دریا نیوز







ثمره عدم حمایت: دولت تعطیلی دفاتر پیشخوان دولت در مناطق محروم

دریا نیوز: دولت الکترونیک بعنوان رویکرد  جدید خدمات  رسانی ،پاسخی به چالش های محیطی و سازگاری با دنیای جدید کسب و کار است  که مورد توجه مدیریت دولتی  در عصر  اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته است.

، 08:18   /   کد خبر: 32892   /   تعداد بازدید: 85


دریا نیوز: دولت الکترونیک بعنوان رویکرد  جدید خدمات  رسانی ،پاسخی به چالش های محیطی و سازگاری با دنیای جدید کسب و کار است  که مورد توجه مدیریت دولتی  در عصر  اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته است.

در سال‌های اخیر بسیاری از سازمان‌ها در راستای اصل۴۴قانون اساسی، خدمات خود را به بخش خصوصی واگذار کرده اند و برخی خدمات هم به صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه‌ می‌شود. مهمترین موضوعاتی که هر دولت خدمتگزار باید به صورت تشکیلاتی برای آنها برنامه های شفاف ومشخصی ارائه کند، می توان  به دریافت خدمات دولتی به صورت مساوی برای تمامی اقشار جامعه، شناسایی مجراهای ارتباطی و تکثر کانال های ارتباطی، ایجاد ساز و کارها و بسترهای لازم به منظور عرضه ی خدمات مناسب، در دسترس بودن مراکز خدمات و... اشاره نمود. در همین راستا و پیرو فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری، دولت برای انجام بهتر و مطلوب تر وظائف خود اقدام به تأسیس دفاتر پیشخوان دولت نمود که وظایفشان ارائه بخشی از خدمات سازمان های دولتی در تمامی نقاط شهری وروستایی است. توسعه دولت الکترونیک و ارائه خدمت به مردم از طریق الکترونیکی با مشارکت بخش خصوصی ازمهــم ترین برنامه های دولت است که باعث افزایش سرعت انجام کار، ایجاد اشتغال، رضایتمندی مردم و افزایش دقت شده و در نهایت سلامت اداری را افزایش می دهد. دفتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی و غیر دولتی یا دفتر پیش‌خوان، دفاتری هستند که دولت برای ارائه خدمات الکترونیک به مردم در سطح کشور احداث کرده‌است. دستگاه‌های اجرایی دولتی  موظفند خدمات الکترونیکی خود را از طریق این دفاتر ارائه دهند. این دفاتر توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند. یکی از دلایل تشکیل این دفاتر ،جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه‌های دولتی و حرکت به سوی دولت الکترونیک بیان شده‌است.دفاتر پیشخوان خدمات دولت با کار ویژه های بروکراتیک ،اقتصادی و فرهنگی نقش بسزایی در تسهیل و تسریع خدمات عمومی دولت در قالب مراکز عمده ی خدماتی اعم از پست، پست بانک، مخابرات، آب ، برق ، گاز، خدمات ارتباطات ، ثبت احوال ،بیمه و... ایفا می کنند.باعنایت به شرایط  بیکاری در سطح جامعه علیرغم وجود نیروهای جوان و تحصیل کرده ، دولت به خوبی می تواند از این طریق ظرفیت سازی لازم جهت اشتغال نیروهای جوان جویای کار را فراهم آورد.بایستی فساد و رانت در این بخش ورود پیدا نکند و چتر دستگاه های نظارتی برسر این بخش گسترده باشد. 

لزوم حمایت دولت 

نیاز است که دولت حمایت های لازم را از دفاتر پیشخوان دولت داشته باشد تا آنها به اهداف شان دست یابد.اما گاهی نامهربانی های نسبت به این دفاتر منجر به تعطیلی شان می شود.گاهی شاهد چالش ها ، مشکلات و نگرانی های سرمایه گذاران بخش خصوص در دفاتر پیشخوان خدمات دولت هستیم. بخشی از گلایه ها به  برگزاری انتخابات جدید انجمن صنفی دفاتر پیشخوان خدمات دولت  و چالش های پیش رو برمی گردد.دفاتر پیشخوان خدمات دولت از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند  و گاهی این دفاتر در وضعیت بحران بسر می برند و گاهی وضعیت دفاتر پیشخوان در هاله ای از ابهام می باشد.

گلایه های متصدیان 

برخی از متصدیان دفاتر پیشخوان در هرمزگان معتقدند که تخصص ، تعهد و سرمایه گذاری هیچ جایگاهی در دفاتر پیشخوان ندارد. نبود هیچگونه معیار و سیستم ممیزی ودرجه بندی دفاتر پیشخوان دیگر مشکل موجود است.  وجود هیئت مدیره توانمند و کارشناسان کارآمد در انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر پیشخوان عامل رشد و توسعه کیفی و کمی خدمات شمرده می شود.نبودن هیچ مکانی به عنوان دفتر انجمن صنفی  دفاتر پیشخوان استان  و عدم وجود شفافیت عملکردی مورد گلایه برخی از متصدیان این دفاتر می باشد . ازطرفی هم ضعف در بنیه مالی انجمن و لزوم افزایش حق عضویت سالیانه و حق ورود به صنف هم مطرح است .گفته می شود تعداد شاغلین فعلی بالغ بر ششصد نفر در بخش دفاتر پیشخوان است که نسبت به ساله ای گذشته 50 درصد کاهش داشته است وفعالان این بخش هیچگونه امنیت شغلی ندارند .تعطیلی بیش از 35 درصد دفاتر پیشخوان طی سالهای اخیر و امکان تعطیلی بیش از 10 دفتر دیگر در آینده ای نزدیک وجود دارد.عدم توجه به صلاحیت های مدیران دفاتر و نظارت بر آن پس از ارائه مجوز  وعدم استفاده از نظرات  و بکارگیری شیوه ها و روش های دفاتر موفق هم دیگر گلایه ای است که مطرح می شود و خواسته می شود که در پاره ای موارد ،دستگاه های حاکمیتی و نظارتی برای حفظ منافع عمومی مردم آستین بالازده و تصمیمات حاکمیتی گرفته شود.متصدیان معتقدند دفاتری می توانند خدمات کیفی و درخور شأن مردم ارائه نمایند که درآمد کافی داشته باشند که وجود درآمد مناسب و مشوق های دولت، مانع از بروز تخلفات در این صنف می گردد. تعرفه ها و کارمزدها در دفاتر پیشخوان با توجه به تعداد و ترافیک خدمات ،  بسیار پایین و بحق جوابگوی هزینه ها نمی باشد.عملکرد خوب بعضی از دفاتر و بهره گرفتن از توانمندی ها و تجربیات آنان ، می تواند کمک شایان در رضایت عمومی مردم از دستگاه های اجرایی کرده والگویی مناسب برای سایر دفاتر در رسیدن به اهداف مورد نظر قرار بگیرد.فعالان این بخش معتقدند وجود رقبای دولتی از جمله شرکت ملی پست ایران در این حوزه که با استفاده از بودجه و امکانات دولتی موجب تحلیل بخش خصوصی و از بین رفتن سرمایه گذاری های صورت گرفته توسط بخش خصوصی شده است ؛حال اینکه بخش دولتی می بایست همپا با خدمات نو و به روز دنیا حرکت کرده و ضمن برونسپاری، نسبت به تغییر ماهیت از اجرایی به نظارتی اقدام نموده و کیفیت خدمات به مردم را در سرلوحه کارهای خود قرار دهد و به عنوان یک شرکت ملی زیر ساخت های لازم را برای ورود بخش خصوصی و تسهیل سرمایه گذاری های جدید را دنبال نماید. کمااینکه به عنوان مثال  در بخش واگذاری خدمات بندری ، سازمان بنادر و دریانوردی تجربه ای بسیار موفق و کارنامه ای درخشان داشته است. عدم کارشناسی و نیاز سنجی و  نیز عدم توجه به حفظ سرمایه گذاری های بخش خصوصی در دفاتر فعال  ومد نظر قرار ندادن مطالعات کارشناسی در انتخاب موقعیت جغرافیایی در بدو صدور پروانه و یا جابجایی آنها  و همچنین در نوع خدمات واگذارشده به دفاتر پیشخوان خدمات دولت از دیگر گلایه های مطرح شده می باشد که فعالان این بخش می گویند. آنها از افزایش دفاتر خدمات ثبت احوال در بندرعباس می گویند و اظهار می دارند:لازم است که در سایر مناطق شهری وروستایی چنین دفاتری بیشتر راه اندازی واز افزایش دفاتر در مرکز استان جلوگیری شود.  عدم ایجاد اینگونه دفاتر در مناطق دیگر  جهت رفاه حال روستاییان باعث تحمیل هزینه های مازاد  از جمله هزینه های سنگین سفرهای درون شهری و برون شهری مردم شرق و غرب شهرستان به مرکز استان جهت دریافت خدمات مخصوصاً خدمات ثبت احوال علیرغم وجود دفاتر توانمند شده است.بطور مثال در شهر تازیان در غرب و شهر تخت در شرق شهرستان بندرعباس می توان چنین خدماتی را ارایه داد ونیازی به حضور ساکنان اینگونه مناطق به مرکز استان نباشد ؛اما برخی تصمیمات دستگاههای اجرایی، نه تنها سفرهای درون شهری را کاهش نداده است ،بلکه سفرهای برون شهری را نیز بر مردم تحمیل کرده و مغایر با اصل 44 و فلسفه ایجاد دفاتر پیشخوان خدمات دولت می باشد. برخی از متصدیان اینگونه دفاتر از  اقدامات سلیقه ای برخی از مدیران دستگاه های پر ترافیک واگذارکننده خدمات  گلایه مندند و می گویند :چنین برخوردهایی، ارائه خدمات صادقانه به مردم را با مشکل جدی مواجه خواهد نمود و شایسته است استاندار محترم هرمزگان برای جلوگیری و عدم بکارگیری چنین مدیرانی در دستگاه هایی که بالاخص اقدامات آنان، چالش های فراوانی را برای عموم مردم و هزینه های سنگینی را بر بدنه دولت تحمیل می کند را مورد توجه ویژه قرار دهند. مردم شریف هرمزگان شایسته مدیران لایق و توانمند می باشند که منافع شخصی خود  را بر منافع مردم ترجیح نداده و رضایت خداوند سبحان را برای خود کافی بدانند.مدیران دستگاه های اجرایی حق ندارند عقب ماندگی برنامه های سازمان متبوع خود را که ناشی از  ضعف مدیریتی و نداشتن توانمندی های لازم در تحقق برنامه هاست را با تحمیل هزینه بر بخش خصوصی دفاتر پیشخوان و مردم جبران نمایند. 

تعطیلی دفاتر پیشخوان دولت 

حمایت ویژه از دفاتر پیشخوان واقع در مناطق و محلات محروم می بایست در دستور کار مدیران ارشد استان قرارگیرد. به دلیل عدم توجه به این مناطق و بوجود آمدن فاصله طبقاتی و همگن نبودن شهر ، مردم درمناطق مورد اشاره مظلوم واقع شده اند و علیرغم نداشتن بضاعت مالی می بایست جهت دریافت خدمات ،بیش از افراد متمول و مرفه ، هزینه پرداخت نمایند.عدم حمایت از دفاتر پیشخوان دولت در چنین مناطقی،منجر به تعطیلی آنها می شود؛ درصورتیکه انتظار است از فعالیت دفاتر در چنین مناطقی حمایت بیشتری شود.یکی از دفاتر فعال در منطقه "کوی ملت" بندرعباس هم بدلیل عدم حمایت تعطیل شده است که تعطیلی دفتر پیشخوان در فقیرترین منطقه بندرعباس پیام خوشایندی ندارد که علی رغم وجود تخصص ، تعهد و ارائه خدمات صادقانه در به روز ترین دفتر پیشخوان هرمزگان ، این دفتر تعطیلی گردد و درصورت تداوم حمایت دولتمردان از این دفاتر، سرنوشتی اینگونه در انتظارشان باشد و باعث محروم شدن ساکنان محروم از ارایه خدمات در دفاتر پیشخوان در این مناطق شود واز طرفی دیگر بیکاری شاغلین چنین دفاتری را نیز به همراه داشته باشد.عملکرد ضعیف دستگاه های مرتبط در حوزه دفاتر پیشخوان خدمات دولت، عامل اصلی از بین رفتن سرمایه و اشتغال ایجاد شده در این صنف بوده  و میل و رغبت مدیران دفاتر پیشخوان را جهت توسعه و ماندن در این صنف بسیار مهم  در استان هرمزگان را به حداقل رسانده است.عموم مردم از پایین بودن کیفیت ارائه خدمات در برخی از دفاتر ناراضی هستند. ثبت تخلفات انجام شده در حوزه دفاتر پیشخوان خدمات دولت و لحاظ قراردادن آنها در واگذاری خدمات و حتی تمدید مجوزها و درجه بندی آنان ضرورت دارد. عدم ارائه صورتحساب و یا رسید وجه در قبال  خدمات پیشخوان به دلیل نبود زیرساخت های فنی و نرم افزاری لازم و یکپارچه، عدم توانایی در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شاغل در این حوزه مطابق با حداقل حقوق کار به دلیل نبود درآمد و توجیه اقتصادی، عدم نظارت صحیح و شفاف دستگاه های نظارتی ،عدم توان در پرداخت بدهی های سنگین دفاتر به ادارات تامین اجتماعی ، مالیاتی و شهرداری ،نبود سیستم آموزشی کارآمد جهت مدیران و کارکنان دفاتر پیشخوان جهت ارائه خدمات ، عدم وجود زیرساخت های نرم افزاری و فنی در برون سپاری خدمات واگذارشده و نظارت های پس از آن ،عدم توانمندی کارشناسان دستگاه های اجرایی در تدوین گزارشات کارشناسی و تحلیل فرآیند برون سپاری خدمات ،عدم ارائه خدمات بصورت یکپارچه در دفاتر پیشخوان که در پاره ای موارد برای دریافت یک خدمت، مردم باید به چندین دفتر مراجعه نمایند تا خدمت مورد نظر صورت پذیرد ؛علیرغم اینکه دفاتر الزام به انجام کلیه خدمات احصاء شده در دفاتر می باشند نه ارائه خدمات تخصصی ، دیگر مواردی است که در این بخش مطرح می باشد.نظر به وضعیت کلی دفاتر پیشخوان در هرمزگان، اینگونه برداشت می گردد که این دفاتر به حال خود رها شده اند و با قهر و اختلافات بین دستگاه های نظارتی ، این مردم هستند که هزینه های این اختلافات را پرداخت می کنند و ضرورت دارد بجای رفع اشکالات شکلی و حذف صورت مسئله ،بصورت ماهیتی مشکلات این صنف را ریشه ای مرتفع نمود.