کشور از ترمینال براحتی می توان به تمام نقاط استان دسترسی پیدا کرد.اما این امکان در ترمینال هرمزگان وجود ندارد.خادمی گفت:اگر یک ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب در ترمینال برای رفت و آمد مسافران به شهرستان های همجوار وجودداشته باشد، مسافران بدو ورود به ترمینال آسوده خاطرهستند که به راحتی بعد از پیاده شدن از اتوبوس می تواند با اتوبوس و یا وسیله حمل و نقل دیگر در همان ترمینال به مقصد بعدی خود بروند.اما در حال حاضر ایستگاه های حمل و نقل عمومی برای شهرستان های هم جوار در سطح شهر پراکنده است .

خادمی تصریح کرد: با راه اندزی ترمینال مسافر بری جدید ضمن اینکه هزینه های مردم کاهش داده می شود، ضریب ایمنی شهروندان بالا می رود و به استانداردها نزدیک می شود.از طرفی نیز ایجاد شغل می کند ،اعتماد عمومی ایجاد می شود و به جذب گردشگر کمک می کند و در نهایت پروژه ای که چندین سال است نیمه کاره رها شده است و منافع آن به قشر آسیب پذیر و مردم کم درآمد باز می گردد نیز به اتمام می رسد. همچنین اگر ترمینال جدید افتتاح شود و اتوبوس ها از ورودی شهر وارد شهر نشوند به کم شدن ترافیک، حمل و نقل مسافران، کاهش آلودگی هوا کمک بسزایی می شود.این مسئله نه تنها دغدغه ای برای مسافران بلکه برای رانندگان و شهروندان بندرعباسی نیز بوده است به همین دلیل باید توجه ویژه ای به تکمیل و اتمام این پروژه شود. اتمام و افتتاح این پروژه که یک پروژه ی بزرگ و کارآمد برای همه ی مردم است، نیازمند یک حرکت جهادی از سوی مسئولین و متولیان است.

فاطمه هوشنگی/ دریا