دریا نیوز







بهترین انتخاب: رژِیم غذایی متعادل

، 23:45   /   کد خبر: 2316   /   تعداد بازدید: 479


 


دريانيوز : تاکنون مطالب زیادی در زمینه فوائد ترکیبات آنتی اکسیدان شنیده اید.
بسیاری از مطالب علمی به تحقیقات مربوط به این مواد اختصاص یافته اند و دریافت آنها بویژه از طریق مواد غذایی توصیه می شود.
اما نکته مهم این است که حتی در مورد این ترکیبات مفید برای سلامت ، میزان مناسب و درواقع متعادل آن باید در نظر گرفته شود.
یک غذای متعادل بسیاری از آنتی اکسیدان ها را در بر دارد.
متخصصان توصیه می کنند برای دریافت مقادیر کافی و متنوع آنتی اکسیدان ها همه گروههای غذایی اصلی را مصرف کنند. مواد غذایی مختلف حاوی انواع ویتامین ها و ترکیبات مفید هستند و نیازی به دریافت مکمل ها نیست.
مقادیر زیاد آنتی اکسیدان ها ممکن است به بدن صدمه برسانند.
بهترین منبع دریافت آنتی اکسیدان ها مواد غذایی هستند.
برای حفظ سلامت در وضع ایده آل ، روزانه پنج وعده میوه وسبزی بعنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل توصیه می شود.
برای مصرف مکمل های آنتی اکسیدانی مشورت با پزشک ضروری است.
مواد غذایی از جمله ر ،گردو ، بادام زمینی ، بادام ، زیتون ،جوانه گندم ، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز حاوی ویتامین E هستند.
ویتامین C در مرکبات ، بروکلی ، سبزیجات دارای برگ سبز ، گوجه فرنگی ، فلفل ، سیب زمینی ، طالبی ، و توت فرنگی یافت می شود.
از مواد درارای بتا کاروتن می توان به طالبی ،انبه ،کدو تنبل ، فلفل ، اسفناج ،کلم ، و زردآلو اشاره کرد.
سلنیم را می توانید در غذاهای دریایی ، مرغ ، برنج قهوه ای ، و نان غلات سبوس دار بیابید.
فیتوکمیکال ها نیز در تنوعی از مواد غذایی موجودند. برخی از آنها که اخیرا به لحاظ خاصیت آنتی اکسیدانی شان و توانایی کاهش احتمال بیماری مورد توجه قرار گرفته اند عبارتند از: کاروتنوئید ها در گوجه فرنگی ، هویج ، هندوانه ، کلم ، و اسفناج ، الیل سولفیدها در پیاز ، سیر وموسیر ، فلاونوئیدها در انگور ، زغال اخته ، توت فرنگی ، گیلاس ، گریپ فروت ، تمشک ، و توت سیاه ، و برخی ترکیبات دیگر که در منابع مختلف غذایی یافت می شوند.
نکته مهم این است که برای گنجانیدن مقادیر کافی آنتی اکسیدان در برنامه غذایی باید تنوع غذایی را رعایت نمود. پس بر یک ماده غذایی خاص اکتفا نکنید و با مصرف انواع محصولات مفید و سالم از خواص گسترده آنها بهره مند شوید.