دریا نیوز







رفع كج خلقي با تغذيه سالم

، 03:10   /   کد خبر: 2340   /   تعداد بازدید: 490


  دريانيوز : مردم، انواع و اقسام دليل ها را مقصر و عامل اصلي كج خلقي و بي حالي خود مي دانند.
آب و هوا، روز سخت كاري يا ترافيك. گاهي اوقات، خستگي شديد يا كج خلقي، مشكل احساسي پيچيده اي نيست بلكه معمولاً مربوط به نوع تغذيه مي شود.
جينا ساترلند- متخصص تغذيه- مي گويد: ثابت شده است كه انتخاب هاي غذايي، بيش از گذشته با بدحالي و افسردگي مرتبط هستند؛ بنابراين قبل از اينكه براي گذاشتن ظرف هاي كثيف در ظرفشويي به همسر خود غر بزنيد، به اين فكر كنيد كه چه غذايي را در اين ظرف ها سرو كرده ايد.
ساترلند غذاها و مواد مغذي را در جريان خلق و خو بسيار مهم مي داند.
وي در مورد مواد غذايي مي گويد:

كربوهيدرات ها
بسياري از مردم هنوز هم كاهش وزن را با نخوردن كربوهيدرات ها مرتبط مي كنند، در حالي كه كربوهيدرات ها بخش مهمي از يك رژيم غذايي سالم و متعادلند.براي اينكه در طول روز انرژي لازم را داشته باشيد، بسيار مهم است كه حتماً از غلات سبوس دار و حبوبات استفاده كنيد.
سرتونين(يك ماده شيميايي در مغز و مرتبط با حالات عاطفي) تحت تأثير نوع تغذيه است.اختلالات احساسي و اخلاقي مانند عصبانيت هاي فصل زمستان يا اختلالات فصل (SAD) نيز با فقدان سرتونين در بدن مرتبط هستند و از اين نظر، كربوهيدرات ها مي توانند به توليد سرتونين كمك كنند.

پروتئين
غذاهاي سرشار از پروتئين مانند تن ماهي، شير، مرغ، جوانه گندم و تخم مرغ نيز توليد سرتونين در بدن را تحت تأثير قرار مي دهند.

اسيدهاي چربي امگا 3
ماهي آزاد، قزل آلا و ديگر غذاهاي سرشار از امگا۳ نيز در بهترشدن حالات احساسي مؤثرند.

ويتامين C
ثابت شده است كه ويتامين C نيز به بدن در كنارآمدن با شرايط پراسترس كمك مي كند و عملكرد سيستم اعصاب را بهبود مي بخشد. آب پرتقال خالص و ساير مركبات، منابعي بسيار غني از ويتامين C هستند.

ويتامين E
تجربيات پزشكي نشان داده است افرادي كه دچار افسردگي هستند نيز به نوعي از كمبود ويتامين E رنج مي برند. هر چند روغن داراي چربي بالايي است ولي بايد به طور متعادل آن را مصرف كرد. به طور مثال، روغن كانولا سرشار از ويتامينE است. آجيل هاي مختلف نيز منبع غني اين ويتامين هستند.