دریا نیوز







ضرورت معرفی هدفمند ظرفیت های استان در نظام آموزشی

دریا نیوز: نظام آموزشی کشور و به ویژه نظام آموزش و پرورش، همواره جایگاه مهمی در میان مسئولان داشته و دارد.

، 09:44   /   کد خبر: 32906   /   تعداد بازدید: 48


دریا نیوز: نظام آموزشی کشور و به ویژه نظام آموزش و پرورش، همواره جایگاه مهمی در میان مسئولان داشته و دارد.

در این میان نقد صاحبنظران و کارشناسان حوزه پژوهش و آموزش و محافل رسانه ای نیز درباره آن قابل تأمل است. برخی معتقدند مشکلات نظام تعلیم و تربیت کشور ریشه در گذشته دارد و چندان نمی توان به تغییر آن در طول چند سال دل بست. برخی دیگر اذعان می کنند که در نظام های آموزشی همه کشورها مسائلی چه در گذشته و چه در امروز به چشم می خورد اما همچنان که بسیاری از آن ها راه حل مسائل شان را یافته اند ما نیز می توانیم با توجه، مطالعه و برنامه ریزی کارشناسانه و اجرای صحیح برنامه های مدون شده، راهکار متناسب با نظام تعلیم و تربیت خود را بیاموزیم.

بی تردید دوره آموزش متوسطه یکی ازمهمترین و حساسترین مراحل تحصیلات رسمی به شمار می رود زیرا در این دوره است که بخش بزرگی از استعدادهاي اختصاصی نوجوانان و جوانان بروز کرده، قدرت یادگیري آنان به حد اعلاي خود رسیده، کنجکاوي آنان جهت معینی یافته و مسایل جدید زندگی مانند انتخاب رشته ، انتخاب حرفه و شغل، اداره خانواده و مسایلی از این دست ذهن آن ها را به خود مشغول می سازد. این دوره از لحاظ مبانی فلسفی،زیستی، روانی و اجتماعی نیز دوره بسیار مهمی به شمار می رود، زیرا دوره اي است که آموزش عمومی را به آموزش عالی پیوند داده و گروه کثیري را براي ورود به جامعه و بازار کار مهیامی کند.

معمولا دانش آموزان و خانواده ها در حین انتخاب رشته بیش ترین سردرگمی را دارند و البته عده ای هم به واسطه ی عدم آگاهی دقیق از ماهیت رشته ها و آینده ی شغلی آن ها قاطعانه دست به انتخاب هایی خواهند زد که بعد از اتمام تحصیل به این حقیقیت پی می برند که رشته ی ایده آل و مدنظرشان نبوده است. فلذا یکی از بسترهای مهم جهت دهی مطلوب به استعدادهای دانش آموزی نظام آموزش و پرورش است.

بی شک در تحلیل چنین مساله ای در استان هرمزگان معرفی دقیق و تبیین جایگاه ظرفیت های غنی که در این مرز و بوم وجود دارد، می تواند زمینه ساز یک انتخاب آگاهانه و تضمین آینده شغلی دانش آموزان باشد. متاسفانه نظام آموزشی ما در حال حاضر آن طور که باید در زمینه معرفی رشته های دانشگاهی به صورت کارآمد عمل نمی کند؛ دانش آموزان در این برهه حساس تحصیلی معمولا به صورت آرمانی فکر می کنند و دلیل اصلی آن هم فقدان اطلاعات لازمه است. عواقب چنین مساله ای این خواهد بود که فرد پس از مدتی تضادهایی را مابین رشته تحصیلی و علاقه و استعداد خود تجربه می کند و بعضا تا سطح تحصیلات دانشگاهی نیز این تضاد را با خود یدک می کشد و پس از کسب تجربیات و اطلاعات لازم و دست یافتن به فضای عینی رشته های تحصیلی و کاربردشان به یک آن دست به تغییر رشته خواهد زد، آن هم در مقطع کارشناسی! صرف نظر از زمان زیادی که دانش آموخته به بطالت و در مسیری نامتناسب با استعدادهایش طی کرده است، این مساله عواقب اجتماعی متعددی را نیز برای وی و در معنای وسیع تر جامعه در پی خواهد داشت.

بنابراین تعریف یک خط سیر آگاهانه از سوی نظام آموزش و پرورش استان در ارائه اطلاعات لازم و کافی از موقعیت ها و ظرفیت های مختلف استان از جمله در حوزه های اقتصادی، تجاری، دریا و کشاورزی به دانش آموزان در زمینه انتخاب رشته می تواند بسیار موثر باشد.

با اتخاذ چنین راهکاری نظام آموزش و پرورش می تواند به جای انگیزه های کاذبی که در خیل بسیاری از دانش آموزان به واسطه نوع تصوراتشان شکل گرفته است در تزریق یک محرک هوشمندانه و کارآمد عمل کند. دانش آموزان استان ما بعضا تا سالیان درازی بعد از اتمام تحصیلشان از فضای کسب و کار استان و صنایعی که در پایتخت اقتصادی ایران جمع شده اند مطلع نمی شوند و نتیجه آن خواهد شد که سرمایه های انسانی استان آن طور که باید شکوفا نخواهند شد و امر اشتغال نیز تحت تاثیر منفی قرار خواهد گرفت. از این حیث هدایت تحصیلی آگاهانه و متناسب با چارچوب توانمندی های یک شخص یکی از اساسی ترین رسالت های آموزش و پرورش خواهد بود. ناگفته نماند آسیب های اشاره شده در موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان، بعضا مبتلا به ساختار آموزشی کشور است؛ فی المثل در یک دسته بندی بیان می شود که افرادی که به لحاظ درسی ممتاز هستند به رشته های فنی و مابقی به حوزه علوم انسانی سوق داده می شوند و البته پرواضح است که چنین مبنایی ریشه علمی درستی ندارد، ولکن معرفی فضای منحصر به فرد استان هرمزگان در ساختار آموزشی می تواند در یک هدایت تحصیلی آگاهانه که تضمین بخش یک آینده ای سودمند و رضایت بخش برای دانش آموزان عزیز ما باشد، نقش برجسته ای را ایفا کند.

البته ایجاد بستر چنین مساله ای نیاز به کار مطالعاتی و کارشناسی شده دارد و به صرف عملیات مقطعی نتیجه بخش نخواهد بود. تحقق این امر قطعا می بایست در یک بازه زمانی مطمئن صورت پذیرفته و به ویژه آگاهی بخشیدن به والدین نیز تا حد زیادی می تواند اثر بخش باشد.بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان بدون توجه به نیازها و توانمندی‌های خود و اینکه از زندگی خود چه انتظاری دارند، از روی چشم و هم چشمی دست به انتخاب رشته می‌زنند که متاسفانه تعداد این گونه انتخاب ها هم کم نیست. بسیاری از خانواده‌ها در انتخاب رشته تحصیلی فرزندان خود مدگرایانه عمل می‌کنند. بسیاری از خانواده‌ها هم فقط به خاطر اینکه فلان رشته پرستیژ اجتماعی بالاتری دارد فرزندان خود را مجبور می‌کنند تا درآن رشته تحصیل کند بدون اینکه توانمندی‌های فرزند خود را در نظر بگیرند و فرزندان خود را در آینده با چالش‌های اساسی مواجه می‌سازند. وقتی دانش آموزی نتواند رشته مورد علاقه خود را بدرستی انتخاب کند قطعا در زمان ازدواج نیز انتخاب درستی نخواهد داشت و دراین صورت در زندگی اجتماعی خود نیز دچار مشکلات فراوانی خواهد شد و این سیکل معیوب ادامه خواهد یافت.

فرشاد شمس الدینی/ دریا