دریا نیوز







بیانیه اعتراضی جمعی از دوستداران محیط زیست و مهندسان شهرساز به تخریب ساحل

دریا نیوز: در پی تخریب ساحل بندرعباس توسط یک دستگاه و تغییرات زیست محیطی و نابودی زیستگاه آبزیان ساحلی وتبدیل آن به پیست دوچرخه‌سواری، جمعی از مهندسان شهرساز، معمار، دوستداران محیط‌زیست و دانشجویان در اعتراض به این اقدام بیانیه‌ای صادر کردند.

، 08:36   /   کد خبر: 33003   /   تعداد بازدید: 150


دریا نیوز: در پی تخریب ساحل بندرعباس توسط یک دستگاه و تغییرات زیست محیطی و نابودی زیستگاه آبزیان ساحلی وتبدیل آن به پیست دوچرخه‌سواری، جمعی از مهندسان شهرساز، معمار، دوستداران محیط‌زیست و دانشجویان در اعتراض به این اقدام بیانیه‌ای صادر کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، جمعی از مهندسان شهرساز، معمار، دوستداران محیط‌زیست و دانشجویان در پی تخریب ساحل بندرعباس و تبدیل آن به پیست پیاده‌روی و دوچرخه سواری بیانیه‌ای صادرنمودند.

در این بیانیه آمده است: ملت شریف ایران؛ محیط زیست دنیا، متعلق به همه موجودات کره‌زمین است و هیچ انسانی حق تخریب آن را ندارد، لذا برهمین اساس است که کنوانسیون‌های بین‌المللی با دولت‌ها  و کشور‌های تخریب‌کننده محیط زیست فارغ از ملیت، مذهب و جنبه‌های سیاسی برخورد می‌نماید .

دراین بیانیه می‌خوانیم: مردم شریف ایران، همان طور که مستحضرید خسارات وارده به خشک‌شدن دریاچه ارومیه، زاینده رود، دریاچه هامون، تخریب ساحل و جنگل‌های شمال کشور،  همه ما را درگیر مشکلات آن نموده است.  آیا عواقب تخریب ساحل و دریای خلیج همیشه فارس فقط برای ساحل‌نشینان است و یا گریبان همه ما ملت ایران و جهان را خواهد گرفت؟آیا حساسیت فقط برای اسمش کفایت می‌کند و یا سلامت و بهره برداری اصولی آن از نامش مهم‌تر است؟

در بیانیه دوستداران محیط‌زیست تصریح شده است: پروژه تعریض خیابان ساحلی بندرعباس به طول ۱۴ کیلومتر از محله سورو(پارک کپشکن) تا پارک غدیر بندرعباس و با موضوع پروژه تعریض خیابان ساحلی جهت ساخت، باند دوچرخه، باند کندرو ، فضای سبز در دستور کار قرارگرفته است. سازمان‌های متولی جهت اخذ مجوز، هیئت وزیران، شورای عالی معماری شهرسازی به عنوان تصویب‌کننده طرح‌های جامع شهری، اداره بنادر به عنوان مدیریت سواحل، آب منطقه‌ای و وزارت نیرو به عنوان تعیین و ناظر بر حریم دریاها، محیط زیست، منابع طبیعی می‌باشد.

 این بیانیه تاکید دارد: در خصوص مجوزهای قانونی شورای شهرکه فاقد صلاحیت صدور مجوز تجاوز به حریم دریابوده و شورای عالی معماری شهرسازی ندارد. آیا مشاور مطالعه‌کننده طرح فاقد هرگونه گرید شهرسازی، طراحی سازه‌های آبی و خاکی و گرید محیط‌زیستی است؟  طرح مذکور برخلاف طرح جامع مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی در سال ۱۳۸۹و برخلاف طرح تفصیلی مصوب شورای عالی شهرسازی در سال ۱۳۶۷ می‌باشد شورای ترافیک استان و شورای شهر و هیچ نهاد و شورای استانی نمی‌تواند طرحی را برخلاف طرح جامع و تفصیلی مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب نمایید، اجرای و تصویب طرح برخلاف طرح‌های بالادست خود خلاف قانون است. بیانیه دوستداران محیط‌زیست می‌افزاید: برخلاف اصول زیست‌محیطی اقدام به تخریب ساحل با پرکردن دریا و شن‌های طبیعی ساحل با سنگ‌های بزرگ لاشه‌ای اجرا می‌شود که موجب آسیب‌های زیست محیطی، شهرسازی، منظر شهری، اقتصاد محلی،  ذیل می‌گردد:

۱_آیا در شهر بندرعباس که ۹ ماه از فصل آن گرمایی طاقت فرسایی دارد و در سه ماه زمستان هم استقبال بسیار کمی از مسیر ویژه دوچرخه‌سواری می‌شود به طوری که مسیر ویژه دوچرخه‌سواری موجود در پارک‌ها فاقد استفاده یا استفاده معدود افرادی است به چه قیمت و با چه دلیل و توجیهی باید ساحل و دریای طبیعی با سنگ لاشه پرشود تا پیست دوچرخه‌سواری بلااستفاده تهیه گردد ؟!  با یک راهکار ساده تهیه پیست مخصوص در محل مناسب به متقاضیان محدود می شود پاسخ داد.

۲_تغییر اکو سیستم دریا و ساحلبا اجرای این طرح و پرکردن ساحل با سنگ لاشه‌های بزرگ از کوه‌های دوردست و ناهماهنگ با اکوسیستم دریا موجب تغییر فرایند طبیعی دریا و اکوسیستم طبیعی دریا و ساحل می‌شود  به طوری که جانوران (مثل خرچنگ‌ها ، صدف ‌ها، گوش ماهی‌ها ) موجودات ریزجثه و هزاران موجود که  در ساحل زندگی می‌کنند زندگی‌شان به خطر افتاده و موجب از بین رفتن  آن‌ها و تغییر چرخه زندگی دریایی و اکوسیستم دریایی می‌شود، به نحوی که یک گونه یا منقرض و یا یک گونه بیش از حد مجاز زیاد خواهند شد .

۳_ ایجاد آلودگی های زیست محیطیبا ایجاد حفره بین سنگ‌های ریخته شده محلی برای تجمع موش‌ها و سگ‌ها شده و باعث افزایش آلودگی و بیماری‌های موسوم واگیردار از حیوانات هم چون موش‌ها برای ساکنین شهر بندرعباس و مهمانان مراجعه‌کننده خواهد شد .

۴_ تخریب ساحل طبیعی و ماسه‌ای دریاهمان طوری که می دانید ایجاد شن های ساحلی دریا در یک فرایند طبیعی ۱۰۰۰ ساله اتفاق می افتد و این خود یک میراث طبیعی است که همگان موظف به حفظ آن هستیم و از بین بردن شن های بسیار زیبا و طبیعی دریا به هیچ قیمتی و هیچ توجیهی قابل پذیرش نیست و تخریب آب برخلاف مقررات مجامع بینالمللی است .

۵_ منظر شهری نازیباشهرهای ساحلی یکی از نعمتهای ویژهای که دارند، منظر ساحلی بسیار زیبای شهری آنان است که با طراحیهای سازگار با طبیعت به زیبایی آن می‌افزاید. ولی این امر موجب نازیبایی ساحلی و ایجاد منظر شهری بسیار نازیبا با لاشه سنگ‌های بزرگ در بستر دریا می‌نماید .

۶_ تجاوز به حریم دریا  حریم دریا مصوب قانون اراضی مستحدث و ساحلیمصوب مورخ 1354/4/29 مجلس شورای اسلامی است و قانون محسوب شده و رعایت آن الزامی است و نه شهردار، نه شورای شهر، نه استاندار، نه کمیسیون ماده پنج و نه شورای عالی معماری و شهرسازی می‌تواند آن را نقض و یا لغو کند. بلکه وزارت نیرو می‌تواند با بررسی کارشناسی موضوع، نسبت به افزایش و یا کاهش حریم از آخرین جزر و مد طبیعی دریا  به مجلس شورای اسلامی ارسال و در کمیسون مربوطه بررسی و در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان برسد. برابر آخرین مصوبه مجلس حریم دریا خزر ، دریای عمان و خلیج فارس ۶۰ متر اعلام گردید که تجاوز به آن خلاف قانون است . 

۷_ نقض ایمنی ساحل و دریابا پرکردن دریا پیشروی به سمت دریا خطرات احتمالی و طوفان‌ها کاهش نخواهد یافت بلکه با حضور مردم در عمق بیشتر و نزدیکتر به دریا در معرض خطر بیشتری قرار خواهند گرفت و این بر خلاف پدافند غیرعامل مسائل ایمنی شهر است .

۸_برخلاف اصول طراحی شهریشهری که از نداشتن طرح تفصیلی جدید رنج می‌برد و اجرای این طرح بدون در نظر گرفتن طرح‌های بالادست که برخلاف طرح جامع مصوب و طرح تفصیلی مصوب شورای عالی معماری شهرسازی است، خلاف اصول طراحی شهری است و طرحی این چنین خیابانی در ساحل جای بسی تامل و تفکر تخصصی شهرسازی دارد .

۹_مدرن‌زدگی و ماشین‌محوری

اصل و اساس این طرح ماشین‌محوری است و به غیر از ایجاد منافع و مسیر تردد خودرو با هر قیمت و از بین بردن هر ارزشی در نظر گرفته شده و ایجاد باند دوچرخه بهانه‌ای بیش نیست .

۱۰_عدم رضایت جامعه متخصصین و مردمجمعی از جامعه مهندسین و دوستداران محیط زیست، ماهیگیران و مردم با اجرای این طرح مخالف هستند و معتقدند می‌بایست بستر طبیعی دریا و ساحل حفظ شود و در صورت نیاز به اجرای پروژه با بررسی همه جوانب و موارد بالا در سمت خشکی ساحل با تملک و عقب نشینی املاک طرح ها اجرا گردد .

" مسؤولان بلند پایه کشور، قوای سه‌گانه تا مدیران، همه باید پاسخگو باشند؛ پاسخگوی کار خود، پاسخگوی تصمیم خود، پاسخگوی سخنی که بر زبان آورده‌اند و تصمیمی که گرفته‌اند؛ این معنای پاسخگویی است؛ این یک حقیقت اسلامی است و همه باید به آن پایبند باشیم»." _بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم، 26 فروردین 1383

جمعی از مهندسان شهرساز، معمار، دوستداران محیط زیست و دانشجویان