دریا نیوز







پنج عنصر مهم برای سلامت کودکان

، 23:43   /   کد خبر: 2315   /   تعداد بازدید: 485


 


دريانيوز : آیا فرزند شما مواد غذایی لازم و مفید برای رشد و سلامت خود را به میزان کافی دریافت می کند؟
آخرین ارائه طریق های غذایی مصرف موادی را توصیه می کنند که شاید کودکان از برخی از آنها محروم بمانند.
در این میان پنج عنصر مهم هستند که کودکان بدان نیاز دارند:
- کلسیم : نیاز یک فرد به کلسیم همزمان با روند رشد ، افزایش می یابد. کودکان 9 ساله تا نوجوانان 19 ساله تقریبا سه برابر کودکان نوپا به آن نیاز دارند.
نوجوانان بویژه دختران اغلب کمتر از نیازشان کلسیم دریافت می کنند. این عنصر در خون به حفظ ضربان قلب کمک کرده در عملکرد مناسب عضلات و انعقاد خون نقش دارد. برخی منابع کلسیم شامل شیر ، ماست ، پنیر و آب پرتقال غنی شده با کلسیم هستند البته مکمل های کلسیم نیز منبع دیگری محسوب می شوند.
- فیبر : فیبر در جلوگیری از دیابت نوع دوم موثر بوده و برای عملکرد روده ها مناسب است و مانع یبوست می شود. همچنین از افزایش کلسترول خون و ابتلا به بیماری قلبی در سال های بعد پیشگیری می کند. نانی که 100 درصد از گندم یاغلات سبوس دار تهیه شده باشد ، میوه های تازه با پوست و سبزیجات تازه همراه با میوه های خشک ، برنج قهوه ای ، حبوبات و عدس ، آجیل و حتی ذرت ، منابع مهم فیبر هستند.
- منیزیم : این عنصر درعملکرد اندام های مختلف بدن از جمله قلب ، اعصاب و عضلات نقش دارد. ایمنی را افزایش داده ، به تقویت استخوان ها کمک میکند. برای تامین این عنصر به کودکان سبزی تازه با برگ سبز مانند بروکلی و اسفناج بدهید. همچنین نان تهیه شده از غلات سبوس دار ، حبوبات و آجیل نیز منابع مفیدی هستند.
- ویتامین E : این ویتامین برای عملکرد سیستم ایمنی اهمیت حیاتی دارد. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است بدین معنی که با محصولات جانبی مضر هر عاملی از هوای آلوده و دود سیگار تا پرتوهای ماوراء بنفش و حتی محصولات ناشی از متابولیسم بدن مقابله می کند بنابراین برای ساختن و حفظ یک سیستم ایمنی قوی اهمیت دارد.
برخی منابع آن شامل روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان هستند.دانه های آفتابگردان ، حبوبات غنی شده با ویتامین E ، جوانه گندم و آجیل نیز گزینه های مناسبی هستند.
- پتاسیم : این عنصر به جلوگیری از افزایش فشار خون جلوگیری می کند و در حفظ تعادل مایعات دربدن و تقویت استخوان ها نقش دارد.
پتاسیم را می توان از منابع مختلف از جمله موز ، میوه های تازه مانند طالبی و خربزه دریافت کرد. گوجه فرنگی و آب پرتقال ، سبی زمینی ، سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج و چغندر ، شیر و ماست دریافت کرد.
نکته مهم این است که همه این مواد به صورت تازه و کامل و نه به صورت فرآیند شده باید مصرف شوند.