دریا نیوز







تلخکامی دانش آموزان و والدین در اول مهر: باز نشدن قفل سرویس مدارس شهر را پر ترافیک کرد

دریانیوز: والدین دانش آموزان در هفته های اخیر روزهای پراسترسی را تجربه کردند و تلاش بسیاری از آنها برای گرفتن سرویس مدرسه بی نتیجه ماند

، 09:39   /   کد خبر: 34794   /   تعداد بازدید: 340


  دریانیوز:درحالی اول مهر، دانش آموزان روانه مدارس شدند که باز نشدن قفل درب ورودی سرویس مدارس، خیابان های منتهی به مدارس در بندرعباس را پرترافیک کرد.
 متاسفانه در هفته های اخیر موضوع سرویس مدارس در بندرعباس به یکی از موضوعات پرچالش برای والدین دانش‌آموزان، مدارس، شرکت های سرویس مدارس تبدیل شد و حتی با پایان یافتن شهریور و فرارسیدن ماه مهر و بازگشايي مدارس، بسیاری از والدین نتوانستند باشرکت‌های سرویس مدارس قرارداد ببندند و خودشان مجبور شدند فرزندان شان را با خودروی شخصی، دربستی، آژانس، سرویس آزاد و... به مدرسه ببرند که همین موضوع باعث افزایش ترافیک در شهر  شد و خیابان ها در اول صبح نخستین روز از مهرماه ، ترافیک های چندصدمتری را نیز تجربه کردند و وقت و بنزین زیادی در این ترافیک سوخت و هدر رفت. از طرفی دیگر همچنان در جلوی مدارس و در خیابان های مختلف حفاری ها ترمیم نشد و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای رانندگان، دانش آموزان و مدیران مدارس شد. والدین نیز نسبت به این وضعیت گلایه مند شدند و خواستار اتخاذ تدابیر لازم توسط مسئولان مربوطه شدند.
  گرچه مسئولان وعده دادند که شرایط برای بازگشایی مدارس آماده است، اما درواقع اینگونه نشد و مشکلات زیادی همچنان پابرجاست که این موضوع باعث شد والدین ودانش‌آموزان، مهرماه را تلخکامی آغاز کنند.


  گلایه والدین
  والدین دانش آموزان در هفته های اخیر روزهای پراسترسی را تجربه کردند وتلاش بسیاری از آنها برای گرفتن سرویس مدرسه بی نتیجه ماند وبرخی مجبور شدند از سرویس های غیرمجاز و خودروهای خودشان برای انتقال فرزندان شان به مدرسه استفاده کنند وبرخی هم مجبور شدند دانش آموزان را در اولین روز مهر به مدرسه نفرستند تا ببینند مشکل سرویس مدرسه توسط مسئولان برطرف می شود یا خیر.


  شرکت ها قرارداد نمی بندند
  یکی از والدین با بیان اینکه حتی پس از چند هفته پیگیری نتوانستم برای فرزندم سرویس مدرسه بگیریم و شرکت ها می گویند آموزش و پرورش اعلام کرده است که قرارداد نبندیم؛ می گوید: به همین خاطر مجبور شدم امروز را مرخصی بگیرم تا فرزندم را با خودروی شخصی به مدرسه برسانم و ظهر هم او را برگردانم. حالا ببینید اگر مثل سال های قبل سرویس مدارس بود، هر شخصی مجبور نبود با خودروی شخصی به سمت مدرسه بیاید که هم ترافیک ایجاد شود و حدود یک ساعت مسیر ربع ساعته را طی کند و هم سوخت هدر رود و بسیاری مجبور شوند، مرخصی بگیرند. البته شنیدم که برخی هم مجبور شدند فرزندشان را در اول مهر به مدرسه نفرستد تا مشکل سرویس مدرسه برطرف شود.


  حفاری های رها شده
برخی از والدینی هم که فرزندان شان را با خودروی شخصی یا آژانس  به مدارس بلوار سیدمصطفی خمینی(ره) بندرعباس آورده اند هم از یک طرف حفاری جلوی مدارس را نشانم می دهند که از چند هفته قبل بوده و رها شده اند و هم ترافیک سنگینی که از ساعت شش ونیم تا بعداز  هفت و نیم صبح ایجاد شده و از طرفی حذف خدمات‌دهی  سرویس مدارس از بسیاری از شرکت های فعال در این بخش را نشانه بی مسئولیتی متولیان مربوطه می دانند که باعث شده است والدین حتی در نخستین روز بازگشایی مدرسه با مشکل مواجه شوند و ای کاش استاندار، فرماندار، شهردار، مدیرکل آموزش و پرورش، پلیس راهنمایی و رانندگی و... می آمدند واین وضعیت اسفناک را می دیدند که هیچ تدبیری برای بازگشایی مدارس اندیشیده نشده است و فقط دغدغه های والدین بیشتر شده است.


  با دربستی آمدیم
  در حالیکه یکی از والدین می گوید مجبور شده است فرزندش را با دربستی به مدرسه بیاورد و ظهر هم برای بردن دانش آموزش خود باید با دربستی بیاید وبرگردد که امروز حداقل سه ساعت از وقتش را برای آوردن وبردن فرزندش به مدرسه در ترافیک بگذراند و از آن طرف موفق به انعقاد قرارداد برای سرویس مدرسه نشده است؛ یکی دیگر از والدین می گوید: در چندسال گذشته با سرویس مدرسه دارای آرم وعلائم فرزند خود را به مدرسه می برده است و امسال مجبور شده است با یک راننده ای بصورت آزاد توافق کند که فرزند او و دو همسایه اش را ببرد وبیاورد که خودش هم می داند امنیت لازم در چنین خودروهایی وجود ندارد. حداقل سرویس های مدارس دارای آرم و علائم شنیده ام که آموزش هایی را می بینند و مطمئن هستیم که نوع برخورد چنین راننده هایی با فرزندانمان بهتر است. اما متاسفانه امسال نتوانستیم از این سرویس ها استفاده کنیم و نمی دانیم به کدام سازمان ویا نهادی مراجعه کنیم. شما مشکلات والدین را بنویسید، شاید چاره ای اندیشیده شد.


 گلایه راننده سرویس مدرسه
  یکی از رانندگانی که سال گذشته از طریق یکی از شرکت‌ها اقدام به جابجایی دانش آموزان می کرد هم می گوید: امسال تا اواخر شهریور بلاتکلیف بودیم و مجبور شدم دیگر با شرکت کار نکنم و خودم با والدین تعدادی از دانش آموزان صحبت کنم و فرزندان شان را جابجا می کنم.


 به کجا شکایت کنیم؟
  برخی از والدین از وضعیت پیش آمده که منجر به بی نظمی در حوزه سرویس مدارس شده است هم ناراضی هستند و می گویند، با این وضعیت اگر مشکلی با راننده پیش آمد و یا راننده مرتب نیامد و اختلالی در رفت و آمد فرزندمان به مدرسه بوجود آمد، نمی توانیم به جایی شکایت کنیم. معلوم نیست چرا امسال سرویس های مدارس خدمات مناسبی ندارند؟


 پاسخگو نیستند
  مادر یک دانش آموز هم که فرزندش در یک مدرسه غیرانتفاعی تحصیل می کند هم می گوید: بارها برای بستن قرارداد به شرکتی که دوسال است از آنجا خدمت دریافت می‌کنم رفته ام، اما گفته اند که به آنها اعلام شده قرارداد نبندند و از طریق سامانه سپند ثبت نام کنند. پس از چند روز پیگیری توانستم دراین سامانه ثبت نام کند ودر روز 30 شهریور از شرکت تماس گرفته اند که برای انعقاد قرارداد مراجعه کنم و شرکت فعلا مبلغی را به عنوان علی الحساب از والدین دریافت می کند تا زمانیکه نرخنامه مشخص شود. واقعا برای کارمندان سخت است که خودشان فرزندشان را از مدرسه بیاورند. اگر سرویس مدرسه باشد، خیال مان راحت تر است. نمی دانم چرا امسال وضعیت اینگونه شده است وهیچکس هم خود را پاسخگو نمی داند.


 مگر نرخنامه اعلام نشد؟
  خانمی دیگر هم که به یکی از شرکت ها مراجعه کرده و وقتی می شنود که نرخنامه هنوز اعلام نشده است، می گوید من خودم در روزنامه خواندم که نرخنامه به تصویب رسیده و اعلام کرده اند ونمی دانم برچه اساسی شرکت می گوید هنوز نرخنامه اعلام نشده است.


 نارضایتی از نرخنامه
  یکی دیگر از والدین می گوید گویا برخی از رانندگان از نرخ فعلی کرایه سرویس مدرسه ناراضی هستند و نمی خواهند با این نرخ اقدام به جابجایی سرویس های مدرسه کنند، اما واقعا والدین هم مشکل مالی دارند و خانواده‌ای که بخواهد دو یا سه فرزندش را با سرویس به مدرسه بفرستد، هزینه مالی زیادی بر آنها تحمیل می شود. البته سرویس های آزاد ارزان‌تر خدمات می دهند، ولی با سرویس های مدرسه زیرنظر شرکت ها خیال مان راحت است. اما انتظار داریم نرخ شان هم طوری گران نشود که مردم ترجیح دهند از سرویس های آزاد استفاده کنند.


 دریافت هزینه اضافه
  برخی از والدین هم می گویند که برخی شرکت ها با آنها قرارداد می بندند، اما بیشتر از نرخ مصوب از والدین مطالبه می‌کنند و بیشتر والدین هم با این شرایط پیش آمده مجبورند قرارداد را امضاء کنند تا فرزندان شان از مدرسه بازنمانند. آنها خواستار نظارت بیشتر دستگاه های نظارتی در این حوزه هستند.


 آموزش فدای سرویس مدرسه
  یکی از مدیران مدارس نیز از وضعیت موجود در حوزه سرویس مدارس اظهار گلایه کرد و گفت: این موضوع باعث شده است که والدین بطور مرتب به مدرسه و شرکت ها برای سرویس مدارس مراجعه می کنند وما، والدین وشرکت ها در این بخش بلاتکلیف هستیم و از طرفی تمام وقت مان در این حوزه هدر می رود واز موضوعات آموزشی وبرنامه ریزی در این بخش عقب مانده ایم. مدیران مدارس را نباید با موضوع سرویس مدرسه بگونه ای ارتباط داد که از وظیفه ذاتی مان در این حوزه باز بمانیم.


  بلاتکلیفی شرکت ها
  برخی از مدیران شرکت ها هم می گویند: آموزش و پرورش چندهفته قبل به آنها اعلام کرده بودکه نمی توانند با والدین قرارداد ببندند وانعقاد قرارداد بایستی پس از ثبت نام رانندگان، مدارس و والدین در سامانه سپند، در مدرسه انجام شود و پول به حساب مدرسه واریز شود که مشمول بیمه ومالیات می شود ومشخص نیست این بیمه و مالیات هزینه های واریزی را چه کسی بایستی بپردازد. بعد از پیگیری ها و نامه نگاری با استانداری،  فرمانداری، آموزش وپرورش و حمل ونقل شهرداری، مدیرکل آموزش و پرورش اعلام کردکه شرکت ها فقط با مدارس غیردولتی می توانند قرارداد ببندند و پول هم به حساب شرکت واریز شود ومدارس دولتی بایستی هزینه به حساب مدرسه واریز شود. از طرفی حتی برخی از مدارس هم حاضر نیستند به حساب آنها واریز شود و از طرفی مشخص نیست اگر  کرایه ها به حساب مدرسه واریز شود، آنها کی برمی گردانند تا ما بتوانیم به رانندگان پرداخت کنیم. از طرفی دیگر رانندگان از کرایه ها ناراضی هستند و حاضر نیستند با این نرخ کرایه کار کنند واگر ما قرارداد ببندیم و بگوییم که نرخ افزایش می یابد و این اتفاق نیفتد، سرویس ها هم دانش آموزان را نمی برند و هرج ومرج و نارضایتی بیشتر می شود. شرکت ها نیز بلاتکلیف مانده اند و به همین دلیل تعدادی از شرکت ها با شرایط موجود از ادامه فعالیت شان انصراف داده اند ودرنامه ای هم انصراف شان را به متولیان مربوطه اعلام کرده اند.البته تلاش کردیم با متولیان مربوطه نیز گفتگو کنیم که فقط مدیرکل آموزش و پرورش استان حاضر به پاسخگویی شد.


  پاسخ های مدیرکل آموزش و پرورش به چالش های سرویس مدارس
  مدیر کل آموزش وپرورش هرمزگان با بیان اینکه شرکت ها حق انعقاد قرارداد را ندارند وبایستی قرارداد در مدارس منعقد شود وفقط با والدین دانش آموزانی که در مدارس غیردولتی می توانند بطور مستقیم قرارداد ببندند؛ گفت: بر اساس بخشنامه، خانواده های دانش آموزان مدارس دولتی بایستی برای سرویس مدرسه با مدارس قرارداد ببندند که به شرکت‌ها  اعلام کردیم مدیران اجرایی را در مدارس مستقر کنند تا این قراردادها را منعقد کنند واگر مدیر اجرایی مستقر شود، شرکت ها هزینه ای به  مدیران مدارس پرداخت نمی کنند.
  موسی دادی زاده افزود: کميته ماده 18 نرخ پیشنهادی را به شورای شهر اعلام کرد وبدلیل تغییر وتحولات در شورا، این نرخ با تاخیر تصویب شد.وی اظهار داشت: همچنین ثبت نام والدین و مدارس در سامانه سپند دیرهنگام و نیمه دوم شهریور اعلام شد که اگر این سامانه مشکلی دارد، والدین می توانند از طریق سازمان حمل ونقل شهرداری بندرعباس پیگیری کنند.مدیر کل آموزش وپرورش هرمزگان تاکید کرد: موضوع سرویس مدارس به آموزش و پرورش، وزارت کشور، راهنمایی ورانندگی ونیروی انتظامی برمی گردد و آموزش و پرورش به تنهایی متولی سرویس مدارس نیست.
  وی گفت: اسامی شرکت های مجاز به مدارس اعلام شده است و والدین می توانند ثبت نام کنند. دادی زاده در خصوص دغدغه شرکت ها از کسر شدن هفت درصد بیمه درصورت واریز شدن وجه به حساب مدارس نیز خاطرنشان کرد: درصورتیکه رانندگان توسط شرکت ها  بیمه شده باشند، هفت درصد کسر نمی شود و قابل برگشت است و مالیات هم که از درآمد  است، فقط یک مرتبه دریافت می شود. این مقام مسئول در پاسخ به سئوالی درخصوص نوع رسیدگی به شکایات هم گفت: در صورت بروز مشکل درحوزه شرکت ها و رانندگان، والدین می توانند به سازمان حمل ونقل شهرداری ودر صورت بروز مشکل در مدرسه به آموزش و پرورش مراجعه کنند واگر به آموزش و پرورش در خصوص شرکت ها ورانندگان شکایت شود، ما به سازمان حمل ونقل شهرداری منتقل می کنیم و این شرکت‌ها ورانندگان ارزیابی می شود واحتمال لغو مجوز و قطع همکاری وجود دارد.
  وی در خصوص بروز تخلفات گسترده در سال گذشته  توسط برخی شرکت ها که منجر به لغو مجوزشان شد ودر اواخر شهریور با رانت ورایزنی دوباره مجوز فعالیت شان صادر شد، هم گفت: سازمان حمل ونقل که مسئول رسیدگی به شکایات و تایید صلاحیت هاست، بایستی در این خصوص پاسخگو باشد وجزو وظایف آموزش و پرورش نیست.
  دادی زاده در خصوص فعالیت یکی از پرسنل آموزش و پرورش در یکی از شرکت های سرویس مدارس بندرعباس  که منجر به بروز تخلف وعدم رسیدگی شده است؛ این موضوع را تایید نکرد وگفت تمام شکایات را بررسی می کنیم و درصورت عدم رسیدگی به خودم مراجعه کنند.
  مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان در پاسخ به این سئوال که شرکت ها حاضر به انعقاد قرارداد بدلیل نارضایتی از نرخ مصوب شورای شهر با والدینی که فرزندشان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند، نیستند هم گفت: این والدین می توانند به سازمان حمل ونقل شکایت کنند و آموزش وپرورش در این حوزه مسئولیتی ندارد. وی  گفت: نرخ سرویس مدارس در بندرعباس مشابه   شهرهایی مانند سیستان وبلوچستان، بوشهر، خوزستان و... است وقیمت‌ها کارشناسی شده می باشد . دادی زاده درخصوص ایجاد ترافیک بدلیل عدم خدمات دهی سرويس مدارس هم مدعی شد این ترافیک در هفته اول مهرماه هرسال طبیعی است.وی درخصوص انصراف تعدادی از شرکت های سرویس مدارس هم گفت: تاکنون چنین چیزی به آموزش و پرورش اعلام نشده است.