دریا نیوز







مسئولین خدمات شهری دانشگاه هرمزگان را در اولویت قرار دهند

دریا نیوز: یکی از عناصر مهمی که نقشی اساسی را در توسعه و پیشرفت یک کشور ایفا می کند دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هستند.

، 10:03   /   کد خبر: 32881   /   تعداد بازدید: 82


دریا نیوز: یکی از عناصر مهمی که نقشی اساسی را در توسعه و پیشرفت یک کشور ایفا می کند دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هستند. تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد به عنوان یکی از اصلی ترین رسالت های دانشگاه ها به ویژه در کشورهای در حال توسعه ای چون ایران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به گونه ای که حضرت امام خمینی (ره) دانشگاه را مبدأ همه تحولات و مقدرات یک کشور دانسته و می فرمایند: «دانشگاه است که یک کشور را اصلاح یا تباه می کند».

دانشگاه هرمزگان به استناد مصوبه 10/07/1370 شوراي گسترش آموزش عالي و با مجوز راه اندازي 6 رشته آموزشي در مقطع كارشناسي (مهندسي صنايع، مهندسي مكانيك، دبيري رياضي، دبيري فيزيك، دبيري ادبيات فارسي) در دهه فجر سال 1370 تاسيس و با انتقال آموزشكده فني هرمزگان (وابسته به دانشگاه شيراز) در سال 1371 فعاليت آموزشي خود را آغاز نمود.

در حال حاضر دانشگـاه با داشتـن قريب به 6000 دانشجـوي دختـر و پسـر در مقاطع تحصيلي مختلف (40 رشته محل كارشناسي، 71 رشته محل كارشناسي ارشد و 32 رشته محل در مقطع دكترا) به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان مشغول به فعاليت است.

جهت بررسی بیشتر مسائل این حوزه، میهمان دکتر علی اکبر شیخی فینی ریاست محترم دانشگاه بوده و گفت و گویی صمیمانه را با وی ترتیب دادیم.

در طی 25 سالی که دانشگاه مسیر توسعه را دنبال کرده است، عمده ی رشته های ایجاد شده در ارتباط با ظرفیت های غنی استان می باشند. ما در دانشکده ی فنی و مهندسی رشته های چون مکانیک، برق، صنایع، کامپیوتر و عمران را دارا هستیم، به وِیژه در مهندسی عمران و در مقطع دکتری که گرایش سازه های دریایی ایجاد شده است.با توجه به ظرفیت های استان در زمینه های متالوژی، صنایع فولاد، آلومینیوم و کشتی سازی افرادی را در این زمینه‌ها بورسیه کرده‌ایم که بعدها بتوانیم به ایجاد چنین رشته‌هایی بپردازیم. به علاوه ما ظرفیت نفت و پالایشگاه ها را داریم که در این زمینه نیز رشته مهندسی شیمی را در مقطع ارشد راه اندازی کرده‌ایم و با کمک پالایشگاه توانسته ایم زیرساخت‌های را ایجاد کنیم و در آینده در نظر داریم دانشکده نفت و شیمی را تاسیس کنیم.  یکی از قابلیت های مهم ما در استان ظرفیت دریا است؛ ما در این زمینه نیز دانشکده علوم و فنون دریایی را با رشته های نظیر زیست شناسی دریا و گیاهان دریایی، شیلات، محیط زیست و فیزیک دریا تاسیس کرده ایم. البته ما این نیاز را احساس کرده ایم که در زمینه علوم و فنون دریایی به عنوان دانشگاه جامع استان باید بیشتر کار کنیم و به دنبال رشته های همچون دریانوردی و مهندسی کشتی و مواردی از این قبیل بوده ایم و در این رابطه ‌رایزنی هایی را با سازمان بنادر انجام داده و پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای را در این زمینه آماده کرده ایم که هم با نیازهای این سازمان آشنا شویم و هم بتوانیم زیرساخت‌های لازم را فراهم آوریم. در زمینه علوم انسانی ما در استان با موضوعاتی چون حمل و نقل، بازرگانی و تجارت و حتی حقوق بین الملل و حقوق دریا ارتباط داریم و اینها مواردی هستند که باید بیشتر به آن ها بپردازیم؛ زیرساخت رشته حقوق البته در دانشگاه وجود دارد و باید به دنبال حل موانع وزارتی آن باشیم. از طرفی دانشکده کشاورزی را داریم؛ ما در شرق و شمال استان از ظرفیت های کشاورزی بالایی برخوردار هستیم و در همین زمینه البته با آفاتی هم همراه بوده که بعضاً در ایران بی نظیر است. مواردی همچون بیماری های خاصی که در درختان لیمو و مرکبات یافت می‌شوند، بنابراین علاوه بر رشته های موجود ما به دنبال ایجاد رشته های خاصی در این زمینه ها هستیم. مجتمع آموزش عالی دانشگاه در میناب به عنوان زیرساخت در این خصوص مطرح است. استان دارای منابع غنی گیاهی دارویی نیزمی‌باشدکهازامسالدرمقطعارشدماشاهدراهاندازی رشته گیاهان دارویی هستیم. در دانشکده علوم پایه نیز که رشته ها عموما به صورت مبنا در نظر گرفته می شوند، رشته های همچون شیمی دارا هستیم که می توانیم به شیمی دریا ورود کرده و در بحث رفع آلودگی ها تاثیر گذار باشیم. رشته زمین شناسی نیز متناسب با ظرفیت های معادن در استان مطرح است.

عملا می‌توانیم بگوییم، عمده رشته های دانشگاه هرمزگان متناسب با نیازها و شرایط منطقه هستند و ما باید به دنبال کاربردی کردن و کیفی ساختن رشته ها باشیم و سیستم، نظام آموزشی و امکانات را طوری ساماندهی کنیم که دانشجویان ما دانشجویانی کارآفرین، خلاق و نوآور باشند و کاربردهای عملی را علاوه بر مسائل تئوریک بیاموزند. دراین راستا نمی‌توانیم بگوییم چنین شرایطی تماما وجود دارد، نمی‌توانیم هم بگوییم که هیچ زمینه ای اصلا فراهم نیست؛ لکن تمام تلاش ما این است که کیفیت سطح ارائه ی دانش و مهارت ها را ارتقا دهیم.

بحث جدیدی در آموزش عالی کشور به نام رتبه بندی مطرح شده است. ما چیزی در حدود 2850 دانشگاه، موسسه و مرکز آموزش عالی را در کشور داریم که حدود ۱۴۰ مورد از این آمار دانشگاه های دولتی بوده و مابقی تحت عنوان زیر نظام های آموزشی شامل مواردی همچون دانشگاه های آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی هستند. اگر بخواهیم در این دسته بندی کلی جایگاه دانشگاه هرمزگان را  بسنجیم، به تبع جایگاه بدی نخواهد داشت. لکن در میان دانشگاه های مطرح دولتی در رتبه بندی های اخیر رتبه ۴۷ را داشته ایم و البته تا پایان امسال شاهد اعلام نتایج جدید رتبه بندی نیز هستیم که باید دید در این موضوع شاهد ارتقاء خواهیم بود یا خیر. با این وجود به طور کلی ما در ایران ۱۳ دانشگاه سطح یک داریم که عمده آن ها در تهران واقع هستند و دانشگاه‌های با قدمتی بهحسابمی‌آیند. دسته دیگری از دانشگاه ها به اصطلاح سطح دو نام می‌گیرند، من جمله دانشگاه سیستان و بلوچستان، باهنر کرمان و دانشگاه های سایر مراکز استان ها که البته در شاخص‌هایی با هم متفاوت هستند. دانشگاه هرمزگان در این دسته بندی در کنار دانشگاه هایی همچون رفسنجان و بوشهر مطرح است.

 به هر حال از لحاظ سطح علمی به معنای انتخاب دانشجویان و داوطلبان با توجه به نوع جغرافیایی دانشگاه و امکانات آن، ما جزء دانشگاه هایی هستیم که ظرفیت آن خالی نمی ماند و بعد از دانشگاه های سطح بالا مورد توجه قرار داریم. بنابراین دانشگاه هرمزگان جزو دانشگاه های متوسط سطح کشور است که امیدواریم این متوسط رو به بالا باشد.

در گذشته با توجه به این که دانشگاه به نیروهای علمی و متخصص بیشتری نیاز داشت جذب بالایی انجام می پذیرفت. امروز باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما به نیروی علمی کمتری نیاز داریم. منتهای مراتب می‌توانیم این ادعا را مطرح کنیم که اگر دانشگاه هرمزگان وجود نداشت تعداد قابل توجهی از نیروهای متخصص استان که در حال حاضر جذب دانشگاه هستند و به عنوان بخشی از جامعه علمی استان مطرح اند مورد استفاده استان قرار نمی‌گرفته و استان از آنان محروم می شد. البته در حال حاضر نیز تعدادی از نخبگان استان در سایر دانشگاه های مطرح کشور مشغول به فعالیت هستند و می بایستی به عنوان سرمایه به این افراد نگاه کرد که ما بعضا ازآناناستفادهمی‌کنیم و تعاملات خوبی را شکل داده ایم. به هر حال وجود دانشگاه هرمزگان به عنوان دانشگاه مادر استان در نگهداری و فراهم ساختن زمینه های رشد نیروهای نخبه استان موثر بوده است؛ چرا که تعداد قابل توجهی از اعضای هیئت علمی رشته های مختلف دانشگاه را نیروهای متخصص بومی شکل می دهند.

در سال های گذشته تاکید بر ایجاد، تاسیس و گسترش پارک های علم و فناوری مطرح بوده است و از این ناشی از یک تجربه جهانی است؛ در بسیاری از کشورها در حوزه های فناوری و تجاری سازی دانش و به تعبیری تبدیل دانش به ثروت تجربیات موفقی حاصل شده است. متناسب با این تجربه موفق بر تشکیل و تاسیس پارک های علم و فناوری در استان ها تاکید شد. از طرفی با عنایت به این مسئله که پارک های علم و فناوری زیر مجموعه وزارت علوم هستند، به لحاظ ساختار و تشکیلات دارای نوعی استقلال هستند و در استان هرمزگان نیز این پارک رئیس و متولی مشخص دارد و البته نوعا هم از اعضای هیئت علمی دانشگاه جامع استان برگزیده شده و با حکم وزیر علوم مشغول به فعالیت می گردد. پارک علم و فناوری دانشگاه هرمزگان به نسبت استان های دیگر دیرتر تشکیل شد و متناسب با طرحی جامع در روبروی دانشگاه مکانی برای آن در نظر گرفته شد. در حال حاضر بخشی از دیوار آن محصور شده و ستادی نیز در آن در حال ساختن است؛ اما با توافقی که بین دانشگاه هرمزگان و معاونت علمی ریاست جمهوری صورت گرفت، ساختمان متعلق به دانشگاه هرمزگان که درخیابان آیت الله غفاری واقع است در اختیار پارک علم و فناوری استان قرار داده شد که مورد بازسازی قرار گرفته و فضایی در سطح شهر برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان که بر اساس آخرین آمار پارک ۳۷ مورد هستند در نظر گرفته شد. بنابراین برنامه آینده پارک علم و فناوری مربوط به مکان در نظر گرفته شده در همجوار دانشگاه بوده و در برنامه کوتاه مدت نیز ساختمان مذکور دانشگاه در اختیار پارک قرار داده شده است.

فضایی که در سالیان گذشته برای دانشگاه در نظر گرفته شده است، نسبت به شهر فاصله داشته و به همین دلیل در موضوعاتی همچون حمل و نقل، آبادانی، فضای سبز، امور عمرانی و محوطه سازی با مشکلاتی مواجه هستیم. بنابراین علاوه بر این که می بایست مدیریت حوزه های آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی و مباحثی از این قبیل را انجام دهیم، درگیر مسائل عمرانی، بهداشتی درمانی و ساخت و ساز نیز هستیم که مدیریت مجموعه را سخت تر نموده است. بالغ بر ۲۵۰۰ دانشجو در پردیس دانشگاه ساکن هستند که در سه مجموعه خوابگاهی مستقرند و باید خدمات رفاهی از قبیل حمل و نقل، بهداشت و درمان و پر کردن اوقات فراغت را به آنان ارائه دهیم. با توجه به محدودیت های بودجه و پروژه‌های نیمه تمامی که در دولت وجود دارد با مشکلاتی در این حوزه مواجه ایم؛ منتها تلاش ما بر این است که فضای دانشگاه را به گونه‌ای تغییر دهیم که شرایط برای هدف اصلی که ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش است ارتقا یابد. یکی از فعالیت های ما ارتباطات مستمر با شهرداری، اتوبوسرانی و استانداری در بخش حمل و نقل است؛ خوشبختانه اخیراً شاهد ارائه اتوبوس های جدیدی هستیم و کیفیت حمل و نقل بهتر شده است. گرچه اتوبوسرانی خواستار افزایش کرایه است از طرفی تاکید ما هم بر ارائه خدمات بیشتر است. در حوزه درمانی در شرف استقرار پزشک و پرستار هستیم و با توجه به گسترش فضای فیزیکی و نامساعد بودن خاک دانشگاه برای ایجاد فضای سبز بهتدریج محوطه‌ هایی را ایجاد کرده و توسعه فضای سبز را دنبال می کنیم. بعلاوه در تلاش هستیم استخرسرپوشیده دانشگاه را دراسرعوقتبهاتمامرساندهکه یک فضای تفریحی ورزشی نیز داشته باشیم. در بخش غذاخوری البته محدودیت‌های را داریم که احداث سالن جدید در دستور کار است و در نظر داریم در راستای بهبود خدمات رفاهی و صنفی عمل کنیم. در مجموع سعی و تلاش ما این است که بتوانیم امکانات زیرساختی را افزایش دهیم.

 البته افزون بر مطالب فوق مجموعه از پارکینگ ها را احداث نموده و می‌بایست در آینده تعداد بیشتری مورد ساخت و ساز قرار گیرد. طرحی را نیز آماده و به سازمان برنامه بودجه کشور ارائه دادیم که بتوانیم دانشگاه را محصور کرده و زمین آن زه کشی کنیم؛ چرا که آب های زیرزمینی مانع توسعه دانشگاه هستند؛ به علاوه معابر را نیز سازماندهی کنیم و بحث احداث سیل بند را نیز مطرح کرده ایم. البته با توجه به بار مالی که این موضوع در بردارد باید پیگیری لازم را انجام داده و به صورت دوره ای طرح را جلو ببریم.

همچنین در طول تابستانی که گذشت، ارتقای سطح خوابگاه ها را به انجام رسانده و تمامی سرویس های بهداشتی خوابگاه پسران در پردیس دانشگاه مورد بازسازی قرار گرفت و تلاش کردیم سطح کیفی اینترنت را نیز ارتقا دهیم. توانستیم فضای دانشگاه را مدیریت نموده و پراکندگی حوزه های مختلف را اصلاح کنیم؛ در گذشته خدمات آموزشی ما در یک مکان و معاونت دانشجویی در فضای دور تری قرار داشت، مدیریت تحصیلات تکمیلی و معاونت آموزشی نیز غیر متمرکز بودند. دانشکده کشاورزی نیز در فضای دورتری از سایر دانشکده ها و در همین مکان فعلی ساختمان ریاست قرار داشت. با مدیریت صورت گرفته بخش هایی را که ارتباط بیشتری با هم داشته را متمرکز نموده و از فضاهای مدیریت شده یک مجموعه ۱۶ واحدی که هر واحد آن دارای اتاق سه اتاق استراآزادکردیمودانشجویان ارشدودکتراراکهسرگردانبودنداسکاندادیم و می‌توانیم ادعا کنیم که صد درصد متقاضیان را پوشش خوابگاهی خواهیم داد. ضمن اینکه کار بزرگی که در شرف اتمام است، احداث کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع رسانی است که در آینده نه چندان دور به بهره برداری خواهد رسید؛ فضایی با ۴۰۰۰ مترمربع که هم برای مطالعه و هم برای استفاده از بانک های اطلاعاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 به تعبیری در حوزه خدمت‌رسانی صنفی و رفاهی و فراهم آوردن زمینه های آموزش و پژوهش دانشجویان و همچنین اساتید که سعی کرده ایم اتاق مستقل یا حداقل اتاق مشترک دو نفره را به همراه ارائه گرنت های آموزشی برای آنان در نظر بگیریم، به دنبال ارتقاء سطح کیفی دانشگاه بوده ایم.

- در حوزه ی حمل و نقل البته عده ای از دانشجویان خدمات ارائه شده را کافی نمی دانند و گلایه هایی را مطرح می کنند، نظر شما در این خصوص چیست؟

بله این گلایه به جا است و ما نیز در انتقال آن تلاش می کنیم. بنده در حضور جناب آقای استاندار و روسای سایر دانشگاه های استان عرض کردم که دانشگاه هرمزگان از خیلی از خدمات رفاهی شهر کم بهره است و مسائل و خدمات بهداشتی، درمانی و پزشکی و موضوع حمل و نقل را مطرح نمودهوبیان کردم که نیازمند اختصاص تجهیزات بیشتری در این حوزه هاهستیم. تقاضای بنده از مدیریت شهری این است که قشر فرهیخته و موثر دانشگاهی شهر را بیشتر دریابند و ارائه خدمات به دانشگاه هرمزگان را که اصحاب علم و دانش هستند را در اولویت خود قرار دهند. انتظار جامعه دانشگاهی بهره مندی از حداقل خدمات شهری نظیر مساله حمل و نقل است.

چنین مساله ای را در وهله ی اول ناشی از گسترش بی رویه مراکز آموزش عالی در کشور می دانم؛ بالاخره دولت با توجه به محدودیت های مالی ملزمبهتقسیم‌بندی بودجه است و بنابراین با چنین گسترشی سهم مراکز کاهش پیدا می کند.دلیل بعدی کاهش درآمدهای دولت است و این مسئله تقریباً در کل کشور وجود دارد و منابع اختصاص داده شده پاسخگوی طرح های توسعه نبوده است. البته شاید بتوانیم مسائل مدیریتی را نیز دخیل بدانیم که بیشتر در رابطه با پروژه های نیمه تمام مطرح است؛ ما می توانستیم به جای کلید زدن چندین پروژه و نیمه تمام گذاشتن آن ها، تعداد کمتری را شروع کرده و آن ها را به اتمام برسانیم. این مسئله به خصوص برای دانشگاه هایی نظیر هرمزگان که دیرتر تاسیس شده اند ملموس تر است.

- آیا دانشگاه در خصوص درآمدزائی نیز برنامه هایی را دنبال می کند؟

 این نکته ایست که وزارت علوم هم به آن تأکید دارد؛ البته ما درآمدهای اختصاصی را دارا هستیم، منتها این امرنیز مستلزم زیرساخت‌های اولیه است. علی رغم این مساله، ما در سال گذشته حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قرارداد های پژوهشی را با نهادهای بیرون دانشگاه داشته و به علاوه درآمدهایی را از محل اخذ شهریه های دوره نوبت دوم کسب کرده‌ایم.

به علاوه یکی از طرح‌هایی که بخشی از آن نیز عملیاتی شده است طرح آزمایشگاه های همکار است؛ به این معنا که با اداره استاندارد همکاری داشته و آزمایشگاه های ما خدماتی را در این زمینه ارائه می دهند. به دنبال سرمایه‌گذاری در این زمینه هستیم که بتوانیم درآمد زایی قابل قبولی را در چنین حوزه‌های کسب کنیم. ولکن از دولت انتظار داریم که در جهت تامین زیرساخت‌های اولیه به ما کمک کند.

فرشاد شمس الدینی/دریا