دریا نیوز







ضرورت علاج واقعه قبل از وقوع

دریا نیوز: با رشد جمعيت در اواخر دهه شصت دولت وقت برآن شد تا با احداث شهرهاي اقماري، فشار مهاجرت به شهرها را کاهش داده و از طرفي سرريز جمعيت را به سمت شهرهاي جديد منتقل نمايد

، 09:34   /   کد خبر: 35028   /   تعداد بازدید: 276


دریا نیوز: با رشد جمعيت در اواخر دهه شصت دولت وقت برآن شد تا با احداث شهرهاي اقماري، فشار مهاجرت به شهرها را کاهش داده و از طرفي سرريز جمعيت را به سمت شهرهاي جديد منتقل نمايد.

به همين دليل طرح راه اندازي شهرهاي جديد در حاشيه شهرهاي بزرگ و مهاجر پذير کليد خورد. بنيان شهرها و شهرک هاي اقماري جديد در حاشيه برخي شهرهاي بزرگ نهاده شد و شهر اقماري در نظرگرفته شده براي بندرعباس نيز با نام شهر جديد علوي به وسعت سه هزار هکتار در فاصله 40 کيلومتري بندرعباس در منطقه کشار در نظر گرفته شد. جانمايي نامناسب و دور بودن از شهر اصلي، راه دسترسي نامناسب، تاسيسات زير بنايي وروبنايي نامناسب موجب شد تا حتي روستاييان همجوار اين شهر جديد نيز از سکونت در آن امتناع نمايند و شهر جديد علوي که حالا قدمتش از خيلي از شهرهاي استان بيشتر شده همچنان خالي از سکنه باقي بماند.بي اثر ماندن سالها سرمايه گذاري دولت و صرف هزينه هاي بسيار و بي سرانجام، مديران شهر علوي را برآن داشت تا مشکل مهمترين عامل عدم استقبال از اين شهر، يعني راه مناسب را برطرف نمايند. بهترين گزينه براي اين موضوع اتصال شهر علوي به صنايع غرب بندرعباس و سکونت چند هزار نفر از کارکنان صنايع در اين شهر بود. اما احداث اين مسير دشواري هايي نيز به همراه داشت که از جمله آنها حفر تونل و عبور از رودخانه و مسيل هاي فصلي منطقه کشار بود که صرف هزينه بسيار را مي طلبيد. سرانجام پس از سالها توقف، با حمايت دولت کار حفر تونل به اتمام رسيد و جاده مي بايست شهر را به تونل متصل مي نمود. مهندسين طراح سعي نمودند با انتخاب کوتاه ترين مسير هزينه ي احداث جاده را کاهش و طول مسير را کوتاه تر نمايند اما غافل از اينکه راه کوتاه تر دقيقا از مکاني مي گذشت که رودخانه فصلي معروف به خور گپ چند شاخه شده بود و در حقيقت جاده بجاي عبور از يک رود، از چند روخانه فصلي طغيانگر مي گذشت که ساکنين روستاهاي اطراف، طغيان دهه هفتاد آنرا به خوبي به ياد دارند. پيرمرد اهل روستاي چمردان که جاده از کنار نخلستانش عبور مي کند مي گويد ما از احداث اين راه خيلي خوشحاليم زيرا موجب توسعه روستايمان مي شود اما نمي دانم چرا لقمه را اينطور دور سرشان چرخانده اند؟ پيرمرد به خاکريز دور نخلستانش اشاره مي کند و مي گويد وقتي باران زياد ببارد آب تا لبه آن خاکريز بالا مي آيد حالا مهندسين آمده اند و دارند وسط مسير سيل جاده اي مي سازند که با يک بارش شديد باران قطعا زير آب مي رود و مسدود مي شود. يکي از جوانان اهل روستاي گربند نيز مي گويد، احداث اين جاده فاصله روستاي ما تا جاده اصلي را خيلي کوتاه مي کند اما از حالا مي ترسيم که با اولين سيل چيزي بنام جاده باقي نماند. مي گويد چندين بار به محل اجراي آبنما رفتيم و گفتيم اينجا رودخانه فصلي است با آبنما و لوله گذاري نمي توان جريان سيل را عبور داد، حتي هزينه هاي لايروبي سالانه آن نيز از ساخت يک پل بيشتر خواهد شد، ولي نمي داند چرا مهندسين و پيمانکار فقط به تمام شدن کار فکر مي کنند و نه آينده آن. گرم گفتگو بوديم که يکي از اعضاي شوراي روستا هم به جمع ما اضافه شد، وي که تمايلي به درج نامش نداشت گفت، در سيل سال 71 رودخانه هاي فصلي منطقه کشار طغيان کردند و منازل روستاهاي منطقه حتي خود شهر علوي هم دچار آب گرفتگي شد اما ظاهرا با تغيير مديريت، همه آن حوادث فراموش شده و مديران فعلي خطرات اين رودخانه به ظاهر بي آزار را جدي نمي گيرند. وي فيلمي از سيل همان سال را نشان مي دهد که آب رودخانه حتي پل فلزي کشار را در بر گرفته و مي گويد: با اين ارتفاع آب حالا تصور کنيد قرار است بر سر راه اين رودخانه بجاي پل، لوله هاي بزرگ جريان سيل را هدايت کند. خدا نکند سيل بيايد وگرنه همين جاده بجاي آنکه کمک حالمان باشد جريان آب را به سمت روستاهاي اطراف و اراضي کشاورزي ما منتقل خواهد کرد. آنوقت چه کسي مي خواهد پاسخگو باشد؟ مديريت بحران ظاهرا اينجا معني ديگري دارد و قرار است مديريت فعلي بحران بيافريند.آقاي محمدي اهل روستاي چمردان نيز مي گويد: مشابه همين مشکل را در جاده احداث شده توسط شرکت آبشيرين کن داشتيم که با پيگيري دکتر مرداي و اقدام به موقع مديران شرکت آب شيرينکن قبل از آنکه جاده آسفالت شود مشکل اصلاح شد و از بروز خسارت احتمالي در آينده جلوگيري شد. اما مشکل پل بر روي خور گپ همچان به قوت خودش باقي است. وي مي گويد علاج اين مشکل را درزمان خاکريزي احداث جاده و در بازديد فرماندار و مديران مربوطه بيان کرديم و گفتيم اگر جاده از يک کيلومتر بالادست خور گپ عبور کند تنها با يک دهنه پل و صرف هزينه کمتر مي توانيد از وقوع بحران آتي جلوگيري کنيد اما يکي از مديران گفت شما نگران هزينه اش نباشيد. چرا ما نبايد نگران اتلاف بيت المال باشيم؟ مگر بيت المال براي همه مردم ايران نيست؟ حتي اگر نگران پولش نباشيم نمي توانيم نگران خطر سيلاب نباشيم. شما در شهر زندگي مي کنيد و با يک آبگرفتگي خيابان همه مسئولين را پاي کار مي آوريد اما خانه و زندگي ما زير آب هم برود کسي به دادمان نمي رسد.براي بررسي صحت گلايه هاي اهالي با آنان به بالادست محل اجراي جاده مي رويم جايي که عرض رودخانه فصلي تنها 50 متر است و در مقايسه با عرض حدوداً 150 متري محل اجراي جاده، گفته هاي اهالي را تائيد مي نمايد.اميدواريم مسئولين و نمايندگان مجلس با حضور در اين منطقه و نشستن پاي درد و دل مردم اين چند روستا با انجام مطالعات کارشناسي برروي جاده ارتباطي شهر جديد علوي و صنايع غرب بندرعباس ضمن رفع نگراني اهالي از وقوع خسارات احتمالي در آينده پيشگيري نمايند، ضمن آنکه با توجه به برنامه هاي بلند مدت شهر علوي جهت اسکان ده ها هزار نفر در اين شهر جديد، مسدود شدن راه ارتباطي در مواقع بروز سيل مي تواند مشکلاتي را براي ساکنين اين شهر جديد نيز ايجا نمايد.

اسماعیل سهرابی/دریا