دریا نیوز







براي كودكان تنقلات سالم تهيه كنيد؟

، 18:10   /   کد خبر: 2131   /   تعداد بازدید: 544


دریانیوز : كودكان به خوردن تنقلات نياز دارند. معده آنان كوچك است و نمي‌توانند يك باره به طور كامل غذا بخورند بلكه آن را در دفعات متعدد دريافت مي‌كنند و كوچكترها جهت رشد و تكامل و انجام فعاليت‌هاي روزانه به دريافت كالري بيشتري نياز دارند.
يك گروه از موادي كه بين وعده‌هاي غذايي مصرف مي‌شوند و مورد علاقه اكثر افراد به ويژه كودكان هستند تنقلات‌اند. مشكلات ناشي از تنقلات زماني روي مي‌دهد كه مقادير زياد انواع پرچرب و شيرين و شور مصرف شود.
والدين مي‌دانند فرزندانشان پس از ساعت مدرسه تنقلات مي‌خواهند. توصيه متخصصين تغذيه اين است كه در آشپزخانه يا يخچال محلي را به تنقلات مورد علاقه آنها اختصاص دهند.
بهتر است تنقلات در وعده‌هاي كوچكتر مصرف شود. ميوه‌هايي مانند موز، سيب و پرتقال هر يك وعده‌هاي خوبي از تنقلات طبيعي به شمار مي‌روند. حتي تقسيم موادي مانند كيك كه مي‌تواند نسبتا شيرين و منبع خوبي از كلسيم لبني باشد نيز به قطعات كوچكتر امكان‌پذير است.
تهيه بسته‌هاي كوچك غذاهاي كم كالري نيز به عنوان تنقلات بد نيست.
مادران مي‌توانند با استفاده از مواد مفيد مانند پنير و گردو، خرما، ميوه‌هاي خشك، و انواع خشكبار وعده‌هاي مفيد تنقلات را براي فرزندانشان تهيه كنند.
حتي‌الامكان بايد از مصرف چيپس، پفك و مواد پرچرب و شور پرهيز كرد.
اگر كودكتان اضافه وزن دارد محدود كردن تنقلات كارساز نيست زيرا كودكي كه گرسنه بماند بعدا بيشتر غذا مي‌خورد.
بهترين كاري كه والدين مي‌توانند انجام دهند اين است كه غذاهاي سالم‌تري را براي آنها تهيه كنند و در مورد تنقلات نيز انتخاب سالمي داشته باشند مثلا يك سيب، يك بيسكوئيت يا شيريني را به كودك خود بدهند.
از آنجا كه كودكان كوچك هستند درصد بيشتري از پوست آنها در معرض هوا قرار مي‌گيرد و لذا پيش از آن كه متوجه شوند تشنه هستند، آب از دست مي‌دهند.
در ضمن براي رشد بهتر و استخوان‌سازي و داشتن دندان‌هاي سالم به كلسيم نياز دارند.
لذا در ميان نوشيدني‌ها آب و شير دو مورد مهم هستند كه حتما بايد در رژيم غذايي كودكان قرار گيرند.
آب ميوه هم انتخاب خوبي است. اگر از انواع بسته‌بندي عرضه شده در بازار استفاده مي‌شود بهتر است نوع 100 درصد (خالص) آن خريداري شود اما گرفتن آب انواع ميوه‌ها در خانه بهترين و سالم‌ترين روش تهيه اين نوشيدني‌هاي مفيد است.
والدين بايد توجه داشته باشند از يك ساعت قبل از غذا به كودكان خود تنقلات ندهند. اگر كودك احساس گرسنگي مي‌كند سالاد يا سبزيجات خام كه كامل‌كننده ناهار و شام هستند انتخاب بهتري محسوب مي‌شوند.
به هر حال تنقلات بايد سالم و مغذي باشند و والدين بايد به اين دو ويژگي توجه كنند. نمي‌توان كودكان را از مصرف اين خوراكي‌ها منع كرد بلكه بايد بهترين و سالم‌ترين آنها را برايشان برگزيد.