دریا نیوز







فستيوال ها مکاني براي ارائه محصولات هنرمندان هرمزگان

دریا نیوز: احتمالا این روزها کلمه ایوِنت زیاد به گوشتان خورده به خصوص در فضای مجازی . امروزه بحث ایونت ها (گردهمایی ها) در میان فشن و مدها داغ شده است ولی ممکن است که خیلی ها معنی ایونت را ندانند

، 11:06   /   کد خبر: 34923   /   تعداد بازدید: 114


دریا نیوز: احتمالا این روزها کلمه ایوِنت زیاد به گوشتان خورده به خصوص در فضای مجازی . امروزه بحث ایونت ها (گردهمایی ها) در میان فشن و مدها داغ شده است ولی ممکن است که خیلی ها معنی ایونت را ندانند.
از نظر لغوی ایونت به معنای اتفاق، رویداد و پیشامد است در واقع برگزاری یک ایونت می تواند راهی برای جلب نظر مشتری باشددر حالت کلی می توان اینگونه بیان کرد که ایونت یک نوع بازاریابی به روش نوین است که امروزه رواج پیدا کرده است. به لحاظ علم بازاریابی ایونتیکی از اجزای راهبردی بازاریابی سازمانی تلقی می شود.بازاریابی رویدادی راهکاری تبلیغاتی می باشد که شامل ارتباط موثر و مثبت بین شرکت ها و مشتریانشان در گردهمایی های خاصی همانند همایش ها، کنسرت ها، نمایشگاه های فصلی کالا و خدمات و یا مسابقات ورزشی می شود.در این نوع از بازاریابی، کسب و کارها با برگزاری گردهمایی های سرگرم کننده همچون نمایشگاه ها، رقابت ها و یا مهمانی ها از طریق ارائه رایگان نمونه محصول(سمپل) می توانند بطور مستقیم به مشتریان دسترسی پیدا کنند. این عمل کارآمد خواهد بود،
چون مصرف کنندگان را در حالی با تجارتشان درگیر می کنند که در محیطی دوستانه و رقابتی قرار می گیرند. از طرفی زمانی که این رویدادها با حضور و دعوت از هنرمندان و افراد سرشناس صورت می پذیرد قدرت، اعتبار و محبوبیت برند به صورت روز افزون افزایش پیدا می کند.گروه هنری «تچر» برگزارکننده فستیوال های مد در بندرعباس یکی از گروه های هنری است که در این سال ها توانسته جشنواره های خوبی برگزار کند و مورد استقبال واقع شده است.این گروه که متشکل از سه خانم هنرمند هرمزگانی است که هر کدام در حیطه ای که مربوط به پوشاک مد و تبلیغات است فعالیت می کنند. برای آشنایی هر چه بیشتر با این سه هنرمند و به بهانه برگزاری آخرین گردهمایی آنان که 21 مرداد درهتل هرمز برگزار شده است و مورد استقبال بانوان و طراحان لباس و اقشار مختلف  قرار گرفته است. گپ و گفت دوستانه ای با این گروه هنرمند داشته ایم تا با این گروه و ایونت ها  و موفقیت هایی که در این زمینه کسب کرده اند بیشتر آشنا بشویم . معصومه داوودی پایه گذار مزون تچر است و از سال 90 این مزون را راه اندازی نموده است.
 داوودی می گوید:متولد 1366 هستم رشته دانشگاهی ام ارتباطی با علاقه و فعالیت هایی هنری ام ندارد. علاقه زیادی به طراحی لباس داشتم و باعث شد که  این مسیر را انتخاب کنم .سه سال پیش مزون تچر را راه اندازی کردم تا بتوانم طرح های خود را در این مزون به عرضه بگذارم. بعد از یک سال تصمیم گرفتم که از طراحان دیگر استان هم حمایت کنم، افرادی که مکانی برای ارائه کار خود ندارند، اما هنرمندان موفقی در زمینه مد و طراحی لباس هستند. در مزون تچرطرح های خود را ارائه دهند و این امر پایه و اساس شروع برگزاری گردهمایی ها شد.داوودی گفت: در حال حاضر در استان ما در زمینه طراحی لباس استعدادهای خوبی وجود دارد و باید از آن ها حمایت کرد تا کارشان بیشتر دیده شود و برندهایشان معرفی شوند.فاطمه باستانی عضو دیگری از گروه تچر است، باستانی طراح لباس، استاد دانشگاه وپژوهشگر حوزه فرهنگ و پوشاک است. در زمینه فعالیت های خود می گوید: سال 80 وارد دانشگاه شدم رشته طراحی پارچه و لباس دانشگاه یزد خوانده ام بعد ازفارغ التحصیلی یک مزون راه اندازی کردم، اما بعداز چند سال تصمیم گرفتم تا با راه اندازی آموزشگاه هنری ایده های خوب و جدید طراحی لباس در استان که پیشرفت خوبی داشته است را پویا کنم.سال 93 همزمان با آن کار تدریس را در زمینه طراحی لباس با محوریت تخصصی چاپ پارچه را شروع کردم . وی افزود: در همین حین با پژوهش در زمینه لباس سنتی هرمزگان و برای ثبت و ماندگار ماندن این لباس ها کتاب تحت عنوان بادله پوشان  را به چاپ رساندم.طراحان لباس در هرمزگان از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و برا ی معرفی این طراحان و مزون داران که طرح های ویژه و خاصی دارند یکی از بهترین روش های مدرن معرفی این برندها و طراحان، برگزاری فستیوال ها است. بنابراین گروه تچر با برگزاری فستیوال ها سعی بر معرفی و گردهمایی طراحان هرمزگانی کرده است.
باستانی در زمینه برگزاری گردهمایی ها (ایونت ) می گوید: از آنجائیکه خود کار هنری انجام می دهم. کارهایی همچون نقاشی روی پارچه، سفال، در ایونتی که توسط گروه تچر در رستوران آرمانی برگزار شد شرکت کردم.بعد از آن تصمیم بر آن شد تا با گروه هنری تچر همکاری داشته باشم از آن طریق ایونت ها، فستیوال ها و برنامه های مختلفی در استان هرمزگان برای بانوان هنرمند برگزار کنیم.داوودی در مورد گردهمایی(ایونت) مختلفی که برگزار کرده اند می گوید: درهرمزگان بانوان هنرمند زیادی هستند کار صنایع دستی در زمینه پوشاک و طراحی لباس انجام می دهند و فقط در منازل خود در حال فعالیت هستند و نیازبه معرفی به جامعه دارند. تصمیم گرفتیم بعد از برپایی چند ایونت مختلف که مورد استقبال قرار گرفت، ایونتی با اهداف مختلف و برنامه های جنبی برگزار کنیم.برای اینکه بتوانیم سطح آموزشی شرکت کنندگان و هنرمندان و مزون داران مختلفی که در این گردهمایی شرکت کرده اند را بالا ببریم تا به جز فروش محصولات خود، با شرکت در دوره آموزشی فروش، زیر نظر اساتید کسب و کار، آگاهی بیشتری در زمینه کاری خود کسب کنند و برنامه ریزی دقیق تری برای آینده کاری خود داشته باشند.باستانی در ادامه عنوان کرد: در این گردهمایی افرادی حضور داشتند که  خودشان طراحان لباس و زیور آلات، وسایل تزئینات منزل و کیف و کفش بودند. هنرمندان هرمزگان توانایی زیادی در زمینه هنری دارند اما برای معرفی محصولات خود مکان مناسبی ندارند. اگر هر کدام از آن ها بخواهند به صورت جداگانه مکانی برای خود دایر کنند با هزینه هنگفتی روبرو می شوند. اما اگر بتوانیم این گردهمایی ها را با برنامه ریزی مناسب و همکاری ارگان ها برگزار کنیم می توانیم همه طراحان و هنرمندان در این زمینه را یکجا جمع کنیم و با کمترین هزینه محصولات خود را معرفی کنند.همچنین داوودی در ادامه صحبت های خود در زمینه برنامه های آینده گروه تچر گفت: با توجه به رضایت شرکت کنندگان و بازدید کنندگان گردهمایی ها قصد داریم با برنامه ریزی های بیشتر ایونت های حرفه ای تر در آینده برگزار کنیم که در شان بانوان هرمزگانی باشد.اگربتوانیم برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم، تبلیغات هدفمند در نظر بگیریم و بتوانیم زیر ساختی متناسب با موضوع گردهمایی محیا کنیم، می توانیم ایونت هایی خوبی در شهر بندرعباس برگزار کنیم که حتی از دیگر استا نها هم در این مراسم ها شرکت کنند.داوودی همچنین بیان کرد: برگزاری چنین گردهمایی هایی دو مزیت دارد اول اینکه افرادی که برای بازدید می آیند می توانند به صورت یکجا با تنوع زیادی از مانتوهای طراحی شده، زیور آلات، لوازم تزئینی منزل، و کیف و کفش های خاص و کار دست دسترسی داشته باشند و آشنا بشوند.محصولات خود را از بین آن ها انتخاب کنند.مزیت دوم آن این است که هنرمندان شرکت کننده که برای معرفی کار خود حضور پیدا کرده اند در یک روز می توانند به تعداد زیادی از افراد بالقوه که مخاطب هدف آنان هستند، محصولاتشان را معرفی کنند، در واقع هنرشان را به نمایش بگذارند.
وی در ادامه گفت:  و این امر وظیفه ما برگزار کنندگان است که بتوانیم برنامه ریزی خوب و دقیق داشته باشیم تا با محیا کردن مکانی مناسب تبلیغات خوب و موثر برگزاری کلاس ها و دوره های مرتبط بهترین ها را آماده کنیم و در اختیار افراد قرار دهیم. داوودی در ادامه در مورد آخرین گردهمایی خود گفت: بعد از برگزاری چند گردهمایی برای بانوان و بعد از تجربه ایونت آرمانی که مورد استقبال زیاد بانوان قرار گرفت؛ تصمیم گرفتیم با برنامه ریزی گروه تچر فستیوالی بزرگ تر و در مکانی بزرگ تر تحت عنوان «رویداد بزرگ تابستان تچر» در هتل هرمز برگزار کنیم.هدف ما بیشتر این بود که فضایی گرم و صمیمی برای خانم ها بوجود بیاوریم که در یک روز هم خرید کنند و با افراد زیادی آشنا شوند. بر همین اساس 21 مرداد روز حمایت از صنایع کوچک را در نظر گرفتیم. سعی کردیم بهترین برندها و افراد و محصولات خوب را انتخاب کنیم تا خاطره خوبی برای بانوان بسازیم.که مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت و توانستیم گردهمایی خوب و در خور شان بانوان هرمزگانی برگزار کنیم.بر همین اساس روز حمایت از صنایع کوچک را برای این امر در نظر گرفتیم.الهام زمانی عضو دیگری از گروه تچر است که در زمینه تبلیغات گروه تچر فعالیت می کند زمانی در خصوص فعالیت های خود می گوید: سال ها است که در زمینه تبلیغات و مشاوره تبلیغاتی فعالیت می کنم. از آنجائیکه در شرکت تبلیغاتی آفتاب مشغول به کار بودم و در این شرکت یکی از فستیوال های دانشجویان رشته طراحی لباس برگزارشد و مورد استقبال قرار گرفت، از همین رو بعد از جلسات متعدد با خانم های باستانی وداوودی تصمیم بر آن شد که گروه هنری تچر را راه اندازی کنیم و در زمینه هنری برای بانوان فعالیت داشته باشیم.زمانی در ادامه می گوید: بانوان هرمزگانی برای تفریح و سرگرمی مکان مناسبی ندارند. به خصوص اینکه بیشتر سال هوا گرم است و نمی توانند در فضای باز فعالیت داشته باشند. این گرهمایی ها و همایش ها فرصتی خوب و مناسب برای بانوان است که هم فرصتی خوب برای گذراندن اوقات فراغت است و هم آشنایی با هنرمندان استان و خرید است.وی افزود: با همکاری گروه تچر اولین ایونت خود را در مکانی در خیابان دانشگاه به صورت خیلی محدود برگزار کردیم که مورد استقبال قرار گرفت. دومین ایونت در رستوران آرمانی برگزار شد که استقبال بیش از آن چه که تصور می کردیم بود.الهام زمانی در خصوص آخرین ایونتی که برگزار کرده اند می گوید: بعد از برگزاری این گردهمایی ها و استقبال خوب طراحان لباس، مزون داران و...تصمیم گرفتیم تا ایونتی دیگر در مکانی بزرگتر و با برنامه ریزی برگزار کنیم تا هم شرکت کنندگان بتوانند استفاده بهتری داشته باشند و هم بانوان استان در مکانی شاد و مهیج حضور داشته باشند و برای گروه ما بسیار اهمیت داشت تا همه موارد به نحو احسنت برگزار شود که هم مخاطبان و هم شرکت کنندگان راضی باشند.تبلیغاتی که در فضای مجازی انجام داده بودیم و تبلیغات گسترده ای که صورت گرفت، باعث استقبال خوب هم استانی هایمان شد.
باعث شد با خیلی از صنف ها در این زمینه آشنا بشویم خیلی ها اصلا نمی دانستند که همچنین برند ها و محصولاتی در بندرعباس وجود دارد . توانستیم خیلی از هنرمندان را معرفی کنیم  و هدف اصلی هر ایونت می تواند همین باشد .زمانی در پایان افزود: برای انجام هر کاری باید علم آن را داشته باشیم. خصوصاً برای مراسمی که افراد زیادی در آن شرکت می کنند تا هنرمندان بتوانند به برگزار کنندگان اعتماد داشته باشد. چون با امیدواری و با هدف معرفی محصول خود وارد این برنامه شده اند.ودر پایان خواهشمندم  از موسسات و ادارت مختلف که فقط مجوز را برای افراد مختلف صادر نکنند بلکه توانایی ومدیریت هم بسیار اهمیت دارد.

سعیده دبیری نژاد/دریا