دریا نیوز







اصول تغذيه سالم

، 03:17   /   کد خبر: 1969   /   تعداد بازدید: 573



دريانيوز : همه افراد بايد اين فرصت را در اختيار داشته باشند كه علاوه بر بهره‌مندي از غذاهاي مفيد و خوشمزه، به سطح قابل قبولي از سلامت دست يابند.
غذا خوردن براي اكثر مردم لذت‌بخش است. همه ما از ظاهر، طعم و مزه غذا لذت مي‌بريم اما بدنمان اعمال حياتي دارد كه مواد مغذي موجود در غذا نيروي لازم براي انجام آن را فراهم مي‌سازند.
علاوه بر كيفيت غذا ، طعم خوب آن نيز در داشتن يك تغذيه خوب دخالت دارد.
تغذيه سالم به همراه شيوه زندگي فعال به همه افراد در هر سني كمك مي‌كند در بهترين وضعيت جسمي و حتي روحي قرار گيرند در حالي كه از خطر بيماري‌ها نيز مي‌كاهد.
بيماري قلبي، ديابت، سرطان‌هاي خاص، سكته مغزي و پوكي استخوان عوامل اصلي مرگ و مير و ناتواني هستند اما غذاهايي كه انتخاب مي‌كنيم در احتمال ابتلا به اين بيماري‌ها تاثير دارند.

تنوع، تعادل و تناسب

يكي از توصيه‌هاي مهم متخصصان تغذيه اين است كه تنوعي از ميوه‌ها، سبزيجات و غلات سبوس‌دار در رژيم غذايي رعايت شود. علت اين است كه غذاهاي مختلف حاوي مواد مغذي متعددي هستند و بدن ما براي بهره‌مندي از مواد مغذي مورد نياز خود به انواع مواد خوراكي نياز دارد.

با آنچه مي‌خوريد آشنا شويد

يكي از نكاتي كه توجه به آن ضروري است آگاهي از محتويات ماده غذايي است كه مصرف مي‌كنيم. به همين دليل توصيه مي‌شود به هنگام خريد برچسب‌هاي غذايي به دقت خوانده شوند و در صورت وجود مواد مضر مانند چربي اشباع و نمك زياد از آن پرهيز شود. تا آنجا كه ممكن است از منابع غذايي متعدد استفاده كنيد حتي اگر وقت كافي براي انجام اين كار نداريد، بهتر است بدانيد هر دستورالعمل غذايي شامل چه اجزايي است. براي مثال با اطلاع از اين كه چه مقدار كره براي پخت يك دسر به كار رفته، مي‌توانيد ميزان كمتري از آن دسر را ميل كنيد.
اغلب غذاهاي خانگي در مقايسه با محصولات غذايي سنتتيك حاوي چربي و قند كمتري هستند. البته در برخي موارد هم اينگونه نيست. در صورتي كه در فرهنگ غذايي مردم شما مصرف چربي، نمك و قند زياد رايج است، شما سعي كنيد اين عادات غذايي را براي خود و افراد خانواده‌تان تغيير دهيد و عادات سالمتر را به جاي آن برگزينيد.
براي كساني كه مي‌خواهند به منظور كاهش خطر ابتلا به ديابت، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و ساير بيماري‌ها اقدامي انجام دهند، بهترين راهكار، خوردن مقادير كمتر غذا به طور كلي و مصرف غذاهاي حاوي مواد مغذي مفيد، كم چرب و كم نمك است كه اين شيوه غذاي سالم در كنار فعاليت بدني و كاهش استرس زمينه مطلوبي را براي حفظ و ارتقاي سلامت مهيا مي‌سازد.

اجتناب از مواد غذايي كم ارزش

برخي غذاهاي فرآيند شده و انواعي كه در رستوران‌ها سرو مي‌شوند، در عين حال كه رايج شده‌اند متاسفانه يك دام غذايي هستند. اين غذاها پركالري بوده محتواي نمك، قند و چربي (بويژه چربي ترنس)، رنگ‌هاي غذايي و نگهدارنده‌ها در آنها بالاست.
اين مواد كم ارزش از لحاظ تغذيه‌اي شامل چيپس، شيريني‌جات و شكلات و غذاهاي بسته‌بندي شده‌اند.
توجه به غذا در همه سنين اهميت دارد اما در افراد كم تحرك مانند سالمندان گزينه‌هايي كه از نظر دارا بودن مواد مغذي و محتواي كالري مناسب باشند بسيار مهم است.
بسياري از غذاهاي فرآيند شده و عرضه شده در رستوران‌ها نه تنها فاقد مواد مغذي كافي هستند بلكه منابع كالري بيشتري از آنها دارند.
يكي از اجزاي غذاهاي فرآيند شده چربي‌هاي ترنس هستند كه در ابتلا به بيماري قلبي و ديابت حتي از چربي‌هاي اشباع نيز نقش بيشتري دارند.
در اينگونه غذاها بيشتر رنگ‌هاي غذايي، افزودني‌ها و نگهدارنده‌هايي مانند نيتريت سديم يافت مي‌شود. تحقيقات اخير ارتباط نيتريت‌ها و سرطان معده را نشان داده‌اند. برخي رنگ‌ها نيز باعث آلرژي مي‌شوند.
آنچه مسلم است مصرف مواد غذايي به صورت تازه و طبيعي‌ترين شكل آنها، براي ما مفيدتر است.