دریا نیوز







دانستنی های غذایی

، 23:42   /   کد خبر: 2314   /   تعداد بازدید: 531


 


دريانيوز : غذا مخلوطی از مواد شیمیایی است که برخی از آنها برای عملکرد طبیعی بدن ضروری اند. این ترکیبات ضروری مواد مغذی نام دارند.
- رژیم غذایی فاقد مقادیر کافی آب و فیبر و سرشار از چربی شایعترین علت یبوست است.
- سلامت غذایی مستلزم کسب همه موادمغذی در مقادیر مورد نیاز فرآیند های بدن است.
- رژیم غذایی متعادل شامل کالری لازم و مساوی میزان مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت های روزانه است.
- رژیم های غذایی سرشار از سبزیجات و فعالیت بدنی مهم ترین عوامل موثر در کاهش سرطان کولون هستند.
- فیتو کمیکال ها یا ترکیبات شیمیایی گیاهی موادی هستند که گرچه اهمیت حیاتی ندارند اما به حفظ سلامت کمک می کنند.
این مواد شامل هزاران ترکیب ، پیگمان و آنتی اکسیدان های طبیعی است که بسیاری از آنها در پیشگیری از بیماری های قلبی ، فشار خون بالا ، سرطان و دیابت موثرند.
ترکیبات فوق با خنثی کردن رادیکال های آزاد و با تغییر نحوه اثر هورمون ها از سرطان جلوگیری می کنند. رادیکال های آزاد دائما در سلول های بدن تولید می شوند و باگذشت زمان به ژتوم و غشای سلول و سایر اجزاء مهم سلولی صدمه می زنند.
- کربوهیدرات ها مواد مغذی متشکل از کربن ، هیدروژن و اکسیژن است و یک منبع سوختی مهم برای بدن محسوب می شوند.
- لیپیدها شامل چربی ها و روغن ها هستند اما به مواد شبیه به چربی درغذا مانند کلسترول و فسفولیپیدها نیز اطلاق می شود.
- ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که از کربن ، هیدروژن و احتمالا نیتروژن ، اکسیژن ، فسفر ، گوگرد و سایر عناصر تشکیل شده اند.
- مواد معدنی به ترکیبات ساده و غیر آلی گفته می شود که نقش تنظیمی و ساختاری دربدن دارند.
- تغذیه سالم عبارت از کسب همه مواد مغذی درمقادیر مورد نیاز فرآیند های بدن است.
- اگر کسی به علت عدم دریافت موادمغذی تغذیه نا مناسبی داشته باشد ، دچار سوءتغذیه می شود.
- مصرف مواد غذایی بیش از حد مورد نیاز برای سلامت بدن ، معمولا منجربه ابتلا به بیماری های مزمن می شود.
- با اینکه در قرن بیست و یکم زندگی می کنید اما باید همان توصیه های غذایی را که طی دهه های پیش شنیده اید دنبال کنید مبنی بر اینکه تغذیه سالم نیازمند میانه روی ، رعایت تنوع غذایی و تعادل مواد دریافتی است.