دریا نیوز







آشفتگی در طبقه چهارم،خواب در تمام طبقات

دریا نیوز؛ خبر هرمزگان-روابط عمومی استانداری هرمزگان که باید با ثبات لازم، در نقش راهبر و سیاستگذار برنامه های تبلیغی و اطلاع رسانی دولت باشد ماه هاست به محله برو بیا تبدیل شده و به عنوان یکی از بی ثبات ترین مجموعه های روابط عمومی دولتی عرصه آزمون و خطای مدیریتی است و خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که مبارکی مدیر تازه منصوب نیز همان گونه که بی سر و صدا آمده بود، هنوز یک ماه نگذشته،با چراغ خاموش این میز را در طبقه چهارم استانداری ترک کرده است

، 10:51   /   کد خبر: 31984   /   تعداد بازدید: 285


 

خبر هرمزگان- روابط عمومی استانداری هرمزگان که باید با ثبات لازم، در نقش راهبر و سیاستگذار برنامه های تبلیغی و اطلاع رسانی دولت باشد ماه هاست به محله برو بیا تبدیل شده و به عنوان یکی از بی ثبات ترین مجموعه های روابط عمومی دولتی عرصه آزمون و خطای مدیریتی است و خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که مبارکی مدیر تازه منصوب نیز همان گونه که بی سر و صدا آمده بود، هنوز یک ماه نگذشته،با چراغ خاموش این میز را در طبقه چهارم استانداری ترک کرده است

خبرهرمزگان پیشتر با انتشار یاداشتی با عنوان " تعطیلی اطلاع رسانی دولتی در هرمزگان/ کسی آقای مدیر را ندیده" به نقد سیاست اطلاع رسانی ادارات هرمزگان پرداخت.

شاید گمان می رفت مجموعه ادارات هرمزگان خصوصا شورای هماهنگی اطلاع رسانی و روابط عمومی ادارات استان با تغییر در روش ها و برنامه های خود، حال و هوای اطلاع رسانی در دولت یازدهم را عوض کنند تا صدای بیشتری از فعالیت های دولت حداقل در دقیقه 90 به گوش برسد اما ظاهرا مدیران دولت تدبیر و امید اعتقادی به تغییر در رویکردهای اطلاع رسانی خود ندارند و همان جریان بسته و تفکر منسوخ مدیریتی، با محصور کردن خود در اتاق های بسته و تعطیلی جریان اطلاع رسانی، اعتباری برای ارتباط با افکارعمومی قائل نیست و روابط عمومی و تعامل با رسانه های جمعی در این مجموعه ها، به عناصری تشریفاتی تبدیل شده که از کارکرد اصلی خود دور و به واحدی برای زدن پارچه های تبریک و تسلیت و خوشامدگویی تبدیل شده اند.

بررسی خبرهرمزگان مستند به کارکرد پایگاه های اطلاع رسانی ادارات هرمزگان نشان می دهد نمونه مدیرانی که فرهادوار، به خواب شیرین رفته اند محدود به یکی دو مورد نیست و اطلاع رسانی بسیاری از بخش های دولتی خصوصا در اداراتی که بیشترین نقش را در توسعه استان دارند، همچنان در کما به سر می‌برد.

به عنوان مثال اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که اواخر هفته گذشته میزبان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بود، سفر این مقام ارشد سازمانی خود را با ضعیف ترین برنامه اطلاع رسانی به پایان برد که در یاداشت دیروز با عنوان"این سازمان درخواب است، لطفا در نزنید" به آن پرداخته شد.

بررسی نحوه اطلاع رسانی و مدیریت ارتباط با رسانه های جمعی در ادارات دولتی نشان می دهد گویی دغدغه ای برای علاج این درد مزمن نیست و در سایه بی اعتقادی مدیران ارشد دولت یازدهم به اطلاع رسانی، ارتباط با افکارعمومی به حداقل تقلیل یافته است.

برای اثبات این مدعا نگاهی گذرا به نحوه تعامل مدیران اجرایی با رسانه ها و همچنین پوشش اخبار و رویدادها در وب سایت های سازمان ها و ادارات کافیست تا مشخص گردد مثلا مجموعه ای مانند اداره کل امور اقتصادی و دارایی که در پردرآمدترین استان اقتصادی کشور فعالیت دارد،مجموع خبرهای منتشر شده در وب سایت سازمانی آن به دو تا سه خبر در سال جاری آن هم در حد پیامک محدود است و کمتر خبرنگاری چشمش به جمال مدیرآن در مصاحبه های خبری روشن شده است.

این واقعیت منحصر به همین یکی دو مجموعه نیست و به روشنی باید گفت برخی مدیران اجرایی(برق منطقه ای به عنوان مشت نمونه خروار) که حوزه مسوولیت شان در توسعه نقش محوری دارد شاید در طول سال فقط یکبار آن هم در مناسبی خاص در جمع خبرنگاران حاضر شوند و روابط عمومی آن هم حداکثر یک یا دو خط خبر برای رسانه ای ارسال کند.

نمونه ای دیگر که در جای خود باید مورد نقد و توجه و روشنگری بیشتری قرار بگیرد مجموعه روابط عمومی های صنایع غرب استان است که گویی تافته جدا بافته از استان هستند و اندک ارتباطشان با رسانه های خبری هم محدود به خبرنگاران پایتخت نشین است و مدیران ارشد آن در نقش جزیره های مستقل از استان عمل می کنند.

این یخبندان خبری باعث شده شعار و سیاست دولت برای ایجاد شفافیت و اتاق شیشه ای در هرمزگان تغییر جهت دهد و دهها پستوی تو درتو و تاریکخانه در نهادها و سازمان ها شکل بگیرد.

در چنین شرایطی طبیعی است که مردم حتی نام و نشانی از یک مجموعه را ندانند تا چه برسد به اینکه از عملکرد و میزان کارآمدی آن برای توسعه استان و زندگی شهروندان اطلاعات کافی داشته باشند.

 این روند تا جایی ادامه یافته که در سکوت و تعطیلی جریان اطلاع رسانی و پوشش ضعیف برنامه های ملی از سوی برخی روابط عمومی ها، مدیران محلی نیز رغبتی برای برگزاری نشست های خبری و پاسخگویی به نمایندگان افکار عمومی ندارند و همان سیاست استخدام یک نیرو برای نگارش رسمی خبرهای خود خواسته را بهترین رویکرد می دانند.

این محرومیت خبری جامعه و رسانه، از یک سو ریشه در بی تفاوتی مدیران اجرایی به بیان فعالیت های دولت دارد و از سوی دیگر به انفعال شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها و نبود کوچکترین حساسیت نسبت به این حوزه در مدیریت عالی استان، بر می گردد.

این شورا، سه سال گذشته را بدون کوچکترین برنامه و سیاست کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت رسانه ای سپری کرد و بعید است برای آخرین ماه های باقیمانده دولت یازدهم نیز برنامه ی جامع و روشنی داشته باشد.

مجموعه این شرایط در کنار کاهش مطالبه گری رسانه‌ای، به همراه دهها دلیل آشکار و پنهان دیگر، خواب خبری در فصل کاری هرمزگان را سنگین تر کرده است.