دریا نیوز







قوانین راهنمایی و رانندگی رعایت نمی شود: بی سروسامانی مسافربران شخصی و مهاجر در بندرعباس

دریانیوز: باید خودروهای مسافربر شخصی ساماندهی شوند و سپس آموزش های لازم نیز به رانندگان داده شود

، 14:34   /   کد خبر: 35293   /   تعداد بازدید: 286


دریانیوز: مسافربرهای شخصی همچنان در پایتخت اقتصاد کشور در بی سروسامانی بسر می‌برند. مسافربرانی که فقط بدنبال مسافر هستند و در این مسیر به راحتی قوانین و حقوق سایر رانندگان زیرپاگذاشته می شود. رفتارهای غیرقانونی و نابهنجار برخی از این رانندگان باعث بروز تصادف، درگیری‌های لفظی و گاهی زدوخوردهای فیزیکی می شود. آنقدر فعالیت این مسافربرها در بندرعباس بدون ضابطه است که بسیاری از رانندگان از سایر مناطق کشور نیز به این شهر می آیند و آزادانه فعالیت می کنند که نیاز است خودروهای مسافربر شخصی ساماندهی شوند وسپس آموزش های لازم نیز به آن‌ها داده شود.


  شمار مسافر و تصادف
دوشنبه ساعت 16 در خیابان آیت ا..  غفاری بندرعباس: راننده پراید گویا یک مسافر دیده که در لاین دوم ترمز می کشد تا زودتر شکارش کند که پژو پارس پشت سرش بسرعت ترمز می گیرد و با فاصله میلی متری از پراید متوقف می شود و خودروی سوم اگرچه چندان سرعتی نداشت و راننده با زن و دو فرزندش می رفت که راننده به سرعت پایش را روی ترمز  می گذارد و اندک برخوردی با خودروی وسطی می کند و حدود دو وجب از سپر در قسمت اگزوز شکسته می شود. جروبحث بین رانندگان بالا می گیرد. در نهایت خودروی اولی می رود. راننده خودروی سومی از راننده خودروی دومی می خواهد تا خودروهای شان را به حاشیه خیابان بکشانند تا از مسدود شدن مسیر و ایجاد ترافیک جلوگیری شود که راننده خودروی دومی قبول نمی کند و معتقد است که صحنه تصادف به هم می خورد. بخاطر همین موضوع دو راننده درگیری لفظی شدیدی پیدا می کنند. راننده دوم با پلیس تماس می گیرد. راننده سوم باز اصرار می کند که خودرو را به حاشیه ببرند. راننده دوم با پلیس تلفنی صحبت می کند وبعد می گوید پلیس می گوید از صحنه تصادف عکس بگیرید. راننده سوم، پراید را به حاشیه خیابان می برد و دوباره می رود سپر سمند را می بیند که صدمه جزئی دیده وقابل چشم پوشی است. اما راننده سمند اصرار دارد که یا باید منتظر بمانید تا پلیس بیاید و یا خسارت را پرداخت کنید. راننده پراید که حالا به برنامه‌اش نرسیده و عجله هم دارد، با خود می اندیشد اگر منتظر باشد پلیس بیاید و یکی دو روز حداقل معطلی داشته باشد و از کار و زندگی بماند و... و بالاخره با خود فکر می کند که بروم خسارت را که شاید کمتر از صد هزارتومان است با خرید یا تعمیر سپر جبران کنم . اندکی بر روی همین موضوع جروبحث می کنند و بالاخره تصمیم می گیرند راننده پراید سپر پژو را بخرد. به لطف برنامه اقتصادی دولت سپر پژو490 هزار تومان است و 80هزار تومان هم هزینه تعویض و یکی دو ساعت معطلی و جنگ اعصابی که برای راننده خودروی پراید ایجاد می شود. راننده پژو هم که می گوید راننده اسنپ است و بخاطر این تصادف نتوانسته بدنبال مسافرش برود و مشکل دارد و همسر باردارش در بیمارستان بستری است و....


  تکرار سناریوها
  چنین سناریوهای واقعی و بدتر از این، کم وبیش در خیابان های شهر به چشم می خورد که از وضعیت رانندگی مسافربرهایی در سطح شهر نشات می گیرد که چشمان شان فقط بدنبال شکار مسافر است که در این مسیر کمتر حاضرند قوانین راهنمایی و رانندگی و حقوق سایرین را رعایت می کنند. البته این موضوع بایستی از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد که چه عاملی باعث شده است این وضعیت به کرات در خیابان های شهر به چشم بخورد. چرا رانندگان بصورت دوبله و سوبله متوقف شده و اقدام به سوار و پیاده کردن مسافر می کنند؟ چرا حاضر نیستند حتی کوچکترین قوانین مانند روشن کردن چراغ راهنما، توقف در حاشیه خیابان و... را رعایت کنند؟
  از طرفی بدون ملاحظه و توجه به خودروهای پشت سر و روبرو، فقط مسافر را می بینند و حقوق سایر رانندگان را نقض می کنند. شهروندان نیز مشاهده چنین صحنه هایی برای شان تکراری شده است و خواستار اتخاذ تدابیری در این حوزه هستند.
  این وضعیت توقف در لاین دوم وسوم حتی در خیابان‌ها و بلوارهایی که خودروهای میوه فروش و... متوقف می‌شوند نیز دیده می شود.در بلوار ساحلی پشت شهر و روبروی بازار ماهی فروشان حتی شب ها نصفی از بلوار را ماهی فروشان و خودروهای میوه فروش تصرف می کنند.


  ضرورت آموزش قوانین
  سلیمی، یکی از شهروندان بندرعباسی هم می گوید: متاسفانه برخی از  رانندگان خودروهای شخصی، تاکسی، آژانس ها و... حتی در زمان متوقف شدن، چراغ راهنما را هم روشن نمی کنند که این موضوع باعث بروز تصادف و... می شود. آنها فقط هدف شان این است که به هر قیمتی که شده، مسافران را سوار کنند. رانندگان این وسایل نقلیه در وسط خیابان به یک باره ترمز می کنند و اگر خودرویی از پشت سر به آن‌ها برخورد کند، خودروی عقبی را مقصر اعلام می کنند و گفته می شود هرکس از عقب بزند، مقصر است و دلایل آن مدنظر قرار نمی گیرد. فکر می کنم بایستی با رانندگان خودروهای مسافربری که قوانین را رعایت نمی کنند وترمز گاه و بیگاه شان، باعث جنگ اعصاب برای سایر رانندگان و مردم و تصادف و... می شوند، برخورد شود ومرتب دوره های آموزشی داشته باشند.


  آموزش به کودکان
  شهروندی دیگر می گوید: معتقدم که در دو بخش کم کاری شده است. اول اینکه آموزش رعایت قوانین در کودکی مورد توجه قرار نگرفته است و زمانی که بچه های  بزرگ می شوند، رعایت قوانین چندان برای شان اهمیتی ندارد. البته طرح همیار پلیس از چندسال قبل بصورت ناقص در حال اجراست که اگر مرتب و برای تمامی دانش آموزان  ودر تمامی پایه های تحصیلی و هرساله اجرا شود و زیرساخت های لازم نیز فراهم شود، بسیار اثرگذار است. به عنوان مثال وقتی به دانش آموزان گفته می شود که بایستی از روی خطوط عابر پیاده عبور کنند، این خطوط در جلوی مدرسه و سایر اماکن وجود داشته باشد که متاسفانه اینگونه نیست و دانش آموز برای اجرای آموخته هایش با مشکل مواجه می شود.
  از طرفی آموزش های چند جلسه ای رانندگی برای رانندگان جوان و جدید، کم است و افراد با این تعداد اندک جلسه آموزش رانندگی برای دریافت گواهینامه، راننده تربیت نمی شوند. نتیجه اش هم این شده است که میزان تصادفات در جامعه روز به روز بیشتر می شود و در هیچ بخشی هم تدبیری اساسی وجود ندارد. بنظرم در آموزش‌ها بایستی تجدیدنظر شود. بایستی نوع آموزش‌ها و میزان آنها مورد بازنگری قرار گیرد تا میزان رعایت قوانین افزایش ومیزان تخلفات و رعایت قوانین کاهش یابد.


  مسافربرهای مهاجر
  برخی شهروندان می گویند در بندرعباس مسافربرهای مهاجر برخلاف سایر مناطق به راحتی فعالیت می کنند و از سایر استان ها به هرمزگان می آیند و برخی از آنها تخلفات و زورگیری و.... را نیز انجام می دهند و درصورت بروز حادثه، نمی دانیم به کدام دستگاه شکایت کنیم. از طرفی دیگر فعالیت بدون ضابطه و بدون رعایت قوانین، مشکلاتی را برای سایر رانندگان نیز بوجود آورده و نیاز است که برای این حوزه نیز چاره اندیشی شود.


  آموزش بجای جریمه
  موسوی شهروند دیگری است که می گوید: البته ساماندهی خودروهای مسافربر شخصی نباید فقط منحصر به این باشد که رانندگان هزینه ای پرداخت وکدی دریافت کنند. باید این رانندگان و حتی رانندگان خودروهای عمومی و... که اقدام به جابجایی مسافر می کنند، بطور مرتب آموزش هایی رعایت قوانین، رعایت حقوق سایر رانندگان و عابران و... را داشته باشند و پیشنهاد می کنم، پلیس بجای جریمه که چندان اثربخش نبوده است و تخلفات و تصادفات همچنان زیاد است، اول رانندگان متخلف و حادثه ساز را موظف به گذراندن دوره های آموزشی کند و اگر  به ازای هر تخلفی، راننده چندین جلسه آموزشی ببیند، بطور حتم در رعایت قوانین اثرگذار خواهد بود. وی می گوید: بارها مشاهده کرده ام که برخی از رانندگان به راحتی پارک دوبله و سوبله دارند و بدتر از این، نوع پارک این خودروهاست که حتی چند متر آن طرف تر که جای خالی وجود دارد و یا اینکه در همان مکانی که پارک می کند، فضای خالی نیز وجود دارد، اما رانندگانی عادت به پارک دوبله دارند و با این عنوان که فقط چند لحظه کارم را انجام می دهم و می روم، اقدام به پارک دوبله خودرو می کنند و ترافیک ایجاد می شود واز پشت سر صدای بوق خودروها بلند می شود و راننده توجهی نمی کند.


  فرهنگ سوزی بجای فرهنگ سازی
  امیریان که کارمند است و خودش نیز خودروی شخصی دارد و برای رفت و آمد به محل کار و امورات شخصی استفاده می کند، هم می گوید: متاسفانه برخی از دستگاه‌های مسئول باعث رواج بی قانونی و عدم رعایت قوانین می شوند. در شهر بندرعباس در بیشتر چهارراه‌ها خطوط ایست دیده نمی شود و راننده هرجایی که خواست، متوقف می شود. الان سه راه هایی  را  مانند دلگشا، اتوتاج و... هم بدون خط کشی را به چهار راه تبدیل کرده اند. رانندگان عادت می کنند تا آخرین جایی که می توانند جلو می روند وهمین باعث می شود حتی جاهایی که خطوطی وجود دارد، رانندگان روی خطوط متوقف می شوند و در واقع فرهنگ سوزی بجای فرهنگ‌سازی توسط متولیان مربوطه وجود دارد. برخی خیابان ها خطی ندارند که رانندگان بین خطوط حرکت کنند و حتی آموزش به رانندگان با اختلال مواجه می‌شود. در بسیاری از خيابان ها خط عابر پیاده ای وجود ندارد که عابران از روی خطوط عبور کنند. به این موارد نیز بایستی توجه کرد و بعد آسیب شناسی گردد که چرا میزان عدم رعایت قوانین در حال افزایش است.


  نصب سرعتگیر بدون علائم
  شهروندی دیگر می گوید:  از چندماه قبل سرعت‌گیرهای لاستیکی مشکی در بلوار ساحلی روبروی مسجد علی بن ابیطالب(ع)، خواجه عطاء، بلوارچمران و... بدون نصب چراغ و یا تابلوی هشداری نصب شده است و گاهی راننده ای متوجه نمی شود و بطور ناگهانی نزدیک سرعت‌گیر شده و ترمز ناگهانی می گیرد و خودروی عقبی با این خودرو برخورد می کند و بلافاصله می گویند خودروی عقبی مقصر است. آیا هیچگاه میزان تقصیر دستگاهی که سرعت گیرها را بدون رعایت قوانین مربوطه نصب می‌کنند، هم اعلام می شود و جریمه می گردند؟ چرا همیشه راننده و بخصوص راننده که از عقب برخورد کرده است، مقصر است. می دانید چه میزان خسارت مالی و حتی روحی و روانی به رانندگان و خانواده ها بخاطر قصور ادارات و سایر سازمان ها وارد می شود واین حوزه‌ها دیده نمی شوند؟ چرا متولیان مربوطه نسبت به این حوزه ها چندان توجهی ندارند؟

علی زارعی/ دریا